print header

מחקר מוכיח: אפשר להתרגל אוכל בריא, גם אם הוא לא טעים

 כשהיינו ילדים רובנו הגדול נמנע ממאכלים בריאים בשל הטענה כי "זה לא טעים לי". לדוגמה, כשהייתי ילד קטן סירבתי בכל תוקף לטעום סלק על שלל צורות ההגשה השונות. כאשר חלפו השנים והתגייסתי לצבא, טעמתי לראשונה בחיי את הירק הסגול הזה. מאז ועד היום אני יכול להעיד כי אני אוכל סלק באופן סדיר, בין אם זה דרך מאכלים שאני מבשל או סלטים טריים. למעשה, הצלחתי להתרגל לטעמו של הסלק בדומה להתרגלות לטעמו של הקפה או הבירה. אז נכון, רובנו הגדול ממשיך לצרוך רק את המאכלים שטעימים לו, אבל בכך אנו מסתכנים בחיים לא בריאים. אל דאגה, חוקרים מארצות הברית הצליחו להגיע למסקנה מבריקה – כמו שאפשר לאמן את השרירים, ניתן לאמן את בלוטות הטעם. אתם מוזמנים ללמוד עליו פרטים נוספים ולגלות מדוע כדאי לכם להתחיל לשנות את התזונה שלכם מבחינה בריאותית עוד היום.
 
מחקר אימון בלוטות טעם: אישה מלקקת גלידה בגביע

נתרן, שומן רווי וסוכר כמסכני חיים

במהלך החיים שלנו רובנו צורכים מזון שאת רכיביו אנו תמיד לא טורחים לבדוק. כך יוצא מצב שבו אנו צורכים בממוצע יותר נתרן וסוכר ממה שאנו צריכים, מלבד הנתון המדאיג שמגלה כי 41% מהישראלים צורכים יותר שומן רווי מהמומלץ. הממוצע היומי של צריכת סוכר בקרב הישראלים עומד על 14 כפיות ביום, זהו נתון מדאיג ביותר שכן הכמות המומלצת היומית היא בין 5 ל-9 כפיות סוכר ביום. באשר לנתרן, הממוצע היומי של צריכתו בקרב ישראלים עומד על 2,735 מ"ג ביום, וגם כאן התמונה עצובה שכן ההמלצה לצריכת נתרן יומית עומדת על לא יותר מ-1,500 מ"ג ליום. דבר זה קורה לו רק מכיוון שרובנו לא מסתכלים על הערכים התזונתיים של המזון שאנו אוכלים ביום יום, אבל ברגע שנתחיל לשים לב לכך, נוכל להקפיד על צריכת הערכים התזונתיים המומלצת לכל אחד מאיתנו.
מחקר אימון בלוטות טעם: ערימת סוכר
אז נכון, ודאי תעידו כי המזונות אשר מכילים כמויות גבוהות של שומן רווי, נתרן וסוכר הם הכי טעימים שיש, אבל מחקר חדש מראה כי אפשר לאמן את בלוטות הטעם, ובעיקר את המוח, להתרגל ולאהוב טעמים חדשים שמאפיינים מזונות בריאים רבים כדי לשפר את איכות החיים, להוריד במשקל ובעיקר להיות בריאים יותר. הדגש במחקר הוא על מאכלים מרירים, משום שלרוב הטעם המריר משמש כסימן אזהרה לרעל או פירות וירקות לא בשלים, אבל בצורה פרדוקסלית, דווקא מזונות בריאים כמו ברוקולי, כרוב ניצנים, כרוב, קייל, חרדל וכדומה, הם מרירים ולכן רובנו נמנעים מלאכול אותם, בעיקר ילדים.
מחקר אימון בלוטות טעם: ירקות

המחקר ותוצאותיו

המחקר אשר נערך באוניברסיטה של ניו יורק בבאפלו באפריל 2019, בדק קבוצות שונות של חולדות והראה כי הקפדה על תפריט תזונתי שמתמקד באוכל מריר – בדגש על מאכלים שנמצאים בתזונה בריאה מבוססת ירקות – מצליחה לשנות את החלבונים בבלוטות הרוק ומשפיעה באופן ישיר על האופן בו אנו תופסים את טעם המזון. החוקרים מילאו שני בקבוקי מים עם סוגי טעמים שונים והעניקו אותן לחולדות – חלקן מהונדסות גנטית עם חלבוני בלוטות רוק מועצמים הדומים לאלו אשר נמצאים בקרב חולדות אשר גדלו על תזונה מרירה – כדי שאלו יבחרו מבין שני הבקבוקים מה מתוק ומה מריר.
מחקר אימון בלוטות טעם: קערה עם עלי קייל
אחת החוקרות טוענת כי קבוצת החולדות המהונדסות גנטית לא הייתה מסוגלת לטעום מרירות בריכוזים גבוהים יותר בהשוואה לקבוצות חולדות שלהן לא היו חלבוני בלוטות רוק מועצמים, "ברגע שהחלבונים המועצמים נכנסו לפעולה, הטעם המר היה דומה לטעמם של מים ופשוט נעלם". המחקר למעשה מצביע על כך שחשיפה חוזרת ונשנית למאכלים מרירים יכולה לשנות את החלבונים בבלוטות הרוק ובכך להרגיע את הסלידה הראשונית לטעמים מרירים. החוקרת מציינת כי עלינו להכיר וללמד אנשים, ילדים ואת עצמנו לאכול ברוקולי, ירקות נוספים ומאכלים מרים, זאת מפני שחשיפה חוזרת ונשנית תעזור להם לווסת את החלבונים הללו. נכון, חולדות ובני אדם שונים זה מזה במובנים רבים, אך המחקר מציע תובנה כיצד בלוטות הטעם שלנו יכולות להתאים את עצמן למזונות שניתנו להן בחשיפה חוזרת.
מחקר אימון בלוטות טעם: כרוב ניצנים

סיכום ויישום:

חשוב לציין כי בני האדם חווים את העולם דרך חמישה חושים: ראייה, ריח, שמיעה, מישוש וטעם, כאשר האחרון נחלק ל-5 קטגוריות נוספות: מתוק, חמוץ, מר, מלוח ואומאמי. חוקרים ונוירולוגים רבים מעידים כי טעמים שונים משפיעים על חלקים אחרים במוח, כך שלמעשה חוש הטעם לא מהווה גורם משפיע חד משמעי בדומה לחוש השמיעה או חוש המישוש. הבעיה היא שכך נוצר מצב שבו קשה יותר לאמן את המוח לאהוב טעמים מסוימים, לכן מומחים ממליצים להוסיף טעמים מוכרים ואהובים למנות בריאות ומזונות ירוקים מרירים. כמו כן, בדומה להתרגלות לטעמי בירה, קפה וכדומה, כך אפשר לאמן את המוח ואת חוש הטעם להתרגל למזונות בריאים.
אם כן, אתם ודאי משוכנעים כרגע כי גם אם עד היום לא הצלחתם לדבוק בתזונה בריאה ומרירה, כמו שאתם מאמנים את השרירים שלכם במכון הכושר, כך תוכלו להתחיל לאמן את בלוטות הטעם במהלך הארוחות היומיות שלכם. כדי שתוכלו להתחיל לעשות זאת בצורה יצירתית וטעימה, אנו מזמינים אתכם להכיר את המתכון לסלט ברוקולי, תפוח וחמוציות, כמו גם את המתכון לסלט עוף ועלי קייל וגם את המתכון לסלט ארוגולה וגאודה ברוטב חרדל בלסמי.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו