print header

8 דברים שיקרו לכם אם לא תאכלו מספיק פירות וירקות

  שמענו את זה אינספור פעמים מההורים שלנו – חשוב לאכול פירות וירקות כדי להיות חזקים – אך עד כמה זה נכון ומה קורה אם לא צורכים מספיק מהם? ובכן, כפי שאתם וודאי מנחשים צריכת פירות וירקות לא מספקת גורמת לגוף להיחלש, אך יותר מזה – הוא הופך להיות חשוף למחלות שכל אחד היה רוצה למנוע מעצמו. אם אתם מחפשים סיבה לעודד את עצמכם לשנות את הרגלי התזונה שלכם ולאכול יותר ירקות ופירות, לפניכם 8 דברים שיקרו לגופכם אם לא תעשו זאת. 
 
מה קורה אם לא אוכלים מספיק פירות: ירקות

1. יחסרו לגופכם ויטמינים ומינרלים חשובים

פירות וירקות מכילים את חומרי ההזנה החשובים ביותר לגוף, ובעזרתם אנחנו מקבלים את רוב הוויטמינים והמינרלים שגופנו צריך. לפי מדריך המזון של קנדה, על אדם מבוגר לצרוך 10 פירות וירקות ביום, כשלפי ההערכות מבוגרים בחברה המערבית צורכים הרבה פחות מזה – רק 4 מדי יום. לפי לורה מור, תזונאית מאוניברסיטת טקסס, לצריכה לא מספקת של ויטמינים ומינרלים יש לא מעט תופעות לוואי רעות, כשהמצב אף יכול לגרום לנו להיות חשופים יותר למחלות שונות. אמנם ניתן לצרוך ויטמינים ומינרלים דרך מזונות אחרים, אך את התכולה הגבוהה ביותר שלהם, שתעזור לכם להגיע לכמות הצריכה המומלצת ביום, תמצאו רק בפירות וירקות.

2. תפתחו בעיות בעיכול

ללא פירות וירקות אתם תחוו הרבה יותר מקרים של עצירות, טחורים ודיברטיקולוזיס (מחלה סעיפית של המעי הגס). "בפירות וירקות יש תאית, שהיא פחמימה שמגבירה את משקל הצואה ועוזרת לה לנוע במהירות ובקלות במעיים", כך מסבירה מור. בנוסף, פירות וירקות מכילים סיבים, שלפי מור "עוזרים להקל על עצירות ואף למנוע אותה, מעודדים את פעולת שרירי המעיים ומפחיתים את הלחץ שמופעל על המעיים התחתונות, מה שמפחית בתורו את האפשרות להיווצרות טחורים". 
מה קורה אם לא אוכלים מספיק פירות: ירקות בסלסלה

3. הסיכון לסרטן עולה

לפי מכון מחקר הסרטן האמריקאי, אין מזון שיכול להגן עליכם באופן מוחלט מפני המחלה הנוראית הזו, אך תזונה שעשירה במזון צמחי בהחלט יכולה להפחית את הסיכון לפתל אותה. "נוגדי חמצון כמו ויטמינים E ו-C יכולים להפחית את הסיכון לסרטן בעזרת הגנה על התאים מפני רדיקלים חופשיים", כך אומרת מור ומוסיפה, "קרוטנואידים שאפשר למצוא בירקות עם עלים ירוקים כמו תרד, וגם בבטטה וגזר, יכולים אף הם להגן על הגוף מפני נזקים שמקושרים לעלייה ברמת הסיכון לחלות בסרטן". במקביל יש לזכור שצריכת שומן גבוהה עלולה להגביר את הסיכון לסרטן, לכן העדיפו להחליף מזונות שאינם בריאים בפירות וירקות.

4. ייתכן שתעלו במשקל

אם אתם לא אוכלים מספיק פירות וירקות, אתם ככל הנראה צורכים מזונות אחרים בעלי אחוזי שומן גבוהים ועתירי קלוריות. במחקר שנערך בקולג' הרפואי על שם אלברט איינשטיין בניו יורק נמצא כי אנשים שסובלים מעודף משקל נוהגים לצרוך פחות פירות וירקות מאשר אנשים בעלי משקל תקין, ורוב המאכלים שצרכו היו בעלי יותר קלוריות לכל גרם. לפי מור, "בפירות וירקות יש מעט קלוריות, ולפיכך ניתן לאכול מהם יותר ולהרגיש שבעים בלי לצרוך יותר מדי קלוריות".
מה קורה אם לא אוכלים מספיק פירות: ירקות בסיר

5. הסיכון לחלות בסוכרת עולה

משום שעלייה במשקל מקושרת למחלת הסוכרת, הסיכון שלכם לחלות בה עולה אם לא אוכלים כמות מכובדת של פירות וירקות. יתרה מכך, במחקר שנערך באוניברסיטת טולן שבלואיזיאנה, ארה"ב, נמצא כי צריכת ירקות עם עלים ירוקים ופירות אכן מפחיתה את הסיכון להתפתחות מחלת הסוכרת. בנוסף לכל, אם אתם כבר חולים בסוכרת, אי צריכת פירות וירקות עלולה להחמיר את מצבכם. מור מספרת, "עבור חולי סוכרת, צריכת פחמימות ממקורות כמו לחם, אורז, פסטה או מזון מעובד עלולה להגביר את רמות הסוכר בצורה מסוכנת, לכן כדאי להחליף אותם עם מאכלים שמכילים פחות פחמימות, כמו ברוקולי, כרובית, תרד, עגבנייה או חציל".

6. לחץ הדם שלכם יעלה

תזונה שעשירה במלח ושלא צורכים במסגרתה מספיק פירות וירקות מובילה באופן ישיר ללחץ דם גבוה, ובניגוד אליה, תזונה שעשירה בפירות וירקות עוזרת להפחית את לחץ הדם כמעט באותה יעילות כמו של צריכת תרופות למטרה זו. בירקות ופירות יש מינרלים שחשובים לוויסות לחץ הדם, כמו אשלגן, סידן ומגנזיום, ואין בהם הרבה נתרן, משמע כשצורכים אותם מכניסים לגוף מעט מלח. 
מה קורה אם לא אוכלים מספיק פירות: ירקות בשיפודים

7. עולה הסיכון שתסבלו מהתקף לב ושבץ

בהמשך לסעיף הקודם, משום שלחץ הדם שלכם יעלה, כך יגבר גם הסיכון לכך שתסבלו מהתקף לב ואף שבץ. במחקר גדול שנערך באוניברסיטת הרווארד השוו בין אנשים שאכלו 1.5 מנות של פירות וירקות מדי יום לאנשים שצרכו 8 מנות ירקות ופירות בכל יום, וגילו שאלו האחרונים היו בעלי סיכון של 30% פחות לסבול מהתקף לב ושבץ. מור מוסיפה ואומרת, "פירות וירקות לא מכילים כולסטרול, ועל כן מומלצים לכל מי שרוצה להפחית את הסיכון שלו לסבול ממחלות לב וכלי דם".

8. תסבלו מדיכאון

בשנים האחרונות עולם המדע התחילו לבדוק לעומק את הקשר שבין המזון שאנו צורכים לבין השפעתו על מצבנו הנפשי, אך מחקר גדול שנערך בספרד הראה שאנשים שצורכים כמות גבוהה של פירות וירקות חווים פחות דיכאון. עדיין לא ידוע באופן מלא למה זה כך ואיך זה קורה, אך מור סבורה שחסכים בחומרי הזנה חשובים, כמו ויטמינים B5 ו-B6, עלולים לגרום לעלייה ברמת הדיכאון. ויטמין B5 תוכלו לקבל מבטטה, תפוח אדמה, קישוא וגזר, וויטמין B6 ניתן למצוא בעגבניות, בננות ונבטים.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו