maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

תפריט מותאם ל-3 הטיפוסים של התזונה האיורוודית

רבים מאיתנו תוהים בקנאה כיצד אנשים אחרים יכולים לאכול כמה שהם רוצים מבלי לעלות במשקל או מדוע אנחנו היחידים שחשים שלא בטוב אחרי אכילת מזון מסוים, כשנראה שכל מי שסביבנו מצליח ליהנות ממנו. האמת היא שמכיוון שמרבית הדיאטות מציעות את אותה רשימת המזונות המומלצים עבור כולם, אנחנו עשויים לחוש מתוסכלים ולהאשים את עצמנו כאשר הדברים אינם עובדים לטובתנו. אם אתם מזדהים עם הכתוב, כדאי שתכירו את התזונה האיורוודית. המלצות התזונה האלו, שמבוססות על האיורוודה, המערכת הרפואית המסורתית של הודו, מסווגות אנשים לכמה סוגים שונים, ומתאימה לכל אחד מהם תפריט המאפשר לו לחיות חיים בריאים ומאוזנים יותר. בסעיפים הבאים תלמדו עוד על השיטה, תוכלו לזהות לאיזה טיפוס אתם משתייכים ותקבלו המלצות לתזונה המותאמת לכם.
 
תזונה איורוודית
Granito diaz
 
מהי התזונה האיורוודית?
 
מדובר בגישה תזונתית, שהיא תוצר של מערכת רפואית בת למעלה מ-5,000 שנים, אשר מאמינה שכל אחד מאיתנו זקוק לכמות שונה של פחמימות, ויטמינים ומינרלים, ושחלק גדול מהפרעות העיכול שלנו קשור לחוסר איזון בתפריט היומי שלנו. ההחלטה לגבי התפריט הנחוץ לנו קשורה למגוון מאפיינים כמו מבנה גוף וסוג שיער, ובמקביל גם אופן דיבור, זיכרון, ואפילו הרגלי שינה. ניתוח של כל אלה מאפשר לסווג כל אדם לקטגוריה נפרדת, הנקראת "דושה", כך שייהנה מתפריט אישי שמותאם לצרכיו. הגישה הזו מספקת הסבר למחלות או לבעיות בעיכול, אשר נובעות כתוצאה מהפרת האיזון בין הדושות בגופנו, דבר שניתן להסדרה באמצעות אכילה נכונה ומתאימה. להבדיל ממה שרבים עשויים לחשוב, לא מדובר ב"דיאטה הודית" צמחונית או בתזונה המחייבת היצמדות אך ורק לתפריט מצומצם, והיא מאפשרת להמשיך ולצרוך את המוצרים המוכרים לנו כל עוד הם תואמים לעקרונות הבסיס שלה.
 
תזונה איורוודית
 
שלושת הקטגוריות לפי התזונה האיורוודית
 
התזונה האיורוודית טוענת כי כל אחד מאיתנו משתייך לקטגוריה אחת או יותר, שמשפיעה על המאפיינים הגופניים שלנו, אך במקביל גם על הנפשיים והרגשיים. הקטגוריה הזו הופכת אותנו למי שאנחנו, והיא מאפיינת כל תא ורקמה בגופנו. מחלות, בעיות רגשיות או בעיות עיכול הן כאמור תוצר של אי סדר שמתרחש בתגובה למזון אותו אנו אוכלים, כמו גם למתח נפשי שאנו מצויים בו. ככלל, הדושות מתחלקות לשלושה סוגים: פיטה, ואטה וקאפה, כאשר רובנו מושפעים מדושה דומיננטית אחת, והשתיים האחרות עשויות לבוא אצלנו לידי ביטוי באופן משני או לא להתבטא כלל. הכירו את התיאור של כל אחת מהדושות, ומצאו את זו שמתאימה לכם. אם ישנן שתי קטגוריות שאתם מזדהים איתן, בחרו את זו שמשקפת אתכם בצורה הטובה ביותר, אך עיינו גם בהמלצות המותאמות לקטגוריה המשנית ונסו ליישם בהדרגה כמה מהן לאורך הזמן.
 
תזונה איורוודית
Sage Ross
 
1. פיטה
 
הפיטה היא אנרגיה המורכבת מאש ומים, ואנשים שמשתייכים לקטגוריה זו הם בעלי יכולת ריכוז ומיקוד גבוהה ואופי תחרותי. אנשים כאלה לא יפחדו לומר את דעתם ועשויים להיות בעלי מזג חם ולנטות לסבול מהתקפי כעס. הצורך שלהם להיות בתנועה גורם להם להימצא כל הזמן בפעילות, ולכן הם נהנים ממבנה גוף שרירי וממפרקים גמישים. הרצון שלהם להספיק כמה שיותר מוביל לכך שהם לא זקוקים לשעות שינה רבות, וכל רעש קטן במהלך הלילה מעיר אותם. גברים רבים שסובלים מהתקרחות ונשים שסובלות משיער דליל מאוד שייכים לקבוצה זו. כאשר אנשי פיטה נמצאים במצב של חוסר איזון תזונתי, הם עשויים להיות רגישים לכיבים, לסבול מדלקות ומצרבות. בנוסף, רבים מהם נוטים גם לסבול מהזעת יתר, מיציאות לא סדירות ואף שלשולים. 
 
2. ואטה
 
הואטה משקפת את האלמנטים של חלל ואוויר, ולכן קשורה מאוד למערכת הנשימה ולמחזור הדם. אנשים שמושפעים מדושה זו הם לרוב יצירתיים, רגישים, נוטים לחולמנות ואימפולסיביים באופיים. בשל כך הם עשויים להתגלות כבזבזניים, להתלהב מדברים חדשים ולאבד עניין כעבור זמן קצר, ולהילחץ ממצבים שהם אינם רגילים להם. אמנים, אנשי רוח ומורים רבים שייכים לאנשי הואטה. אנשים אלה הם בעלי שיער יבש או דק, ומועדים מאוד לפציעות. כאשר אנשי ואטה מצויים בחוסר איזון תזונתי הם יסבלו מבעיות נשימה, ידיים או רגליים קרות, כאבי מפרקים, עצירות ונשירת שיער. 
 
תזונה איורוודית
 
3. קאפה
 
אנשים השייכים לקטגוריית הקאפה מושפעים מאלמנטים של אדמה ומים, מה שהופך אותם לסלחניים, אכפתיים מאוד, אוהבי טבע ובוחרים בדרכי שלום. אלה אנשים בעלי זיכרון מצוין, דיבור רך ונעים ונטייה לאגרנות. הדאגה לאחרים מגיעה אצלם לעיתים על חשבון הדאגה לעצמם, ובשל כך הם חשופים מאוד למחלות שונות, עלולים לסבול מסוכרת והשמנת יתר, ובחלק מהמקרים חוסר איזון מתמשך עשוי גם להוביל אותם לתחושות דיכאון וחוסר הערכה עצמית. גם כאשר אנשים אלה סובלים מכאבי בטן או הפרעות בעיכול, הדבר לרוב לא יתבטא ביציאות שלהם, שימשיכו להיות סדירות.
 
המלצות תזונתיות
 
צריכת מזון שמותאם לדושה הדומיננטית שלנו יכולה לעזור לנו להרגיש בריאים וחיוניים, אך בנוסף לכך קיימים כמה קווים מנחים עליהם מבוססת התזונה האיורוודית שחשוב להקדיש גם להם תשומת לב. אלה העיקריים שבהם:
  • השתדלו לאכול רק כאשר אתם רעבים, ללא קשר לשעון. פעמים רבות אנחנו מתרגלים לאכול בשעות מסוימות מבלי לשאול את עצמנו האם גופנו באמת רעב, ועל ידי כך להעמיס עליו מזון שלא לצורך. ההקשבה לגוף תאפשר לזהות לא רק תחושות רעב, אלא גם כאבים ובעיות רפואיות שונות בשלביהן הראשונים, תחושות שפעמים רבות אנחנו מתרגלים לפספס עם השנים.
  • הימנעו כמה שניתן ממזון קר או מארוחות שמבוססות אך ורק על סלטים. המזון צריך לחמם אתכם מבפנים, כך שגם אם אתם משתייכים לקטגוריה שמאפשרת אכילת מזון קר, הוסיפו לצד כל מנה גם תוספת חמה.
  • אם אתם שותים בזמן האכילה, בחרו במים חמימים והימנעו משתייה שיצאה הרגע מהמקרר ומהוספת קרח למשקה שלכם.
  • רגע לפני תחילת האכילה, כבו את הטלוויזיה, סגרו את הספר והתרכזו אך ורק בצלחת שלפניכם. צורת אכילה כזו תאפשר לכם להרגיש מתי אתם שבעים, תעזור לכם להבין האם מזון מסוים גורם לכם לאי נוחות, ותלמד אתכם לאכול באופן איטי ורגוע.
 
תזונה איורוודית
 
תפריט מומלץ לאנשי פיטה
 
ההמלצות המיועדות לאנשי הפיטה הן כאלה שיעזרו להם ליהנות ממזונות בריאים ומזינים, שאינם גורמים למצבי דלקת או צרבת.
 
  • ארוחת הבוקר – השתדלו להתחיל את היום עם כוס תה שאינו כולל קפאין, ולהמעיט עד כמה שניתן בקפה. תוכלו לאכול פרי, כמו תפוח עץ או אגס, כל עוד מדובר בפירות מתוקים ובשלים, והתרחקו מפירות חמוצים כמו אשכוליות או אוכמניות. אם אתם אוהבים בננות, הקפידו לאכול בננות בשלות מאוד ולא ירוקות. 
  • ארוחת צהריים – הארוחה הגדולה של היום מבחינתכם היא ארוחת הצהריים, אולם אתם עשויים לבחור פעמים רבות במזון מעובד או מטוגן, שמזיק לכם מאוד בשל כמות המלח הגדולה שיש בו. גם בשר אדום, שאינו מומלץ לאף אחת מהדושות, מזיק לכם במיוחד בשל השומן שבו, שמחמם את הגוף יותר מדי. בשל כך, מומלץ לכם במיוחד להימנע ממנו לחלוטין ולהחליף אותו במנת עוף אם אתם מעוניינים לצרוך בשר. אם אתם מטגנים את המנה שלכם, השתמשו בשמן זית או בשמן חמניות, והימנעו משמן תירס, שמן שומשום או שמן שקדים. לצד העוף תוכלו להוסיף ירקות ירוקים עליים כמו ברוקולי, כרובית או אפונה. הימנעו גם מירקות שעשויים להיות חריפים או חמוצים, כמו בצל, תרד או שום.
  • ארוחת ערב – סיימו את היום בדייסת שיבולת שועל או כריך מושקע. לחם שיפון או דוחן עשויים להיות קשים לכם לעיכול, כך שכדאי שלא לאכול אותם אם אתם חשים בכבדות או כאב לאחר צריכתם.
  • תיבול – למרות שבהתאם להנחיות הכלליות של התזונה האיורוודית מומלץ לאכול מזון חם, תבלינים רבים עשויים לחמם את גופם של אנשי הפיטה יתר על המידה. מסיבה זו, כדאי לאנשים השייכים לקטגוריה להמעיט בצריכתם. הפחיתו בתבלינים חריפים ומלוחים עד כמה שניתן, והשתמשו גם במעט מאוד קטשופ וחרדל. נסו להמיר אותם בהתאם לטעמכם בתבלינים מתוקים יותר כמו הל, כורכום וכדומה. תוכלו גם להוסיף מעט מאוד פלפל שחור במידת הצורך.
תזונה איורוודית
 
תפריט מומלץ לאנשי ואטה
 
ההמלצות המיועדות לאנשי ואטה יעזרו לכם לחוש שבעים לאורך כל היום, והן כוללות מזון שיאפשר לכם ליהנות מתהליך עיכול בריא ופשוט ולהימנע מנשנושים מיותרים.
 
  • ארוחת הבוקר - אנשי ואטה עשויים להרגיש נפילת מתח בשעות אחר הצהריים, ולחוש עייפים ומדוכדכים. לשם כך חשוב להימנע מלדלג על ארוחת הבוקר, כדי לקבל זריקת מרץ ולהפחית את הסיכוי ליפול למתקפת נשנושים במקום העבודה בהמשך היום. העדיפו להתחיל את היום שלכם עם דייסה חמה, שתרגיע את הקיבה שלכם בייחוד בימי החורף הקרים, או עם צנים מרוח בריבה לצד תה צמחים. 
  • ארוחת צהריים - הימנעו מצריכת מנות גדולות מדי בשעות הצהריים, והעדיפו לחלק את הארוחה שלכם לשני חלקים ולאכול אותה בהפרשים של כמה שעות זו מזו, במידה שהדבר מתאפשר. נסו להימנע מצריכת ירקות לא מבושלים, בייחוד כאשר מדובר בסלט ירקות קר, ונסו להמיר אותו בירקות מבושלים או מאודים, או להבדיל במנת אורז. כאשר אתם מבשלים ירקות או מזון, ככלל נסו להשתמש בשמן שומשום. באשר למנה הבשרית, הפחיתו עד כמה שניתן בבשר אדום, והחליפו אותו במנת עוף או הודו.
  • ארוחת ערב – גם בארוחת הערב השתדלו לצרוך מזון חם. תוכלו לסיים את היום עם מרק, שיאפשר לכם לחוש שבעים מבלי להעמיס יותר מדי על מערכת העיכול.
  • תיבול - כאשר אתם מוסיפים תבלינים למזון, הימנעו מצריכה של תבלינים מרים כמו זעפרן או כורכום, והעדיפו לעומתם הל, קינמון, אניס וכדומה.
 
תזונה איורוודית
תפריט מומלץ לאנשי קאפה
 
העקרונות המנחים את התפריט המומלץ לאנשי הקאפה הם כאלה שמסייעים להעניק לגוף אנרגיה לאורך כל היום מצד אחד, אך במקביל מאפשרים לכם להימנע מאכילת יתר וממתוקים.
  • ארוחת הבוקר – אל תאלצו את עצמכם לאכול הרבה בבוקר אם אינכם רעבים. תוכלו להתחיל את היום בארוחה קטנה שתאפשר ליהנות מהאנרגיה שתספק מבלי להכביד על מערכת העיכול. אם אינכם חשים ברעב כלל שתו כוס מים חמים עם פלח לימון דק. לאנשי הקאפה מומלץ להמעיט בצריכת מוצרי חלב, כך שאם אתם נוהגים לשתות קפה בשעות הבוקר, השתדלו להפחית בכמויות החלב שאתם מוסיפים לו.
  • ארוחת צהריים – להבדיל מההמלצות הניתנות לאנשי הפיטה והואטה, לאנשי קאפה מומלץ לצרוך ירקות לא מבושלים לאור כמויות הסיבים הגדולות שיש בהם, אשר תורמים לבריאות המעיים שלהם ובמקביל גם לתחושת השובע. תוכלו לחתוך לעצמכם סלט, שהוא מקור מצוין למגוון ויטמינים, אך הימנעו מהוספת ירקות מתוקים כמו בטטות, והעדיפו כמה שיותר ירקות עליים וירוקים. כמו כן, מומלץ לכם לוותר על מזון מהיר, שכולל שומן ותיבול רב, ולבחור בשיטת בישול "יבשה" להכנת המזון שלכם, כלומר כזו שאינה נעזרת במים, כמו אפייה או צליית מזון במקום אידוי או הרתחה. 
  • ארוחת ערב – דייסה חמה או מנת אורז, שהן מנות שמומלצות לשאר הקטגוריות, נחשבות דווקא כמזון כבד מדי עבור הקאפה ולכן כדאי לוותר עליהם, בייחוד בשעות שלפני השינה. העדיפו סלט קטן, או ירקות חתוכים לצד פרוסת לחם שיפון עם ממרח. 
  • תיבול - בחרו בתבלינים מרים וחריפים שיסייעו לריסון התיאבון שלכם, על פני חמוצים, מלוחים או מתוקים. אחד התבלינים המומלצים עבורכם ביותר הוא הזנגביל.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: