maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

7 פציעות הכתף השכיחות ביותר ומניעתן

חגורת הכתפיים שלנו היא אחד ה"צמתים" העמוסים ביותר בגוף, והיא מהווה חלק מהבסיס התנועתי המורכב ליכולת שלנו להניע את פלג הגוף העליון. כאשר המערכת פועלת, היא מעניקה לנו את הניידות והיציבות כדי לתפוס, להרים ולהניע חפצים, אולם במקביל ולאור הלחצים הרבים המופעלים עליה, מדובר באחת המערכות שרקמותיה הן החשופות ביותר לפגיעה. מדריך זה יאפשר לכם להבדיל בין 7 פציעות כתף שכיחות, במטרה לסייע בזיהוי הסימנים של כל פציעה, הטיפול המתאים ואופני מניעתה האפשריים.

כאבי כתפיים
 
 

1. דלקת גידים בכתף

כל מי שמותח את זרועותיו בתנועות חוזרות ונשנות לאורך היום, בין אם מדובר בעבודת צביעה, הקלדה או ניקיון, עשוי לפתח פציעה בשל אימוץ יתר של אותו האזור בתנועה שאינה טבעית לגוף. דלקת הגידים מתחילה בדרך כלל באזור אחד, אולם אם לא מטפלים בבעיה בזמן עלולה להיווצר נפיחות בכל אזור הכתף, בחלקה הקדמי או האחורי, שעשוייה להוביל לקריעת הגיד. לרוב, הכאב מורגש כאשר מרימים את היד או כאשר היא "נרדמת" בלילה, ובהמשך מתפתחים "קליקים" בעת הזזת היד לצד תחושת חולשה בניסיונות להרים את הידיים כלפי מעלה. 
 
כיצד מטפלים
 
קירור באמצעות קרח, מנוחה ותרופות אנטי-דלקתיות הם הטיפול הראשוני הניתן על ידי רופא במצבים כאלה. במידה והמצב לא משתפר לאחר מספר שבועות, כדאי לבצע צילום רנטגן או CT על מנת לאבחן את רמת הפגיעה. בחלק מהמקרים ישולב בהמשך טיפול פיזיותרפיה על מנת לחזק את הגידים שאינם פגועים בנוסף לזריקות סטרואידים, ואילו במקרים הקשים יותר תשקל הפנייה לניתוח. 
 
כיצד ניתן למנוע
 
כיוון שהסיבה העיקרית לדלקת גידים בכתף היא ביצוע חוזר של אותה התנועה בתכיפות שאינה מאפשרת לגידים זמן התאוששות, נסו לשמור על הפסקות של כמה דקות במהלך פעילות רציפה, והשתדלו להתאים את צורת הישיבה בעבודה לצרכיכם עד כמה שניתן (מושב מרופד שמאפשר ישיבה זקופה, מקלדת שאינה מרוחקת מהגוף וכולי). צפו בסרטון הבא על מנת ללמוד עוד על ישיבה נכונה מול מחשב.
 
בנוסף, הקפידו לבצע מתיחות של מספר דקות במהלך יום העבודה: התמתחו קדימה ונסו לגעת בכפות הרגליים, או משכו אליכם את הברכיים ושחררו. בצעו את המתיחות 10 פעמים ב-3 סטים.
 
כאבי כתפיים
 
 
הקפידו על פעילות גופנית גם מחוץ לשעות העבודה. פעילות הדרגתית עשויה לסייע בחיזוק הגידים והשרירים בגוף, דבר שיאט את תהליך ההתנוונות שלהם ויוביל להקטנת סיכויי הפגיעה בגידים.
 

2. אמתחת כתף/ בורסיטיס

אמתחת כתף, הידועה גם כבורסיטיס או דלקת בבורסה, הולכת לעיתים יד ביד עם דלקת בגידים. הבורסה היא שק שמצוי באזורי הגוף השונים, ותפקידו הוא ליצור הפרדה ולמנוע חיכוך ולחץ בין גידים, רצועות ושרירים לבין העצמות. הגורמים לאמתחת כתף עשויים להיות עומס יתר, לחץ מתמשך על האזור, מחלות זיהומיות או דלקות פרקים. בורסיטיס יחל בכאב בעת ניסיון במתיחת הזרועות, וללא טיפול מתאים הוא יחמיר בהדרגה דווקא במנוחה. סימנים נוספים האופייניים לפציעה הם נפיחות ואדמומיות של האזור, ולפעמים עשוי העור עצמו להרגיש חם למגע.
 
כיצד מטפלים
 
עם הופעת הכאב, הדבר החשוב ביותר שיש לעשות הוא לא לאמץ את האזור, ולהקפיד להגן עליו גם בעת ישיבה או שינה בלילה. ניתן להניח על המקום שקיות קרח בין 3 ל-4 פעמים ביום, כ-15 דקות בכל פעם. במידה והכאב לא חולף מעצמו, כדאי לפנות לרופא שיבדוק האם לא מדובר בדלקת גידים, ובמידת הצורך ימליץ על זריקות סטרואידים או טיפול פיזיותרפי. 
 
כיצד ניתן למנוע
 
המניעה הטובה ביותר היא באמצעות הימנעות מעומסי יתר ושמירה על הפסקות קבועות במהלך פעילות מונוטונית ממושכת. אם עליכם לבצע פעילויות שדורשות תנועות חוזרות ונשנות, הקפידו לבצע הפסקות. בנוסף, על מנת להגן על עצמכם מקירור האזור שיכול להוביל לדלקת, הקפידו ללבוש ביגוד עליון חם כאשר אתם נמצאים בחדר קר או מתאמנים במהלך מזג אוויר חורפי, ולפני אימונים בימים קרים הקדישו כמה דקות נוספות לחימום.
 
כאבי כתפיים
 
 

3. דלקת מפרקים ניוונית בכתף

דלקת מפרקים ניוונית עשויה להתרחש כאשר הסחוס בין עצמות הכתף נשחק. הזזת מפרק פגוע או שחוק תוביל לתחושת כאב מיידית, ואתם עשויים גם לשמוע צליל נקישה שמקורו בשפשוף העצמות זו בזו ללא כרית המגן הרגילה שלהם. הכאב במפרק מופיע באופן הדרגתי ונעשה חמור יותר בזמן מאמץ, ולעיתים ניתן גם לחוש במוגבלות בתנועת המפרק ובנוקשות בשרירים הסמוכים לאזור. אפשר לחלק את דלקת המפרקים הניוונית לשני סוגים: דלקת ראשונית אשר מופיעה על רקע לא מוסבר, לעומת דלקת שניונית שמופיעה על רקע שינויים בסביבת הסחוס הפגוע, והמקור להם הוא טראומה לאזור, דלקת מפרקים וכולי. בניגוד לדעה הרווחת, דלקת מפרקים ניוונית עשויה לקרות אצל אנשים צעירים, במיוחד לאחר פציעה קודמת בכתף. 
 
כיצד מטפלים
 
אף על פי שלא קיימים תרופות או טיפולים שמאפשרים לרפא דלקת מפרקים ניוונית לחלוטין, ניתן להפחית את הכאב הנגרם כתוצאה ממנה, לשמר את המפרקים במטרה למנוע הידרדרות ולשפר את תפקודם. לאחר צילום רנטגן או MRI שיאפשר לרופא לאבחן את הפגיעה באופן המירבי, הוא ימליץ על מנוחה ועשוי גם לרשום כדורים נגד כאבים, כדורים אנטי דלקתיים, תוספי תזונה ותרגילי פיזיותרפיה או דיקור סיני. במקרים חמורים בהם כל אלה אינם מסייעים, תישקל אופציה ניתוחית של החלפת מפרק. 
 
כיצד ניתן למנוע
 
את דלקת המפרקים השניונית ניתן למנוע בחלק מהמקרים על ידי שמירה על משקל תקין וחיזוק השרירים, שיכולים לסייע בשמירה על בריאות המפרקים. על מנת להימנע מעומסי יתר, רצוי להעדיף שחייה על פני הרמת משקולות או ריצה כשבוחרים לעסוק בפעילות גופנית. במקום העבודה כדאי להקפיד על תזוזה מספקת, ולנסות להתאים את הכיסא לגובה השולחן. דלקת מפרקים ראשונית לעומת זאת לא ניתנת למניע, אולם הקפדה על כל ההנחיות שהוזכרו עשויה לסייע להפחית את הסיכון להחמרת המצב. 
 
כאבי כתפיים
 
 

4. נקע בכתף/ פריקת כתף

נקע בכתף ופריקת כתף הן שני סוגים של פגיעות טראומטיות המתרחשות באותו אופן. המקור לטראומה הוא פעולה מסוימת שביצענו, בין אם במהלך אימון גופני, נפילה או תאונה, שגרמה למשיכה של הכתף בכוח רב אחורנית או למעלה, מה שמביא למצב בו העצמות המרכיבות את מפרק הכתף נפרדות באופן שאינו מאפשר תנוחה חלקה של הכתף. ההבדל ביו נקע לפריקה הוא שבנקע העצם זזה וחוזרת למקומה, ובפריקה העצם יוצאת ממקומה ואינה חוזרת באופן עצמאי. ברגע הפריקה או הנקע יורגש כאב עז ויופיעו נפיחות ושטפי דם בחלק העליון של הכתף ועצמות הבריח, וייתכן שניתן יהיה לראות בליטה של העצם באזור.
 
כיצד מטפלים
 
בשני המקרים יש לגשת למיון או לרופא אורטופד באופן מיידי, ולהימנע מנסיונות החזרה של הכתף על ידי מי שאינו מומחה בתחום. במקרה שתאובחן פריקה, יחזיר הרופא את הכתף למקום ויעניק תרופות להקלת הכאב וכן יקבע את הכתף למשך מספר ימים. לאחר מכן צריך יהיה לגשת אליו לבדיקת מעקב על מנת לוודא כי החזרת הכתף נשמרה, ובהמשך יהיה צורך להתחיל ולהגדיל בהדרגה את טווח התנועה במפרק הכתף, באופן כזה שיעזור לשמור על תנועה טבעית ולהפחית את הסיכון לפריקה חוזרת. 
 
כיצד אפשר להימנע
 
כיוון שמדובר בטראומה, למעט נסיונות להקפיד על הימנעות מעומסים, קשה למנוע פגיעות מסוג זה. עם זאת, חשוב לזכור שכתף שנפרקה בעבר אינה חוזרת למצבה הקודם, לכן עבור מי שפרק את כתפו בעבר חשוב מאוד להקפיד ולוותר על פעילויות מאומצות על מנת להימנע מפריקה או נקיעה חוזרת, שעלולה לגרום לפגיעה משמעותית בגידים ובשרירים, ובמקרים מסוימים אף עשויה להוביל לניתוח.
 
כאבי כתפיים
 
 

5. כתף קפואה

כתף קפואה היא מצב משני שעשוי להופיע במשך מספר חודשים לאחר פגיעה בכתף, והוא מתאפיין בתחושת כאב באזור הנמשכת גם בזמן מנוחה. כיוון שלאחר פגיעה בכתף אנחנו נמנעים מעשיית שימוש באזור על מנת לאפשר לו זמן להחלים, מתעבה המעטפת באזור הכתף ונוצרות הצטלקויות שגורמות למוגבלות בתנועה גם לאחר ההחלמה. 

כיצד מטפלים

לאחר פציעות בכתף יש להישאר במעקב רפואי, ובכל מקרה בו קיימים כאבים לאחר טראומה לכתף כדאי לשוב ולבקר אצל הרופא שייעץ בנושא מתיחות או תרגילים במטרה להפחית את הנוקשות באזור, או שיעניק הפנייה לפיזיותרפיה. אף על פי שמדובר בתופעה שתחלוף בעצמה, ללא טיפול מתאים עשוי הכאב להפוך לכרוני, מצב שעשוי להאריך מאוד את זמן ההחלמה.

כיצד למנוע 

חשוב לזכור שפגיעות בכתף אין משמעותן הימנעות מוחלטת משימוש באזור. לאחר פגיעת כתף מכל סוג שהוא יש להתייעץ עם רופא ולוודא מהו הזמן בו ניתן לחזור לפעילות, ואם יש צורך בפיזיותרפיה, כדאי להקפיד על ביקורים סדירים ולא להזניח את הטיפול אפילו אם הפגיעה נראית שולית. 

כאבי כתפיים
 

תרגילים לשיפור מצב של כתף קפואה

את שני התרגילים הפשוטים הבאים ניתן לבצע בבית באמצעות מקל ארוך כשל מטאטא, ומטרתם לסייע לכתף לחזור לפעילות ולתרגל תנועה. טרם כל תרגיל במצב של כאבי כתף, חשוב להתייעץ עם רופא.

1. שכבו על מזרון או מגבת, ובעודכם מחזיקים במוט הושיטו את היד הכואבת קדימה ושמרו את היד השנייה מכופפת. הניעו את הידיים מצד לצד בתנועות איטיות. חזרו על התרגיל 10 פעמים ב-3 סטים.

כאבי כתפיים
 

2. כאשר אתם במצב של עמידה, החזיקו את המוט מאחורי הגב באמצעות שתי הידיים, כאשר היד שקרובה לכתף הקפואה מעל לראשכם והיד השנייה קרובה אל עצם הזנב. הרימו את המוט למעלה בתנועה איטית, והחזירו אותו למטה עד שאתם מרגישים את המתיחה ביד העליונה. חזרו על התרגיל 10 פעמים ב-3 סטים.

כאבי כתפיים
 

6. קרע במסובבי הכתף/ בשרוול המסובב

מסובבי הכתף הם ארבעה שרירים הממוקמים בחיבור שבין עצם השכם לבין עצם הזרוע, ומאפשרים למפרק הכתף שלנו להסתובב. במידה ומסובבי הכתף ייקרעו, רקמות השרירים והגידים המרכיבים את השרוול המסובב יימשכו ממקומם, ולכן קשה יהיה להמשיך ולהשתמש בכתף. התחושות הנלוות לפגיעה כזו הן כאב וחולשה בעת ניסיון להזיז את הזרוע. לרוב מדובר בפגיעות המאפיינות ניוון טבעי של השריר המתרחש לאורך השנים, אך חלקן מתרחשות גם בקרב צעירים כתוצאה מטראומה הנגרמת עקב עומסי יתר בעת פעילות גופנית חוזרת ונשנית באזור הכתפיים, כאשר מתעמלים ממשיכים לבצע את אותן הפעולות על אף שהם חשים בכאב. 

כיצד מטפלים

בדומה לפציעות אחרות, בעת כאב באזור יש צורך לפנות לרופא ולבצע צילום רנטגן. הריפוי מתחיל במנוחת הכתף, ולעיתים הוא משולב עם טיפול בכאב ומתן תרופות אנטי-דלקתיות. בפציעה מסוג זה מדובר בזמן החלמה ארוך, כאשר במקרים מסובכים בהם קרע במסובבי הכתף מקשה על התפקוד או עשוי לפגום בהתפתחות השריר במקום, עשוי להישקל ניתוח שיכלול הסרה של הרקמה שנפגעה בתהליך הקריעה, וחיבור החלק הבריא של הרקמה חזרה למקומו.

כיצד אפשר למנוע

חיזוק שרירי הכתף הוא המפתח להקטנת סכנת הפציעות בשרוול המסובב עד כמה שניתן. חשוב מאוד לבצע תרגילים שכוללים לא רק חיזוק כתפיים, אלא גם תרגילי גמישות של הגוף כולו. אפשרו לעצמכם מנוחה מספקת בין תרגיל לתרגיל והימנעו מהמשך תרגילים הגורמים לכם לכאב. 

כאבי כתפיים
 
 

7. צביטת כתף

צביטת כתף היא פגיעה בכתף שמתרחשת כאשר השרוול המסובב "נצבט" בין שתי העצמות, מצב שגורם לשפשוף או פגיעה בשרירי השרוול והגידים. מדובר בפציעה נפוצה מאוד המתרחשת בזמן פעילויות יומיומיות הדורשות הרמת זרועות מעל לגובה הכתף, או בעת אימון גופני הכולל הרמת משקולות. התסמינים עשויים לבוא לידי ביטוי בכאב חד בעת ניסיון להרים את הזרוע הצידה או בזמן שכיבה על הכתף, תחושת חוסר יציבות בכתף ורגישות במישוש. 
 
כיצד מטפלים
 
הטיפול בצביטת כתף יצריך בדרך כלל מנוחה של השרירים והמפרקים והימנעות מהרמת ידיים למעלה או קדימה (צביעה, תליית כביסה וכולי), לצד טיפול תרופתי אנטי-דלקתי ונוגד כאב והזרקת סטרואידים לאיזור המפרק. לאחר מכן מומלץ לשלב פיזיותרפיה המסייעת בחזרה הדרגתית לחיזוק, מתיחה, הגמשה, שיקום ושיפור טווח התנועה של השרירים והמפרקים באזור הפגוע. תנועות שכרוכות בהרמת הזרוע לצד צריכות להיעשות עם הזרוע מסובבת כלפי חוץ, וכך גם לגבי תנועות הרמת הזרוע קדימה.
 
כיצד אפשר למנוע
 
טרם ביצוע פעילות שכרוכה בשימוש משמעותי במפרקי הכתף, וודאו שאתם מבצעים מתיחות למשך לפחות 5 דקות, על מנת לחמם את הרקמות באזור הכתף. בנוסף, בצעו מדי יום תרגילים שמאריכים את עמוד השדרה. ניתן לעשות זאת על ידי שכיבה על כדור למשך מספר דקות, ואם אין לכם כדור, על ערימה של 2-3 כריות שיונחו על הרצפה. 
 
סיבה נוספת שעלולה להוביל לצביטת כתף היא יציבה לקויה, מאחר ולאורך מרבית היום רבים מאיתנו יושבים בצורה הגורמת לכתפינו להתעגל קדימה. הקפידו להזכיר לעצמכם לשבת וללכת כשהחזה פתוח, הכתפיים לאחור והשכמות יציבות. 
 
כאבי כתפיים
 
מקור: סיגלית פ.
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: