maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

על הקשר בין כולסטרול וסטרול צמחי

כולסטרול הוא ליפיד הנחוץ לבנייתן של ממברנות התאים. הוא נספג במערכת העיכול ומסונתז בכבד, נע בזרם הדם בצמוד לחלבונים, במבנה הנקרא ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL). הליפופרוטאין עשוי להיות מסוכן מאחר והוא יוצר משקעים בכלי הדם ועלול לגרום לחסימתם. סרטון זה מסביר אודות הכולסטרול, האופן בו הוא נספג ומנויד בגוף, הסיכון בכולסטרול גבוה והאופן בו סטרול צמחי מפריע לספיגת הכולסטרול בתהליך העיכול, מוריד את רמות ה LDL בדם, ועשוי להקטין את הסיכוי למחלות לב וטרשת עורקים.  בהמשך, תוכלו לקרוא מהם המזונות העשירים בסטרולים צמחיים.

העובדה שניתן להוריד את רמת הכולסטרול באופן טבעי על ידי צריכת סטרולים צמחיים, מעודדת אכילת מזונות העשירים ברכיב זה. על פי מחקרי ה-FDA, כמו גם דו"חות מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד, הוספת מזונות עשירים בסטרולים צמחיים לתפריט התזונה, בצמוד להקפדה על פעילות גופנית סדירה, יכולה להוות צעד משמעותי להורדת הכולסטרול.

כל הירקות והפירות מכילים בין 5-40 מיליגרם סטרולים צמחיים. כמות הסטרולים גדלה כאשר ירקות שמכילים הרבה מים עוברים תהליך ייבוש. יחד עם זאת, בעוד שגירוד וסחיטת הירקות והפירות משמרת את כמויות הסטרולים, כיוון שהמזון נותר במצב הגולמי ללא עיבוד, תהליכי בישול, טיגון ואפייה מסירים הרבה מהסטרולים של התוצר המוגמר.

פירות וירקות שהם מקור טוב לסטרולים:

  • ברוקולי
  • כרובית
  • כרוב ניצנים
  • שמיר
  • תפוחים
  • תפוזים
  • אבוקדו
  • עגבנייה
  • אוכמניות
  • פסיפלורה
  • תאנים
  • אננס

שמנים שעשירים בסטרולים צמחיים הם:

  • שמן תירס
  • שמן שומשום
  • שמן סויה
  • שמן חמניות
  • שמן נבט חיטה
  • שמן קנולה
  • שמן פשתן

כל הדגנים המלאים עשירים בסטרולים צמחיים, במיוחד:

  • סובין
  • סובין אורז
  • סובין שיבולת שועל
  • חיטה מלאה
  • אורז חום

קטניות אף הן מקור מצוין של סטרולים:

  • אפונה יבשה
  • שעועית יבשה
  • עדשים

אגוזים וזרעים הם גם מקור טוב לסטרולים צמחיים. בוטנים הם האחד המקורות הטובים ביותר של סטרולים טבעיים.

  • בוטנים
  • שקדים
  • אגוזי מלך
  • אֱגוזי פקאן
  • גרעיני חמניות
  • זרעי דלעת
  • שומשום
  • זרעי פישתן
  • פיסטוקים

בשנים האחרונות, יצרני מזון החלו להעשיר את המזונות הנפוצים בסטרולים צמחיים. כך למשל ניתן למצוא על המדפים: מיץ תפוזים, מרגרינה, חטיפי אנרגיה ומשקאות יוגורט מועשרים בסטרולים.

הדרך הטובה ביותר להבטיח כי אתם צורכים מספיק סטרולים צמחיים, כדי להגן מפני רמות כולסטרול גבוהות והבעיות הרפואיות הקשורים אליו, היא לוודא שאתם אוכלים מזון מגוון כל יום. בכלל זה, תוצרת טרייה ומזינה יותר שהגוף זקוק לה על מנת להישאר בקו הבריאות. במידה ואתם מרגישים שאתם צריכים להוסיף תוספי סטרולים לתזונה, מומלץ להיוועץ בעניין עם הרופא האישי.

 


ליקטה: טל עזר

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: