print header

8 יתרונות בריאותיים של גרגירי חומוס

 על אף שהוא אינו מאכל שמקורו במטבח הישראלי או היהודי, החומוס הוא אחת המנות האהובות והנצרכות ביותר בישראל - והחדשות הטובות הן שהתענוג המזרח-תיכוני הנימוח הזה הוא לא רק מנה טעימה וממכרת, אלא כזו שמורכבת מאחת הקטניות הבריאות ביותר שהטבע מסוגל להציע לנו! אז לפני שאתם ניגשים לחמם לכם עוד פיתה שתלווה את מנת החומוס שלכם, אנו רוצים להציג בפניכם את 8 היתרונות שתרוויחו מהניגוב הבא - לבריאות ובתאבון!

1. גדושים בחומרים מזינים

גרגירי החומוס ידועים ברכיבים התזונתיים האיכותיים שיש בהם - כאשר 67% מתוך סך הקלוריות במנת הגשה של כ-28 גרם מקורן בפחמימות מורכבות ובריאות, והיתר מחלבונים וכמויות קטנות של שומן טבעי. כמו כן, גרגירי החומוס הנפלאים מספקים מגוון רחב של מינרלים חיוניים, כגון סידן, ברזל ומגנזיום וכן כמות נכבדת של סיבים תזונתיים, שעל תרומתם הגדולה נפרט בהרחבה בהמשך. כדי לצפות בערכים התזונתיים המלאים לחצו כאן.

יתרונות בריאותיים של גרגירי חומוס: צילום תקריב של גרגירי חומוס

2. תורמים לתחושת שובע ממושכת

הסיבים התזונתיים הרבים שנמצאים בגרגירי החומוס מסוגלים לעזור לכם לשמור על תחושת השובע שלכם לאורך זמן על ידי כך שהם עובדים יחד בסינרגיה כדי להאט את תהליך העיכול. כמו כן, החלבון המצוי בו מסוגל להגדיל את כמות ההורמונים מדכאי התאבון בגופכם, דבר שהופך את גרגירי החומוס למרכיב משביע במיוחד, שאם תשלבו אותו בתפריט היומי שלכם תוכלו כמעט בוודאות להפחית את כמות צריכת הקלוריות היומית.
 
במחקר שנערך בבית הספר למדעי החיים בטסמניה שבאוסטרליה עלה כי 42 אנשים שצרכו כוס אחת (כ-100 גרם) של גרגירי חומוס ביום במשך 12 שבועות דיווחו על תחושת שובע מוגברת, שהובילה לצריכה מופחתת של מזון מהיר לאורך התקופה, בהשוואה לניסוי זהה שנערך על אותם אנשים, שבו הם לא צרכו גרגירי חומוס כלל. אמנם נדרשים עוד מחקרים כדי להוכיח את יכולתם של גרגירי החומוס לתרום לתחושת שובע מתמשכת, אך ללא ספק מדובר בהתחלה מבטיחה.

3. עשירים בחלבון מן הצומח

החומוס הוא חלופה מצוינת וטעימה במיוחד עבור טבעונים המבקשים לצרוך את מנת החלבון שלהם שלא מן החי. מנה של כ-28 גרם חומוס מכילה כ-3 גרם של חלבונים, שזהו ערך הזהה לקטניות אחרות דומות, כגון שעועית שחורה ועדשים. כמו החלבונים שצורכים מן החי, גם אלה שמקורם מן הצומח מסוגלים לתרום לתחושת השובע המתמשכת, לשמור על בריאות העצמות ולשמר את חוסן השרירים. מחקרים מסוימים, כמו זה שנערך בשנת 2012, מראים שאיכות החלבון המצוי בחומוס היא גבוהה יותר מאשר בסוגים אחרים של קטניות או דגנים - זאת משום שהם מכילים כמעט את כל חומצות האמינו החיוניות לתפקוד הגוף, פרט למתיונין.

יתרונות בריאותיים של גרגירי חומוס: שתי כפות עם גרגירי חומוס

4. תורמים למאמץ של שמירה על המשקל

ישנן שתי תכונות עיקריות שהופכות את גרגירי החומוס למרכיב נהדר שמסייע לשמירה על המשקל: הראשונה היא העובדה שהם מאופיינים בערך קלורי נמוך ודחוס - כלומר, הקלוריות שיש בהם נמוכות ביחס לכמות הרכיבים התזונתיים החיוניים שמצויים בהם. כמו כן, כפי שהוזכר קודם לכן, החלבון והסיבים התזונתיים שבחומוס מקדמים באופן משמעותי את היכולת שלכם לשמור על המשקל, בשל יכולתם לדכא את התאבון ולגרום לתחושת שובע מתמשכת.
 
מחקר משנת 2016 שבדק כיצד השפיעה צריכת חומוס על המשתתפים בניסוי הראה ש-53% מהם נטו פחות להשמנת יתר ולעלייה במדד מסת הגוף (BMI) בהשוואה לאלה שלא צרכו חומוס כלל. כמו כן, מטא-אנליזה משנת 2016 ששאבה נתונים ממספר מחקרים שונים הצליחה להוכיח שאנשים שהכניסו קטניות לתפריט היומי שלהם, כמו חומוס, הצליחו להוריד 25% יותר ממשקלם לעומת אלה שלא צרכו קטניות כלל.

5. מסייעים לשלוט ברמת הסוכר בדם

אולי תופתעו לגלות, אבל לגרגירי החומוס יש גם תכונות שמסוגלות לעזור לכם לייצב את רמת הסוכר בדם שלכם! ראשית, הם מאופיינים בערך גליקמי (GI) נמוך יחסית, שלו ישנה השפעה מכרעת על עליית רמת הסוכר בדם כתוצאה מצריכת מזון - כלומר, ערך גליקמי גבוה עלול להביא לעלייה חדה ברמת הסוכר בדם כתוצאה מצריכת מזון. כמו כן, נמצא כי לחומוס יש השפעה רבה על ייצוב רמת הסוכר בדם גם כאשר צורכים לצדו מאכלים נוספים בעלי ערך גליקמי גבוה, כמו לחם לבן - כפי שהוכח במחקר הזה משנת 2016

הסיבים התזונתיים המצויים בגרגירי החומוס מאטים את קצב ספיגת הפחמימות בגוף - קצב גבוה עלול להביא לעלייה חדה ברמת הסוכר בדם. כמו כן, החלבון המצוי בהם עשוי לסייע לחולי סכרת מסוג 2 לשמור ביתר קלות על רמת סוכר תקינה ויציבה - לשם חיזוק הטענה, במחקר שפורסם בכתב העת האמריקאי לתזונה קלינית נמצא ש-19 אנשים שצרכו 200 גרם גרגירי חומוס הראו ירידה של 21% ברמת הסוכר בדם, בהשוואה לאנשים שאכלו ארוחה שכוללת דגנים מלאים ולחם לבן בלבד.

יתרונות בריאותיים של גרגירי חומוס: צנצנת סוכר וציוד בדיקה לרמת הסוכר בדם

6. בעלי תרומה רבה למערכת העיכול

הסיבים התזונתיים שבגרגירי החומוס הם מסיסים, דבר שהופך אותם במגע עם מים לחומר דמוי ג'ל שמסייע לתפקוד השוטף של מערכת העיכול. תכונה זו עוזרת להם להגביר את מספר החיידקים "הטובים" במעי, למנוע את התפתחותם של חיידקים מזיקים וכן להפחית את הסיכון לבעיות עיכול, כמו תסמונת המעי הרגיז וסרטן המעי הגס - כפי שמראים ממצאי המחקר הזה 

7. נלחמים במחלות כרוניות שונות

  • מחלות לב - גרגירי החומוס נחשבים למקור טוב עבור מינרלים, כגון מגנזיום ואשלגן, שמוכרים כחומרים בעלי פוטנציאל לשפר את בריאות הלב, בעיקר בשל יכולתם למנוע עלייה של לחץ דם, שהוא אחד התסמינים העיקריים של מחלות לב רבות. כמו כן, הסיבים המסיסים שמצויים בהם הוכחו כמסייעים להורדת רמת הטריגליצרידים והכולסטרול ה"רע" בדם (LDL), שערכים גבוהים מהם מעלים באופן דרמטי את הסיכול למחלות לבביות. 
  • סרטן - צריכה קבועה של חומוס ממריצה את הגוף לייצר חומצה בוטירית, שהיא חומצת שומן שהוכחה כמסוגלת לתרום למניעת התפתחות דלקת בתאי המעי הגס, דבר שמסוגל להפחית את הסיכוי לחלות בסרטן. כמו כן, החומוס הוא מקור לסאפונין, שהוא חומר כימי שמסוגל גם הוא לתרום למניעת סוגים שונים של מחלת הסרטן, טענה שהוכחה במספר מחקרים (ביניהם במחקר הזה) שגרסו כי הימצאותו מעכבת התפתחות של גידולים סרטניים.
יתרונות בריאותיים של גרגירי חומוס: מנת חומוס

8. זול וקל לשילוב בתפריט היומי

כפי שאתם ודאי יודעים, החומוס הוא מאכל נפוץ מאוד בישראל ומצוי כמעט בכל מכולת שכונתית או רשת מרכולים וניתן להשיגו בקלות ובמחיר הוגן יחסית. אפשר לשלב אותו במגוון מאכלים בצורתו היבשה או המשומרת, בסלטים, במרקים או בכריכים וכמובן כמנת המטבל או הממרח המפורסמת לצד כמה פיתות חמות ורכות - ובדיוק בשביל זה אנחנו רוצים להמליץ לכם על 12 מתכונים נהדרים למנות חומוס מ-5 מרכיבים בלבד.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.