maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

7 יתרונות בריאותיים של אצות, וסכנות אפשריות בצריכתן

 כל מי שאוכל סושי, מרקים, סלטים ומנות אחרות מהמטבח האסייתי, כנראה מכיר מצוין את טעמן ומרקמן של אצות. אם אתם אוהבים את המאכלים האלו, יש לנו חדשות נהדרות עבורכם – מדובר במרכיב מזון בעל סגולות רפואיות רבות, זאת כמובן אם אתם צורכים אותו במתינות ועד פעמיים בשבוע. לכל אלו מכם שלא יודעים על מה מדובר, אצות הן קבוצת אורגניזמים שמסוגלים לבצע פוטוסינתזה, כלומר, סוג של "צמחי מים" נטולי שורש, שאפשר לגדל בעיקר במקווי מים מתוקים, בבריכות ובים. ניתן למצוא אותן בצבעים שונים כמו אדום, ירוק, חום ושחור, והן לא רק מוסיפות צבע לכל מנה, אלא גם שלל יתרונות בריאותיים. בכתבה הבאה נחשוף בפניכם 7 סגולות רפואיות מדהימות שנובעות מצריכת אצות, וגם 2 סכנות שעלולות לנבוע מאכילתן ושמומלץ לשים לב אליהן.

7 יתרונות בריאותיים של אצות

צריכה מתונה של אצות עשויה לתרום לגופכם בדרכים הבאות:

1. שיפור תפקוד בלוטת התריס

רבים מכם ודאי שמעתם על בלוטת התריס, שעוזרת בשחרור הורמוני גדילה, יצירת אנרגיה ושחזור ותיקון תאים פגומים בגופנו. בשל כך חשוב לחזק את הבלוטה הזו, ואחת מהדרכים לעשות זאת היא על ידי העלאת רמות היוד וחומצת האמינו טירוזין בגופנו – שני חומרים שנמצאים בשפע באצות. באשר ליוד, חוסר שלו בגופנו עלול לגרום לתופעות כמו שינויים במשקל, עייפות או התנפחות הצוואר. בשביל למנוע אותן, מומלץ לאנשים בגיל 19 ומעלה לצרוך 150 מק"ג יוד ביום.
 
כאמור, אצות הן מקור מצוין למינרל הזה, זאת הודות ליכולת המדהימה שלהן לספוג כמויות רבות של יוד מרוכז מהאוקיינוס. בכל אחד מסוגי האצות יש כמויות שונות של המינרל, כאשר זו שהכי עשירה בו היא קלפ – כפית אחת (3.5 גרם) של גרסתה המיובשת עשויה להכיל כמות הגבוהה פי 59 מכמות הצריכה המומלצת שלו. בזכות כמויות היוד הגבוהות שיש באצות והעובדה שיפנים רבים צורכים את ה"צמחים" האלו, הם נחשבים לאחת מאוכלוסיות העולם הבריאות ביותר.

2. שפע בנוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים

אצות מאגדות בתוכן שלל חומרים מזינים שנחוצים לגופנו, מה שהופך אותן למעין "פצצה בריאותית" נהדרת. בכף אחת (7 גרם) של אצת ספירולינה מיובשת, שמלאה ביתרונות בריאותיים, תמצאו ברזל, חלבון, אומגה 3, ויטמינים E ,C ,A ו-K ומינרלים כדוגמת אבץ וסידן. בנוסף, אצות הן מקור נהדר לוויטמין B12, אך עדיין לא ידוע האם גופנו יכול לספוג מהן את המרכיב הנחוץ הזה ולהשתמש בו לטובתנו.
 
חשוב לציין שלמרות שכל המרכיבים האלו נמצאים באצות בכמות יחסית קטנה, צריכתן בין פעם לפעמיים בשבוע יכולה לתרום לגופכם רבות ולהעשיר אותו בחומרים נחוצים.
 
יתרונות בריאותיים של אצות: אבקת ספירולינה

3. שמירה על בריאות המעיים

ודאי יצא לכם לשמוע בפרסומות למוצרים פרוביוטיים על החיידקים "הטובים" שבגופנו, שנועדו לשמור על מערכת העיכול שלנו בריאה ותקינה. חיידקים רבים שכאלו אפשר למצוא במעיים – והם ללא ספק תורמים לכם, כל עוד אתם שומרים על איזון בינם לבין החיידקים "הרעים". צריכת אצות היא דרך מצוינת לעשות זאת, מכיוון שהן מקור מצוין לסיבים תזונתיים – שידועים ביכולותיהם השונות לשמור על בריאות המעיים שלנו, וגם מהווים "מזון" לחיידקים שנמצא באיבר זה ושמועילים לנו.
 
לצורך העניין, 25-75% ממשקלן של אצות מיובשות שייך לסיבים תזונתיים – מדובר בכמות הגבוהה יותר מזו שתקבלו מרוב הירקות והפירות. דרך נהדרת להעלות את כמות החיידקים "הטובים" היא בעזרת צריכת רב-סוכר גופרתי, אותו אפשר למצוא בשפע באצות, כך לפי מחקר מ-2018. הסוכר המיוחד הזה גם מסייע ביצירת חומצות שומניות שמספקות תמיכה והזנה לתאים במעיים – עליהם נמצאים אותם חיידקים ידידותיים.

4. ירידה במשקל

מחפשים דרך טובה לרדת במשקל? רגע לפני שאתם פונים לדיאטות ומשטרי תזונה קיצוניים וקצרי טווח, אולי כדאי שתתחילו לצרוך אצות. מעבר לכך שבחלקן יש מעט קלוריות (למשל, 20 קלוריות בכף ספירולינה מיובשת), הן גם עשירות בסיבים תזונתיים, כפי שציינו בסעיף הקודם. למרכיב החשוב הזה יש יכולת מדהימה לתרום להאטת התרוקנות הקיבה, ובכך הוא תורם לתחושת שובע לזמן ממושך יותר ודוחה התקפי רעב.
 
בנוסף לכך אצות מכילות פוקוקסנטין, חומר שעשוי להפחית את כמות שומני הגוף, כך לפי מחקר שנערך על עכברים, וגם להוריד באופן משמעותי את רמות הסוכר בדם – תהליך שתורם גם הוא לירידה במשקל. למרות שהתרומה הזו נראית מבטיחה, עדיין יש צורך לאשש אותה במחקרים נוספים.
יתרונות בריאותיים של אצות: משקל וסרט מידה

5. הורדת הסיכון למחלות לב

ישנם גורמים שונים שמובילים למחלות לב, כמו רמות כולסטרול גבוהות וקרישת דם – ובשניהם האצות עשויות להילחם. במחקר שפורסם בשנת 2013 למשל, נמצאה ירידה ברמות הכולסטרול והטריגליצרידים של עכברים עם רמות כולסטרול גבוהות, לאחר שצרכו במשך 8 שבועות תזונה עתירת שומן יחד עם אצות מיובשות וקפואות.
 
ממחקר אחר משנת 2011, עולה שאצות מכילות פחמימה בשם פוקאן, שמונעת קרישת יתר בדם באותה יעילות כמו תרופות שמיועדות לכך. בנוסף, מממצאי מחקרים שנערכים בימים אלו עולה כי פפטידים שנמצאים באצות עשויים לחסום גורמים מסוימים שמעלים את לחץ הדם בגופנו, אך עדיין נדרשות בדיקות נוספות בנושא.

6. הורדת הסיכון לסרטן

בשנים האחרונות מחפשים יותר ויותר תרופות טבעיות למחלת הסרטן על שלל סוגיה, וייתכן שאצות יכולות להוות פתרון נהדר. במחקרים שונים נמצא כי יש בהן מרכיבים שונים שעשויים להוריד את רמות האסטרוגן בגוף – מה שעשוי להפחית את הסיכון לסרטן השד.
 
מסקירת מחקרים שפורסמה בשנת 2018 עולה כי יש באצות מרכיבים אנטי-סרטניים שנמצאים גם בטיפולים שונים נגד סרטן ושמשפיעים על תהליכים כמו עיכוב גדילת תאים סרטניים. בנוסף, אצות ותמציות המופקות מהן עשויות לסייע במלחמה בסרטן הקיבה, וקרוטנואידים שונים כמו זאקסנטין שיש בהן עשויים להוריד את הסיכוי לחלות בסרטן המעי הגס. 
 

7. הורדת הסיכוי לסוכרת מסוג 2

בשנים האחרונות נערכים יותר ויותר מחקרים שמוכיחים את התרומה של אצות לחולי סוכרת ולאלו שנמצאים בקבוצת סיכון לחלות בה. אחד מהם פורסם בשנת 2017, והציג ניסוי בן 8 שבועות שנערך בקרב 60 יפנים, שבסופו הוכח כי פוקוקנסטין, מרכיב שנמצא באצות חומות וציינו מעלה, עשוי לשפר את השליטה על הסוכר בדם. במחקר הזה גם נמצא שיפור ברמות הסוכר בדם בקרב אלו שסובלים מנטייה גנטית לתנגודת אינסולין, שלרוב קשורה לסוכרת מסוג 2.
 
חומר נוסף שיש באצות הוא חומצה אלגינית, וגם הוא נמצא כדרך נהדרת למניעת קפיצות של סוכר בדם, כנראה מכיוון שהוא מפחית את הספיגה של הסוכר בדם. בשל כך, אם אתם סובלים מסוכרת מסוג 2 או נמצאים בקבוצת סיכון לחלות בה, כדאי שתוסיפו אצות לתפריט שלכם – זאת כמובן לאחר התייעצות עם רופא.
יתרונות בריאותיים של אצות: 3 מקרונים חומים אחד על השני

סכנות שבצריכה עודפת של אצות

צריכה מוגזמת של אצות עלולה להוביל למצבים המסוכנים הבאים:

1. עודף יוד

כפי שכתבנו לעיל, חוסר ביוד עלול להזיק לנו, ולכן כדאי לצרוך אותו דרך אצות שבהן הוא מצוי בשפע. עם זאת, עודף שלו בגוף עלול להוביל לאותן תופעות מסוכנות, ולכן כדאי לצרוך אותו במתינות. כאמור, האוכלוסייה ביפן נחשבת לאחת מהבריאות ביותר בעולם, אך תושביה צורכים יוד בכמות מופרזת למדי, יותר מהרמה הגבוהה ביותר של המינרל שמומלצת למבוגרים – 1,100 מק"ג ליום. בנוסף, צריכה מופרזת של אצות עלולה להזיק לבלוטת התריס, ואכילתן בכמות מתונה לצד מרכיבי מזון כמו ברוקולי וכרוב, יכולה לעכב את ספיגת היוד בבלוטה. ברגע ששבים לאכול יוד כמו שצריך, היא חוזרת לתפקד כראוי.
 

2. הצטברות מתכות בגוף

אצות סופחות אליהן מינרלים ומתכות רעילים כמו קדמיום, כספית ועופרת, ושומרות עליהם במאגרים מרוכזים למדי. מצב שכזה מסוכן עבורנו אם הם נמצאים בכמות ובריכוז גבוהים, אך למזלנו, אלו שיש בדרך כלל באצות הם נמוכים למדי. עם זאת, ברגע שצורכים אצות באופן קבוע ותכוף, ישנו סיכוי שיצטברו בגופכם מתכות בחלוף השנים. בשל כך, מומחים ממליצים לכם לקנות אצות אורגניות, שעשויות להכיל פחות מתכות.
 
מקור תמונה ראשית: Marco Verch
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו