print header

10 תועלות בריאותיות מדהימות של הספירולינה

 מנסים לרדת במשקל? סובלים מנזלת אלרגית ולא מפסיקים לקנח את האף? או שאולי אתם רוצים לשמור על לבכם מפני מחלות שונות? אם כל זה, או לפחות חלק מכך, נכון לגביכם, כדאי שתכירו את הספירולינה - אצה כחולית המורכבת מחיידקים מיקרוסקופיים וחד-תאיים בגוון יפהפה של כחול-ירוק, המשמשת כמקור תזונתי לבעלי חיים שונים, לרבות בני אדם שצורכים אותה בדרך כלל בצורת אבקה. אצת הספירולינה גדלה במים מתוקים ומלוחים ונפוצה באפריקה, אסיה ובמרכז אמריקה, כאשר בשנים האחרונות מגדלים אותה גם כאן בארץ. אם אתם תוהים מאין היא הגיחה אל עולמנו, כדאי שתדעו שהיא דווקא נחשבת לעתיקה במיוחד, והאצטקים צרכו אותה כבר במאה ה-15. היא חזרה לתודעה בשנות השמונים על ידי נאס"א, שהשתמשו בה כמזון לאסטרונאוטים. היא נחשבת לבריאה במיוחד בזכות מרכיבים חשובים כמו חלבון, ויטמינים מקבוצת B, נחושת, ברזל ואחרים, ובמדריך הבאה תכירו 10 סגולות רפואיות שלה, ועוד פרטים שחשוב שתדעו בעת השימוש בה.
ספירולינה: אבקת ספירולינה

1. התמודדות עם תסמיני אלרגיה

מוצאים את עצמכם מקנחים כל היום את האף? אם כן, יתכן כי אתם סובלים מנזלת אלרגית. תופעה זו בדרך כלל נובעת מחשיפה אל אלרגנים שמגיעים עם האוויר בפעולת הנשימה, לרוב מאבקות שונות, פרווה של בעלי חיים או אבק. אנשים המעוניינים לטפל באלרגיות שכאלו פונים בדרך כלל אל טיפולים כמו זריקות או נטילת כדורים, מבלי לדעת שיש פתרון טבעי ופשוט יותר, כמו צריכת ספירולינה. אחד מהמחקרים שמוכיחים את יעילותה פורסם ב-2008, ונערך בקרב 127 אנשים הסובלים מנזלת אלרגית; במסגרתו נמצא כי נטילת 2 גרם ספירולינה ביום מפחיתה באופן משמעותי את תסמיני התופעה, שכוללים נזלת, עיטוש וגודש באף. לכן אם נמאס לכם לפזר אחריכם ממחטות וניירות טואלט משומשים, הכניסו את הספירולינה לתפריטכם היומי.

2. חיזוק הגוף בעזרת נוגדי חמצון

גורמים שונים בגופנו עלולים להזיק ל-DNA ולתאים שלנו, וכתוצאה מכך להוביל לדלקות ולמחלות כרוניות שונות. אחת הדרכים לעזור לגופנו להילחם בהן היא לספק לו כמות ראויה של נוגדי חמצון – כמו זו שיש בספירולינה. אחד מאותם נוגדי חמצון, שנמצא באצת הפלא הזו בשפע, הוא חלבון בשם פיקוסיאנין, שגם מעניק לה את צבעה הכחול-ירוק. מחקר שנערך בשנת 2009 בבית חולים בטאיפיי שבטאיוואן, מונה את יכולותיו האנטי-דלקתיות הנהדרות של חלבון זה, שאחת מהן היא התמודדות מול רדיקלים חופשיים שמעודדים התפתחות של מחלות. לכן לצד פירות ההדר ושאר המאכלים שאתם מכניסים לגופכם כדי להישאר בריאים, כדאי לכם להוסיף גם את הספירולינה.
ספירולינה: סלילי DNA

3. הורדת רמות של כולסטרול רע, טריגליצרידים ושומנים בדם

אנשים רבים עם רמות גבוהות של כולסטרול רע וטריגליצרידים הם בעלי סיכון גבוה יותר לסבול ממחלות לב. אם בעיה זו תקפה גם לגביכם, כדאי שתשקלו נטילת ספירולינה מכיוון שהיא מסוגלת לסייע לכם בהורדת המינונים הגבוהים של הרכיבים המזיקים הללו מחד גיסא, ובהעלאת רמת הכולסטרול הטוב מאידך גיסא, וכתוצאה מכך תעזור לכם לשמור על בריאות לבכם. במחקר משנת 2001 שבוצע בקרב 25 אנשים עם סוכרת מסוג 2, נמצא כי נטילת 2 גרם ספירולינה ביום הורידה משמעותית את רמות הכולסטרול הרע בדמם. במחקר נוסף שנערך ב-2014 ביוון, נמצא כי גרם אחד בלבד של ספירולינה ליום הוריד רמות גבוהות של כולסטרול וטריגליצרידים בקרב אנשים הסובלים מבעיות אלו. סיבה נוספת שעלולה להוביל למחלות לב היא הימצאות חמצן בשומנים שבדם, ומחקר משנת 2013 מראה שגם את רמתו הספירולינה יכולה להוריד, ומכאן לסייע במניעת מחלות לב וכבד. 

4. הורדת לחץ דם

תופעה כמו לחץ דם גבוה עלולה להוביל למחלות ולמצבים מסוכנים כמו התקפי לב, שבץ ומחלות כרוניות בכבד, ולכן כדאי להילחם בה כמה שיותר מהר. ישנן דרכים טבעיות רבות לעשות זאת, כשאחת מהן היא צריכת כל אחד מ-6 המשקאות הנהדרים הבאים. דרך טבעית נוספת,  אשר הוכחה במחקר מ-2007, היא צריכה יומית של 4.5 גרם ספירולינה, שהתבררה כמועילה לאחר ניסוי שנמשך לאורך 6 שבועות. מסקירת מחקרים שפורסמה בשנת 2009, נראה כי אחת הסיבות לכך היא שאבקה זו מעלה את רמת הייצור של חנקן חמצני בגוף, מוליך עצבי חשוב אשר מסייע לוורידים ולעורקים להתרחב ולהתרפות.
ספירולינה: כדוריות דם אדומות עוברות בתוך וריד

5. הפחתת הסיכוי לסרטן חלל הפה והקטנת גידולים סרטניים

למרות שטרם נמצאה תרופה יעילה כנגד מחלת סרטן, ישנם טיפולים שיכולים לסייע לחולים בה להתמודד עימה. במסגרת המחקר הנרחב שנעשה בתחום, נבדקת בשנים האחרונות גם יעילותה של הספירולינה, ועד כה התוצאות מעודדות למדי בכל הקשור לסרטן חלל הפה. במסגרת מחקר הודי שנערך בקרב 44 אנשים שנהגו ללעוס עלי טבק וחלו בסרטן הפה, נמצא כי בעקבות נטילה יומית של גרם ספירולינה למשך שנה, חלה נסיגה גמורה בגידולים הסרטניים אצל 45% מהנחקרים; זאת לעומת קבוצת הביקורת שקיבלה תרופת דמה, ורק אצל 7% מהנחקרים בה התקיימה נסיגה. במחקר יפני עדכני יותר שנערך על עכברים עם סרטן מסוג זה, נמצא כי צריכת ספירולינה הפחיתה את הופעת המחלה והקטינה את גודל הגידולים הסרטניים בגופם. עם זאת, למרות הממצאים המעודדים, עדיין נדרש מחקר נוסף בתחום.

6. טיפול באנמיה

מפני שבספירולינה יש כמות ברזל גבוהה למדי (28.5 מ"ג ל-100 גרם), מומחים רבים ממליצים למטופליהם לצרוך אותה, בעיקר לאלו הסובלים מאנמיה. ישנם סוגים שונים של מחלה זו, כשהנפוצה ביותר מאופיינת בירידה בכמות ההמוגלובין שבכדוריות הדם האדומות, אשר מובילה לתחושות עייפות וחולשה. בהקשר זה, נערך בשנת 2011 מחקר באוניברסיטת קליפורניה, בו נמצאה עלייה בכמות ההמוגלובין בדמם של הנבדקים לאחר נטילה יומית של ספירולינה למשך 12 שבועות. לכן, אם אתם סובלים מאנמיה ומחולשה הנובעת ממנה, יכול להיות שדווקא ספירולינה יכולה להשיב לכם את האנרגיה האבודה. חשוב לציין שגם במקרה הזה דרוש מחקר נוסף.
ספירולינה: בחורה ישנה במיטה

7. שליטה ברמות הסוכר בדם

אנשים הסובלים מרמות גבוהות של סוכר בדם, לרבות חולי סוכרת, ומחפשים פתרון יעיל וטבעי שיעזור להם להוריד את רמות הגלוקוז בדם, צריכים לשקול הכנסת ספירולינה לתפריט היומי שלהם. במסגרת מחקר שנערך בשנת 2001 בקרב 25 חולי סוכרת מסוג 2 שנטלו כל יום 2 גרם ספירולינה למשך חודשיים, התגלתה ירידה בהמוגלובין מסוכרר - חומר אשר מסייע לאבחון ריכוז הגלוקוז בדם לאורך זמן, ומשמש כמדד העיקרי בכל הקשור לחיזוי ומניעת תסבוכות של סוכרת. ממחקר אחר שנערך בשנת 2017 על עכברים, נמצא שספירולינה יכולה לסייע בהורדת רמות סוכר, בהעלאת רמות אינסולין ובשיפור תפקוד הכבד של חולי סוכרת מסוג 1. כמובן שגם בתחום זה נדרש מחקר נוסף, וכדאי להתייעץ עם רופא או מומחה לגבי שימוש באבקה.

8. שיפור כוח שרירים וסיבולת

רוצים להצליח להשקיע יותר שעות בעת אימון גופני בחדר הכושר או בקאנטרי קלאב שאליו אתם רשומים? כדאי שתכירו את המידע הבא. כמות גבוהה של אימונים עלולה לגרום לנזק לשרירים ולהתשתם, ולכן אם אתם רוצים להתחזק ולהתחטב מבלי לפגוע בעצמכם, עליכם לחפש חומרים שיסייעו לכם בכך, כמו הספירולינה. יעילותה של אבקה זו הוכחה במספר מחקרים, שתוצאותיהם הראו כי היא יכולה לשפר סיבולת ולהאריך באופן משמעותי את משך הזמן שלוקח לאנשים עד שהאימון מתחיל להתיש אותם. למשל, ממחקר שפורסם ב-2011 ונערך בקרב גברים שמרבים לעשות ספורט, נמצא שבזכות הספירולינה, תחושת עייפות שמגיעה לאחר שעתיים של ריצה – מתחילה להשפיע מאוחר יותר. למרות שעדיין נחוצים מחקרים נוספים בתחום, כדאי לכם להתחיל לצרוך ספירולינה שתשפר את כוח השרירים והסיבולת שלכם.
ספירולינה: בחור רץ על חוף הים

9. ירידה במשקל ושיפור פעולת הקיבה

מחפשים דרך טבעית ויעילה שתסייע לכם לרדת במשקל? צרכו ספירולינה! בזכות היותה דלת קלוריות ועתירת ערכים תזונתיים, אפילו מעט ממנה יקרב אתכם אל היעד הנכסף. ממחקר שנערך באוניברסיטה לרפואה בפוזנן שבפולין, נמצא כי  צריכת 2 גרם ספירולינה יכולה לסייע לרדת במשקל ולהגיע למדד מסת גוף (BMI) תקין לאחר 3 חודשים בלבד. גורם נוסף שיכול לעזור לכם לרזות הוא פעולה תקינה של הקיבה, וגם כאן אצת הפלא יכולה לעזור. ממחקר שנערך בשנת 2017 על עכברים, נמצא כי ספירולינה מסוגלת לווסת את כמות החיידקים שישנם באיבר זה ולסייע לשיפור המערכת החיסונית שלו. ממחקר אחר משנת 2014 נמצא כי 6 גרם ספירולינה ביום יכולים לשפר את קצב חילוף החומרים, ובכך את איכות החיים. עם זאת, מפני שחומר זה דל בסיבים תזונתיים, רצוי לשלב אותו עם מאכלים אחרים שעשירים בהם, כמו אלו שבכתבה הבאה.

10. שיפור בריאות הנפש

תאוריה שעולה בשנים האחרונות ומצריכה מחקר מעמיק, נוגעת ליכולותיה של הספירולינה לתרום לבריאות הנפש. לפי מומחים שונים, אבקה זו היא מקור נפלא לטריפטופן, חומצת אמינו נדירה שהופכת בגוף, בין השאר, לסרוטונין - מוליך עצבי בעל תפקיד מפתח ביצירת תחושות ורגשות הקשורים למצבי רוח כמו שמחה, כשאנשים עם רמות נמוכות שלו בגוף עלולים לסבול מדיכאון. לכן, צריכת מאכלים ותוספים המכילים אותו, כמו ספירולינה למשל, יכולה לסייע לכם לשמור על שמחת חיים ולהימנע מתנודות רגשיות רבות.
ספירולינה: צלליות של שתי בחורות קופצות משמחה על חוף הים

איך צורכים ספירולינה?

כדי לזכות בכל התועלות הנפלאות האלו, תוכלו לצרוך אותה כתוסף מזון שאותו ניתן לרכוש בחנויות טבע שונות. על מנת לדעת מהי הכמות שמתאימה לכם, עליכם להתייעץ עם רופא או מומחה שמכיר את ההיסטוריה הרפואית שלכם ויודע מה מתאים לגילכם. בכל מקרה, תוכלו להוסיף קמצוץ ממנה לשייקים שונים, לבזוק מעט מעל סלטים ומרקים ולהוסיף כף ממנה מעל מיצי פירות או ירקות.

האם יש לספירולינה תופעות לוואי?

התשובה המצערת לכך היא "כן", והן נובעות לרוב משימוש מוגזם שנוגד את הוראות הרופא. אנשים הצורכים אותה באופן שגוי עלולים לסבול מכאבי ראש, אלרגיות, כאבי שרירים, הזעה ונדודי שינה. בנוסף, היא לא מומלצת לאנשים עם אלרגיה למאכלי ים, מחלות אוטואימוניות, שיגדון, אבנים בכליות ולנשים בהיריון או שמניקות.
 
מקור התמונה: Music4thekids

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו