maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

אילו מאכלים צריך לאכול בזמן שנוטלים אנטיביוטיקה?

  האנטיביוטיקה מספקת לנו קו הגנה נוסף, חשוב ויעיל במיוחד נגד זיהומי חיידקים, אך זה לא סוד שיש לה תופעות לוואי שונות ומזיקות, כמו שלשולים, נזק לכבד ופגיעה בקהילת החיידקים שחיה במעיים שלנו. ישנם מאכלים שמפחיתים את תופעות לוואי אלו בעוד שאחרים מחמירים אותן או פוגעים בספיגת האנטיביוטיקה, ובכתבה הבאה תגלו מה כדאי ולא כדאי לאכול בזמן קבלת טיפול אנטיוביוטי ולאחריו.
 
מזונות שמומלץ לצרוך בזמן טיפול באנטיביוטיקה: טבליות וקפסולות ומד חום
 

1. מזון מותסס

הבעיה העיקרית של האנטיביוטיקה היא שהתרופה הורגת לא רק את החיידקים הרעים שבגוף, אלא גם את החיידקים הטובים שבמעיים. עם זאת, מזונות מותססים מכילים בעצמם חיידקים טובים, כמו לקטובצילוס, שיכולים לשמור על מערכת העיכול שלנו בריאה. במחקרים נמצא שאנשים שצרכו יוגורט היו בעלי כמות גבוהה יותר של לקטובצילוס במעיים וכמות פחותה של חיידקים שגורמים למחלות, כמו אנטרובקטריאצה. בנוסף לכך נמצא במחקרים שאכילת מזונות מותססים בזמן נטילת האנטיביוטיקה עוזרת לצמצם את הסיכון לסבול משלשולים, על כן מומלץ מאוד לצרוך מהם בזמן שמטפלים בעזרתה בגוף. לחצו כאן  כדי להכיר את משקה הקפיר, שנחשב לחלב מותסס, ואת דרך הכנתו.

2. מזונות עם תכולת סיבים גבוהה

הגוף שלנו לא יכול לעכל את הסיבים, אך החיידקים הטובים שבמעיים כן, וצריכת סיבים תזונתיים ממריצה את קצב התפתחותם. כתוצאה מכך צריכת סיבים תזונתיים עוזרת להחזיר את הבריאות למעיים אחרי צריכת אנטיביוטיקה, ולשם מטרה זו מומלץ שתצרכו את המאכלים הבאים:
  • דגנים מלאים (לחם מחיטה מלאה, אורז חום וכדומה)
  • אגוזים
  • זרעים
  • שעועית
  • עדשים
  • ברוקולי
  • אפונה
  • בננה
  • ארטישוק
במחקרים נמצא שמזונות שכאלה לא רק מעודדים את התפתחות החיידקים הטובים בקיבה, אלא גם יכולים להפחית את התפתחותם של חיידקים מזיקים. עם זאת, סיבים תזונתיים יכולים להאט את הקצב שבו הקיבה מתרוקנת, מה שגורם לכך שהתרופות שתצרכו יספגו גם הן פחות מהר. לפיכך, מומלץ לצרוך יותר סיבים תזונתיים לאחר טיפול באנטיביוטיקה, ולאו דווקא במהלכה.
מזונות שמומלץ לצרוך בזמן טיפול באנטיביוטיקה: ברוקולי
 

3. פרוביוטיקה

במחקר שנערך בקרב 400 ילדים שנטלו אנטיביוטיקה נמצא שצריכת פרוביוטיקה הפחיתה את הסיכון שלהם לסבול משלשולים ב-50%. במחקר אחר שנערך בקרב 11,000 מבוגרים נמצאה אותה השפעה גם עליהם, ושני המחקרים האלה הראו שהחיידקים הטובים ביותר לשם כך הם ממשפחת לקטובצילוס. יש לצרוך את הפרוביוטיקה במרווח של מספר שעות בין מועדי נטילת האנטיביוטיקה, שכן היא עלולה להרוג גם את החיידקים הטובים, אך חשוב מאוד לשלב את הפרוביוטיקה במהלך הטיפול באנטיביוטיקה. 

4. פרה-ביוטיקה

בניגוד לפרוביוטיקה, שמכילה חיידקים חיים, הפרה-ביוטיקה היא מזון שמיועד עבור אותם החיידקים הטובים שבמעיים. מזונות רבים שמכילים כמות גבוהה של סיבים נחשבים לפרה-ביוטיים, וגם קקאו שמכיל נוגדי חמצון מסוג פוליפנולים הוא פרה-ביוטי, שכן החיידקים הטובים משגשגים כשמזינים אותם בחומרים אלו; במחקר שנערך באוניברסיטת רידינג שבאנגליה נמצא שפוניפנולים עוזרים לחיידקים שבמעיים לשגשג ומפחיתים את הימצאות החיידקים המזיקים. לפיכך, צריכת מזונות פרה-ביוטיים לאחר הטיפול באנטיביוטיקה עוזר לשחזר את קהילת החיידקים שחיה במעיים ומתקנת את נזקי האנטיביוטיקה.
מזונות שמומלץ לצרוך בזמן טיפול באנטיביוטיקה: שוקולד נקצץ על קרש חיתוך

מזונות שמומלץ להימנע מהם בזמן נטילת אנטיביוטיקה

בנוסף למזונות המומלצים לצריכה בעת נטילת אנטיביוטיקה ולאחריה, ישנם כמה שכדאי להימנע מהם. מחקרים הראו שצריכת אשכולית ומיץ אשכולית יכולה להיות מזיקה בעת שנוטלים אנטיביוטיקה, זאת מאחר שאשכוליות ותרופות מסוימות, כולל אנטיביוטיקה, מפורקות בגוף על ידי אנזים שנקרא P450, מה שמונע את הפירוק היעיל שלהם יחדיו. גם תוספי מזון של סידן עלולים להשפיע לרעה על ספיגת האנטיביוטיקה, כשבשני מחקרים שנערכו בקייפטאון שבדרום אפריקה נמצא כי הם מפחיתים את היעילות של אנטיביוטיקות מסוג ציפרופלוקסצין וגטיפלוקסצין. עם זאת, מזונות שמכילים סידן, כמו יוגורט למשל, לא נמצאו כגורמים לאותה ההשפעה. 

לסיכום

אם אתם רוצים למנוע את תופעות הלוואי של האנטיביוטיקה, כמו שלשולים, נזק לכבד ופגיעה בקהילת החיידקים הטובים שבמעיים, מומלץ לצרוך פרוביוטיקה, מאכלים מותססים, מזונות עם סיבים ופרה-ביוטיקה. בו זמנית, כדאי להימנע מאשכוליות ותוספי תזונה של סידן, שכן הם עלולים להשפיע לרעה על איכות הספיגה של האנטיביוטיקה וכך גם על ההחלמה שלכם.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: