maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

10 חסכים תזונתיים שעשויים להוביל לדיכאון

דיכאון עלול לתקוף כל אחד מאתנו בכל רגע בחיינו. על פי נתונים שפרסם ארגון הבריאות העולמי בשנת 2012, כ-5% מאוכלוסיית העולם סובלים מדיכאון, והשיעור רק עולה עם השנים, אך לפני שאתם נהיים מודאגים מדי, חשוב שתזכרו שהתזונה שלכם משפיעה רבות על הבריאות הנפשית שלכם. במדריך שלפניכם תמצאו את 10 החסכים התזונתיים הנפוצים ביותר שמחלישים את תפקודי המוח ומחריפים מצבים של לחץ, חרדה ובעיקר דיכאון בשל האיזון הכימיקלי שהם מונעים מהמוח. חשוב גם להזכיר שלא כל מצב רוח ירוד מעיד על דיכאון, ועל כן מומלץ שתלחצו פה כדי להכיר גם את הסימנים הבולטים והמפתיעים שאכן מעידים על כך שאתם סובלים מדיכאון.

 

1. חומצות שומן אומגה 3

חסכים תזונתיים שמובילים לדיכאון

 

רופאים ואנשי מקצוע רבים מדגישים פעם אחר פעם את החשיבות של חומצות השומן אומגה 3 בתזונה שלנו, ומסיבה טובה מאוד! חומצות השומן הללו מסייעות בשמירה על בריאות התאים שבמוח שלנו, ובלעדיהן שומן הטראנס שאנו צורכים חודר למערכת העצבים שלנו, ובכך הוא עשוי לגרום לדלקות ולהוביל לשינויים קיצוניים במצב הרוח. את האומגה 3 תוכלו למצוא בדגים שומניים, חלמון ביצה או זרעי פשתן.

 

2. ויטמינים מקבוצת B

חסכים תזונתיים שמובילים לדיכאון

 

ויטמינים מקבוצת B, ובעיקר ויטמינים B6 ו-B12, ידועים בשל יתרונותיהם הבריאותיים הרבים. הם עשויים להפחית את הסיכון ללקות בשבץ, מעודדים צמיחת ציפורניים בריאות וחזקות ומעניקים לחות לעור הגוף, אך בנוסף לכל אלה יש להם גם יכולת אדירה להשפיע על מצב הרוח שלכם. לפי המרכז הלאומי האמריקאי למידע ביוטכנולוגימחסור בוויטמין B משפיע רבות על הבריאות המנטלית, שכן אחוז גדול של נשים מבוגרות שסובלות מדיכאון סובלות גם ממחסור בוויטמין B12. תוכלו למצוא ויטמין B במאכלי ים, ירקות עלים, בננות, מוצרי סויה מועשרים ובשר בקר.

 

3. חומצה פולית

חסכים תזונתיים שמובילים לדיכאון

 

מחקרים מראים שאנשים שחסרה בגופם חומצה פולית מגיבים בצורה פחות יעילה לטיפולים בתרופות שנוגדות דיכאון. אדם מבוגר צריך לצרוך בממוצע 400 מיקרוגרם חומצה פולית בכל יום, ורופאים רבים אפילו רושמים למטופליהם שסובלים מדיכאון תרופה שנקראת "דפלין", אשר תפקידה הוא להעשיר את הגוף בפולאט, שהוא צורת היון של החומצה הפולית. מאכלים שעשירים בחומצה פולית הם שעועית ועדשים מבושלות, תרד, אבוקדו, ברוקולי ופירות טרופיים.

 

4. אבץ

חסכים תזונתיים שמובילים לדיכאון

אבץ הוא אחד מהמינרלים המועילים ביותר לגוף, ואנו זקוקים לו עבור כמעט כל פעולה שהגוף שלנו צריך לבצע. בנוסף לתמיכתו במערכת העצבים ופעילות המעיים, הוא גם מסייע לזכות באיזון כימיקלי במוח שמועיל לבריאות הנפשית, שכן הוא חשוב בעיקר עבור תפקודם של הנוירוטרנסמיטרים שפעולתם נפגעת בעת המחלה. מקורות מצוינים לאבץ הם שעועית ועדשים מבושלות, בשר בקר, נבט חיטה קלוי, תרד, זרעי דלעת ושוקולד מריר.

 

5. סלניום

חסכים תזונתיים שמובילים לדיכאון

הסלניום יעיל בעיקר עבור בריאות בלוטת התריס, אך למעשה הוא גם חשוב עבור שמירה על הבריאות המנטלית שלנו. הסיבה לכך היא משום שסלניום עוזר לנו להפוך הורמונים שאינם פעילים בבלוטת התריס להורמונים שפעילים בכבד, והגוף מייצר בעזרתו נוגדי חמצון שעוזרים לשמור על הגוף ומסלק באמצעותו רעלים מהגוף. את הסלניום תוכלו למצוא בגרעיני חמנייה, לחמים מחיטה מלאה, טונה ואגוזי ברזיל.

 

6. מגנזיום

חסכים תזונתיים שמובילים לדיכאון

 

אחוז גדול מהאוכלוסייה חיי עם חסך במגנזיום, וזה משום שכאשר אנו מעכלים כמויות גדולות של סוכר, אנטיביוטיקה, אלכוהול או מלח, אנו מפחיתים את כמות המגנזיום שנצרכת בגופנו. מומחים מתייחסים למגנזיום כ"תרופה ללחץ", משום שהמינרל החשוב הזה מסייע לגוף ולנפש לזכות ברגיעה. תוכלו למצוא כמויות גדולות של מגנזיום בפולי סויה, עדשים, מוצרים מחיטה מלאה, מוצרי חלב דלי שומן ופירות יבשים.

 

7. ויטמין D

חסכים תזונתיים שמובילים לדיכאון

 

קיים מצב שנקרא "דיכאון עונתי", אשר גורם לכך שבתקופת החורף, בה אור השמש לעתים מסתתר מאחורי מעטפת עננים, נמנעת מאתנו האפשרות לקבל את כמות הוויטמין D שגופנו זקוק לה במשך היום. חסך בוויטמין D מקושר באופן ישיר לדיכאון וחרדה, ובממוצע עלינו לצרוך כ-600 יחידות אוניברסליות של ויטמין D בכל יום, שהן כחצי שעה תחת אור השמש. עם זאת, גם בימים האפלים ביותר תוכלו לצרוך ויטמין D מדגים שומניים, פטריות פורטבלו או טופו.

 

8. יוד

חסכים תזונתיים שמובילים לדיכאון

 

כמו הסלניום, גם היוד משפיע על תפקודה של בלוטת התריס, ובנוסף הוא עוזר לחזק את המערכת החיסונית, לשפר את תפקודי המוח ואת תהליכי הזיכרון ולווסת את חום הגוף. בשל השפעתו על המוח ועל מערכת העצבים, הוא יעיל במיוחד בשמירה על הנפש מפני דיכאון. תוכלו למצוא יוד במאכלים כמו גבינה, מלח מועשר ביוד, אצות ים, תפוחי אדמה, חמוציות וטונה.

9. ברזל

חסכים תזונתיים שמובילים לדיכאון

 

מחסור בברזל נפוץ בעיקר בקרב נשים, ולמעשה 20% מהנשים סובלות ממחסור בו וכ-50% מכלל הנשים שבהריון זקוקות ליותר ברזל בתזונה שלהן. חסך בברזל יכול לגרום לבעיות בתפקוד תאי הדם האדומים ולהוביל לאנמיה, עייפות כרונית ותחושת ערפול מוחי. גורמי הבעיות האלו בתורם יכולים להוביל לדיכאון, ועל כן מומלץ שתצרכו ברזל, ביחוד אם אתם יודעים שאתם סובלים מאנמיה. מקורות שעשירים בברזל הם מוצרי סויה, כבד עוף ואגוזים, בעיקר קשיו ושקדים.

 

10. חומצות אמינו

חסכים תזונתיים שמובילים לדיכאון

 

חומצות אמינו חיוניות במיוחד לשמירה על בריאות הנפש, ויש 9 כאלה שגופנו פשוט לא יכול לייצר בעצמו ועלינו לצרוך אותם דרך מזוננו. כמו ויטמינים ומינרלים אחרים שברשימה הזו, חומצות האמינו מסייעות באיזון פעילות הנוירוטרנסמיטרים שבמוחנו, והם מסייעים להפחית פחדים, חרדות, לחצים ודכאונות. מקורות מצוינים לחומצות אמינו הם ביצים, בשר רזה, מוצרי חלב וחלבונים ממקורות צמחיים.

 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: