maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

12 היתרונות הבריאותיים של הגויאבה

אם חשבתם שתפוז הוא הפרי הבריא ביותר בחורף, חשבו שנית: הגויאבה מלאה בוויטמינים ומינרלים שמסייעים לטיפול במחלות שונות, שומרים על עור הפנים, עוזרים לרדת במשקל ועוד. למרות כל היתרונות הללו, קשה לחשוב על פרי שמעורר מחלוקת כמו הגויאבה, ולמעשה ניתן לחלק את העולם לשניים: אנשים שאוהבים גויאבות וכאלה שאפילו לא יכולים להתמודד עם הריח העז שלהן. אם אתם חברי הקבוצה הראשונה, אתם תשמחו לגלות כמה שהיא מועילה לגופכם. במידה ואתם משתייכים לקבוצה השנייה, אחרי שתכירו את 12 היתרונות הבריאותיים של הגויאבה, אין ספק שתתנו לה הזדמנות נוספת.

 
יתרונות בריאותיים לגויאבה
 
1. ירידה במשקל
 
הגויאבה הינה פרי מנצח בשל היתרונות הבריאותיים הרבים שלה, והיא מסייעת בין השאר בשמירה על המשקל. בעת הניסיון לרדת במשקל, זה לא נדיר שעלינו לוותר על מאכלים אהובים שמכילים כמות גבוהה של סוכר, אך על הגויאבה אין צורך לוותר ואף מומלץ לאכול אותה על בסיס קבוע. הפרי הנהדר הזה יכול לשמש כחטיף מצוין בזמן הדיאטה, מכיוון שהוא מכיל כמות נמוכה מאוד של פחמימות, אין בו כולסטרול ולעומת פירות אחרים, רמת הסוכר שבו נמוכה מאוד. בזמן שתיהנו מטעמה של הגויאבה, תוסיפו לגופכם ויטמינים רבים, חלבון, מינרלים וסיבים תזונתיים שישאירו אתכם שבעים בזמן שבין הארוחות. 
 
 
2. הפחתת לחץ דם 
 
מחקר שנערך בהודו מצא שלגויאבה יש השפעה חיובית על לחץ דם גבוה. קבוצת המחקר כללה 120 מטופלים עם לחץ דם גבוה. 61 מהמטופלים שהיו בקבוצת הניסוי אכלו כל יום גויאבה לפני ארוחת הצהריים, בזמן שקבוצת הביקורת לא ביצעה שינויים בהרגלי התזונה שלה. לאחר 12 שבועות, לקבוצת הניסוי הייתה ירידה ממוצעת של 9 נקודות בלחץ הדם הסיסטולי (לחץ השיא בזמן התכווצות חדרי הלב), והלחץ הדיאסטולי (הלחץ הנמוך ביותר בזמן הרפיית החדרים) שלהם ירד ב-8 נקודות. 
 
יתרונות בריאותיים לגויאבה
 
3. שמירה על בריאות בלוטת התריס
 
בלוטת התריס הינה אחת הבלוטות החשובות ביותר בגופנו, היות והיא מפרישה הורמונים חשובים אשר משפיעים על קצב חילוף החומרים בגוף, שקובע את מהירות ויעילות תפקוד המוח, הלב, השרירים, הכבד ואיברים חיוניים נוספים. מהירות התפקוד של איברים אלו חשובה ביותר, מכיוון שקצב איטי או מהיר מידיי מחלישים את הגוף, דבר שיכול להתבטא בעייפות, תחושת קור, עצבנות ועוד.  גויאבות מכילות נחושת, שהוא מינרל חיוני הדרוש לפעילות התקנית של בלוטת התריס, כיוון שהוא מסייע בהפרשת הורמונים בתדירות תקינה. בנוסף לכך, לנחושת יש חשיבות רבה בגופנו מכיוון שהיא אחראית על פעילותם התקינה של שריר הלב, מערכת החיסון ושל מערכת העצבים. 
 
 
4. מנקה את המעיים
 
במחקר שנערך בשנת 2002 נמצא כי העלים וקליפת הגזע של עץ הגויאבה עוזרים לנקות את המעיים, וביכולתם להפחית את התסמינים של מחלות הגורמות לשלשולים ושל דלקות קיבה ומעיים. הגויאבות פועלות כמו חומר חיטוי, שמסיר ליחה מהמעיים ומעכב את התפתחותן של מושבות חיידקים שגורמים לשלשולים ולכאבים הלא נעימים. בנוסף, הגויאבות יכולות לסייע גם בטיפול בשלשולים חמורים (דיזנטריה). 
 
יתרונות בריאותיים לגויאבה
 
5. טיפול בהצטננות ושיעול
 
שתיית מיץ גויאבה ואכילת גויאבות טריות מסייעת במניעה וטיפול בהצטננות ושיעול. ביכולתן להפחית את הליחה, לחטא את דרכי הנשימה ולצמצם את פעילות החיידקים המזיקים בגוף. באזורים מסוימים בהודו, משתמשים בגויאבה בשלה וקלויה כתרופה נגד מקרים קיצוניים של שיעול, הצטננות וגודש באף. הכמות הניכרת של ויטמין C בגויאבות תסייע לכם להתגבר על זיהומים נגיפיים נוספים, שכן במנה אחת של 100 גרם גויאבות מכילה 228 מ"ג ויטמין C, וגויאבה אחת שלמה מכילה כ-126 מ"ג.
 
 
6. שיפור הראייה
 
ככל שעוברות השנים הראייה שלנו נחלשת, אך אכילת גויאבה בהחלט יכולה לסייע לשמור על הראייה ולהאט את התדרדרותה. הימצאות וויטמין A בגויאבות יכולה להועיל למצב הראייה שלכם, כיוון שנטילת הוויטמין מסייעת להאט את ניוון הרשתית, מעכבת את התפתחות מחלת הקטרקט ואף יכולה לעצור התדרדרות ראייה שכבר החלה. אז בפעם הבאה שאתם קוראים ספר, הכינו לעצמכם שייק גויאבה מפרי טרי, ותוכלו גם ליהנות מטעם נפלא.
 
 
יתרונות בריאותיים לגויאבה
 
7. שיפור תפקוד מערכת העיכול
 
זרעי הגויאבה תורמים רבות לתפקוד מערכת העיכול במקרים של עצירות. הגויאבות ידועות בתור פרי נהדר לטיהור המעיים, לכן אם אתם סובלים מעצירות איכלו גויאבה יחד עם הגרעינים שלה, המכילים אומגה 6 המסייעת בוויסות חילוף החומרים. מומלץ לאכול גויאבה גם בזמן שאינכם סובלים מעצירות מכיוון שהיא מועילה לעיכול תקין של המזון, מה שיכול למנוע בעתיד את הקושי בסילוק הפסולת מהמעיים. 
 
 
8. שמירה על מוח בריא
 
המוח הוא האיבר הראשי במערכת העצבים, ולכן יש לדאוג לו כראוי בכדי לשמור על הפעילות התקינה של מערכות הגוף לאורך זמן. יש שיטות שונות לשיפור יכולות המוח ודרכים מגוונים לשמור עליו בריא ויעיל, כשדרך אחת היא אכילת גויאבות. גויאבות מכילות ויטמינים מסוג B3 ו-B6, כשלשניהם יש יתרונות בריאותיים שמשפיעים על המוח: ויטמין B3, שגם מוכר בתור ניאצין, ידוע ביכולתו לסייע בהגברת זרימת הדם ובהמרצת התפקוד הקוגניטיבי, וויטמין B6 מסייע לשמור על תפקוד עצבי תקין.
 
יתרונות בריאותיים לגויאבה
 
9. מניעת צפדינה (מחלה שנגרמת עקב מחסור חמור בוויטמין C)
 
אין ספק שהתפוז הוא פרי עם יתרונות בריאותיים חשובים, אך הוא הצליח למשוך את כל תשומת הלב כמקור הטוב ביותר לויטמין C מבין הפירות השונים, בזמן שגויאבה מכילה פי ארבעה יותר ויטמין C, וזו סיבה מספיק טובה להתחיל לצרוך יותר גויאבות. מעבר לעובדה שוויטמין C הינו נוגד חמצון חיוני שמחזק את מערכת החיסון, הוא גם יכול למנוע ולרפא את מחלת הצפדינה, שהתסמין הראשון שלה הוא דימום בחניכיים. בהמשך, המחלה יכולה להחמיר ולגרום להתדרדרות דומה בכל הגוף. 
 
 
10. שמירה על עור הפנים
 
תכשירים לשמירה על עור הפנים עלולים לעלות לכם לא מעט כסף, לכן כדאי לנסות להשתמש במוצרים טבעיים שניתן להשיג במחיר זול וללא מאמץ. הגויאבות תורמות לשיפור מרקם העור ושמירה על מראה רענן, מאחר והן מכילות חומרים מחטאים בפירות ובעלים. אם תבחרו לאכול את הפרי, תספקו לעצמכם מקור עשיר של ויטמינים A,B,C ואשלגן, הידועים כנוגדי חמצון מעולים ששומרים על עור זוהר, מונעים את תופעות ההזדקנות על העור והופעת קמטים בטרם עת, ויכולים להאיץ את תהליך הריפוי של פצעים מוגלתיים. 
 
יתרונות בריאותיים לגויאבה
 
11. מניעת סרטן
 
ממצאי מחקר שנערך בשנת 2004 מעידים על כך שלגויאבה יש השפעה חזקה על הגוף כמזון המונע גידולים סרטניים. הימצאות רמות גבוהות של נוגד חמצון הנקרא ליקופן במאכלים שונים, הוכיחה את השפעתה בהפחתת הסיכון לחלות בסרטן הערמונית ועיכוב הצמיחה של תאי סרטן השד, ואותו ניתן למצוא בפרי הגויאבה. יתרה מכך, הגויאבה מכילה נוגדי חמצון חשובים אחרים שמסייעים לנטרל את המולקולות המחמצנות שעושות נזק לדנ"א של התא, מה שמביא לסיכוי קטן יותר שתא בריא יהפוך לתא סרטני. אם זה לא מספיק, הגויאבה היא בעלת צפיפות קלורית נמוכה, ובכך היא מסייעת לשמור על משקל תקין, שחשוב להקפיד עליו בכדי למנוע סרטן.   
 
 
12. הפחתת הסיכוי לחלות בסוכרת
 
לאחר שאנחנו אוכלים, רמות הסוכר בגוף עולות, אך כאשר מגדילים את צריכת הסיבים, העלייה ברמות הסוכר פוחתת. יתרה מזאת, במחקר שנערך בשנת 2008 הוכח כי ככל שצורכים יותר סיבים תזונתיים, כך פוחת הסיכוי לחלות בסוכרת מסוג 2, מאחר והם מווסתים את הסוכר שנספג בגוף. חולי סוכרת צריכים להקפיד על צריכת סיבים תזונתיים במינונים גבוהים יותר מאלה שמומלצים לאנשים בריאים, ולכן אכילת גויאבה בין הארוחות יכולה לחולל פלאים עבורכם. 
 
 
מקור התמונות: Peter Gerdes Morgan  tommerton2010   Chetan Kolluri Nithi Anand  Ars Electronica hey tiffany!

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: