maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

15 תבלינים ועשבי תיבול שנלחמים בסוכרת

 סוכרת הינה מחלה מטבולית המתאפיינת בריכוז גבוה של גלוקוז בדם ובשתן, ולכן חשוב מאוד להקפיד על המזון אותו צורכים בכדי לא להחמיר את המצב וגם על מנת לשפר אותו. למרבה השמחה, ישנם עשבים ותבלינים רבים שידועים בסגולותיהם הרפואיות שמסייעות בין היתר גם במלחמה כנגד הסוכרת, איתם ניתן להכין ארוחות טעימות ובריאות. לכן, בזמן שתבשלו את הארוחה הבאה שלכם נסו לשלב בה חלק מ-15 העשבים והתבלינים ברשימה שלפניכם, וכך תגנו על עצמכם ועל האנשים היקרים לכם מפני המחלה הקשה הזו.  

1. בזיליקום

לבזיליקום, הידוע גם בתור ריחן, יש סגולת מרפא חשובה מאוד; בכוחו לסייע באיזון רמת הסוכר בדם אצל חולי סוכרת, ולכן מומלץ להשתמש בו לעיתים תכופות לתיבול מזונות שונות. הבזיליקום משתלב נהדר בסלטים, מרקים ופסטו, עם הניחוח שמזכיר את ריחו של הקיץ, את איטליה ומאכלים נפלאים ואהובים אחרים.

בזיליקום
 

2. אוכמניות שחורות

באוכמניות השחורות מצוי פיגמנט האנתוציאנין שמכיל נוגדי חמצון הנלחמים בסוכרת, מחזקים את הלב ומקטינים את הסיכוי לסבול מדלקות והצטברות של שומנים בדם. מחקרים מראים כי צריכה יומית של אוכמניות טריות בכמות גדולה, מפחיתה סימני דלקת ומשפרת את הסבילות לגלוקוז אצל אנשים עם תכונות של תסמונת מטבולית (שעלולה לגרום להתפתחות סוכרת מסוג 2). ניתן לאכול את הפרי חי או מבושל ואפשר גם לייבשו, כשטעמו המתוק - חמצמץ נחשב למעדן ולכן משתמשים בו לייצור ריבות, ליקרים וסירופים.

אוכמניות שחורות

3. קמומיל

בבונג, הידוע בשמו הלועזי קמומיל, הוא צמח ריחני המשמש להכנת חליטות וגם כעשב מרפא. צמח הקמומיל מפחית את רמת הסוכר בדם ומונע סיבוכים אצל חולי סוכרת בכך שהוא מסייע לתהליך העיכול ומסייע לניקוי הדם מעודפי סוכר. יתרה מזאת, אחרי יום עבודה ארוך אין כמו כוס תה קמומיל חם שמשרה רוגע גופני וגם נפשי.

פרחי קמומיל

4. קינמון

הקינמון משמש להכנה של מאפים וגם תבשילים כאשר הקליפה הפנימית שלו משמשת כתבלין, גם בצורתה הטבעית כמקלות וגם כאבקה. קיימים מחקרים המצביעים על יעילות הקינמון בהורדת רמות הסוכר בדם אצל אנשים בריאים וגם אצל אנשים עם סוכרת סוג 2, אך מחקרים אחרים מצאו שהקינמון דווקא לא משפיע על רמות ההמוגלובין המסוכרר A1C כך שהממצאים אינם חד משמעיים. מה שכן, קינמון משפיע לטובה על ירידה במשקל היות והוא מסייע בהורדת הכולסטרול ומזרז את חילוף החומרים בגוף. מומלץ לשלב את הקינמון עם שעועית, אורז חום, עדשים או בתבשילי בשר וכמובן שאין צורך להוסיף סוכר ואף יש להימנע מכך.

קינמון
 

5. כמון

לכמון יש טעם ייחודי וחזק מאוד והוא משתלב מצוין בתבשילים אדומים או עם אורז חום פשוט. כשאתם מוסיפים כמון למאכלים שלכם השתמשו בו בנדיבות מאחר והוא מוריד את רמת הסוכר ואת הכולסטרול בדם, מה שיכול להיטיב מאוד עם חולי סוכרת. בנוסף לכך, לכמון יש השפעה חיובית על התוצרים הסופיים שנוצרים מסכרור של חומצות אמינו. היווצרות שכזו של תוצרים סוכריים נחשבת כמסוכנת כיוון שהם מסוגלים לשנות את מבנה הרקמה בה הם נוצרו ולהזיק לגוף, אך כמון יכול לאזן את התהליכים הללו ולמנוע סכרור של חומצות אמינו. 

זרעי כמון

6. שינן רפואי

שינן רפואי, המוכר גם בשמו שן הארי, נחשב לעשב שוטה מאחר והגדילה שלו מפריעה לשאר הצמחים בשדה או בגינה, אך הוא משמש כעשב מרפא חשוב: העלים שלו עשירים בוויטמין A ,C, סידן וברזל, הוא מוריד לחץ הדם ותורם לבריאות הכבד. בנוסף לכך הוא מסייע בהפחתת משקל, דבר שחשוב מאוד לחולי סוכרת ויכול להשפיע רבות על מצבם הבריאותי. השינן גם מגביר את זרימת השתן ובכך מסייע בפעולת טיהור הגוף. עליו הצעירים של השינן מתאימים לסלט עלים, ללא צורך בבישול, אם כי העלים הגדולים יותר דורשים בישול מאחר וטעמם מר. 

שינן רפואי

7. שמיר

"שבת ריחני", הידוע בשמו שמיר, מגיע במקור מדרום מערב ומרכז אסיה ונמצא גם בישראל. השמיר ידוע ביכולתו להגביר את ייצור החלב אצל נשים בהריון, אך ניתן לנצל את סגולות המרפא שלו גם לצורך ההתמודדות עם מחלת הסוכרת. חוקרים מצאו כ-70 כימיקלים שונים שנמצאים בשמיר אשר עוזרים להילחם במחלה הזו, ולכן חשוב לצרוך אותו בתדירות גבוהה. השמיר משתלב מצוין עם דגים, גבינות, ביצים או פטריות. 

שמיר

8. שומר

לשומר יש טעם של אניס עדין ומומלץ להשתמש בעלים שלו כירק לסלטים וגם בבישול, כאשר העלים והזרעים שלו מכילים נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים שמסייעים בהפחתת הכולסטרול בדם. נוסף לכך, השומר מוריד את לחץ הדם בזכות כמות גבוהה של אשלגן שיש בו, המסייע להוצאת כמויות הנתרן מהגוף באמצעות השתן. בהודו נהוג ללעוס את זרעי השומר לאחר ארוחה בכדי לנקות את השיניים ולרענן את הנשימה והוא נחשב כמדכא שיעול מעולה, מה שהופך אותו לטיפול טבעי עבור בעיה נפוצה בקרב חולי סוכרת. 

שומר

9. שום

השום משמש כתבלין מעולה וגם למטרות רפואיות בכל רחבי העולם היות ושיני השום יעילות מאוד כנגד זיהומים ודלקות, והוא מכיל אליצין, גופרית, ויטמין B1, ויטמין B3, פלואור ועוד. כמו כן, לשום סגולות אנטי דלקתיות חזקות מאוד, מה שמדכא את הציטוקינים (חלבונים קטנים) הפועלים בסוכרת, כאשר הוא ידוע גם ביכולתו להוריד רמות סוכרים ושומנים בדם, לחזק את הלב וביכולתו למנוע התפתחות תאים סרטניים. למעשה כמעט כל ירק או תבשיל שמוסיפים להם שום ושמן זית נהיים טעים להפליא, אך חשוב לזכור שעדיף לצרוך שום טרי ולא יבש או כתוש. 

ראשי שום

10. ג'ינג'ר

לג'ינג'ר, המוכר גם בשם זנגביל, יש טעם חריף ומרענן והוא משמש בעיקר לתיבול במגוון רב של מנות המכילות בשר, עוף וגם מאכלים צמחוניים. הג'ינג'ר הוא תוספת תיבול מושלמת למלחמה בסוכרת ובשומנים גבוהים בדם, מאחר והוא תוקף את הסוכרת מכמה כיוונים ואפילו מסייע בהורדת משקל. יותר מזה, במחקר משנת 2014 הוכח כי אנשים שצרכו 3 גרם של אבקת ג'ינג'ר יבשה במשך 30 יום חוו שיפור משמעותי ברמות הגלוקוז שבדם, בכולסטרול ובמדדים חשובים נוספים. מי שלא אוהב את טעמו של הג'ינג'ר בתוך המזון יכול לנסות לחתוך חתיכה מג'ינג'ר טרי ולשים אותו בתוך ספל התה.
שורש ג'ינג'ר

11. רוזמרין

ענפי הרוזמרין מתאימים כתבלין לשימוש בתבשילים רבים כגון תבשילי בשר וכאלו שהם צמחוניים, כשמומלץ גם לנסות להוסיף אותו לכוס התה וליהנות ממשקה מרגיע וטעים. צמח הרוזמרין מכיל נוגדי חמצון שמועילים במלחמה כנגד הסוכרת והוא מסייע רבות לטיפול בתסמונות מטבוליות וגם יעיל בלחימה כנגד דלקות וסוגי סרטן שונים.
ענפי רוזמרין

12. מרווה

המרווה היא אחת מצמחי המרפא וצמחי התבלין הנפוצים והעתיקים בישראל והיא מכילה נוגדי חמצון שהוכחו כמועילים במלחמה בסוכרת ומהווה מקור לחומצות שומן חיוניות. הטעם החזק של המרווה הולך נפלא עם תבשילים וגם מתאים כתוספת מרגיעה לכוס התה. מעבר לכך תה מרווה עם דבש מסייע כנגד הצטננות ומחלות חורף נוספות.

עלי מרווה

13. סטיביה

צמח הסטיביה הוא בין הממתיקים הבודדים שלא מזיקים לחולי סוכרת, אפילו שהוא מתוק בטעמו יותר מסוכר רגיל. למרות ששימוש בסטיביה לא יעזור לחסל את החשק למשהו מתוק, יש לצמח הזה השפעה חיובית על רמות הסוכר בדם והאינסולין לאחר ארוחה. כמו כן את צמח הסטיביה ניתן לגדל בקלות בתוך עציץ על אדן החלון ולקטוף את עליו בכל עת שרוצים על מנת ליהנות מסגולותיו. 

עלי סטיביה

14. טימין

טימין, המוכר גם בשמו קורנית, הוא צמח תבלין בעל ריח ארומטי וטעמו המדהים מתאים לכל מנה. הטימין מכיל כ-75 פיטוכימיקלים (שם כולל לתרכובות שנמצאות באופן טבעי במזונות מן הצומח) פעילים שנלחמים בסוכרת והוכחו כיעילים מאוד בפעולתם. הטימין עשיר בברזל ומשתמשים בו לא מעט בבישולים של מנות בשר, במרקים, ביצים ועוד. למרות טעמו הדומיננטי הוא לרוב לא מטשטש את הטעמים של עשבי תיבול נוספים וניתן לרכוש אותו מיובש או טרי.

טימין

15. כורכום

משורש הכורכום מפיקים תבלין בעל טעם עדין שנותן למזון צבע זהוב ומשתמשים בו לרוב בבישול בצורת אבקה, כאשר בצורתו הטרייה הוא מכיל אשלגן, ויטמין C וחומרים מעכבי חמצון. זהו ככל הנראה התבלין הטוב ביותר למניעת סרטן והוא גם תורם רבות לחולי סוכרת מאחר והוא מסייע כנגד הזדקנות, מגן על הלב ועוזר בהפחתה במשקל. על מנת לבדוק את השפעתו של השורש הנפלא הזה, בוצע מחקר על כ-240 אנשים שאובחנו כטרום סוכרתיים וחולקו לשתי קבוצות: קבוצת ניסוי וקבוצת ביקורת. החוקרים נתנו לקבוצת הניסוי קפסולות על בסיס כורכום בכל יום, בזמן שקבוצת הביקורת צרכה קפסולות שלא מכילות דבר במשך תשעה חודשים. נמצא כי רבים מחברי הקבוצה שלקחו את התרופה המדומה פיתחו סוכרת בדרגה 2 בזמן שהנבדקים בקבוצת המחקר שצרכו כורכום לא פיתחו סוכרת כלל, לכן חשוב להתחיל להוסיף את הכורכום לתפריט באופן קבוע.

כורכום

 

מקור התמונות: Amanda Slater  Vadim Piottukh  sharin  Peyman Zehtab Fard  Swaminathan  Alan Huett  Wolfgang Lonien  BlueLily Arlene Giada  David Goehring  andresmh  craigles75  Alice Henneman  M a n u e l  Taran Rampersad  bungasirait

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: