maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

9 החלטות בריאות לשנה העברית החדשה

 ראש השנה בפתח ואנחנו עומדים לציין שנה עברית חדשה, בתקווה שהיא תהיה יותר מוצלחת מן השנה שעברה. אמנם מגפת הקורונה והסגר שנמצא על הפרק לא יאפשרו לנו לחגוג את חגי תשרי כבכל שנה, אך זו דווקא הזדמנות לקבל מעט שקט ולערוך חשבון נפש בינינו לבין עצמנו, להבין כיצד נוכל לחיות את השנה הבאה נכון ובריא יותר ולקבל החלטות שייקחו אותנו בכיוון הזה. אך אם בימים מבלבלים אלו אתם לא בדיוק יודעים איפה להתחיל זה לגמרי מובן, ולכן הכנו לכם רשימה עם 9 החלטות השנה החדשה הטובות ביותר שתוכלו לקבל עבור הגוף והנפש שלכם, ואם תיישמו את כולן או לפחות את חלקן – אנו בטוחים שהשנה הזו תאיר לכם פנים.

החלטות בריאות לשנה חדשה: איור של יד מחזיקה לב המוקף בסמלי רפואה

1. שנו את הגישה הבריאותית שלכם

רבים מדי, וסביר להניח שגם אתם עכשיו, מסתכלים על הבריאות שלכם בגישת "הכל או כלום" – או שמאמצים אורח חיים בריא מא' עד ת', או שמוותרים על הכל עד שייסורי המצפן שוב מכים. אם גם אתם כך, אז כדאי שתשנו גישה לקראת השנה החדשה – התחילו להסתכל על הבריאות שלכם כרצף שאפשר לנוע עליו בעזרת ההחלטות והצעדים הקטנים שתיקחו מדי יום, ולא כדבר קבוע שצריך להכיל במלואו אחרת הוא לא מתקיים.

ראלי מקאליסטר, רופאת משפחה מקנטקי, ארה"ב, ומקימת המיזם "מדריכי רפואה לאימהות" מסבירה זאת כך: "כל החלטה שאני עושה מביאה אותי קרוב יותר לקצה רצף אחד – בריאות טובה, או לאחר – בריאות רעה; למשל, שתיית משקאות קלים ממותקים לוקחת אותי לכיוון הרע, אבל שתיית כוס מים תניע אותי לכיוון הנכון. על ידי לקיחת החלטות קטנות וחיובית אני מתקרבת יותר ויותר לבריאות טובה."

2. שלבו אימוני כושר בשגרת החיים שלכם

עבור מרבית האנשים כושר, הוא איזשהו תוספת לחיים, מעין דבר שאפשר לעשות אם וכאשר מוצאים לו זמן. יכול להיות שגם אתם רואים את זה ככה ויוצאים לפעילות גופנית רק כשיש לכם פנאי, אך לכבוד השנה החדשה מומלץ שתאמצו גישה מרעננת יותר ותתחילו למצוא דרכים לשלב ספורט וכושר בשגרת החיים שלכם.

"לעלות במדרגות לקומה השלישית לוקח דקה יותר מלהמתין למעלית", אומרת ראלי מקאליסטר, וזו רק דרך אחת שאתם יכולים לאתגר את עצמכם גופנית מבלי להצטרך למצוא זמן מיוחד לכושר – אפשר גם להשתמש בשלל פריטים שיש בבית, או לחלופין לעשות כמה תרגילים תוך כדי השהייה השגרתית במשרד, וכך לכלול פעילות ספורטיבית ביומכם מבלי שתצטרכו להקצות לה שום זמן מיוחד. "כשאנו מוצאים את הסיבות להישאר פעילים לאורך היום, אנחנו יכולים להרשות לעצמנו לוותר על אימון גופני פה ושם", מוסיפה המומחית מקנטקי.

החלטות בריאות לשנה חדשה: נעליים מטפסות במדרגות

3. הרגילו את עצמכם לדאגה עצמית

במהלך השנה, כשהשגרה עוטפת אותנו ולוח הזמנים העמוס והיומיומי שלנו עולה לעיתים על גדותיו, אנחנו כבר ממש שוכחים לעצור רגע ולתת לגוף ולנפש שלנו הפסקה. אמנם מגפת הקורונה שפקדה אותנו בשנה האחרונה הכריחה את רובנו לעצור לרגע ולעשות חושבים – אבל כשהילדים ובני הזוג כל היום איתנו בבית, זה לא תמיד פשוט. אך עדיין היינו ממליצים, כהחלטה לשנה החדשה, להתחיל להקצות לעצמכם מדי בוקר לפחות 10 דקות לפני שאתם מתחילים להתעסק בענייני הבית והעבודה, לענות לטלפונים או לבדוק אימיילים.

טריניטי ס. פרקינס, מאמנת אישית ויועצת תזונה מווירג'יניה, ארה"ב, מבהירה איך היא עושה את זה: "בהתאם לזמן הפנוי שיש לי, אני עושה דברים כמו לשכב במיטה ולכתוב לעצמי דברים שאני אסירת תודה עליהם, לשים את הטלפון שלי על 'השתק' עד שאני מסיימת את התעמלות הבוקר שלי, ולקרוא להנאתי בזמן שאני נהנית מקפה הבוקר שלי. התחלת היום עם מנת-זמן-עצמי קובעת את הטון לכל היום שלי, והופכת את השנה לרגועה הרבה יותר".

4. היגמלו מדיאטות אופנתיות

להוריד במשקל זה ללא ספק החלטת מפתח שהרבה מאוד אנשים לוקחים לקראת השנה החדשה – על אף שחלקם עושים זאת על רגל אחת ומתפתים ללכת שבי אחר דיאטות אופנתיות. התנהלות שכזו יכולה גם להסביר למה לא מעט דיאטות נכשלות טרם זמנן ולא מגיעות לידי מימוש או נעצרות באמצע. הדיאטנית המוסמכת נדיה רודמן מרשת מרכזי הכושר והבריאות לנשים האמריקאית "קימורים" אומרת כך: "זה בסדר לקחת את ההורדה במשקל כמטרה, אבל במקום לנהור אחרי שגעון הדיאטות התורן, מקדו את המאמצים שלכם בלאכול באופן הבריא ביותר".

אז השנה, פשוט תחליטו עם עצמכם שאתם לא עוקבים יותר אחרי כל שיטת דיאטה ששמעתם עליה מחברים או ראיתם בטלוויזיה, אלא פשוט מקדו את המאמץ בלחתוך מהתפריט שלכם קלוריות ריקות, להתמלא במזונות "מלאים" ובשומנים בריאים, ולצעוד לשם שינוי בדרך הנכונה לירידה במשקל.

החלטות בריאות לשנה חדשה: אישה אוכלת מקערת בריאות

5. אל תמנעו מעצמכם את המאכלים האהובים עליכם

יחד עם כל מה שאמרנו לכם בסעיף הקודם לגבי הצורך לחתוך בקלוריות ולאכול נכון יותר, דעו גם שהחלטה כמו "השנה אני אוריד לגמרי מהתפריט שלי את המאכל האהוב עליי כי הוא משמין" – היא גם לא בהכרח נכונה. ג'ייסון אוולדט, תזונאי משלים ב-"תוכנית מאיו לחיים בריאים קליניים" במינסוטה, ארה"ב, מסביר כך: "כשמישהו לוקח את גישת הכל-או-כלום כדי לשפר את הרגלי האכילה שלו, התוצאה הרווחת תהיה להתמכר לאותו מזון שהוגבל בעתיד הקרוב, בליווי רגשות אשם או בושה".

גם אם אתם לא מודים בזה, אתם בטח מכירים את זה – איך "מחטף" קטן של אכילת אותו מאכל אסור, זה שהבטחתם לעצמכם שאתם לא נוגעים בו יותר, הופכת במהרה לזלילה חסרת רסן שאחריה אתם מתביישים בעצמכם. אוולדט מציע לכן שתתמקדו בלשלב בתזונה שלכם יותר מזונות בריאים ועשירים בחומרים מזינים, בזמן שאתם עדיין מרשים לעצמכם מדי פעם להתפנק במאכל הפחות בריא, כך שלא תרגישו מחסור.

6. מצאו חבר לכושר

יש מאיתנו כאלו שאוהבים להתאמן בקבוצה או לפקוד את חדר הכושר יחד עם חבר – אבל רבים אחרים מעדיפים להתעמל לבד, עם עצמם. אין בזה שום דבר רע כמובן, אך התזונאית אנג'לה ג'ין-מדואו, דוברת האקדמיה הלאומית לתזונה ודיאטה בארה"ב, מבהירה שלעשות לעצמכם החלטה לשנה החדשה לחפש חבר לכושר "יכולה להפוך אתכם לאחראיים להשגת מטרותיכם". בין אם זה עמית לעבודה, החבר או החברה הכי טובים שלכם או בן משפחה קרוב, כדאי שיהיה לכם שותף מתמיד לספורט שגם יארח לכם חברה בזמן האימונים וגם יוכל לעודד אתכם ברגעים שאתם מרגישים שאתם הולכים לוותר.

אם אתם לוקחים את ההחלטה הזו לכבוד השנה החדשה שלפנינו – תשמחו ודאי לשמוע שבמחקר שנערך באוניברסיטה הדומיניקנית שבקליפורניה, ארה"ב, נמצא כי יותר מ-70% מהמשתתפים השלימו את מטרותיהם בהצלחה כאשר שלחו את דו"ח ההתקדמות השבועי שלהם לחבר – מה שאומר שאתם לא בהכרח חייבים למצוא מישהו שייצא איתכם להתאמן (על אף שגם זה לא רע בכלל), אלא פשוט יעזור לכם לעקוב אחרי ביצועיכם.

החלטות בריאות לשנה חדשה: 2 נשים עומדות על הידיים זו ליד זו בים

7. התנתקו קצת מהטכנולוגיה על בסיס יומיומי

בימינו, מישהו בכלל יכול להרשות לעצמו לא להיות מחובר? כולם סביב מסכי הסמארטפון, הטאבלטים והמחשבים שלהם כל היום, קוראים, מתעדכנים, מקבלים ומוציאים הודעות ועוד ועוד – 24/7 מסביב לשעון. כדאי רק לציין שהמחקר המדעי ההולך וגדל בנוגע להשפעות של צריכת מדיה מוגברת כל כך מצביע יותר ויותר על כך שזה גורם לדיכאון, חרדה חברתית, שחיקה בעבודה ואפילו אלרגיות.

אז מה הפתרון שאתם יכולים לגבש לעצמכם לקראת השנה החדשה כהחלטה? להתנתק קצת מכל אמצעי התקשורת; "נצלו שעה, 10 שעות או יום שלם בלי הטלפון הסלולרי, המחשב או המשחקים", אומרת התזונאית אשלי קוף מלוס אנג'לס, ארה"ב, "מה יכול לקרות אם מישהו לא יצליח לתפוס אתכם או שאתם לא תוכלו לתפוס מישהו בהתראה של רגע? לאן הדמיון שלכם ייקח אתכם אז?".

8. תאמצו את השימוש במוצרים נקיים יותר

כולנו כבר יודעים איזה נזקים בריאותיים וסביבתיים, יוצרים מוצרי ניקוי שונים שאנחנו משתמשים בהם בסביבת הבית. אז למה אנחנו לא מפסיקים איתם? כנראה מההרגל, אבל שנה חדשה היא תמיד זמן טוב להתנער מהרגלים ישנים ולהחליט שמעכשיו מתחילים להשתמש יותר במוצרים בריאים במקום באלו שמכילים כימיקלים רעילים ומזהמים את הגוף והבית שלנו.

אליזה באקוט, אחות מוסמכת מאטלנטה שבארה"ב, מעידה שהיא עוברת אט אט לשימוש במוצרים ביתיים בריאים יותר בכל תחומי הבית במהלך השנה: "בכל חודש אני בוחרת מוצר אחד: בינואר זה היה סבון כלים, בפברואר תכשיר ניקוי לכלי אל-חלד, במרץ סבון גוף, באפריל סבון לידיים – וכן הלאה והלאה, החלפתי את הכל לתחליפים בריאים וטבעיים יותר". אז למה שלא תעשו את ההחלטה הזו גם אתם, לכבוד השנה העברית החדשה שבפתח? תוכלו להתחיל עם הכתבה הזו, שתלמד אתכם איך להכין שלל חומרי ניקוי טבעיים ובריאים יותר לכל חלקי הבית.

החלטות בריאות לשנה חדשה: מוצרי ניקוי מלבנדר

9. הירשמו לעמוד האינסטגרם של "בא-במייל - בריאות ותזונה"

נכון, אנחנו לא אובייקטיבים, אבל סמכו עלינו שמדובר בהחלטה פשוטה מאוד לביצוע, כשבלחיצה אחת קלה תוכלו לגלות שפע של מידע חיוני שיסייע לכם לשמור על בריאותכם  – הגופנית והנפשית כאחת – לכל השנה הקרובה. עמוד האינסטגרם החדש שלנו מוקדש כולו לתחום הבריאות והתזונה, כשמדי יום ביומו תקבלו מאיתנו שם שלל עדכונים בנושאים אלו, יחד עם טיפים, טריקים, עצות ופריטי מידע שיעזרו לכם להבין מה עליכם לעשות כדי להבטיח לעצמכם בריאות איתנה וכדי לממש בפועל אורח חיים בריא ונכון יותר. אז היכנסו עכשיו, לחצו על כפתור ה"עקוב" (Follow) ותתחילו לחיות בריא יותר. שנה טובה!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Ba-Bamail - Health & Nutrition (@ba_bamail) on

 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו