maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

6 יתרונות מדהימים ו-4 מתכונים מעולים של גרגר הנחלים

  ירקות ירוקים עם עלים הם בריאים ביותר, ויש ביניהם כמה כוכבים שנחשבים ל"מזונות על", והם בעלי יתרונות בריאותיים ששמים אותם בראש רשימת המזונות המומלצים לאכילה. כוכב בריא שכזה, שלא כולם זכו להכיר אותו, הוא גַּרְגֵּר הנחלים (מוכר גם בשם גרגיר) שניתן לרכוש בשווקים ומרכולים, ובהחלט יעשה פלאים בחייכם. גרגר הנחלים הוא צמח עשבוני ממשפחת המצליבים שגדל בסביבה לחה, וניתן לאכול את עליו, פרחיו וגם את הגבעולים שלו. לצמח הנפלא הזה יש עלים קטנים ובשרניים שמזכירים בטעמם את החרדל, וניתן לשלב אותם במגוון מתכונים, ולא רק סלטים. 6 התכונות המדהימות הבאות של גרגר הנחלים יכירו לכם את מזון העל הקטן הזה בעל היתרונות הגדולים, ובהמשך תוכלו להכיר גם כמה מתכונים מצוינים שתוכלו להכין בעזרתו.
 
גרגר הנחלים
 

1. הורדת רמות כולסטרול

גופנו צריך כולסטרול בכמויות מסוימות כדי לתפקד כראוי, אך רבים מאיתנו אוכלים מזונות רבים שעשירים ברכיב הזה, מה שגורם לבעיות בכלי הדם והלב. הצטברות של כולסטרול מסוג LDL גורמת לו לשקוע בכלי הדם ולחסום מעבר דם תקין, מה שמגביר את הסיכון להתקפי לב, שבץ, מחלות כלי דם כליליים ועוד. חשוב "לנקות" את הכולסטרול הזה ממחזור הדם, וזה בדיוק מה שגרגר הנחלים עושה! הצמח הירקרק הזה מכיל כמויות גדולות של ויטמין C, נוגד חמצון חזק שמתקן את נזקי החמצון שנגרמים בגלל כולסטרול, וגרגר הנחלים גם עוזר להוריד את רמותיו בדם ובמיוחד להדוף את ההשפעות השליליות של כולסטרול מסוג LDL.

2. מסייע לשמור על הריון תקין

חומצה פולית חיונית לגוף בכל הנוגע לחלוקת תאים תקינה, והיא חשובה פי כמה במהלך הריון. בחודשי ההיריון, תאי העובר מתפתחים בקצב מהיר, וחיוני שהם יעשו זאת בצורה תקינה, מה שקורה הודות לחומצה פולית. גרגר הנחלים מכיל כמויות גדולות של החומצה החשובה הזו, ולכן הוא מומלץ לשילוב בתזונה של נשים בהיריון, שצריכות תוספת ממנו בתקופה הזו.
אישה בהריון עושה סימן של לב באמצעות האצבעות על בטנה

3. נוגד דיכאון טבעי

מלבד פעולה בכל הנוגע לשמירה על הריון תקין, לחומצה פולית יש גם תפקיד מפתח במניעת או שיפור מצבים של דיכאון. במחקר מקיף שכלל ניתוח נתונים של 19 מחקרים בנושא, חוקרים מצאו שרמות נמוכות של חומצה פולית קשורות למצבים של דיכאון, כפי שראו בקרב למעלה מ-15 אלף נבדקים. אם כן, צריכה של חומצה פולית ברמות הנחוצות חיונית בכל הנוגע לשיפור מצב הרוח ומצבי הדיכאון. הסיבה לכך היא שהחומצה משתתפת במסלול ליצירת המוליך העצבי סרוטונין, שגורם לשיפור מצב הרוח הכללי ובכך עוזר למנוע דיכאון, שאנשים רבים כיום לוקים בו.
 

4. הפחתת הסיכוי ללקות באסתמה בילדות

ילדים רבים מפתחים אסתמה בגלל סיבות כאלו ואחרות, מה שמקשה עליהם לבצע פעילות גופנית ודברים אחרים שבני גילם עושים. ניתן למנוע מצבים שכאלו על ידי שיפור התזונה והוספת רכיבים חיוניים וויטמינים בכמויות שיש לצרוך בכל יום. תכולת הוויטמינים הגבוהה בגרגר הנחלים גורמת לכך שילדים הלוקים באסתמה חווים הפחתה בתסמינים של המחלה, בצורה שמאפשרת להם ליהנות מהילדות ולהשתתף בפעילויות מהנות בלי לחשוש כל פעם מחדש שיהיה להם התקף לא נעים של חוסר נשימה.
משאף ונטולין

5. הפחתת הסיכון לאוסטאופורוזיס

ככל שעוברות השנים, צפיפות העצמות יורדת, מה שהופך אותן לפגיעות במיוחד לפציעות ושברים. אחת הדרכים הטובות ביותר למנוע זאת היא באמצעות הגברה של צריכת הסידן, שלא רק תורם לחיזוק העצמות, אלא מסייע ביצירת תאים יוצרי עצם (אוסטאובלסטים) חדשים שמחליפים את אלו ש"הזדקנו" והפכו לפגיעים. בכוס אחת (34 גרם) של גרגר הנחלים יש יותר סידן מאשר בחלב בכמות זהה! הוספה של הרכיב הנפלא הזה לתזונה היומית אם כן, תעזור לכם לחזק את עצמותיכם וליהנות מבריאות איתנה גם בעשורים המאוחרים של החיים.

6. מניעה ועיכוב של הליכים סרטניים

גרגר הנחלים עוזר למנוע נזקי סרטן ריאות, שד ומעי גס בזכות מכלול תכונות שהופכות אותו לזכאי לכינוי "מזון על". הצמח הירוק עוזר לתקן נזקי דנ"א שנגרמים לתאי דם לבנים, אשר נחוצים כדי שהוגף יוכל להילחם במחלות, ובנוסף הוא מלא בפיטונוטריינטים (חומרי הזנה ממקור צמחי) שעוזרים למנוע הישנות של סרטן שד ומונע נזקים לתאים והתרבות ללא שליטה שלהם. כל המאפיינים הללו יחדיו מסייעים להדוף את סוגי הסרטן שצוינו, ובהחלט הופכים את גרגר הנחלים למזון טבעי שמומלץ לצרוך אותו על בסיס שבועי לכל הפחות.
צילום מיקרוסקופי של תאי סרטן

מתכונים עם גרגר הנחלים:

מלבד תוספת נפלאה ומרעננת לסלטים, ניתן להשתמש בגרגר הנחלים בעוד מגוון מתכונים פשוטים שדורשים מעט רכיבים וזמן השקעה, אבל הם בעלי יתרונות רבים שבהחלט שווים כמה דקות של הכנה.

1. פסטו

פסטו הוא רוטב נפלא שיכול לשמש בהכנה של מגוון תבשילים, כריכים, מנות פסטה ועוד. תוכלו להכין גרסה מיוחדת שלו מגרגר הנחלים על ידי חליטה של 6 כוסות גרגר הנחלים בסיר עם מים רותחים ומומלחים במשך דקה. לאחר החליטה, הכניסו את גרגר הנחלים לקערה עם מי קרח, הוציאו ונקזו מהם מים עודפים והכניסו למעבד מזון יחד עם 1 כוס שמן זית, ½ כוס שקדים קלויים, 4 שיני שום ומיץ מ-2 לימונים. הפעילו את מעבד המזון וערבלו עד לקבלת מחית חלקה. תבלו עם מלח ופלפל לפי טעמכם, והנה, יש לכם רוטב טעים להפליא ובריא במיוחד.
 

2. מרק

מרק אפשר לאכול לא רק בימי החורף הקרירים, אלא גם בקיץ, ובאופן מפתיע זה אפילו עוזר לצנן את הגוף! כדי ליהנות ממרק גרגר הנחלים טגנו בסיר בינוני ועל להבה בינונית בצל אחד קצוץ ב-3 כפות חמאה, הוסיפו לסיר 6 כוסות מים ו-450 גרם תפוחי אדמה חתוכים לקוביות, ובשלו עד שתפוחי האדמה יתרככו. הסירו את הסיר מהלהבה והוסיפו לו 225 גרם גרגר הנחלים ו-150 גרם אפונה ירוקה, וערבבו עד שגרגר הנחלים יתרכך. הכניסו למעבד מזון וערבלו לקבלת תערובת חלקה וטעימה.
מרק ירוק בקערה

3. שייק בריאות

בשנים האחרונות, יותר ויותר אנשים מתחילים את היום או מסיימים אותו עם שייק בריאות, וגרגר נחלים הוא בהחלט מרכיב שתרצו להוסיף למשקה היומי שלכם. כדי לעשות זאת הכניסו למעבד המזון חופן גרגר נחלים, חתיכה קטנה של ג'ינג'ר, תפוח ומיץ לימון טרי לפי הטעם. ערבלו וראו כיצד הצבעים הירוקים צובעים את חייכם בבריאות. תוכלו לגוון את השייק בעזרת מלפפון או כמה עלים של נענע, שבהחלט יוסיפו לו רובד נפלא של טעם.

4. חביתה

חביתת גרגר הנחלים זה בדיוק מה שאתם צריכים כדי להרגיש שבעים ומלאי אנרגיה, ותוכלו להכין אותה תוך דקות ספורות בלבד. לחביתת גרגר הנחלים תצטרכו לחמם 1 כף שמן ולטגן עליה קלות 1 שן שום כתושה. הוסיפו למחבת 1 כוס גרגר הנחלים ללא הגבעולים, ערבבו עד שהעלים יתרככו, הוסיפו 2 ביצים גדולות טרופות, מלח ופלפל לפי הטעם וטגנו עד למידת העשייה הרצויה.

מקור תמונה ראשית: Wendell Smith

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: