maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

7 תחליפים מדהימים לחמאה

  אין כמו טעמם של מאפים המכילים חמאה ונמסים בפה בכל ביס וביס כדי להמתיק כל ארוחה וגם את היום שלנו. תוספת של חמאה במגוון מתכונים בהחלט משדרגת את טעמם ומרקמם, אך כמות גדולה שלה בהחלט יכולה להזיק לגזרה. אנשים שמנסים לרדת במשקל או כאלו שרגישים למוצרי חלב נמנעים ממאכלים המכילים חמאה, מה שלא תמיד קל וגורם להם לוותר על מטעמים לא מעטים. כדי שלא תרגישו שאתם מוותרים על מתכונים עם חמאה למען הגזרה או הבריאות, נסו את 7 התחליפים הבאים שמהווים חלופה מעולה לממרח האהוב. החלפת חמאה ברכיבים הללו תהפוך מאפים לטעימים ונימוחים במיוחד, וכאלו שיש להם גם יתרונות בריאותיים לא מעטים.
 
התחליפים מיועדים לבלילות של עוגות ובצקים פריכים, ואין להשתמש בהם להכנת קרמים וציפויים מוצקים.
קוביות חמאה על גבעת קמח
 

1. שמן קוקוס

שמן הקוקוס עלה לכותרות בשנים האחרונות בתור פלא טבעי בעל יתרונות ושימושים רבים מספור, והוא יכול לתפקד גם לתחליף מעולה לחמאה. שמן הקוקוס, שהופך למוצק בטמפרטורת החדר, הוא בעל מרקם נפלא וכן תורם לירידה במשקל, משפר את העיכול, משחק תפקיד חשוב בבריאות חלל הפה ואפילו עוזר להילחם בסרטן. בנוסף, שמן הקוקוס מכיל וויטמינים, מינרלים ורכיבי תזונה חיוניים לגוף, מה שהופך אותו לתחליף מעולה ובריא לחמאה. 
קוקוס חצוי לשניים שוכב על עלים דקים
 
יחסי המרה: כאשר אתם רוצים להמיר חמאה במתכון מסוים בשמן קוקוס, עשו זאת ביחס של 1:1. כלומר, השתמשו בשמן קוקוס באותה כמות שרשומה עבור חמאה (אם למשל נרשם במתכון 100 גרם חמאה, המירו אותם ב-100 גרם של שמן קוקוס, והחליפו כוס חמאה בכוס שמן קוקוס).
 
הבדלים בתוצר הסופי: שמן קוקוס לא משפיע במידה ניכרת על המרקם של עוגות לעומת החמאה. עם זאת, יש לשמן הקוקוס השפעה קלה על הטעם, כלומר ניתן יהיה להרגיש שהיה שימוש באגוז בעל הטעם הייחודי הזה. לאלו שלא מעוניינים בטעם של הקוקוס, נסו את התחליפים האחרים שברשימה, שחלקם לא ישפיעו כלל על הטעם.

2. שמן זית

על טעמו של שמן הזית לא צריך להרחיב, שכן הוא בהחלט מוכר ואהוב במאכלים ותבשילים רבים. רובנו רגילים לחשוב עליו בתור תוסף למאכלים מלוחים, אך ניתן להשתמש בו בקלות גם במתכוני עוגות! שמן הזית הנפלא גדוש בנוגדי חמצון בריאים ששומרים על גופנו צעיר מבפנים ומבחוץ, והוא תורם לבריאות הלב ומשפר את מראה השיער והעור. תוספת שלו לעוגות תגרום לכך שלא תרגישו בחסרונה של החמאה ותרצו להשתמש בו במתכוני קינוחים שוב ושוב.
קנקן של שמן זכוכית עומד ליד עלי זית וזיתים שחורים
יחסי המרה: בכל הנוגע לשמן זית, יש להשתמש בכמות קטנה יותר ממנו לעומת החמאה. יחס ההמרה המדויק הוא 3:4, כלומר על כל כוס של חמאה שרשומה במתכון, יש לשים ¾ כוס שמן זית. אם מדובר בגרמים, עליכם להשתמש באותו יחס, כלומר על כל 100 גרם חמאה, יש להשתמש ב-75 גרם שמן זית. 
 
הבדלים בתוצר הסופי: לשמן הזית בצורתו הטבעית יש טעם מעט מריר, אך כאשר משתמשים בו לאפייה, המרירות נעלמת בחום התנור ולעוגה יש טעם כמו של כל מאפה אחר שמכיל שמן צמחי. על מנת שזה אכן יהיה כך, השתמשו רק בשמן זית כתית בכבישה קרה. מרבית שמני הזית בישראל מיוצרים בשיטה הזו, ולכן הם מושלמים להמרה של חמאה במתכוני עוגות ומאפים שונים.

3. מחית תפוחים

בעבר היינו רגילים לחשוב על מחית תפוחים כאוכל לתינוקות, אך ברגע שנתגלה כי היא מהווה רכיב מעולה במתכונים, ניתן למצוא אותה כמעט בכל מרכול במחלקת האפייה או השימורים. יתרונותיהם של התפוחים ידועים זה מכבר, וכוללים בין היתר סיוע לתהליכי העיכול, תכולת וויטמינים ומינרלים גבוהה וגם ערך קלורי נמוך ביחס לחמאה. אז בפעם הבאה שאתם בחנות, חפשו צנצנות של המחית הנפלאה הזו ונסו להשתמש בה להכנת עוגות. אתם ודאי תיהנו מהתוצר הסופי. 
צלחת עם מחית תפוחים עומדת ליד תפוחים אדומים שלמים
יחסי המרה: בדומה לשמן הקוקוס, יחס ההמרה של מחית תפוחים גם הוא 1:1, כלומר יש להמיר כל כוס של חמאה במתכון בכוס של מחית תפוחים. אם במתכון יש דרישה ל-100 גרם חמאה, המירו אותם ב-100 גרם מחית תפוחים.
 
הבדלים בתוצר הסופי: שימוש במחית תפוחים לא משפיע על טעמו של התוצר הסופי, אך הוא בהחלט מוסיף לעוגות עסיסיות נפלאה מהטבע. מומלץ להשתמש במחית תפוחים טבעית ללא תוספי סוכר כדי להימנע ממתיקות יתרה של מאפים.

4. מחית דלעת

לדלעת יש יתרונות בריאותיים רבים וניתן להשתמש בה להכנת מתכונים נפלאים! כאשר תנגסו במאפה המכיל מחית דלעת, תיהנו לא רק מטעמו הנפלא של הקינוח, אלא גם מחיזוק של המערכת החיסונית, תרומה לבריאות העיניים ואפילו ממאכל שיסייע לכם להילחם בדיכאון. המחית הנפלאה הזו זמינה בחנויות טבע ואפייה והיא תשדרג כל מאפה שתתווסף אליו.
דלעות כתומות שוכבות על רשת מתכת
יחסי המרה: יש להשתמש בכמות מופחתת של דלעת יחסית לחמאה הרשומה במתכון, וליתר דיוק ביחס של 3:4. כלומר, על כל כוס חמאה תצטרכו להשתמש ב-¾ כוס מחית דלעת. יחסי ההמרה נשמרים גם במשקל, כאשר כל 100 גרם חמאה יוחלפו ב-75 גרם מחית דלעת.
 
הבדלים בתוצר הסופי: שימוש במחית דלעת לא משפיע על מרקם וטעם של מאפים, כך שתוכלו להשתמש בה במקום בחמאה בלי חשש שטעמם של קינוחים יהיה שונה לעומת המקור.

5. אבוקדו

יש המכנים אותו פרי, ואחרים טועים ומתייחסים אליו כירק, אך הסיווג לא משנה כי היתרונות של האבוקדו הופכים אותו למזון-על בכל צורה ודרך. מאכל העל הירקרק הזה גדוש בכל כך הרבה ויטמינים, מינרלים, רכיבים תזונתיים, סיבים תזונתיים ושומנים בריאים שקשה למצוא לו מתחרים. למרבה ההפתעה, הוא יכול לשפר לא רק כריכים וסלטים, אלא לשמש גם כתחליף ייחודי לחמאה!
אבוקדו חצוי לשניים ומונח על צלחת כשצידיו העליונים פונים כלפיי מעלה
יחסי המרה: יחסי ההמרה בין אבוקדו לחמאה הם 1:1, כלומר כל כוס של חמאה צריכה להיות מומרת בכוס של אבוקדו (מעוך וחלק). היחס נשמר גם במשקלים, ועל כל 100 גרם שרשומים במתכון, יש להשתמש ב-100 גרם של אבוקדו.
 
הבדלים בתוצר הסופי: בזכות טעמו העדין של האבוקדו, הוא לא ישפיע על טעמם של מאפים. למרות זאת, הוא כן משפיע על צבע של מאפים שונים, ואם אתם לא מעוניינים בכך, השתמשו בו במתכונים שתוצריהם כהים, כמו עוגות שוקולד או פרג. האבוקדו בהחלט ישדרג גם מאפים עם בצק פריץ שגוון ירקרק יוסיף למראם המושך.

6. יוגורט יווני

אם אינכם רגישים למוצרי חלב, אך מעוניינים להפחית את כמות הקלוריות במאפים שונים, החליפו את החמאה ביוגורט יווני קרמי ונימוח. יוגורט מסוג זה מכיל שומנים שמיטיבים עם בריאותכם, וכן בחלבונים שנחוצים לבניית שרירים, תפקוד מוחי תקין, בריאות הלב, חיזוק עצמות ואיזון המשקל. תוספת שלו לעוגות תאפשר לכם ליהנות מ"חטאים" מתוקים עם כמות קלוריות מופחתת ורכיבים תזונתיים נחוצים ובריאים במיוחד.
צלחת יוגורט עם פטל מונח עליה ולצידה על השולחן
יחסי המרה: בשימוש ביוגורט יווני עם 3-5 אחוזי שומן, יש להשתמש ביחס המרה של 1:1. כלומר כוס של חמאה תוחלף בכוס של יוגורט, ו-100 גרם ממנה יומרו ב-100 גרם של התחליף הטעים והנפלא הזה.
הבדלים בתוצר הסופי: המרה של חמאה ביוגורט יווני תבטיח שיצאו לכם עוגות עסיסיות במיוחד בלי השפעה על הטעם. 

7. "חמאות" אגוזים

"חמאות", כלומר מחיות טבעיות המופקות משקדים, אגוזי קשיו, אגוזי מלך וחברים נוספים בממלכה הזו, מהוות תחליף מצוין וטעים לחמאה במתכונים שונים. התרומה של אגוזים לבריאות הלב ידועה לרובנו, וצריכה שלהם תוסיף לגופכם מינרלים וויטמינים חיוניים, שומנים נחוצים וגם חלבונים. את המחיות הנפלאות הללו ניתן להשיג במרכולים השונים, וגם בחנויות טבע ואפייה שמוכרות את תחליפי החמאה הטבעיים הללו.
ביצים, כף שמן, שקדים פזורים וצלחת עם חמאת שקדים
יחסי המרה: כדי להכין מאפים עם חמאות אגוזים במקום חמאה רגילה, עליכם לבצע המרה של 1:1. כל כוס של חמאה צריכה להיות מומרת בכוס של חמאת אגוזים, וכל 100 גרם חמאה יומרו באותה כמות של מחיות האגוזים הללו.
 
הבדלים בתוצר הסופי: בדומה לשמן קוקוס, חמאות אגוזים משפיעות על טעמם של מאפים. מרבית האנשים נהנים מטעמם של אגוזים במאפים, אך אם זה לא כך במקרה שלכם, נסו אחד מהרכיבים האחרים שברשימה. בנוסף, שימוש בחמאות אגוזים גורם למאפים להיות דחוסים יותר. זהו נושא של טעם אישי, ואם אתם מחבבים מרקם עשיר של עוגות, חמאות אגוזים בהחלט יעשו את העבודה.

מקור התמונות: Lenka Zimkova

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: