maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

15 מזונות שמסייעים בשמירה על שיער בריא

  זה יכול לקרות לכולנו - אתם מתעוררים בבוקר ומגלים שהכרית שלכם מלאה בשערות, הן נושרות לכם גם על המזון שאתם מכינים או שסותמות לכם את חור הניקוז באמבטיה, המסרק מלא בהן וכל גירוד בראש משאיר אחריו שיערות שנשרו. השיער שלנו בשלב כזה או אחר בחיינו עלול לאבד את החוזק והעמידות שלו ולנשור, וזה לא משנה אם הסיבות לכך קשורות למין שלכם, לגיל או לגנטיקה.

עם זאת, במקרים רבים אחד הגורמים המשפיעים ביותר על חוזק ועמידות השיער שלכם הוא דווקא התזונה. "דיאטה נכונה ושימוש בתוספי מזון יכולים להאט ואף לעצור ולהפוך את תהליך איבוד השיער, ולסייע לו להיות עבה ובריא יותר", כך אומר התזונאי המומחה ד"ר ג'וסף דבה, חבר באקדמיה האמריקאית לאנטי-אייג'ינג ולתזונה קלינית. לפניכם 15 מאכלים המלאים בחומרי הזנה שחשובים לשמירה על שיער בריא ומלא, ואם אתם סובלים מנשירת שיער או חוששים מהתופעה, מומלץ מאוד שתוסיפו אותם לתזונה שלכם.

1. תרד

תרד
במקרים רבים, ביחוד כשזה נוגע לנשים, מחסור במינרלים גורם לנשירת שיער. "חשוב מאוד שתוודאו שלא חסר לכם דבר בתזונה שיגרום לנשירת שיער", אומרת הדרמטולוגית ד"ר קרוליין ג'ייקוב, מייסדת המכון לקוסמטיקה ודרמטולוגיה "שיקאגו" בארה"ב. "אנחנו בודקים רמות חלבונים, ברזל, ויטמין D ועוד שלל דברים כדי לוודא שלא קיים חוסר באף אחד מהם". תרד הוא מקור עשיר בברזל שמכיל גם חֵלֶב שמשמש כמרכך טבעי לשיער, והוא חיוני לשמירה על בריאותו. העלים הירוקים מספקים גם חומצות אומגה 3, מגנזיום, אשלגן וסידן, שכולם עוזרים לצמיחת שיער מבריק ובריא. 

2. יוגורט יווני

יוגורט יווני
שמתם לב פעם מה מופיע על ראשו של כל פסל יווני? רעמת שיער גלי וגולש. האם זו בחירה אומנותית? יhתכן, אך יכול להיות גם שקיים קשר בין היוגורט עשיר החלבונים שהיוונים ותרבויות אחרות נהגו לצרוך עוד משנת 500 לפנה"ס לבין השיער השופע שזכו בו. היוגורט היווני מכיל כמויות רבות של ויטמין B5 (חומצה פנטוטנית), אשר מסייע רבות לזרימת הדם לקרקפת ולהזנת השיער, ולכן הוא חשוב מאוד בשמירה על בריאותו.

3. סלמון

סלמון
הגוף שלנו יכול לעשות דברים שלא היינו מעלים על דעתנו, כמו למשל הפיכת אור השמש לוויטמין D שמחזק את העצמות. אולם יש דבר שגופנו אינו יכול לעשות, וזה לייצר חומצות שומן אומגה 3. "אומגה 3 נוגדת דלקות ועוזרת למנוע את אלה שגורמות לנשירת שיער", אומרת קרוליין. המקור הטוב ביותר לאומגה 3 הוא מקור טבעי, כמו סלמון, סרדינים ומקרל. חומצות השומן האלה גם מסייעות לשמור על גוף בריא ונקי ממחלות, וכן מאפשרות לשיער בריא לצמוח. לפי קרוליין, הקרחה אצל גברים וכן נשירת שיער בקרב נשים מקושרים רבות לתנגודת לאינסולין, והסלמון הוא אחד המאכלים שמאפשרים לגוף לעבד את האינסולין בצורה יעילה.

4. קינמון

קינמון
לקינמון ריח וטעם נהדרים והוא עוזר לשפר את זרימת הדם בכל הגוף, כולל בקרקפת. כך הוא מסייע להעברת חמצן וחומרי הזנה לזקיקי השיער. פזרו מעט מהתבלין הנפלא הזה על צנימים או הוסיפו אותו לקפה הבוקר שלכם מדי יום בכדי לזכות ביתרונותיו הרבים לבריאות השיער שלכם.

5. שיבולת שועל

שיבולת שועל
שיבולת השועל עשירה בברזל, סיבים, אבץ, חומצות שומן אומגה 3 וחומצות שומן רב בלתי רוויות, אשר מסייעים לעודד את צמיחת השיער ונותנים לו מראה שופע, מבריק ובריא. גם אותה מומלץ לצרוך בכל בוקר כארוחת בוקר, וניתן להוסיף לה קינמון כדי לזכות ביתרונות מכופלים.
 

6. גויאבה

גויאבה
ויטמין C מונע מהשיער להפוך לשברירי. במחקר שנערך עם קבוצת מחקר שלה ניתנה תרופת דמה (פלסיבו), אשר פורסם במגזין האסתטיקה הדרמטולוגית הקלינית באמריקה, חוקרים בדקו תוסף תזונה שמכיל ויטמין C על נשים שסבלו משיער דליל. הם מצאו שהתחליף מסייע לצמיחת השיער בקרב אותן נשים. למרות שאנחנו רגילים להאמין שתפוזים הם המקור הטוב ביותר לוויטמין C, הגויאבה מכילה פי 4-5 ויטמין C מפירות ההדר, ולכן היא מומלצת במיוחד לסובלים מנשירת שיער ומשיער דליל.

7. ביצים

ביצים
ביצים מלאות בוויטמין B7 (ביוטין), אשר מסייע לצמיחת שיער וחיזוק ציפורניים. מחסור בוויטמין זה בגופכם עלול להוביל לנשירה, ולכן מומלץ לצרוך ביצים כדי לשמור על שיער בריא ומלא. מקורות מומלצים אחרים לביוטין הם שקדים, אבוקדו וסלמון. לא רק שהביצים טובות לשיער שלכם, הן גם מסייעות לירידה במשקל והן הכרחיות עבור מי שנמצא בתהליכים של דיאטה, אשר לרוב גורמת גם לנשירת שיער בשל מחסור בחומרי ההזנה שמסייעים לחיזוקו.

8. עדשים

עדשים כתומות
העדשים מלאות בחלבונים, ברזל, אבץ וביוטין, ויש בהן גם כמות רבה של חומצה פולית. הגוף זקוק לחומצה פולית כדי לשמור על תאי דם אדומים בריאים, אשר עוזרים לספק לעור ולקרקפת את החמצן שלהם הם זקוקים. גברים יכולים לזכות ביתרון נוסף מאכילת עדשים ומאכלים שמכילים חומצה פולית, משום שהם מסייעים גם לשמירה על בריאות ואיכות הזרע.

9. כבד

כבד
כפי שכבר הוזכר, מחסור בברזל עלול להוביל לנשירת שיער אשר ניתן להבחין בה לרוב בקרב נשים. למרות שהתרד הוא מקור מצוין לברזל, כמו גם פולי הסויה והעדשים, הכבד עשוי לסייע אף יותר לשמירה על בריאות השיער וטיפוחו. בשר שמגיע מאיברים כמו כבד שעמוסים בברזל, מספק לגופנו את אותו החומר שנמצא בתוכו ולכן מומלץ שלפעמים תיהנו גם ממנו בארוחות שלכם.

10. עוף (בשר רזה)

עוף
שמתם לב פעם לכך שאם אינכם צורכים מספיק חלבונים, השרירים שלכם נחלשים, לא גדלים ואף מצטמקים? אותו הדבר קורה גם לשיער שלכם. אם אינכם צורכים מספיק חלבונים, השיער שלכם מכריז על שביתה. פחות שערות יחליפו את אלה שנשרו (50-100 שערות בכל יום), ולעתים אתם תחוו נשירת שיער שאף חמורה יותר מהנשירה הטבעית. כדי להשיג חלבונים מבשר, בחרו בבשר רזה כמו עוף, ומומלץ שתכינו אותו בעצמכם בבית ושתמנעו מצריכתו מאריזות סגורות בסופר.

11. שעורה

שעורה
ויטמין E הוא נוגד חמצון שיכול לספוג את קרני השמש המזיקות (UV) ולסייע בהגנה על העור. הוא גם מתקן את נזקי השמש שקשורים לקרקפת, אשר עלולים לגרום לנשירת שיער ולדילולו. טוקוטריאנול ועוד סוגים רבים של ויטמין E נבדקו במשך 8 חודשים על מטופלים שסבלו מנשירת שיער, במהלכם 38 אנשים קיבלו תוספים בעוד שאחרים קיבלו תרופת דמה (פלסיבו). בקרב אלו שקיבלו את תוספי התזונה נראה שיפור של 34% בצמיחת השיער, לעומת אלו שקיבלו את תרופת הדמה. ד"ר ג'וסף מציין כי למרות שקשה לקבל את הכמויות הגבוהות של הטוקוטריאנול שניתנו לנחקרים, השעורה היא מקור מצוין שעשוי לעזור בדיוק כך.

12. אגוזים וזרעים

פיסטוקים
במספר מחקרים נמצא כי קיים דפוס בהקרחת גברים, וכי טוקוטריאנולים, ובטא סיטוסטרולים קשורים בקשר הדוק לנשירת שיער. מקור מצוין לבטא סיטוסטרול הוא פיסטוקים, וכמו כן אגוזי מלך ואגוזים אחרים שמכילים שמנים בריאים מסייעים להגברת הגמישות של השיער. האלסטין שהם מכילים מונע ממנו מלהישבר, ולכן הם הכרחיים עבור מי שסובל משיער שברירי.

13. כרוב סיני (בוק צ'וי)

כרוב סיני
"רופאי עור מתייחסים למראה השיער על פי כמות הפריטין שבדם של המטופלים, משום שבאמצעות הנתון הזה אנו יכולים לדעת מה בדיוק הגוף עושה עם כל הברזל שייעצנו להם להוסיף לתזונה שלהם", כך אומרת הדרמטולוגית קרוליין. במקרים רבים רופאי העור מייעצים למטופלים שלהם להוסיף לתזונתם כרוב סיני, אשר עשיר בברזל ומסייע להעלאת רמות הפריטין בדם, ועל כן הוא מומלץ עבור מי שכבר התחיל להוסיף לתזונה שלו יותר ברזל.

14. ירקות ופירות כתומים

גזר
בטא קרוטן מגן על הגוף מפני עור יבש ושיער דליל, ומסייע לבלוטות שבקרקפת לייצר יותר חֵלֶב שחשוב לשמירה על שיער מבריק ובריא. באופן כללי, כל ירק כתום הוא בחירה נבונה בשמירה על בריאות השיער והמראה שלו. גזר, דלעת, בטטה, מנגו ומלון כתום, כולם מכילים את הבטא קרוטן, אותו עליכם לצרוך אם ברצונכם למנוע שיער עם מראה דליל ושברירי.

15. פטריות שיטאקי

בין שהשיער שלכם נושר ובין שלא, שיער שיבה יכול לגרום לקרקפת להיראות ריקה יותר ממה שהיא, ונחושת מסייעת בשמירה על צבע השיער הטבעי, אפילו אם אינו ג'ינג'י. בשנת 2012 נערך מחקר שהראה כי אנשים שצרכו כמויות נמוכות מאוד של נחושת סבלו משיער אפור בגיל צעיר יותר. שיער אחיד בצבעו המקורי מסייע לשמירה על מראה מלא וצעיר, ולכן פטריות השיטאקי, שמלאות בנחושת, הן בחירה נבונה בשמירה עליו.  
אם התחלתם בדיאטה ושמתם לב שאתם לפתע סובלים מנשירת שיער, או אם פשוט הגעתם לגיל שבו זה נראה כאילו שזה תהליך טבעי, חשוב שתוסיפו את המזונות האלה לארוחות שלכם על מנת שתוכלו לעכב את התהליך ולשמור על בלורית שתקנה לכם מראה צעיר ורענן. זה חשוב הן עבור הבריאות של השיער והן עבור המראה שלו.

מקור התמונות: Karl-Heinz Wellmann

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: