maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

10 דרכים לגדל ילדים מאושרים לפי מחקרים

  יש ילדים מצליחנים ויש ילדים חכמים, יש ילדים פעילים ויש ילדים רגועים, אבל איך מגדלים ילדים מאושרים? לפעמים קשה לנו למצוא את האיזון בין מה שטוב לילדינו לבין מה שמסב להם אושר, אבל השניים לא תמיד סותרים זה את זה. כשתשאלו כל הורה מה הוא מאחל לילדים שלו הדבר הראשון שהוא יגיד יהיה "שיהיו מאושרים". השיטות הבאות הוכחו על ידי חוקרים, ואם תפעלו על פיהם תוכלו להיות בטוחים שילדיכם יגדלו להיות אנשים מאושרים.
 
אב וילד בחיק הטבע מרימים את ידיהם לשמים ומחזיקים ידיים
 

1. היו מאושרים בעצמכם

השלב הראשון בגידול ילדים מאושרים נשמע אולי קצת אנוכי: דאגו קודם כל לאושר שלכם. במחקר שנערך במכון הקנדי לילדים, חוקרים מצאו קשר ישיר בין אמהות שחשו מדוכאות לבין בעיות התנהגות שונות בקרב ילדיהן, כמו כן, נמצא כי דיכאון בקרב אחד ההורים גם גורם לחינוך שהם מקנים לילדיהם להיות פחות יעיל. המחקר מצא כי להורה מאושר יש סיכוי גבוה יותר לגדל ילדים מאושרים, אך לא נמצא מרכיב גנטי הגורם לכך – משמע כל אחד יכול יכול לגדול ולהיות אדם שמח ללא קשר לגנים שלו. צאו אחת לשבוע לבלות עם חברים או עם בן/בת הזוג, הקדישו זמן לעצמכם ומלאו את החיים שלכם בשמחה בכדי שתוכלו לשמש דוגמה לילדיכם.

2. למדו את ילדיכם כיצד לבנות מערכות יחסים

כל הורה יסכים שפיתוח מערכות יחסים זה דבר חשוב לילדיו, אך כמה מהם באמת מבלים זמן בללמד אותם כיצד לעשות זאת? להגיד "די, מספיק לריב" כששני ילדים לא מסתדרים לא מסייע להם להבין מדוע הם צריכים להפסיק לריב, או מדוע הם רבים.  

אין צורך לעשות לילדים קורס במערכות יחסים כדי שיהיו טובים אחד לשני, זה מספיק שתעודדו אותם לעשות מעשים טובים אחד כלפי השני ולהסביר להם מדוע אדיבות היא דבר חשוב. דברים אלו לא רק יהפכו את הילדים שלכם לאנשים טובים יותר, אלא גם למאושרים יותר, וזה מוכח מדעית – במחקר שבחן חולי טרשת נפוצה גילו החוקרים שאלו שביצעו מעשה חיובי ללא תמורה כמו שיחת טלפון בת 15 דקות, חוו שיפור ניכר בתחושות הביטחון העצמי, ההערכה העצמית והדיכאון שחוו, וכן ברמת התפקוד הכללי. יתרה מזו, המשתתפים במחקר היו "מוגנים" מפני דיכאון וחרדה במשך למעלה משנתיים.

3. צפו למאמץ, לא לשלמות

הטיפ הזה הוא נועד במיוחד עבור הורים שדוחפים את ילדיהם יותר מדי – אתם יכולים לשחרר קצת ואף כדאי שתעשו זאת, שכן במחקרים נמצא כי הישגיות יתר בקרב ילדים פוגעת בהם. המבדקים הללו הראו כי ילדים שהוריהם הנחילו להם הישגיות יתר, חוקרים מצאו כי הם סבלו מדיכאון, חרדה ושימוש בסמים ברמות גבוהות הרבה יותר מאשר ילדים אחרים.

כדי למנוע את המצב הזה, שבחו את המאמצים ולא רק את ההישגים של ילדיכם – במחקר שנערך באוניברסיטת קולומביה שבחנו בו אינטליגנציה של ילדים והישגיות, חוקרים מצאו כי ילדים שקיבלו מחמאות על הישגיהם בחרו תמיד בחידה קלה, כדי לא לאבד את מעמדם כ"חכמים". לעומתם, יותר מ-90% מהילדים שזכו לשבחים על הניסיון והמאמץ בחרו בחידה קשה יותר. כשאנחנו משבחים ילדים על מאמץ ועבודה קשה, הם רוצים להמשיך להתאמץ ולא חושבים על המשימה כהזדמנות להראות כמה הם חכמים או להיכשל.

4. חנכו את ילדיכם לאופטימיות

כדי להימנע מהזעף והדיכאון הקשורים לגיל ההתבגרות, חנכו את ילדיכם להסתכל על הצד החיובי ועל חצי הכוס המלאה. במחקר שפורסם בשנת 2014 בקרב ילדים בני 10 עד 13, חוקרים מצאו כי אלו שחונכו להסתכל על העולם בצורה חיובית סבלו כ-50% פחות מנטייה לדיכאון כשהגיעו לגיל ההתבגרות. המסקנה שנבעה מכך היא שאופטימיות, אושר והצלחה הולכים יד ביד - אנשים אופטימיים מצליחים יותר בבית הספר, בעבודה ובספורט, הם חיים זמן רב יותר ומקיימים חיי נישואים מאושרים יותר.

אבא, אמא ו-3 ילדים לבושים בבגדים יפים ועושים פרצופים מצחיקים
 

5. למדו את ילדיכם אינטליגנציה רגשית

אינטליגנציה רגשית היא לא כשרון מולד, לכן אסור לצפות מילדים שיבינו "באופן טבעי" את הרגשות שלהם או של האנשים סביבם. כשילדים כועסים או זועמים, עליכם להזדהות איתם, לגרום להם להבין מה הרגש שהם מתמודדים איתו, להסביר להם שמותר להם להרגיש כך, אבל לא להתנהג באופן בעייתי רק כי רגשותיהם דוחפים אותם לכך. לחצו כאן כדי ללמוד על הדרכים בהם ניתן לשפר אינטילגנציה רגשית של ילדים ומבוגרים כאחד. 

6. עבדו עם ילדיכם על הרגלים חיוביים בדרך הנכונה

להתרגל להיות שמח זה די קל, ואם תקנו לילדיכם הרגלים חיוביים, תוכלו להכניס גם אושר לחייהם. הרחיקו מהם גירויים, פיתויים והסחות דעת כשתעבדו איתם על ההרגלים החיוביים. הציבו בפניהם מטרה אחת בכל פעם, ואל תנסו להקנות להם כמה הרגלים בבת אחת, אלא רק כאשר הצלחתם ליצור הרגל חדש. אל תצפו לשלמות או לתוצאה מיידית, שכן הרגלים לוקחים זמן, אך המשיכו כל העת לספק חיזוקים חיוביים לילדיכם. 

7. למדו את ילדיכם משמעת עצמית

משמעת עצמית בקרב ילדים חשובה יותר להצלחתם מאשר אינטליגנציה, ולמעשה היא חשובה יותר מכל דבר אחר, שכן לילדים שמצליחים להתגבר על פיתויים בצורה טובה יותר יש סיכוי רב יותר להיות מאושרים. משמעת עצמית מאפשרת עיבוד מידע והתמודדות טובה יותר עם תסכולים ולחצים, ומובילה לאחריות חברתית ולהצלחה בלימודים וביחסים. לימוד משמעת עצמית הוא די פשוט, ומבחן המרשמלו הוא דוגמה מצוינת לכך. הכניסו לילדיכם (ולעצמכם, אם צריך) לראש - דחיית סיפוקים בהווה, תמיד תניב סיפוקים גדולים יותר בעתיד. לחצו כאן כדי ללמוד עוד על מבחן המרשמלו ועל הדרכים בו תוכלו להשתמש בו כדי ללמד את ילדיכם משמעת עצמית.

8. דאגו שילדיכם ישחקו

זמן משחק עוזר לילדים לשפר את תשומת הלב הסביבתית והמודעות שלהם, שכן הם לומדים ליהנות מהרגע ולנצל את ההווה. בשני העשורים האחרונים, מספר השעות שילדים בילו במשחק ספונטני בבית או בחוץ ירד בשמונה שעות, זמן משמעותי בהחלט. אל תוותרו לילדים ואל תבחרו בטלוויזיה או במחשב כאפשרות קלה יותר להעסקתם - זמן המשחק חיוני להתפתחות שלהם. בנוסף, במחקר שפורסם בשנת 2013, נמצא כי משחקים משפרים את היכולות הקוגנטיביות של ילדים, כך שהם לא פחות חשובים משיעורי הבית שעליהם לעשות.

ילדים בבגדי ים משפריצים מים על אביהם שבבגדים רגילים

9. הפכו את הסביבה של ילדיכם למאושרת

למרות שאנחנו לא אוהבים להודות בזה, אנחנו וגם ילידנו מושפעים רבות מתוכניות הטלוויזיה שבהן אנו צופים, והמאמצים שלנו בחינוך הילדים לעתים מתבלטים בגלל התכנים שמופיעים בהן. עלינו להתחיל ליצור סביבה טובה יותר לילדים שלנו, לשלוט בדברים אליהם הם נחשפים ולהגדיל את האושר שבסביבתם, או בשתי מילים: פחות טלוויזיה!

מחקרים מצאו קשר חזק בין אי צפייה בטלוויזיה לבין שמחה; סוציולוגים מראים שאנשים מאושרים יותר צופים פחות בטלוויזיה מאנשים שאינם מאושרים. הילדים שלכם יכולים לעסוק במגוון פעילויות כדי להפוך לאנשים טובים יותר, וכשהם צופים בטלוויזיה, הם פשוט לא עושים אותן, והשמחה הרגעית שהטלוויזיה משדרת יכולה לגרום להם להיות פחות מאושרים בעתיד.

10. אכלו ארוחת ערב יחד כמשפחה

המדע מאשר את מה שסבתא יודעת כבר שנים – ארוחות ערב משפחתיות חשובות לילדים. במחקר שנערך בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בוסטון, חוקרים מצאו שילדים שאכלו ארוחות ערב משפחתיות על בסיס קבוע גדלו להיות יציבים רגשית יותר מאחרים ובעלי סיכון קטן יותר לצרוך סמים או אלכוהול באופן קבוע או לפתח הפרעות אכילה. אז גם אם לא נהגתם לעשות זאת עד עתה, אספו את המשפחה מדי ערב לחצי שעה של ארוחה סביב השולחן. זה יעשה טוב לכולם.

 

מקור: רועי א.
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: