maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

9 דברים שצריך לעשות כדי לשמור על המערכת החיסונית שלכם

אם אתם חוטפים צינון או סובלים ממחלות לעתים קרובות ומרבים להיעדר בשל כך מהעבודה, כנראה שיש לכם מערכת חיסונית חלשה. התפקיד של המערכת החיסונית שלנו הוא להגן על הגוף מפני מזיקים, וירוסים וחיידקים, ולמרות שלחלקנו יש באופן טבעי מערכת חיסונית חזקה יותר מאשר לאחרים, יש הרבה דברים שיכולים להשפיע עליה לרעה ולגרום לכך שלא תגן עלינו כמו שהיא צריכה. לכן, אם הבריאות שלכם חשובה לכם, כדאי שתכירו את 9 הדברים שחשוב לעשות כדי לשמור על מערכת חיסונית חזקה ועל גוף בריא.
 

1. הימנעו מנטילת אנטיביוטיקה ללא הוראה מרופא

דברים מזיקים למערכת החיסונית
 
אנשים רבים נוהגים לצרוך אנטיביוטיקה ברגע הראשון שבו הם מרגישים שחטפו צינון או נדבקו במחלה, ומרביתם נוטים להשתמש בתרופות מרשם ובפרט באנטיביוטיקה שנותרו להם מהפעם האחרונה בה היו חולים, מבלי להתייעץ עם רופא מוסמך. אם אתם חשים חולים וחושבים שאתם צריכים לקבל טיפול אנטיביוטי מומלץ שתתייעצו עם רופא, זאת מכיוון שצריכת אנטיביוטיקה ללא השגחה עלולה לגרום לפיתוח עמידות לאותו החומר ובעצם לגרום לריבוי חיידקים ודלקות בגופכם. בנוסף, מחקרים מצאו שאנטיביוטיקה מצליחה להפחית בגופם של חלק מהמטופלים את רמות הציטוקינים, חלבונים קטנים אשר מהווים את הבסיס לתקשורת בין תאי מערכת החיסון לבין תאי רקמות, כלומר שימוש ייתכן ששימוש מופרז באנטיביוטיקה פוגע במערכת החיסונית ומאפשר לחיידקים לתקוף את הגוף בקלות רבה יותר.
 
מה עליכם לעשות?
נטלו אנטיביוטיקה אך ורק אם מדובר בזיהומים שמקורם בחיידקים ורק בהמלצת הרופא, ולא כדי לרפא מחלות טרם הן צברו תאוצה. כמו כן, ברגע שאתם מתחילים לצרוך אנטיביוטיקה, הקפידו לסיים את הכמות שהרופא רשם לכם ולא להפסיק ברגע שתסמיני המחלה או הדלקת מתחילים לפוג, זאת משום שעקב הפסקת נטילת האנטיביוטיקה בטרם עת המחלה עלולה לחזור. במקרה של דלקות בדרכי השתן, אשר שכיחות מאוד בקרב נשים ולרוב מטופלות בתרופות מרשם ובאנטיביוטיקה, נטילה של אותה התרופה שוב ושוב במרווחי זמן קצרים של כמה שבועות יכולה לפגוע בחיידקים הטובים שבמערכת העיכול וברירית המעי, ובסופו של דבר גם במערכת החיסונית. במקרה כזה, מומלץ להפחית בצריכה של אנטיביוטיקה ולבקש מהרופא ויטמין C וכמוסות של חמוציות, אשר מפחיתות את החומצה בשתן ומסייעות לגוף להיפטר מחיידקים מזיקים.
 

2. השתדלו לדבר עם בני הזוג שלכם על הבעיות במערכת היחסים

דברים מזיקים למערכת החיסונית
מתברר שוויכוחים ודיונים עם בני הזוג שלכם יכולים להגביר את תפקוד המערכת החיסונית. חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס ביקשו מ-41 זוגות נשואים ומאושרים לדון על הבעיות שיש להם במערכת היחסים במשך 15 דקות. החוקרים איתרו עלייה בייצור תאי הדם הלבנים, האצה בקצב הלב וסימנים נוספים שמופיעים גם בזמן פעילות גופנית. לעומת זאת, החוקרים מציינים שעל פי מחקרים דומים, אצל זוגות שמשתמשים בדיבור תוקפני ומעליבים אחד את השני אותרו פחות נוגדנים בגוף מהכמות הממוצעת ויותר הורמוני לחץ (כמו קורטיזול), מאשר אצל זוגות שמצליחים להישאר חיוביים במהלך המריבות שלהם ולא להתנהג ברשעות אחד כלפי השנייה.
 
מה עליכם לעשות?
כולנו רוצים לחיות בזוגיות טובה, בריאה וארוכת שנים, והסוד להשגת כל אלו למעשה אינו סוד כלל וכלל. נישואים הם אמנם לא תמיד פשוטים, אך בו בעת הם גם יפים; הרגעים הקשים הם הרגעים האמתיים של האהבה, לכן לא מומלץ שתשמרו בפנים את מה שמטריד אתכם, אלא שתפו זאת עם בני הזוג שלכם וכמובן הקפידו להאזין ולהקשיב גם לבעיות שמעסיקות אותם. תוכלו ללחוץ כאן כדי להכיר 12 שיעורים מרתקים שיסייעו לכם לחיות חיי נישואים ארוכים ומאושרים.
 

3. דאגו לקבל שינה איכותית יותר

דברים מזיקים למערכת החיסונית
לחוסר שינה יש השפעה מזיקה על המערכת החיסונית שלכם, והדוגמה הטובה ביותר לכך היא אלפי הסטודנטים ששוקדים למבחנים במשך כל הלילה ולמחרת מגלים שיש להם חום והם לא מסוגלים לגשת לבחינה. חוקרים מאוניברסיטת שיקגו מצאו כי המערכת החיסונית של גברים שישנו רק 4 שעות בלילה במשך שבוע אחד הצליחה לייצר רק מחצית מכמות הנוגדנים הנלחמים בשפעת, לעומת המערכת החיסונית של גברים שישנו בין ½7 עד ½8 שעות בלילה. כלומר, מחסור בשינה פוגע בתפקוד המערכת החיסונית ומקשה עליה להילחם בחיידקים ובמזיקים.
 
מה עליכם לעשות
מרבית האנשים הבוגרים זקוקים ל-7 עד 9 שעות שינה רצופות בלילה, ומומלץ שהשינה תהיה איכותית, כך שתתעוררו בבוקר ללא תלונות או תחושת עייפות. אם אתם מתקשים להירדם בקלות בלילה או חווים בעיות נוספות שמפריעות לכם לישון, תוכלו לנסות כל אחת מ-9 הדרכים היעילות האלה לשיפור איכות השינה ואת 11 השיטות המוכחות שיכינו את גופכם לשינה.
 

4. בצעו פעילות גופנית כחלק מהשגרה היומית שלכם

דברים מזיקים למערכת החיסונית
ישיבה ממושכת ושגרת חיים ללא כל פעילות גופנית יכולים לפגוע ביכולת של הגוף להילחם בזיהומים וחיידקים, כך עולה ממחקר שנערך במחלקה לרופאה מונעת באוניברסיטת יוטה. ממצאי המחקר מראים כי ללא קשר לגיל, מגדר או הרגלים מזיקים, כמו עישון וצריכה מופרזת של אלכוהול, אורח חיים נטול פעילות גופנית עלול לגרום להשמנה, דלקות, מחלות כרוניות, מערכת חיסונית לקויה ובסופו של דבר להגביר את הסיכון לתמותה בגיל צעיר.
 
מה עליכם לעשות
אם אתם שואלים את עצמכם למה כדאי לכם להשקיע כמה דקות באימון גופני, התשובה היא שזה יכול לשפר לא רק את מבנה הגוף שלכם, אלא גם את תפקוד הלב, מצב הרוח, מראה העור ותפקוד המערכת החיסונית. פעילות גופנית יכולה לסייע לגוף להדוף תסמיני הצטננות, שפעת ווירוסים שמחלישים את המערכת החיסונית, ובמקרה שאתם לא מצליחים להקדיש לכך זמן ולהגיע לחדר הכושר, תוכלו ללחוץ כאן כדי לגלות 8 תרגילי אירובי קלים ויעילים שאפשר לבצע בכל בית.
 

5. בחרו תוכנית אימונים שמתאימה עבורכם

דברים מזיקים למערכת החיסונית
 
כפי שהזכרנו קודם לכן, אורח חיים ללא כל פעילות ספורטיבית עלול להחליש את המערכת החיסונית, אך גם פעילות גופנית מאומצת מדי עלולה לגרום לאותה התוצאה. פעילות גופנית שמבוצעת בתדירות גבוהה מדי יכולה לאמץ את הגוף יתר על המידה ולגרום לתסמונת אימון יתר שמתישה את הגוף ומקשה עליו להילחם בזיהומים. לעומת זאת, על פי מחקר משנת 2014, פעילות גופנית מתונה יכולה להפחית את הרגישות שלכם לווירוסים ולסייע לתפקודה של המערכת החיסונית.
 
מה עליכם לעשות
30 דקות של פעילות אירובית 5 פעמים בשבוע היא המלצה שמגובה על ידי מחקרים רבים, אולם, חשוב שכל אחד יתייחס למצב הבריאותי האישי שלו ויבחן כיצד הוא מגיב לאימונים שונים. לחצו כאן כדי לגלות איזו תכנית אימונים מתאימה לכם.
 

6. הקיפו את עצמכם בחברים טובים ובסביבה תומכת ומחבקת

דברים מזיקים למערכת החיסונית
תחושת בדידות שנמשכת לאורך כמה שבועות, חודשים ואף שנים היא תופעה נפוצה בעולם המערבי, וכרבע מהאוכלוסייה המערבית חווים את התחושה הזו לפחות פעם אחת בחייהם. סטיב קול, חוקר בתחום הגנומיקה ופרופסור לרפואה באוניברסיטת קליפורניה, מצא כי בדידות מתמשכת משנה את הגנים והתאים של המערכת החיסונית, וגורמת לתאיה להידמות לתאים מודלקים במקום שיהיו תאים מחוסנים שאמורים להגן על הגוף מפני זיהומים ונגיפים. 
 
מה עליכם לעשות
מחקר שפורסם בשנת 2014, מצא כי חיבוק יכול להפיג את תחושת הבדידות ולהפחית את הסיכויים לחלות במחלות שונות. אם אתם חשים בודדים תוכלו ללמוד כיצד לגרום לאנשים לחבב אתכם בעזרת שפת גוף כדי שתוכלו להקיף את עצמכם בחברים טובים ובסביבה תומכת, הן בתחום המקצועי והן בתחום האישי.
 

7. הימנעו מעישון פסיבי

דברים מזיקים למערכת החיסונית
אין ספק שעישון מזיק למערכת החיסונית, אך רבים לא מודעים לכך שגם עישון פסיבי משפיע על הבריאות שלהם ונשארים לבלות בסביבה של אנשים שמעשנים בחברתם. בכל שנה אלפי אנשים שאינם מעשנים מתים מסרטן ריאות, וגם ילדים סובלים במידה ניכרת מזיהומים בדרכי הנשימה בשל הוריהם המעשנים. כמו כן, עישון פסיבי יכול להחמיר תסמיני אלרגיה, לעורר התקף אסטמה ואף להיות הגורם העיקרי להתפתחות מחולת, ולכן חשוב להימנע מסביבה מלאת עשן סיגריות עד כמה שניתן.
 
מה עליכם לעשות
למרות שזה נשמע מובן מאליו, הימנעות מעישון פסיבי ככל האפשר ובילוי בחברת אנשים שאינם מעשנים הן הדרכים היעילות ביותר להגן על המערכת החיסונית שלכם מפני העשן המזיק. בשנים האחרונות עלתה רמת האכיפה בנושא וכן גובה הקנסות לאנשים שמעשנים במקומות ציבוריים, ולצד זאת מקומות רבים מקצים אזור מיוחד למעשנים ומאפשרים לאורחים שלהם ליהנות מאוויר נקי שלא מסכן את בריאותם. העדיפו לבלות במקומות שבהם אכן אוכפים את החוק.
 

8. למדו כיצד להיפטר מתחושות הלחץ והמתח המיותרות

דברים מזיקים למערכת החיסונית
מתח אינטנסיבי עלול להזיק ולפגוע במערכת החיסונית שלכם, כך טוען ג'ון ספנגלר, פרופסור לרפואה קהילתית ומשפחתית מצפון קרוליינה, שמסביר כי עודף של לחץ גורם למוח להפריש יותר קורטיזול (הורמון לחץ) שפוגע בתאי T הנלחמים בזיהומים. במחקר שנערך בבית ספר לרפואה "לומה לינדה" בלוס אנג'לס, החוקרים הבחינו שהייתה עלייה משמעותית בפעילות המערכת החיסונית בקרב אנשים בוגרים שצפו בסרטונים מצחיקים במשך שעה. החוקרים הסיקו מכך כי רגשות חיוביים שקשורים לצחוק, מפחיתים את הפרשת הורמוני הלחץ ומגבירים את הפעולה של תאי המערכת החיסונית. 
 
מה עליכם לעשות
על פי המכון הלאומי האמריקאי לבריאות הנפש, תמיכה של חברים וגם פעילות גופנית מתונה יכולים להקל על הלחץ והמתח שאתם צוברים במהלך היום. למרות זאת, פעמים רבות הפתרונות האלה לא זמינים עבורנו באופן מידי, וכדי להרגיע את העצבים במצבים מסוימים תוכלו לנסות כל אחת מ-19 הדרכים הפשוטות האלה להפחתת הלחץ בתוך פחות מ-5 דקות.
 
9. צרכו יותר מזונות המכילים נוגדי חמצון
דברים מזיקים למערכת החיסונית
דלקת היא פעולה של מערכת החיסון כנגד חיידקים, וירוסים, ונגיפים, והיא נקשרת בעיקר למחלות כמו דלקת פרקים, סרטן, אלצהיימר, סוכרת ומחלות לב שונות. מסיבה זו, צריכה של מזונות אנטי דלקתיים, ובפרט מזונות שמכילים נוגדי חמצון, יכולה להגן על תאי הגוף ולבלום את פעולתם של רדיקלים חופשיים ותרכובות שמשבשות את הפעילות התקינה של הגוף וגורמות לדלקות.
 
מה עליכם לעשות
מזונות רבים ובעיקר פירות וירקות, כמו כרוב ניצנים ואוכמניות, מכילים נוגדי חמצון שמגבירים את ייצור תאי הדם הלבנים ומעלים את כמות האינטרפרונים, השייכים למשפחת הציטוקינים. בנוסף, צריכה של נוגדי חמצון כמו ויטמין C, ויטמין E, ביופלבנואידים ובטא-קרוטן מסייעת בהפחתת הסיכוי לפתח תאים סרטניים, מעכבת את סימני ההזדקנות ותורמת ליצירת התאים של המערכת החיסונית. 13 המזונות שבכתבה הבאה מכילים את הכמות הגבוהה ביותר של נוגדי חמצון וחשוב מאוד שתכירו אותם ותדאגו לצרוך אותם בתדירות גבוהה יותר כדי לשפר ולחזק את בריאותכם. 
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: