maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

כך תתכנתו מחדש את התת מודע שלכם כך שתוכלו להגשים את מלוא הפוטנציאל שלכם

 אמנם מושג התת המודע מוכר לרובנו כדבר השולט על החלומות שלנו, אך זהו ממש לא תפקידו היחיד... יש לו כוח עצום גם בשליטה על חוויות חיינו – החל מסוג האוכל שאנחנו אוהבים לאכול, דרך הפעולות היומיומיות שאנחנו עושים, רמת השכר שאנו מרוויחים ועד אפילו לדרכים שבהן אנו מגיבים ללחץ. כל הדברים האלו מונחים ישירות על ידי האמונות והפרשנויות התת-מודעות שלנו, ויש לכך השפעה גדולה על חיינו, גם אם איננו מכירים בה או יודעים את טיבה. אפשר להשוות את תת-המודע לטייס אוטומטי הפועל במטוס: הוא תוכנת כדי לעקוב אחר מסלול נסיעה מסוים, והוא לא יכול לסטות ממנו או להתכוונן מחדש עד שלא תנחו אותו לעשות זאת. אך כיצד אפשר לבצע את התכנות מחדש הזה? איך ניתן להסית את חיינו ממסלולם השגרתי ולהתחיל לחיות אותם במלואם? בכתבה הבאה ניתן לכם מספר עצות בנושא וגם נסביר לכם קצת יותר מהו התת מודע, כיצד הוא עובד ובאילו מצבים עליכם לשנות אותו.

תכנות מחדש של התת מודע: פנים של אדם שעליהן משבצות המדמות את פירוקם לחתיכות

מהו התת מודע ומדוע הוא עלול לעצור את התקדמותנו?

התת מודע שלנו (או כפי שהוא נקרא בשפה המקצועית "לא-מודע") הוא מושג מתורתו של זיגמונד פרויד, שחילק את נפש האדם ל-3 חלקים: המודע – מה שנמצא כרגע בהכרתנו, הסמוך למודע – מה שלא נמצא כרגע במחשבתנו אך אין מניעה שיופיע בה בעתיד, והתת מודע – כל אותן תחושות, יצרים ותשוקות שלעולם לא יעלו בדעתנו בצורה מפורשת, אלא יוותרו דחוקים במעמקי הנפש, במה שפסיכולוגים ממשילים ל"מרתף" נפשי.

אך העובדה שרגשות האלו דחוקים עמוק בנפש לא אומרת שהם אינם צפים וזולגים לחיינו המודעים; נהפוך הוא – זה קורה תמיד, רק שאנחנו לא מסוגלים להכיר בכך בצורה מלאה. ניקח לדוגמה את הרגע הזה, שבו אתם קוראים את הכתבה הזו: המודע שלכם עסוק כעת בסריקת המילים ובספיגת משמעותן, אך מתחת לאותו מאמץ מנטלי ולריכוז שאתם חשים, התת-מודע פועל במלוא המרץ, סופג לתוכו או דוחה ממנו את המידע, על סמך תפיסות קיימות שיש לו על העולם שסביבכם.

תכנות מחדש של התת מודע: איור של פני אישה, כשעל האף והעיניים מעין כוונת ממקדת

התפיסה המתקיימת בתוך התת מודע מתחילה להתעצב כבר משחר ילדותנו, התת מודע שלנו סופג את כל החוויות שאנו חווים ומתייחס אליהן כאמת לאמיתה, מכיוון שעדין לא קיימות בו שום אמונות קודמות שיכולות לסתור את מה שמתקבל בו. אתם בטח יכולים להבין עכשיו מדוע זה יכול להוות בעיה בהמשך החיים – מכיוון שכל דבר ששמעתם בילדות, אם זה מקרובי משפחה, מכרים או כל אדם בסביבתכם - התקבל אצלכם כנכון גם אם הוא שלילי או לא מדויק. אם קיבלתם מסביבתכם מסרים שאתם לא מספיק חכמים, לא מספיק מהירים, לא מסוגלים להתאמץ מספיק וכדומה – הכל נשמר ותויק בנבכי תת המודע שלכם.

יכול בהחלט להיות כי אותם מסרים שלילים ומקטינים ואותן הקנטות ששמעתם בילדותכם נטמעו בתת המודע שלכם, ועל אף האמונה ש"את העבר צריך להשאיר בעבר" – לא ניתן פשוט לבטל ולמחוק אותם. הם שבים וצפים אל התודעה שלנו ברגעים מכריעים, מגבילים את תהליך ההתקדמות שלנו, ולא מאפשרים לנו לייצר חיים מאוזנים יותר, מוצלחים ומועילים. הם אלו שחוסמים אותנו מלממש את הפוטנציאל האמיתי והשלם שלנו, ולכן כל כך חשוב לבצע את תהליך התכנות מחדש של תת המודע – כדי לפתוח בפנינו את הדלת להגשמה עצמית.

תכנות מחדש של התת מודע: אישה  תופסת את פניה בידיה, וזוג ידיים מאיימות לתפוס את ראשה מעל,

הכירו 5 שיטות לתכנות מחדש של התת מודע

יש כמה וכמה שיטות להתגבר על אותם מסרים מגבילים ומזיקים המאוחסנים בתוך התת מודע שלכם, ואנחנו נביא בפניכם כעת 5 מומלצות במיוחד. אתם יכולים לנסות את כל האסטרטגיות הללו יחד, אך כדאי שתדעו כי יהיה יותר קל ונכון לבחור אחת או שתיים מהן, להתחיל איתן ולבחון את התוצאות. בהחלט יכול להיות שעדיף מבחינתכם לתת את מלוא תשומת הלב ולהתרכז בשימוש בטכניקות מסוימות, מאשר לקפץ ולדלג בין מספר שיטות ללא תועלת מרכזית ברורה.

1. השפעות סביבתיות

האם חשבתם פעם מה ההשפעות של סביבתכם על התת מודע שלכם? סביר להניח שלא, כי עד עכשיו לא ממש היה ברור לכם איך הוא עובד, וגם אם כן – אולי לא קשרתם את הסביבה שלכם לפעולתו. אם כך, כעת עליכם לזכור שכפי שאמרנו התת מודע סופג וסופח אליו מידע באופן מתמיד, והוא מסיק מסקנות ויוצר אצלכם אמונות מסוימות על סמך המידע הזה. לכן, אם הסביבה שבה אתם נמצאים עמוסה בגישה שלילית ועימותים עבורכם, אתם יכולים להבין עכשיו אילו מסרים מוטמעים בכם.

לכן הצעד הראשון שעליכם לקחת הוא להגביל בבירור את כמות השליליות שאליה אתם נחשפים, מעתה והלאה; הימנעו מלצרוך חדשות באופן שוטף ומוגבר, אלא עשו זאת רק באופן מבוקר, והימנעו מלבזבז את זמנכם לצד אנשים "רעילים", כאלו שעושים לכם רע ומזיקים לכם. במקום זאת, חפשו דברים חיוביים עליהם תוכלו לקרוא ובהם תוכלו לצפות, והשקיעו את זמנכם בלבלות בחברת אנשים חיוביים. אם תנהגו כך, תוכלו לראות שכעבר זמן מה מסרים מעודדים ומחזקים נטמעים בדעתכם, והם ישנו את הדרך שבה אתם רואים את עצמכם ואת הפוטנציאל שלכם.

2. התבוננות בדמיון

תת המודע שלנו נוטה להגיב היטב לתמונות ולדימויים חזותיים, ולכן שיטת ההתבוננות בדמיון יכולה להיות דרך מעולה לתכנת מחדש את דעתכם בעזרת דימויים חיוביים ומעצימים. כיצד תעשו זאת? פשוט נסו לעלות בדמיונכם, במשך לא יותר מ-10-15 דקות מדי יום, סצנות ודימויים חיובים שיעשירו אתכם ואת חווית חייכם. הנה כמה דוגמאות לדברים שאותם תוכלו לדמיין:

  • מערכת יחסים מספקת
  • משרה שאליה אתם משתוקקים
  • בית מטופח
  • חופשה אקזוטית

וכן כל דבר אחר שאתם מקווים שיתרחש בחייכם.

על מנת להעצים עוד יותר את המחשבות האלו, אפשרו לרגשות חיוביים חזקים להיכנס ולהציף אתכם בזמן שאתם מדמיינים את אותם דברים נפלאים במחשבתכם. תנו לתחושות של אהבה, אושר, הכרת תודה ושלווה אמיתית להשפיע עליכם, ממש כאילו אתם באמת חווים את הדבר אותו אתם רואים בראשכם.

תת המודע שלכם יספוג את המסרים הללו אם תחושו שהם אמיתיים, וזוהי יופייה של שיטה זאת: יש בה את הכוח לעקוף את המסרים מגבילים שנספגו בכם בעבר, ולהתמקד באותם דימויים מענגים הנטמעים אל תוך תת המודע שלכם ויכולים לחזור אליכם גם בהמשך, עד למימושם במציאות.

תכנות מחדש של התת מודע: טירה בין העננים

3. חיזוקים עצמיים

שיטת החיזוקים העצמיים היא דרך יעילה נוספת "להשתיל" מסרים חיוביים בתת המודע שלכם, והיא עובדת באופן הטוב ביותר אם רק תיישמו כמה כללים פשוטים:

  • נסחו אותם באופן חיובי ובזמן הווה – תגידו לעצמכם "אני בטוח בעצמי ואני מוצלח" במקום "אני אהיה בטוח ואני אהיה מוצלח", מכיוון שהתמקדות על זמן עתיד לא מתחברת אל התת מודע שלכם – הוא מכיר רק את ההווה ואת הרגע הנוכחי. כמו כן, התמקדו בהצהרות חיוביות על עצמכם – נסו לחשוב על מה שאתם כן, ולא על מה שאתם לא. אל תחזקו את עצמכם עם אמירה כמו: "אני לא כישלון", כי בתת המודע שלכם, שאינו קולט את דרך השלילה, אמירה כזו מתקבלת כ"אני כישלון".
  • התאימו את תחושותיכם לחיזוק – אם תגידו לעצמכם "אני חי ברווחה כלכלית" בזמן שאתם בכלל חשים כמו עניים מרודים, זה ישלח מסרים סותרים לתת המודע שלכם. לא משנה אילו מילים אתם אומרים לעצמכם, חשוב שתקפידו לחוש תחושות תואמות אליהן, מכיוון שכך תת המודע יהיה פתוח יותר להאמין בהן.
  • חזרו על הדברים פעם אחר פעם – חיזוקים עצמיים לא עובדים אם אתם אומרים אותם לעצמכם רק פעם או פעמיים ומפסיקים. חזרו עליהם מספר פעמים במשך היום כדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר, וכך הם גם יחדרו לשגרת חייכם.

4. הקשיבו לפחדים שלכם והגדירו אותם לעצמכם

פעמים רבות קשה לנו לא רק להתעמת עם הפחדים, אלא אפילו להגדיר אותם לעצמנו ובדרך הזו בטוח לא נוכל לנצח אותם. כדי להתחיל ולשנות את התת מודע שלכם ולהעביר אותו תהליך של תכנות מחדש, עליכם להגדיר ראשית כל מה הם הפחדים שלכם, ואז לעמוד מולם פנים אל פנים.

כך למשל אם אתם רוצים לשנות מקצוע או להתקדם לעבודה חדשה, אך לא עושים זאת בגלל כל מיני חששות עמומים ולא ברורים שעוצרים אתכם, התחילו ראשית בלהגדיר לעצמכם מה הם אותם פחדים שגורמים לכם לכך. בדקו מה בתחום שאתם רוצים לאמץ לעצמכם מרתיע אתכם, או מה בחוויות העבר שלכם עוצר אתכם מלגשת אליו; אל תתביישו אפילו לגבש רשימה מדוקדקת של הפחדים הללו. באופן הזה תוכלו לתמרן את חייכם טוב יותר, להכיר את הפחדים שלכם ולהבין כיצד להתגבר עליהם – אם זה באמצעות לקיחת הצעד שאתם חוששים ממנו, או עקיפתם בדרכים אחרות וטובות יותר.

תכנות מחדש של התת מודע: רגלי אדם מתנופפות מגג בניין מעל עיר

5. סחיפת גלי מוח עם תדרים בינאורלים

זה אולי נשמע כמו משהו שלקוח מתוך סרט מדע בדיוני או משהו בסגנון – אבל רבים מדווחים שהשיטה הפופולארית הזו עזרה להם והציפה אותם בחיוביות. מה שהיא דורשת מכם לעשות הוא להאזין באמצעות אוזניות, להקלטות של תדרים בינאורלים שנועדו לשנות את גלי המוח שלכם.

מה זה אומר בכלל? נסביר בתמצות: גלי המוח, אותם דפוסי אותות חשמליים החולפים במוחנו בכל רגע נתון, פועלים בתדירות קבועה ומסוימת בהתאם לפעילות שאנחנו עושים באותו הזמן. ישנם מספר סוגים של גלי מוח המתקיימים במצבים שונים:

  • גמא – מתקיימים בעת שאנחנו נמצאים בפעילות במאמץ גבוה ובריכוז עילאי
  • בטא – מתקיימים כשאנחנו מודעים לחלוטין ובמהלך התנהלות יומיומית
  • אלפא – מתקיימים בעת רגיעה
  • טתא  - מתקיימים כשאנחנו חשים מנומנמים או תופסים תנומה קלה
  • דלתא – מתקיימים כשאנחנו ישנים שינה עמוקה

תדרים בינאורלים – שהם למעשה ההפרש הנוצר כאשר שני תדרים שונים מושמעים כל אחד לאוזן אחרת – גורמים לגלי המוח לעבור בין דפוס גלים אחד לדפוס גלים אחר. כך לדוגמה, אם אתם רוצים לעבור ממצב מתוח ולחוץ לרגוע, הקשיבו להקלטת תדרים בינאורלים המעוררים במוח את גלי האלפא.

ההאזנה לתדרים האלו יכולה לעזור לכם לתכנת מחדש את תת המודע שלכם באמצעות יצירת מרחב מקבל, שאליו יספגו אותם מסרים חיוביים. מחקרים שונים הוכיחו שתת המודע פתוח יותר למידע חדש כאשר אתם נינוחים ורגועים במיוחד, לכן על מנת לתכנת אותו מחדש עליכם להיות במצב שבו גלי המוח שלכם מכוונים על אלפא או תטא. תוכלו לעשות זאת באמצעות האזנה להקלטת תדרים בינאורלים מתאימים כמו למשל אלו שישנם בקטע הבא:

שימוש בשיטת סחיפת גלי המוח יחד עם שיטות אחרות שהזכרנו כאן, כמו החיזוקים או ההתבוננות בדמיון, יכולה להוות עבורכם שילוב עוצמתי, כי כך תוכלו להוריד את ההגנות הטבועות בתת המודע שלכם ולהטמיע בו כראוי את אותם מסרים שיעזרו לכוחות הפנימיים שלכם לפרוץ החוצה ללא מחסומים מהעבר וממעמקי הנפש. בהצלחה!

 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו