maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

ממה נובעת ביקורת עצמית וכיצד להפסיק אותה

  היכולת להודות בטעויות שאנו עושים הופכת אותנו לאנשים שיכולים ללמוד לקחים ובתקווה גם ליישם אותם במקרים עתידיים דומים. למרות זאת, כאשר אנו חושבים שהמעשים שלנו שגויים כל הזמן, אנחנו לא באמת מודים בטעויות, אלא הופכים להיות ביקורתיים במיוחד כלפיי עצמנו, מה שמוביל לקשיים רבים בחיים. אמנם זה חשוב שנדע לעצור ולדעת מתי אנו שוגים בפעולה מסוימת, אך דפוס של ביקורת עצמית שלילית לא תורם לנו במאום, אלא פוגע בנו ואף מונע מאיתנו להתקדם בחיים. כדי להפסיק ביקורת עצמית חריפה ובכך גם להפסיק להזיק לעצמכם, חשוב שתבינו מה הסיבות העומדות מאחוריי ההתנהגות הזו, ומה ניתן לעשות כדי לשפר את המצב. בכתבה הבאה תוכלו לפצח את הגורמים מאחוריי ביקורת עצמית שלילית תדירה, ובתקווה גם להפסיק את דפוס ההתנהגות הזה כדי להיות אנשים קלילים יותר ולאפשר לעצמכם להתקדם הלאה בחיים, בלי ספקות עצמיים.
 
ממנה נובעת ביקורת עצמית וכיצד להפסיק אותה: אישה עם עיניים עצומות ושיער על פניה
 

אז למה אתם ביקורתיים כלפיי עצמכם?

ביקורת עצמית, כמו דברים רבים בחיים, מתחילה בגלל גורמים חיצוניים שכוללים בתוכם דרישות שנהיה מושלמים ברגעי מפתח מסוימים. רבים מהרגעים הללו מתרחשים בגילאי הילדות כאשר הורינו גורמים לנו להרגיש שאנו לא מצליחים מספיק כאשר הציונים שלנו לא טובים דיים, כאשר ילדים אחרים עושים דברים בצורה מוצלחת יותר ועוד. הורינו אמנם לא מתכוונים להרע לנו, אך ביקורת גלויה וגם סמויה מצידם כלפינו כילדים גורמת לנו להיות ביקורתיים כלפיי עצמנו ולפתח חוסר ביטחון עצמי שמלווה אותנו בהמשך חיינו. מעבר לכך, ביקורת עצמית נובעת לא רק מגישה שלילית של הורינו כלפינו, אלא גם מגישה שכזו כלפיי עצמם. בגילאי ילדות, כאשר צפינו בהורינו מבקרים את עצמם בגלל כישלון בעבודה, חוסר יכולת לרדת במשקל או בגלל חוסר הצלחה כלשהי, בעצם ספגנו את ההתנהגות הזו והפכנו אותה גם לחלק מהאופי שלנו. 
 
ככל שאנו גדלים, התחושות השליליות הללו מתעצמות והופכות להיות חלק מאיתנו, ואנו נוטים להיות לא רק ביקורתיים כלפיי עצמנו, אלא אפילו אכזריים. בשל הסיבה הזו, כל סימן שלילי חיצוני או רגע של לחץ גורם לתחושות שלנו להתעצם ובכך להיות חלק מההווי היומי שלנו. מלבד זאת, חוקרים מצאו שאנשים רגישים וכאלו הנוטים לדיכאון מפתחים ביקורת שלילית חריפה כלפיי עצמם באופן תדיר יותר בגלל האופי של התסמונת הזו, והתחושות השליליות רק מעצימות את הדיכאון שהם חשים, ולכן חשוב לבדוק אם זה מה שעומד מאחוריי הביקורת שלכם כלפיי עצמכם.
ממנה נובעת ביקורת עצמית וכיצד להפסיק אותה: גבר עם פנים מושפלות אוחז בפניו
 

מה ניתן לעשות בנדון?

למרות שלעתים יש תחושה שביקורת עצמית שלילית היא משהו שלא ניתן להיפטר ממנו בשל העוצמה שלה, זה לא נכון. בעזרת עבודה עצמית על התודעה והמחשבות שלכם, תוכלו להפסיק את ההתנהגות השלילית כלפיי עצמכם ולהרגיש יותר בטוחים בעצמכם וגם במעשים שלכם, ו-5 הטיפים הבאים יעזרו לכם לעשות זאת:

1. אמצו אופן חשיבה רציונלי

כאשר אנו מפרקים לגורמים ביקורת עצמית בצורה הגיונית, אנו יכולים להיפטר מהמחשבות השליליות ולהבין שאנחנו לא מושלמים וגם לא צריכים להיות. אם למשל אדם בעבודה מצליח בפרויקט מסוים יותר מכם, נסו לחשוב על הסיבות ההגיוניות מאחוריי הצלחתו ולא לחשוב באופן מידי שמשהו לא בסדר אתכם. אולי העמית שלכם לעבודה השקיע יותר שעות בפרויקט שלו, אולי הידע שלו בנושא נרחב יותר או שהוא נעזר באדם אחר. כך או כך, כאשר אתם לא מצליחים בדבר מה, אין סיבה להפנות אצבע מאשימה כלפיי אופייכם ולחשוב שמשהו לא בסדר איתכם. לעתים נסיבות החיים גורמות לכך שאחרים מצליחים יותר מאיתנו, ואין בכך שום דבר רע. לכל אחד מאיתנו יש נקודות חוזק וגם תורפה וחשוב להכיר בכך באופן רציונלי – אתם לא פחות טובים מאף אחד אחר.

2. הוציאו את המבקר הפנימי כלפיי חוץ

דרך טובה להתמודד עם בעיות רבות בחיים, כמו ביקורת עצמית שלילית, היא בעזרת הומור, ובמקרה של מחשבות שליליות, תוכלו להוציא החוצה את המבקר השלילי שלכם ולהתמודד עמו פנים מול פנים. כדי לעשות זאת, עמדו מול מראה ובטאו את מה שאותו מבקר פנימי אומר לכם בצורה היתולית ומגוחכת. הפעולה הזו תעזור לכם להפיג את העוקץ מהתחושות השליליות וגם להבין שהן מגוחכות ושאין לכם צורך בהן כלל.
ממנה נובעת ביקורת עצמית וכיצד להפסיק אותה: אישה מדוכדכת עומדת מול מראה

3. שמרו יומן/פתק של מחמאות

כאשר אנו מבקרים את עצמנו בצורה שלילית וחריפה, לעתים זה גורם לכך שאנו לא יכולים לקבל אפילו את המחמאה הפשוטה ביותר שמישהו נותן לנו. כדי שזה לא יקרה, טפחו לכם שגרה בריאה של האזנה לדברים הטובים שאנשים סביבכם אומרים לכם. רשמו כל מחמאה שמישהו מעניק לכם ביומן קטן או אפילו בטלפון, והציצו ברשימה הזו מדי פעם, בייחוד ברגעים בהם אתם מרגישים חסרי ביטחון. ההרגל הזה יאפשר לכם לפתוח את האוזניים והלב לדברים החיוביים שבכם, ולהשתיק את הקול הפנימי השלילי שאומר לכם שאתם לא טובים מספיק.

4. שכחו מהמונח "מושלם"

אין דבר כזה אדם מושלם, בשום מקום ובשום מצב. שלמות היא מונח שקיים רק על הנייר, ובמציאות הוא פשוט לא ישים ולא אפשרי. אם כן, מדוע אתם גורמים לעצמכם להרגיש רע רק כי אתם לא מושלמים? הרי זה לא אפשרי! כאשר תפנימו את העובדה הזו תוכלו להיות הרבה יותר רגועים ואפילו לחווט את המוח שלכם מחדש לחשוב בצורה חיובית יותר כלפיי עצמכם. אז פשוט שכחו מהמונח שלמות – אף אדם בהיסטוריה לא עמד בו, ואין סיכוי או סיבה שאתם תהיו הראשונים לעשות זאת.
ממנה נובעת ביקורת עצמית וכיצד להפסיק אותה: כלנית אדומה פורחת בשדה בין פרחים צהובים

5. העניקו לעצמכם מתנות קטנות

אנשים שנוטים להיות קשוחים כלפיי עצמם עושים פעולות של ענישה כאשר הם לא עומדים בסטנדרטים הגבוהים שהם הציבו לעצמם. הענישה הזו יכולה להיות קיצוץ בשעות השינה כדי לעמוד במועד של משימה מסוימת, ביטול מפגשים עם חברים כדי למנוע הנאה או התרחקות מדברים מהנים באופן כללי עד שהמצב יתוקן. הפעולות הללו דומות לאלו שעושים בכלא, ואתם ודאי לא רוצים להיות הסוהרים של עצמכם. לכן, במקום להעניש את עצמכם ברגעים בהם אתם חשים ביקורתיים כלפיי משהו שעשיתם, בצעו פעולה הפוכה; העניקו לעצמכם פרס קטן ברגעי הצלחה. כאשר אתם מרגישים טוב עם עצמכם או משהו שעשיתם, תחגגו את הרגע וצרו במוחכם קונוטציות חיובית לדברים הטובים שאתם עושים. עם הזמן המחשבות החיוביות הללו יהפכו להרגל, והתחושה הטובה שלכם כלפיי עצמכם תהיה פרס בפניי עצמה, פרס שהרווחתם ביושר. 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: