maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

10 דברים שחשוב לזכור כדי להתמודד נכון עם מצבי רוח שליליים

  כולנו רוצים להתמודד בהצלחה עם האתגרים השונים בחיינו, להשיג את כל המטרות שלנו ולהרגיש טוב עם עצמנו. עם זאת, פעמים רבות דברים אינם הולכים כפי שתכננו, ולעתים אנחנו מופתעים לגלות שנכשלנו ואכזבנו את עצמנו. בחלק מהמקרים קל להישטף במבול של מחשבות או רגשות כואבים, ולהיכנע למצב הרוח הרע במקום להתמודד איתו. 10 התובנות הבאות יעזרו לכם להימנע מלבחור בנתיב הזה, ולדעת להתרומם בחזרה ולהתגבר גם על הנפילות הכואבות ביותר. 
 
גבר מהורהר יושב לצד אשתו
 

1. איש לא נפגע מההתנהגות שלכם מלבדכם

בכל פעם שאתם חשים שההימצאות במצב רוח רע היא הפתרון הטוב ביותר לבעיות שלכם, שאלו את עצמכם את השאלה הפשוטה הבאה: "אם אני עושה את מה שאני רוצה לעשות, איך זה ייתכן שאני מרגיש כאב ואי נעימות?" הסבירו לעצמכם שצורת ההתנהגות הזו פוגעת אך ורק בעצמכם, ולכן התוצאה שלה תהיה הפוכה מזו שאתם מעוניינים בה. 

2. היכנעות למצב רוח שלילי היא לא פעולה

בכי, מחשבות כעוסות ותסכול, עשויים למלא את היום שלכם ולגרום לכם להרגיש מותשים, אך אסור שתתייחסו אליהם כאל פעולות. זאת, משום שמדובר בסך הכל בגורמים שמסיחים את דעתכם ומונעים מכם לחשוב בצלילות על הצעד הבא. במקום להתעסק בתחושות שלכם ולצלול לתוכן, נסו לראות דרכן ולמצוא את הנתיב שנחוץ לכם כדי להמשיך הלאה ולפתור את הבעיה שמטרידה אתכם. הניסיון להבין את מה שעומד מאחורי הרגשות הללו הוא פעולה, וכך גם הרצון למצוא פתרון שיספק אתכם. הפרידו בין מה שעוזר לכם, לבין מה שממלא את ראשכם בהפרעות מיותרות.  
אישה מביטה החוצה

3. ענישה עצמית אינה מפצה על דבר שלילי שגרמתם לו

אם הסיבה לתחושות הקשות היא מעשה רע שעשיתם לעצמכם או לאחרים, בין שבכוונת תחילה ובין שבטעות, זכרו שהרצון להעניש את עצמכם לא יכפר עליו בשום צורה. תגובה כזו לא מוכיחה שאכפת לכם מאחרים, אלא רק שלא אכפת לכם מעצמכם. קל לבחור במצב רוח שלילי על פני ניסיון לשבת ולחשוב כיצד תוכלו לשפר את המצב, אולם רק מחשבות כאלה יוכלו לשנות את מה שקרה. 

4. הבדילו בין מצב רוח רע לבין לקיחת אחריות

על ידי כך שאתם מסתגרים עם עצמכם, אינכם מוכיחים שלקחתם אחריות על המצב אלא להיפך. הבחירה לעזוב את ההתרחשות ולהתרחק ממנה מעידה על כך שאתם מעניקים לאדם אחר או לגורל את האחריות למה שיקרה בהמשך, ומתנערים לחלוטין מהתוצאות. בנוסף, היכולת לקום ולעזוב מבלי להתמודד עם הנסיבות היא מותרות שיש רק למעטים, כך שלמעשה היא מוכיחה שהמצב שלכם טוב בהרבה ממה שאתם חושבים. 
אישה אוחזת בראשה באמצעות ידה
 

5. אינכם זקוקים לתשומת לב המושגת באמצעות מצב רוח שלילי 

 האם חלק מהרצון שלכם להיכנע למצב הרוח הרע נובעת מהיחס שאתם רוצים לקבל מהסביבה? חברים אמתיים הם אלה שיהיו עמכם גם מבלי שתרימו דגל אדום, ולרוב אנשים מעוניינים בחברותם של בני אדם שמפגינים אושר וחופש ולא בזו של מי שנראים תמיד אומללים ולא מרוצים. תשומת הלב שאתם זוכים לה כרגע היא רגעית, ואם אתם מתבססים עליה תגלו במהרה שהיא תיעלם באותה המהירות שבה הופיעה.

6. כשאתם סובלים אינכם נמצאים לבד

אם חלק מהסיבה לכאב ולצער שלכם היא תחושה של בדידות, זכרו שהחלופה שאתם בוחרים בה כרגע גרועה בהרבה. כאשר אתם מסוגרים ונכנעים למצבי הרוח, החברה שלכם היא המחשבות הרעות והרגשות השליליים שעוטפים אתכם, והסיכוי שלכם להרגיש טוב יותר ולמצוא אנשים לשוחח איתם הולך ופוחת. 
אישה עצובה

7. התחושות שלכם אינן מוכיחות שהסביבה לא בסדר

גם אם אחרים פגעו בכם, התוצאה שאתם מובילים אליה בהתנהגותכם לא משנה אותם אלא רק פוגעת בכם. לפיכך, הדבר היחיד שהתחושות הללו מוכיחות הן שלא תבחלו באף אמצעי כולל הרס עצמי, על מנת להוכיח שאחרים לא מבינים אתכם. השתמשו בכלים חיוביים כמו חמלה כלפי עצמכם, רצון לשנות את מצבכם ולשפר את האחרים, ותשיגו את התוצאות הרצויות ואולי אפילו את ההבנה וההסכמה של הסביבה לדעותיכם.

8. ההתייסרות אינה מוכיחה שאתם צודקים

מצב רוח שלילי הוא סימן לכך שאתם מתוסכלים, לא יודעים כיצד לפעול או כועסים. שילוב של התחושות הללו אינו מאפיין אדם צודק, וברוב המקרים מי שחש ודאות מוחלטת בעמדה שלו מרגיש ביטחון ושלווה ולא מצוי בסערת רגשות. נסו לחקור את הרגשות שלכם ולהבין מה מוביל אליהן. האם קיים סיכוי שגם הצד השני צודק במשהו?
 
גבר מניח את ראשו על ידיו

9. הסבל שלכם לא מעיד על כך שכל העולם נגדכם

גם אם אתם חשים עצמכם לבד במערכה, השתדלו להימנע מהכללות לגבי אחרים. מצב רוח שלילי מקשה עלינו לחשוב בבהירות ובצלילות, ולכן אנחנו עלולים לאמץ תפיסת מחשבה של ילדים שמאופיינת בשחור או לבן. למעשה, האדם היחיד שנמצא נגדכם הוא אתם עצמכם, שכן הבחירה כיצד להגיב למצב הקיים היא שלכם בלבד. 

10. עצב על כך שנכנעתם למצב הרוח לא מעיד על רצון לשנות אותו

ביקורת עצמית על התגובה שלנו למצבים מסוימים היא אמנם צעד ראשון בדרך להבנה שניתן לנהוג אחרת, אך היא לא מעידה על רצון לשנות את עצמנו. הדבר היחיד שביקורת כזו מוכיחה היא שאנחנו מודעים לתגובה הבעייתית שלנו, אך חוששים לשנות אותה. קשה לשנות דפוסי התנהגות מוכרים וקל מאוד להיכנע למצבי רוח שליליים ולהימנע מפעולה. שמחו על המודעות שאתם מפגינים למצב, ותוכלו להתקדם אל השלב הבא של התמודדות עם הפחדים שעד כה הכניעו אתכם. 
 
מקור תמונה ראשית: Mirøslav Hristøff
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: