maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

5 סיבות מדעיות למה חשוב שנאהב את עצמנו

 לכולנו יש חברים, מכרים וקרובים שאנחנו מוכנים להקריב את עצמנו למענם, להקדיש להם את מלוא תשומת הלב, לעשות הכל בכדי שידעו עד כמה הם מוצלחים ונאהבים, לעודד אותם כאשר הם ניצבים בפני אתגרים חדשים ולתת להם את דחיפת הביטחון הנדרשת בכדי לצלוח שלבים שונים בחייהם. למרבה האירוניה, בזמן שגישה חיובית זו כלפי חברינו נראית לנו כטבעית, מרביתנו מתקשים להעניק את אותו היחס בדיוק כלפי האדם הכי חשוב לנו, אנחנו בעצמנו. כדי לעזור לכם להבין כמה חשוב שתעשו זאת, אספנו עבורכם 5 סיבות שהוכחו על ידי המדע, אשר ישכנעו אתכם לשנות את הגישה ולהתחיל לתת לעצמכם את תשומת הלב והאהבה שאתם ראויים לקבל.
 
סיבות מדעיות למה חשוב שנאהב את עצמנו
 

1. קבלה עצמית היא דרך בטוחה לאושר

ביקורת עצמית על הדרך בה אנו מתנהגים או על האופן בו אנו נראים חיצונית, היא דבר שרבים מאתנו הפך להרגל שבשגרה, אך מחקר של אוניברסיטת הרטפורדשיר מראה שקבלה עצמית היא חלק חשוב ובלתי נפרד מרמת שביעות הרצון והאושר בחיינו. אם אתם מתקשים לגרם לעצמכם להעריך את התכונות הטובות שלכם, בקשו מן הקרובים אליכם לחלוק אתכם את דעותיהם באשר לנקודות החוזק שלכם ונסו לדלות מהם תובנות על התכונות החיוביות שבולטות בכם. רשמו את הנקודות השונות שעלו בזמן השיחה על דף והקפידו לקרוא אותן לפחות פעם אחת ביום. בעת קריאת המשוב החיצוני, דעותיהם של קרוביכם תתקבלנה אצלכם כמקור בעל סמכות גבוהה יותר מכם, ותשכנע אתכם באופן יעיל יותר שהתכונות הללו נכונות לגביכם.

2. אהבה עצמית יכולה לקדם החלטות בריאות יותר

כמה פעמים רציתם לערוך שינויים בריאים בחייכם אך לא מצאתם את המוטיבציה לעשות זאת? מחקר שפורסם ב-Health Psychology, שופך אור על הנושא ומוכיח שהדרך להגשמת יעדים הקשורים לשמירה על אורח חיים בריא קשורה בקשר הדוק אל נקודת המבט דרכה אנו רואים ומעריכים את עצמנו. אז אם רוצים לפצוח באורח חיים בריא יותר, הצעד הראשון שעליכם לעשות הוא קודם כל לאהוב את מה שאתם רואים במראה באותה אהבה חסרת תנאים שהייתם מעניקים לחבריכם. תרגלו זאת בבית באמצעות רשימת כ-5 סעיפים במחברת, מדי יום, בהם אתם מציינים תכונות פנימיות וחיצוניות שאתם אוהבים בעצמכם.
 
סיבות מדעיות למה חשוב שנאהב את עצמנו
 

3. אהבה עצמית משפיעה על הנטייה לדחות משימות

כמה פעמים מצאתם את עצמכם לחוצים בזמן לנוכח לוח זמנים רווי במשימות שהשארתם לרגע האחרון? אז מעבר לעצלות, הסיבה הקלאסית שכולנו נוטים לייחס למקרים מן הסוג הזה, מחקר מדעי שפורסם ב-Self and Identity קושר את הנטייה להתמהמהות בביצוע משימות בקשר ישיר עם רמות אהבה וחמלה עצמית נמוכות. ההסבר לכך נעוץ בעובדה שמחסור באהבה עצמית גורם לביטחון עצמי נמוך ומבלי שאנו שמים לב, מחשבתנו נכנסת למערבולת שלילית בה אנו נלחצים לנוכח המשימה הקרבה, מרגישים שאיננו מסוגלים לבצעה כהלכה ודוחים אותה עד שלא נותרת לנו ברירה אחרת אלא לסיימה במהירות ובחיפזון. במרבית המקרים האלו אנו נקבל תוצר לוקה בחסר אשר משמש כ"הצדקה" למחשבות השליליות הראשוניות שלנו, ואת המעגל הזה אתם פשוט חייבים לשבור.

4. חמלה עצמית ירודה נקשרת עם נטייה לדיכאון

מספר מחקרים שנערכו בתחום בריאות הנפש מצביעים על כך שאנשים בעלי חמלה עצמית גבוהה נמצאים בסיכון מופחת לפתח דיכאון, חרדה ומתח נפשי. יתר על כן, באחד המחקרים נמצא כי נבדקים שהגיבו בחיוב לשאלה האם הם אוהבים את עצמם, הפגינו תחושת אופטימיות גבוהה ותפקדו בצורה טובה יותר בביצוע משימות שונות שקיבלו במסגרת המחקר, מאשר נבדקים שהגיבו על שאלה זו בשלילה. אין זה פשוט לפתח אהבה עצמית, עם זאת, שיטה מומלצת וקלה יחסית להגברת החמלה והאהבה היא טכניקת המראה: הקפידו, לפחות פעמיים בשבוע, לעמוד מול המראה, ישרו את הגב, קחו נשימה עמוקה והחלו לומר על עצמכם בין 3 ל-5 משפטים חיוביים דוגמת קו אופי מסוים שאתם אוהבים, חלק אהוב בגופכם, הישגים שהיו לכם בעבר וכדומה.
סיבות מדעיות למה חשוב שנאהב את עצמנו

5. אהבה עצמית מאיצה את יכולת ההתאוששות הנפשית 

החיים צופנים בחובם עליות ומורדות, עמקים ופסגות ולעתים די במעט אהבה עצמית בכדי שנוכל לשוב ולטפס מעלה. במחקר פסיכולוגי שנערך בקרב גרושים וגרושות טריים ופורסם במגזין Psychological Science, נמצא כי נחקרים שדיברו על עצמם בטון ביקורתי, הפגינו התאוששות איטית שארכה זמן רב יותר מאשר נחקרים שהפגינו חמלה עצמית והבנה כלפי מצבם הנוכחי. מכאן הסיקו החוקרים שבעזרת אהבה עצמית, ניתן לקצר את משך ההתאוששות מן המפלה הרגשיות שאנו חווים בחיים ולהסתכל הלאה אל עבר אופקים חדשים.
 

מקור: thephotographymuseGianfranco Blanco

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: