print header

12 מיתוסים על לחץ שפסיכולוגים רוצים שתפסיקו להאמין בהם

  אין אחד שלא חווה תחושת לחץ בחייו, כשאצל חלקנו מדובר בדבר שבשגרה, ובעוד שישנם אנשים שמצליחים להתמודד איתו היטב, אחרים מתקשים לתפקד בגללו וחייהם נפגעים ממנו מאוד. לחץ כרוני הוא מסוכן הן לנפש והן לגוף, ואם התרגלתם למשל להאמין שלחץ הוא גורם מניע שדווקא מסייע לכם, הגיע הזמן שתכירו את האמת. דעה שגויה שכזו ועוד רבות אחרות גורמות לאנשים לא להבין את הלחץ כמו שצריך או את דרכי ההתמודדות איתו, אך אנחנו כאן כדי לתקן את הבעיה הזו. הכירו 12 מיתוסים על לחץ שפסיכולוגים היו רוצים שתשכחו מהם!
 
מיתוסים על לחץ: אישה מסתירה את פניה בידיה וסביבה חצים

1. אם תתעלמו ממנו, הוא יחלוף

ישנו משפט שאומר "רחוק מהעין, רחוק מהלב", ואולי זה נכון בנוגע לאנשים, אך אי אפשר לנקוט באותה גישה בנוגע ללחץ, כך אומרת ד"ר ג'סיקה רוהלפינג פריור, מרצה במחלקת הפסיכולוגיה של אוניברסיטת נורת'ווסטרן שבאילינוי, ארה"ב. זה מזיק הן לנפשכם והן לגופכם, כך טוענת ד"ר פריור, ומוסיפה ואומרת שזה שם אתכם בסיכון גבוה לסבול ממחלות לב, בעיית אכילת יתר, שינויים תכופים במצב הרוח וסיבוכי עיכול, פוריות ושינה. "אני אומרת לכל המטופלים שלי שניסיון לשים חוצץ בינם לבין הלחץ זה כמו ניסיון לאגור מים בתוך ארגז קרטון – הם ידלפו החוצה בדרך כזו או אחרת".

2. אפשר להתגבר על לחץ עם כוח רצון

ייתכן שאמרו לכם דברים כמו "תתגבר על זה" או "קחי את עצמך בידיים", אך לחץ זה לא דבר שניתן פשוט להתגבר עליו, זאת לפי הפסיכולוג ד"ר ג'ון מאייר. "כדי לעמוד בפני לחץ כמו שצריך יש להכיר מנגנוני התמודדות ולשנות לעיתים את סגנון החיים, כך שיהיו נקיים מלחץ כמה שיותר". אם אתם מעוניינים לדעת כיצד לעשות זאת ביעילות, לחצו כאן והכירו 24 דרכים להתמודדות עם לחץ במקום העבודה.

3. הלחץ הוא רק בדמיון

אם הלחץ היה רק בדמיון, היה אפשר פשוט לדמיין שהוא לא קיים, אך זה לא המצב. למעשה לחץ מקושר להפרעות נפשיות, כשהוא מסוגל להחמיר אותן או אף לנבוע מבעיה נפשית כזו או אחרת, כמו למשל חרדה או דיכאון. יחד עם זאת, יכולה להיות לו גם השפעה על הגוף, כשד"ר מאייר מספר שהוא עלול אף לגרום לכאבי גרון, צלצולים באוזניים, סחרחורות, כאבי שרירים, נפיחות וכמובן רעידות בידיים. הלחץ הוא אמיתי ויש לו השפעה אמיתית.
מיתוסים על לחץ: איור של איש נרתע מצל של יד גדולה מעליו

4. אפשר לדחות את הטיפול בלחץ

"בקליניקה שלי אני מטפלת באנשים שעסוקים מאוד במהלך כל היום, והצלחתי לגרום לכולם להקדיש לעצמם קצת זמן ביום העמוס שלהם כדי לטפל בלחץ", כך אומרת ד"ר פריור. "זה חשוב מכיוון שאסור לדחות את הטיפול בלחץ – הוא משפיע על הגוף כמו דחיית שעות שינה. בסופו של דבר הגוף לא יצליח להתמודד עם זה, וההשפעה רק תיאגר". לחצו כאן כדי להכיר 19 דרכים זריזות להתמודדות עם לחץ והרגעת הגוף.

5. לחץ לא מפריע למחשבות האחרות שלכם

בעוד שלחץ הוא לא ממש אבחנה פסיכיאטרית, הוא יכול להוביל למחשבות שאינן שגרתיות ואף לפראנויה אצל אנשים שנוטים להפרעות נפשיות, כך אומר ד"ר מאייר. בסופו של דבר הלחץ עלול לפגוע ביחסים שלכם עם אנשים אחרים ובאופן כללי להשפיע לרעה על דרכי הפעולה והמחשבה שלכם, וכדאי לטפל בו על מנת להימנע מכך.

6. כולם חווים לחץ באותה הדרך

כמו כל בעיה אחרת שקשורה לנפש, איך לתאר את חווית ההתמודדות איתה שמתאימה לכל אחד. למעשה, ההפך הוא הנכון, כך אומר ד"ר מאייר. "לחץ הוא תופעה עם השפעה ייחודית על כל אחד, ולכן יש לו הרבה תופעות פיזיות שיכולות להופיע או לא". בין אם אתם לחוצים בנוגע למצבכם הכלכלי, הקריירה שלכם, מערכת היחסים שלכם, האנשים שאיתם אתם באים במגע או כל דבר אחר – הלחץ שלכם הוא ייחודי לכם. כל אחד מגיב ללחץ בדרכו, ויש אנשים שמגיבים בצורה רגשית בעוד שאחרים מגיבים בצורה גופנית או בשילוב של שתי הדרכים. 
מיתוסים על לחץ: איש מדבר בטלפון, יושב מול מחשב ואוחז בראשו

7. לחץ נותן מוטיבציה

יש אנשים שטוענים כי הלחץ הוא מה שמניע אותם, אך צורת החשיבה המיושנת הזו הוכחה כבר מזמן כלא נכונה, כך אומר ד"ר מאייר. "מחקרים הראו שהמוטיבציה הטובה ביותר היא זו שנובעת מתוכנו, ולא ממקורות חיצוניים. לחץ אמנם נותן מוטיבציה באופן זמני, אך בטווח הארוך הוא לא יעיל כלל וכלל". חשוב להבדיל בין לחץ לבין מניעים – הצבת מטרות, ניסיון להתגבר על מכשולים ודחיפה עצמית להצלחה הם כולם מניעים, אך זה לא המצב כשמדובר בלחץ. אם אתם מכירים אדם מסוים שמשגשג תחת לחץ, דעו שהוא מצליח למרות הלחץ ולא בגללו.

8. לחץ זה דבר טוב

בעוד שמעט לחץ יכול להועיל בנסיבות מסוימות – למשל הוא עוזר להגביר את הערנות וממלא אותנו באנרגיה לקראת נאום או הצגת מצגת – מסוכן להסתמך עליו שיעזור לחדד את החושים שלכם. כשהלחץ מגיע לרמה מסוימת הוא מתחיל להשפיע לרעה על הבריאות הפיזית והנפשית, על התפקוד שלכם בעבודה, על חיי המשפחה שלכם ועל מערכת היחסים שלכם, ואז כבר צריך לטפל בו. אם הלחץ הוא תמידי וממושך, הוא עלול לגרום לכם לשקוע לתוך דיכאון כרוני ואף להזיק באופן מהותי לבריאותכם.

9. אי אפשר להימנע מלחץ

החיים אמנם מלאים בגורמי לחץ שלא ניתן להימנע מהם, אך לא צריך לצפות לכך שלחץ הוא דבר בלתי נמנע בגלל צורת החיים שלנו. "המפתח הוא הדרך שלנו להתמודד עם הפצצת הלחץ היומיומית", כך אומר ד"ר מאייר. יש מספר צעדים שתוכלו לקחת כדי להתמודד עם הלחץ ולגרום לכך שלא יציף אתכם, כשראשית עליכם להיות מודעים למה שגורם לו, זאת על מנת שתוכלו להתכונן אליו מראש ולעשות את הדברים הנכונים שיעזרו לכם למתן אותו. לחצו כאן כדי ללמוד דרכים נוספות להתמודדות עם לחץ מפי מומחים בתחום.
מיתוסים על לחץ: איש נושך שפתיים

10. אתם בוחרים להיות לחוצים

אכן יש בחירות שמובילות ליותר לחץ בחיים, אך אי אפשר לתייג את הלחץ עצמו כבחירה. לכל אדם יש דבר אחר שגורם לו להרגיש תחת לחץ, וייתכן שמשהו שגורם לכם להילחץ לא משפיע כך על אדם אחר ולהיפך. אם אתם חווים לחץ, אל תלקו את עצמכם בנוגע לכך והמשיכו לעשות את הבחירות הנכונות לחייכם, בה בעת שתלמדו כיצד להתמודד איתו נכון.

11. אי אפשר לרפא לחץ

זה אמנם נכון שלא קיימת תרופה ללחץ, על אף שישנן תרופות הרגעה, אך גורם הלחץ עדיין נשאר והלחץ עדיין משפיע על הגוף. "לחץ כרוני שלא נפסק למשך תקופת זמן ארוכה יכול בסופו של דבר לשתק אתכם", כך אומר ד"ר מאייר, וכשמגיעים למצב שכזה כבר אי אפשר להימנע מהשפעותיו המזיקות. עם זאת, כפי שכבר נאמר לאורך הכתבה הזו, בהחלט אפשר ללמוד כיצד להשתלט על הלחץ – דברו עם מטפל מקצועי, נטלו תרופות אם צריך או פנו לטיפולים אלטרנטיביים ונסו את כל השיטות המומלצות להתמודדות עם הלחץ. לחצו כאן כדי להכיר תרגילי נשימה להפגת מתחים ולחצים.

12. רק תרופות יעילות לטיפול בלחץ

יש אנשים שאכן צריכים ליטול תרופות כדי לטפל בלחץ שלהם, וזה אכן עוזר להם, אך זו לא האפשרות היחידה והיא לא מומלצת לכולם באופן גורף. למעשה, מחקרים מראים שהטיפול היעיל ביותר לניהול לחץ הוא לא טיפול תרופתי בלבד, אלא שילוב של פגישות עם מטפל מוסמך ונטילת תרופות, כך אומר ד"ר מאייר. מטפל מוסמך יכול למשל לספק טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, שמסייע להבין את דפוסי המחשבות והגורמים שמובילים ללחץ, וכך להמליץ על דרכי פעולה וטכניקות שמסייעות להימנע ממנו באופן הנכון. לעיתים תרופות אכן יהיו הפתרון, אך בפעמים אחרות גם יוגה למשל יכולה להיות מספיקה.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו