print header

כעס, התפרצויות זעם ופתיל קצר: מה ההשלכות השליליות שלהם ואיך לטפל בהם

 כעס הוא רגש שכל אחד יחווה בנקודות כאלה ואחרות בחייו. למעשה, זוהי תחושה שהכרחי להרגיש מכיוון שהיא פועלת כצורה מסוימת של הגנה מפני איומים אפשריים. עם זאת, אם אתם מוצאים את עצמכם מפתחים סימנים המעידים בבירור על זעם הנצבר בתוככם לעיתים קרובות, יכול להיות שיש לכם מה שנקרא בעגה היומיומיות "פתיל קצר" או מזג חם. אז אולי אתם מתוסכלים מנותן שירות שטעה בהזמנה שלכם, או על הנהג במכונית שלפניכם בפקק שפשוט מסרב לנסוע, או שאתם אפילו נוהגים "לאבד את זה" כשהקבוצה האהודה עליכם מפסידה – כך או כך, התפרצויות שכאלו עלולות להעיד על משהו חמור יותר. להיות מהיר חמה זה דבר שיכול להשפיע לרעה על רווחת החיים שלכם הן פיזית והן מנטלית. לא בטוחים אם העצבנות החולפת שלכם היא טבעית או שאתם באמת מתאפיינים בפתיל קצר? לא יודעים כיצד להתמודד עם ההרגשה? הכתבה הבאה תספק לכם הן את הסימנים המעידים על מזג עצבני והן טיפים להתמודדות איתו.

סימנים למזג סוער

יש הרבה מאוד דרכים מקובלות ומובנות שבהן אתם יכולים להביע את הכעס שלכם; למשל צעקות, מבטים זועפים ואפילו בכי – כל אלו הם דרכים בריאות וטבעיות לבטא את ההטרדה שמצב מסוים משרה עליכם. אך אם אתם מאופיינים במזג סוער ופתיל קצר, הכעס יכול להיראות כמצב ראשוני כמעט ולהתאפיין בכך שאתם:

  • מתרגזים בקלות
  • חווים קוצר נשימה כשאתם מתעצבנים
  • מרגישים שהראייה שלכם מטשטשת
  • חווים עליה בלחץ הדם
  • הדופק שלכם מזנק כשאתם מתעמתים עם מקור הכעס שלכם.

התפרצות של מזג סוער נחווית לפעמים ללא כל אזהרה; זה פיצוץ של רגשות. לעיתים זה בהחלט יכול לגרום מבוכה למי שחווה אותה.

התמודדות עם מזג רוח סער: אדם שיוצא עשן מאוזניו

איך מזג סוער משפיע על לרעה על איכות החיים?

אם אתם נוטים להתפרצויות בלתי צפויות וחסרות שליטה של כעס, דפוס ההתנהגות הזה עלול להותיר אתכם חשופים למספר השלכות חברתיות, פיזיות ואפילו פסיכולוגיות שליליות ובעייתיות.

א. עלול לגרום לבעיות בלחץ הדם

אם אתם חשים כעס לעיתים קרובות, אתם עלולים למצוא את עצמכם לבסוף במצב שלחץ הדם שלכם רק ילך ויעלה כל הזמן. למעשה זעם הוא כל כך יעיל בהעלאת לחץ הדם שהוא יכול לפגום בכל העבודה שהגוף שלכם עושה בהורדת הלחץ כשאתם ישנים. זאת ועוד, מכיוון שכעס גורם לעלייה בהפקה של התרכובות קטכולאמין וקורטיקוסטרואידים, המשפיעות על תגובת הגוף ללחץ, תחושות זעם חוזרות ונשנות עלולות לגרום להפרעות בקצב הלב ולבעיות בכלי הדם. ההשפעות האלו הן האחראיות לקישור שעושים בדרך כלל בין כעס לבין מחלת לב איסכמית.

ב. עלול להוביל לבחירות בריאותיות מוטעות

מזג סוער וכעס תמידי יכולים גם להשפיע על אורח החיים שלכם; אם אלו הם מאפיינים בולטים שלכם, יכול להיות שגם תכונות שליליות אחרות יופיעו בעקבותיהם. אולי במטרה להרגיע את העצבים אחרי התפרצות או מתוך תחושת האשמה ששוב יצאתם מהכלים – תפתחו הרגלים בעיתיים ובלתי בריאים בעליל, כגון עישון, צריכה עודפת של קפאין, אכילת מאכלים גדושי קלוריות או שתייה מוגזמת של משקאות אלכוהוליים או סמים.  

התמודדות עם מזג רוח סער: אישה מעשנת סיגריה

ג. עלול להעלות את הסיכון לבולימיה והפרעות אכילה

זאת אמנם עלולה להיראות כבעיה השייכת לגיל הנעורים, אך למען האמת זה לא כך. הפרעות אכילה למיניהן, ובראשן בולימיה, עלולות להתפתח בכל גיל, וכעס מוגבר בהחלט מסוגל להוות זרז לכך. הרגשות השליליים המתפתחים מתוך כעס יכולים להוביל לצורך באכילה רצופה ובלתי מוסדרת ולאחריה לפעולת הקאה יזומה. הקשר הזה קיים בשיעור גבוה יותר עם תכונות אופי אימפולסיביות – ובהחלט יכול להתבטא גם בגילאים מאוחרים יותר מגילאי הנעורים, אם אתם נוטים לזעם מוגבר.

ד. עלול להוביל לעלייה בסיכון לתאונות דרכים

זה די נורמלי להתעצבן על נהיגה חסרת אחריות של נהגים אחרים בכביש או לתהות למה הנהג הכי איטי בדרך נוהג דווקא לפניכם. אך כשקצת זהירות לא מעורבת ברגשות שלנו כלפי אחרים בכביש, וכעס בלתי נשלט מצטבר בנו תוך כדי נהיגה – התוצאות עלולות להיות הרסניות. אם אתם חווים באופן די קבוע את התופעה שנקראת "זעם כביש", אז דעו כי תוצאות מחקרים מראות שיש קשר בין התנהגות זו לעלייה בסיכון לתאונות דרכים. זה עלול לקרות מכיוון שאתם ממוקדים מדי ברגשות הסוערים בכם מאשר בנהיגה, מה שמוביל לריכוז מועט מדי בדרך עצמה – ומכאן אפילו לאיבוד שליטה על הרכב שגורם לתאונות.

ה. עלול לגרום לתחושות חרדה

אם כבר חוויתם בחייכם התקפי חרדה למיניהם, תופעה שהיא לא שולית או נדירה במיוחד, אז אתם לבטח מכירים את התחושות הפיזיות שמשתלטות עליכם בעת הזו – כמו הזעה מוגברת, רעידות ונשימה מהירה. במידה מסוימת זה לא כל כך שונה מהתקפי זעם, ואם בנוסף לחרדה אתם גם מוצאים את עצמכם תדירות מאבדים את שלוות הרוח שלכם מסיבות שוליות או משמעותיות כאחד, יש בהחלט סיכוי טוב שהכעס והחרדה אצלכם שלובים. במחקרים שונים נמצא שהופעתן של תחושות כעס מוגברות ותדירות יכולה להיות מקושרת לתסמינים הפיזיים של חרדה.

התמודדות עם מזג רוח סער: אישה מעקמת את פרצופה בעצב

איך להתמודד עם כעס? 4 שיטות מועילות

בהחלט יכול להיות שאחרי שהבנתם את המשמעויות השליליות במיוחד של מזג חם, פתיל קצר והתפרצויות כעס מוגברות – זה כבר לא כל כך נראה לכם מושך או כחלק טבעי מהחיים שפשוט צריך להשלים איתו. נכון שממש כמו שמחה וצער, הבעה של כעס אל מול דברים כמו הבטחה שהופרה לכם, הזדמנות שפספסתם וכדומה זה דבר נורמלי לחלוטין, אך כאשר מופעי הכעס הולכים ונהיים תכופים יותר – צריך להתחיל להתמודד עם זה ולטפל בכך. בתחום הזה יש לנו כמה עצות טובות שיכולות לעזור לכם להתחיל לנהל את הכעסים שלכם בצורה נכונה יותר.

א. נסו תרגולים עצמיים חיוביים

כשאתם מתחילים לחוש את הסימנים הברורים שהכעס נבנה בכם ומתגבר, אלו שאי אפשר לטעות בהם, נסו להתמקד בשיטות אימון עצמי חיוביות כמו נשימה עמוקה על מנת להרגיע את עצמכם. חיזוק הנשימה עם אמירות עצמיות מרגיעות שעוזרות לשכך את הכעס עשויות גם הן לתרום לשליטה על הזעם ולהרחקתו אט אט. חזרה על התרגול הזה עד שהתחושה מתעדנת ומזג הרוח חוזר לאיתנו יכולה לעזור לכם למנוע התפרצויות, כמו גם את התוצאות השליליות שמלוות אותן. אתם יכולים לנסות לבצע את 7 תרגילי הנשימה הללו להפגת מתחים, ובנוסף גם ללחוץ על נקודות הלחיצה המופיעות בכתבה הזו - שעוזרות להפחית תחושת כעס ולהעלים אותה.

ב. דברו עם האנשים היקרים לכם

ממש כמו שתפנו לאנשים שאתם אוהבים ומעריכים כשדברים כואבים כשברון לב או משמחים כמו קידום בעבודה מתרחשים בחייכם – כך גם אפשרי להתקשר אליהם ולדבר איתם כשאתם חשים שאיבוד שליטה ומזג סוער מתחילים לחלחל בכם. זו דרך טובה ובריאה להתמודד עם התחושה הזו, ואין צורך להתבייש לחשוף בפניהם את פגיעותכם זאת – אתם יודעים שהם יתמכו בכם ויכילו אתכם כך שתוכלו להירגע ולשכך את הזעם. החברים והמשפחה שלכם בהחלט יכולים לשמש כ"קבוצת תמיכה" ולהרגיע אתכם עד שהרע ביותר יעבור ויחלוף.

התמודדות עם מזג רוח סער: אשה מדברת בטלפון

ג. ערכו לעצמכם "יומן מצב רוח"

דרך טובה להתמודד עם כעס ולזהות עד כמה תכוף אתם מאמצים את התחושה הזו היא לערוך לעצמכם יומן שבו תעכבו אחר הרגשות שלכם. ביומן שכזה, שיכול להיות לגמרי אישי משלכם, ציינו את האירועים שמזרזים אצלכם התפרצויות, כמו גם את המחשבות שרצות בראשכם כשזה קורה. זה יעזור לכם להבין יותר טוב את הרגשות שלכם במטרה להתמודד איתם נכון יותר ובסופו של דבר להתגבר עליהם.

ד. פנו לעזרה מקצועית

בסופו של דבר ובשורה התחתונה, אם הרגשות שלכם חזקים והפכפכים מדי ונדמה שקשה לכם להכיל אותם ולהשתלט עליהם דרך עזרה-עצמית, אין כל בושה בלחפש סיוע מקצועי שיעזור לכם לקחת את העניינים לידיים. מטפלים מקצועיים, בין אם פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים ואנשים המתמחים בסיוע לשליטה על כעסים (כמו המומחית בסרטון הבא, שתמליץ לכם על שיטה מוכחת בתחום זה) יכולים לעזור לכם להתחיל לזהות את הרגשות הרעים ולשלוט בהם – וכך לדכא את התקפי הזעם. באמצעות טיפול שכזה, אתם עשויים ללמוד דרכים שונות ובריאות יותר להתמודד עם הגורמים שמזרזים את התפרצויות המזג הסוער.

התמודדות עם מזג רוח סער: פסיכולוגיות יושבת על כיסא בקליניקה שלה

לסיכום

כאמור, בנסיבות נורמליות ונשלטות, כעס הוא חלק הגיוני ומקובל מהחיים. עם זאת כשהוא יוצא מכלל שליטה והופך לתכונה הבולטת שלכם הוא כבר מזיק, הרסני ומצריך התמודדות. בעוד שמזג סוער ופתיל קצר הם תחושות עוצמתיות, צריך לזכור שכעס הוא דבר שאפשר בסופו של דבר לנהל; בעזרת טכניקות נשימה, קבלת תמיכה מאנשים שאוהבים אתכם וגם סיוע מקצועי במידת הנדרש – אתם מסוגלים להתגבר עליו. זכרו שהמטרה היא לא לסלק לגמרי את הכעס מחייכם אלא למנוע ממנו להכריע אתכם ולהגדיר את הרווחה הנפשית שלכם. הקפדה על שיטות ניהול הזעם שהמלצנו לכם עליהן יכולה לעזור לכם לשים את התחושות האלו תחת שליטה.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.