maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

עשה ואל תעשה: איך לדבר עם אדם שסובל מדיכאון

  לא קל להתגבר על התחושות ההרסניות שמתלוות לדיכאון, ולפעמים מה שיכול לעזור לעשות זאת זה שיחה טובה עם אדם קרוב. אך מנגד, אותה שיחה יכולה להחמיר את המצב, והתוצאה תלויה באופן שבו היא תתנהל והדברים שיאמרו בה. אם אתם מכירים אדם שסובל מדיכאון ומעוניינים לעזור לו, מומלץ מאוד שתנסו לדבר איתו, אך בה בעת חשוב שתדעו מה כדאי ומה פחות כדאי להגיד לו. עברו על הרשימה הבאה וגלו אילו 9 דברים אסור להגיד לאדם שסובל מדיכאון ואילו 9 דברים מומלץ להגיד לו.
 
איך לדבר עם בן אדם בדיכאון: נשים מחזיקות ידיים

9 דברים שאסור להגיד לאדם שסובל מדיכאון

1. "אתה צריך לעשות כושר"

ידוע שהכימיקלים שבגופנו משפיעים על מצב הרוח שלנו, ושפעילות גופנית יכולה לשפר את ההרגשה, אך הבעיה עם דיכאון היא שמי שסובל ממנו לא חווה אפילו מוטיבציה לקום מהמיטה, שלא לדבר על מוטיבציה לצאת מהבית ולעשות פעילות גופנית. בנוסף, אמרה שכזו רק גורמת לאדם שסובל מדיכאון להרגיש רע יותר עם עצמו משום שהוא לא עושה זאת וככל הנראה גם לא יעשה.

2. "הכל בראש שלך"

המשפט הזה נאמר בדרך כלל על ידי אנשים שלא התמודדו מעולם עם הפרעה נפשית, והוא רומז על כך שדיכאון זה לא סיפור כזה גדול ושמי שחווה את הבעיה הזו פשוט מדמיין. זה ממש לא המצב, מדובר בבעיה נפשית שלה מתלוות תופעות ותסמינים רבים שלא קשורים רק למחשבות שליליות.

3. "למה אתה לא מרשה לעצמך להיות שמח?"

אמנם יש אנשים שלהם קל למרוח חיוך על השפתיים ולהרגיש שמחים, או לפחות להראות לעולם שהם שמחים, אך לא קיים פתרון פלא שמעלים דיכאון ומסב אושר. כשהאפלה אופפת אותך, לעיתים קשה למצוא נקודת אור שניתן להיאחז בה, וגם אם כן, לפעמים קשה להתמקד בה ולא להרגיש כבולים לאפלה. אף אחד לא רוצה להרגיש אומלל, ולהגיד למישהו שבדיכאון "תהיה שמח" זה הגיוני כמו לבקש מכלב שיסביר לכם מה זה ביטקוין.

4. "אתה מתנהג באנוכיות"

אנשים בדיכאון בדרך כלל לא מתנהגים באנוכיות, ולמעשה דווקא כשהם אומרים דברים כמו "יהיה לך טוב יותר בלעדי" הם מנסים להיות הכי פחות אנוכיים שאפשר. זאת מכיוון שהם מרגישים שהמצב הנפשי שלהם פוגע באנשים שאוהבים אותם, וזה מתסכל אותם עוד יותר ומכניס אותם למערבולת של רגשות שליליים.
איך לדבר עם בן אדם בדיכאון: אישה עומדת על אבן מול ים

5. "תרופות הן לא הפתרון"

יש אנשים שחושבים שכל אחד יכול להתמודד עם דיכאון ללא טיפול תרופתי, אך בדיוק כמו שכדי להתגבר על מחלה פיזית צריך קצת עזרה מצד המדע ועולם הרפואה, אותו הדבר תקף גם לגבי התגברות על מחלה נפשית. זה לא נכון בשביל כולם, אך אי אפשר להאשים בן אדם על כך שהוא מנסה לטפל בעצמו.

6. "פשוט תהיה קצת יותר חיובי"

כשסובלים מדיכאון כל דבר הופך לקשה יותר; יציאה מהמיטה בבוקר משולה לטיפוס על הר אוורסט ואפילו הליכה למכולת הופכת לפעולה שמתאימה יותר לספורטאי אולימפי. אדם שאומר משפט שכזה הוא אדם שמי שסובל מדיכאון לא ייפנה אליו יותר לעזרה, כי הוא מצביע על כך שאותו אדם לא מבין במה באמת מדובר. הרי למה ניתן לצפות? שמי שסובל מדיכאון פשוט יענה "וואו, תודה, לא חשבתי על זה – נראה לי שנרפאתי!"

7. "היה יכול להיות גרוע יותר"

המשפט הזה מעיד על כך שכל מה שחווה האדם שסובל מדיכאון נראה קטן וחסר משמעות בעיניו של מי שאומר אותו. המשפט הזה גם פוגע בתהליך הריפוי של מי שסובל מדיכאון, מכיוון שהוא עלול להשפיע כך גם עליו ולגרום לו להרגיש שהוא קטנוני וילדותי. אתם אולי מנסים לעזור באמירת משפט שכזה, אך הוא למעשה רק מזיק.

8. "פשוט עובר עליך יום רע"

זה אמנם קורה לחלק מהאנשים, אך לא לאלו שסובלים מדיכאון – הם מתמודדים עם הבעיה הזו כבר זמן מה, ויום רע בדרך כלל לא נמשך מספר ימים או שבועות... הם אולי לא מראים את זה תמיד, ואנשים שסובלים מדיכאון בהחלט חווים פה ושם ימים טובים יותר או פחות, אך הדיכאון נשאר תמיד וההתמודדות איתו לא מסתיימת אפילו ביום שבו הם מצליחים לחייך.
איך לדבר עם בן אדם בדיכאון: אישה יושבת על סלע מול אגם

9. "למה לא סיפרת לי איך אתה מרגיש?"

אנשים שמעלים שאלה שכזו הם בעלי כוונות טובות – בכך אין ספק – אך עדיין היא מעידה על תמימות מסוימת, מכיוון שבדרך כלל אנשים לא מדברים על כל מה שקורה בתוך נפשם. למעשה, פתיחות ודיבור על רגשות ותחושות פנימיות לא נתפסים כיום כסימן לכוח, אלא כסימן לחולשה, ולכן רוב האנשים בוחרים לשמור את הדברים שהם חווים לעצמם. אולי ביום שבו זה ישתנה, יהיה להם קל יותר להיפתח.

9 דברים שכדאי להגיד לאדם שסובל מדיכאון

1. "אתה צריך קצת זמן לבד?"

אף על פי שחשוב שתפגינו תמיכה ותראו שאתם נמצאים שם עבור האדם שסובל מדיכאון, לפעמים הוא פשוט צריך לעכל את הדברים שהוא מרגיש כדי להטעין מחדש את הסוללה שלו. לפעמים התשובה תהיה "כן", וזה בסדר, ולפעמים התשובה תהיה "לא", ואז תדעו שאותו אדם רוצה שתישארו איתו.

2. "אני כאן בשבילך"

לפעמים רק הידיעה בכך שיש מישהו שנמצא שם בשבילם עוזרת למי שסובל מדיכאון להרגיש הקלה גדולה. אנשים רבים שסובלים מהפרעה נפשית ממעטים לגשת לעזרה, בעיקר כי הם לא רוצים להטריד אחרים בצרות שלהם, אך אם תגידו את המשפט הקצר הזה ליקיריכם, הם ידעו שהם תמיד יכולים לפנות אליכם כשיהיו מוכנים לדבר על מה שקורה להם.

3. "אני אוהב אותך"

תחושת בדידות, עצב וחוסר אונים יכולה להיות מפחידה מאוד, במיוחד בחברה בה אנו חיים. אתם לא תמיד צריכים שיהיה לכם פתרון לכל הבעיות שמהם סובלים האנשים שיקרים לכם, ולפעמים כל מה שהם צריכים מכם זה שתתנו להם לדעת שיש מי שדואג להם ושהם חשובים לו – לא משנה מה קורה להם.
איך לדבר עם בן אדם בדיכאון: גב של אדם שמקבל חיבוק

4. "קח כמה זמן שאתה צריך"

בשביל אנשים שסובלים מדיכאון, אפילו מטלות פשוטות יכולות להיות קשות ולקחת הרבה זמן. מקלחת, אכילה או ביצוע מטלות בבית, במיוחד בשעות הבוקר, יכולות לקחת זמן רב לביצוע, לכן אל תפעילו על אדם שסובל מדיכאון לחץ ותנו לו לקחת את הזמן שלו עד שהוא ירגיש טוב יותר. בדרך כלל מצב הרוח משתפר בהמשך היום.

5. "אתה לא צריך לעשות שום דבר שגורם לך לחוות אי נוחות"

אנשים שסובלים מדיכאון לפעמים מרגישים לחץ להשתתף באירועים חברתיים למשל, אף על פי שהם לא מעוניינים בכך במצבם. באירועים שכאלה הם חייבים להיראות שמחים, אך זה קשה מאוד עבורם, וחשוב שתתנו להם לדעת שהם לא חייבים להשתתף בהם אם הם לא מרגישים שהם רוצים. יציאה לאירוע שכזה לא בהכרח תשפר את מצב הרוח, אלא ככל הנראה רק תחמיר אותו לאחר מכן.

6. "הכל יהיה בסדר"

זה נשמע פשוט, אך ליידע אדם שסובל מדיכאון שבסופו של דבר הכל יהיה בסדר יכול להרגיע את הנפש שלו. כשאנשים נמצאים במצב רוח לחוץ, טרוד או ירוד, הם לרוב חושבים על התרחיש הגרוע ביותר שיכול לקרות, והם צריכים שמישהו ירגיע אותם ויראה להם שהכל תחת שליטה. זה לא משפט שמתאים לכל אחד לשמוע, כי יש כאלה שדווקא יתעצבנו אם ישמעו אותו, לכן שקלו היטב למי אתם אומרים אותו ומתי.

7. "אני לא חושב שמשהו לא בסדר איתך"

גם בחברה המתקדמת והמקבלת שלנו, עדיין יש תפיסות שליליות בנוגע לאנשים שסובלים מהפרעות נפשיות, ואדם שאובחן כסובל מדיכאון עלול להרגיש שהוא נמצא באותה קבוצה יחד עם אנשים שסובלים מבעיות חמורות יותר. הזכירו לאנשים שאתם אוהבים שמה שהם חווים זה אמיתי, שאפשר לטפל בזה ושהם יהיו בסדר בסופו של דבר.

8. "זו לא אשמתך"

לפעמים גם מי שסובל מדיכאון חושב שאמור להיות קל מאוד לפתור את הבעיה שלו, אך בכל זאת הוא לא מצליח לעשות זאת. חשוב שתיידעו אדם שכזה שהבעיה שהוא סובל ממנה היא לא סתם שטות שאפשר להתעלם ממנה ולהתגבר עליה בקלות – זהו לא צינון פשוט. אי אפשר להקיש באצבעות ולגרום לדיכאון להיעלם, וזו לא אשמתו של אף אחד.
איך לדבר עם בן אדם בדיכאון: בובות מחובקות

9. "אתה לא נטל"

כפי שכבר ציינו קודם לכן, אנשים שסובלים מדיכאון מרגישים לרוב שהם מזיקים לאנשים שאוהבים אותם. הם עלולים להרגיש שהם נטל מכיוון שצריך לבשל עבורם, לנקות בשבילם ולקנות להם דברים, פשוט כי הם לפעמים לא מסוגלים לעשות את הדברים האלה בעצמם. תנו לאדם שאתם אוהבים לדעת שאתם שמחים לעזור לו ושאתם רק רוצים שיהיה לו נוח ושלא יחווה לחץ על מנת שיוכל להתגבר בסופו של דבר על הבעיה שממנה הוא סובל.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו