maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

6 דברים שצריך לעשות כדי להיפטר ממחשבות שליליות

 זה ידוע שלפעמים אנחנו האויבים הכי גדולים של עצמנו, ואין נשק הרסני יותר במאבקים הפנימיים האלו מאשר מחשבות שליליות שמעוותות את המציאות וגורמות לנו לשקוע בדיכאון. המחשבות האלו יגרמו לנו לחשוב שמחמאה שקיבלנו היא מזויפת, שכולם בעבודה שונאים אותנו בסתר או שאנשים מרכלים עלינו מאחורי הגב בזמן שדבר מאלה לא באמת מתרחש במציאות, אבל עצם המחשבה על כך משפיעה עלינו בצורה הרסנית לא פחות. מחשבות שליליות הן תוצאה של הרבה מאוד דברים ודפוסי התנהגות או מחשבה שאולי משפיעים עלינו בלי שנהייה מודעים לכך, ואם אתם חושבים שזה נכון, אז כנראה שזה אכן כך. בדיוק כמו שיש לבעיה הזאת גורמים שונים יש לה גם פתרונות רבים, ואנחנו ממליצים לכם בחום להתחיל ליישם את 6 העצות הבאות כדי לגלות שבהחלט אפשר להפסיק לחשוב שלילי!
 
איך להיפטר ממחשבות שליליות: גבר מחזיק את ראשו בדיכאון

1. אל תנסו לעצור את החשיבה השלילית לגמרי

הדבר שאנחנו מתמקדים בו הופך למציאות שלנו, מה שאומר שאם אנחנו מנסים בכל הכוח להפסיק לחשוב באופן שלילי, זה בדיוק הדבר שבו המוח שלנו יתמקד כל הזמן – שליליות. הניסיון לעצור מחשבות שליליות באופן מוחלט גורר אחריו התעסקות רבה בדיוק בדבר שממנו רוצים להימנע לכן זה כנראה לא הדבר הנכון ביותר. מטרה הרבה יותר נכונה שתפנה את המוח שלנו למקומות טובים יותר, במיוחד בשלבים הראשונים של תהליך ה"גמילה" מחשיבה שלילית, היא בראש ובראשונה לזהות את המחשבות הבעייתיות ולטפל בהן באופן נקודתי. זיהוי חשיבה שלילית הוא לא תמיד קל והוא הרבה יותר יעיל לצורך הפסקת ההתנהגות הזאת מאשר פשוט להגיד לעצמנו "מהיום אני לא חושב שלילי יותר". בנוסף, חשוב לזכור שלא משנה באיזו דרך נפעל, אין פתרון פלא מידי שמעלים חשיבה שלילית וזה טבעי שהיא עדיין תשפיע עלינו מפעם לפעם.

2. הבינו את סגנון החשיבה שלכם

עכשיו כשהבנו מהו המקום שבו לא כדאי להתחיל ומה עדיף לעשות במקום כדי לצמצם את החשיבה השלילית שלנו, עולה השאלה המתבקשת - איך? אז החדשות הטובות הן שממש לא צריך לנתח לעומק כל מחשבה ומחשבה שעוברת לנו בראש, אלא לעשות 'סיכומים' אחרי אירועים משמעותיים כמו פגישות בעבודה או מפגש משפחתי ובסופו של כל יום. במהלך הסיכומים האלו יש לשאול את עצמנו האם החשיבה השלילית שלנו השפיעה עלינו לרעה, ואם כן אז כיצד. בשלב הבא צריך לנסות להבין מה המקור לשליליות: האם זה האופי של האירוע או היום שעבר עלינו? משהו שמישהו אמר לנו? חוויה מהעבר? אחרי שהבנו את המקור למחשבות השליליות ואת ההשפעות שלהן, אפשר לעבור לשלב הבא. 
איך להיפטר ממחשבות שליליות: פסל האיש החושב

3. קראו תיגר על המחשבות השליליות

נגיד שהחבר או החברה הטובים ביותר שלנו ניגשו וסיפרו לנו סיפור זהה לזה שסובב את אחת מהמחשבות השליליות שזוהו באחד מהסיכומים שעשינו בהתאם למה שתואר הסעיף הקודם. מה תהייה דעתנו על המצב הזה? למשל, אם הם יספרו לנו על אירוע מביך שקרה להם בעבודה ושבגללו הם לעולם לא יקבלו העלאה בשכר, האם נתמוך בחשיבה הזאת או שנשתדל לעודד אותם בכך שננסה להראות להם שהחשיבות של האירוע לא גדולה או נזכיר להם את היתרונות הרבים שלהם והדברים הנהדרים שהם עושים בעבודה? אלו הן בדיוק הגישות שקוראות תיגר על השליליות שחיה בתוך המחשבות שלנו. נכון שיותר קשה ליישם אותן באופן אישי, לכן זה חשוב להזכיר לעצמנו את ההשלכות של השליליות על החיים ולעשות מאמץ מחשבתי מודע לבחון את הצד השני של המטבע או את חצי הכוס המלאה.

4. תנו למוח השיפוטי שלכם לנוח

למוח שלנו לפעמיים יש נטייה לקפוץ למסקנות, לסבול מהטיות שונות ולשפוט מצבים רק לפי ניסיון עבר בלי לחשוב לרגע שיש דברים שיכולים להשתנות עם הזמן ובעקבות נסיבות שונות, אפילו רק במעט. ההתנהגות הזאת מושכת דפוסי חשיבה שלילית כמו זבובים לדבש והאחד רצוי בערך כמו השני... לכן, כאשר רוצים להילחם בחשיבה שלילית יש לנסות לחשוב כאילו שאנחנו חיים בתוך בועה, מנותקים מהשוואות לאנשים אחרים, מסטראוטיפים, מאירועים דומים ומהגורמים השונים שזיהינו כמעודדי חשיבה שלילית. בעזרת השיטה הזאת אפשר להבין טוב יותר שאם נכשלנו במשהו בעבר, זה לא אומר שניכשל שוב, אם הרגשנו חוסר ביטחון עצמי בקשר למראה שלנו, זה לא אומר שככה הסביבה חושבת ושאם אנחנו ממהרים לחשוב על הדבר הכי גרוע שיכול לקרות, זה בזבוז נוראי של משאבי החשיבה שלנו.
איך להיפטר ממחשבות שליליות: איור של אישה שופטת

5. התמקדו ביתרונות ובמעשים חיוביים

אנחנו נוטים לזכור הערות שליליות של אנשים כלפינו וכישלונות מהעבר בעוצמה רבה יותר מאשר מחמאות והצלחות, זהו פשוט טבעו של האדם ובמיוחד של אנשים שנוטים לחשיבה שלילית. במקביל לכל הצעדים שהצגנו עד עכשיו, אסור לשכוח לתת חשיבות גם לנושא הזה, והדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא פשוט להקדיש לדברים החיוביים האלה יותר מקום בחיים שלנו. למשל, במקום לחזור הביתה לבני הזוג שלנו ולהתלונן בפניהם על היום שעברנו, לספר להם דווקא על משהו טוב שקרה. במקום להתבייש בתשבחות שקיבלנו ולפטור אותן כנימוס או שקר, להתגאות בהן ולחשוב כיצד ניתן לחזור על המעשים שגרמו לקבלתן. דרך נוספת להכניס חיוביות לחיים שלנו היא באמצעות מנטרות שאותן אנחנו יכולים להגיד לעצמנו מול המראה בכל בוקר, בכל ערב או מתי שרק מתחשק לנו. אם אתם רוצים לקבל רעיונות למנטרות חיוביות ונפלאות שכאלה, לחצו כאן.

6. למדו לקבל ביקורת חיצונית

חשיבה שלילית וביקורת עצמית קיצונית הן לעיתים קרובות בעיות שהולכות יד ביד, ולכן כדי לטפל באחת צריך להקדיש תשומת לב גם לשנייה. בלי שום קשר, קבלת ביקורת בונה בדרך נכונה היא יכולת חשובה לחיים. אין שום דבר פסול בלעמוד על שלנו ולהגן על החלטותינו ודעותינו, אבל צריך גם לדעת ללמוד מהדעות והניסיון של אחרים. הדרך המומלצת לעשות זאת היא פשוט להתחיל לראות בכל ביקורת הזדמנות במקום מכשול. למשל, אם כתבתם שיר וקרוב שקרא אותו לא הבין מה המשמעות שלו, אתם יודעים שכעת יש לכם הזדמנות לשכתב אותו ולשפר את יכולת העברת המסרים שלכם. בנוסף, מעטים האנשים שמעבירים ביקורת על אחרים רק כדי להיות נבזיים. רובם הגדול באמת רוצה לעזור לנו ולגרום לנו להשתפר, אז למעשה אם נקשיב להם וניישם את מה שהם מציעים נוכל באופן עקרוני להופך לטובים יותר וכך להשקיט ביקורות עתידיות וגם מחשבות שליליות!
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו