print header

10 דברים שכל מי שמתמודד עם חרדות חייב לדעת

  תחושות חרדה קלה ולחץ הן משהו טבעי שכנראה כל אחד חווה בשלב כזה או אחר בחייו, אבל עבור אנשים רבים מדובר בתופעה חמורה שתוקפת אותם באופן תדיר ומשפיעה לרעה על חייהם באופן נפשי וגופני. במקביל לעובדה הזאת אנחנו חיים בסביבה שרוב רובה תורם לתחושות שלילות שכאלה, בין אם מדובר בפקקים של הבוקר, הלחץ של העבודה, יוקר המחייה, המצב המדיני או המאבק בנגיף הקורונה. יכול להיות שגם אתם חשתם כך בעבר ואולי אף הרגשתם שהחרדה והלחץ הצליחו להכניע אתכם ולגרום לכם לפעול בדרכים שלאחר מכן התחרטתם עליהן או לא לפעול כלל, ואם זה המצב אז חשוב מאוד שתמשיכו לקרוא את 10 העצות הבאות...
 
התמודדות עם חרדה: גבר מדוכדך עם קפוצ'ון
 

1. העבר והעתיד לא יכולים לפגוע בכם בהווה

כאשר מחשבות שליליות וחרדתיות מתחילות לעלות, לרוב אפשר לאתר את המקור שלהן בחשש מפני העתיד או בניסיון להימנע מכאבי העבר. למרות ששתי הסיבות האלו מובנות וכולנו כנראה חווינו אותן, אסור לנו להיכנע לתפיסה הכוזבת והשלילית לפיה העבר או העתיד יכולים לפגוע בנו. ההחלטה או המשבר שניצבים בפניכם ברגעים הקשים של החיים מתרחשים בהווה שלכם, שבו אתם אנשים שונים מאלו שהייתם בעבר. יכול להיות שבעזרת הלקחים שלמדתם במקרים דומים תוכלו להימנע מלחזור על החלטות קודמות, וגם אם לא, אז אין ספק שתוכלו להתמודד עם המצב בצורה טובה יותר. לעומת זאת, אם אתם חווים חרדה בשל העתיד הלא ידוע, נסו להתמקד במחשבה על כך שמה שיקרה יכול להשתנות בהתאם לגישה שלכם. לפי העיקרון הזה, אם תחליטו לקחת סיכון בהווה, ולעשות זאת יחד עם הבנה שייתכן ותיכשלו, תוכלו להכין מראש את התגובה שלכם להצלחה או לחוסר הצלחה וכך לשלוט על העתיד שלכם במקום לתת לו לשלוט עליכם.

2. תוכלו להתמודד עם השליליות ביעילות רבה יותר אם לא תילחמו בה

יש אנשים שאומרים שחרדה היא כמו גל בחוף הים, שכשהוא פוגע בנו, עדיף פשוט לתת לו לעטוף אותנו ולהיסחף למרחק קצר מאשר להילחם בו ולהיגרר בתשישות אל מתחת למים. למרות שזה נשמע כמו גישה פילוסופית שלא מציעה דרך התמודדות מעשית, הכוונה שלהם היא בעצם הגיונית מאוד. לפעמים אנחנו צריכים לתת למחשבות שלנו לשקוע במקומן ולא למהר לטפל בכל בעיה במהירות האפשרית ומתוך לחץ. אתם תופתעו לגלות כמה שמפלס החרדה של חייכם יכול לרדת אם פשוט תחליטו, במידת האפשר, שאתם תמתינו מספר דקות לפני שתתחילו להתמודד עם משברים או בעיות שהחיים מציבים בפניכם. לאחר מכן תוכלו להתחיל לפתור את הבעיה ולהתמודד עם הלחץ, במקום להילחם בו ובכך רק להחריף את מצבכם.
התמודדות עם חרדה: דמות על שובר גלים

3. אתם יכולים לעבור את זה, ואתם תהיו חזקים יותר אחר כך

אני יכול להגיד מניסיון אישי שיש הרבה מקרים שבהם אני צריך לדבר אל הילד הקטן שמסתתר עמוק בתוכי ולהגיד לו שהכל יהיה בסדר, ושאפשר לטפל בדבר שגורם לנו לחרדה ולדיכאון. אחרי שעשיתי את הפעולה הזאת יותר ויותר הבנתי גם את הסיבה לכך שהיא יעילה עבורי – היא מחזקת את הביטחון העצמי שלי. עמוק בפנים אנחנו מפחדים מהאכזבות וכאבי הראש שכולנו התמודדנו איתם בעבר, אך אם נזכיר לעצמנו שעברנו אותם בהצלחה, נוכל להשקיט את הקול הפנימי והטורדני שלנו. גם אם הגורם לחרדה שלכם הוא משהו חדש לחלוטין, תוכלו לשאוב כוחות להתמודד איתו בעזרת המחשבה על כך שלאחר מכן, תוכלו לנהל עם עצמכם שיחות חיזוק שיהפכו אתכם לאנשים בעלי ביטחון הרבה יותר גבוה.

4. הדאגה לא תשנה את התוצאה

אנשים שנוטים לראות את החצי הריק של הכוס ודואגים ומלחיצים את עצמם ללא הרף, תמיד שוכחים משהו משמעותי: אין לדברים האלו כשלעצמם שום משמעות והשפעה על מסלול החיים, אלא רק על חווית ההליכה בו. זה בסדר לקחת בחשבון סיכונים אפשריים או לפחד לעשות מהלך מסוים, אך אסור לעצור שם. אם אתם כל הזמן חושבים על תוצאות שליליות אפשריות למעשים שלכם, נסו לנקוט בצעדים שיצמצמו את הסיכונים עד לרמה הנמוכה ביותר ואז התחילו לפעול. אם אתם מפחדים לקחת יוזמה בנושא מסוים, פנו לעצמכם פרק זמן מכובד כדי להשקיע מחשבה מכוונת בנושא ולהחליט האם אתם נוקטים בפעולה או לא. אם תשקלו את צעדיכם ותשקיעו את הכוחות שלכם בפעולות ולא רק בדאגות, הסיכויים שתתחרטו על מעשיכם הם נמוכים.
התמודדות עם חרדה: מנהרה שעטופה בצמח מטפס

5. כנראה שכבר יש לכם כמעט את כל מה שאתם צריכים

אובדן הוא ככל הנראה אחד מהגורמים המרכזיים לחרדה אצל האדם המודרני בעולם המערבי. הרי בימים כתיקונם, כמעט לכולנו יש בית, מכשיר סלולרי, בגדים, אוכל ומים. אז מה אנחנו בעצם פוחדים לאבד? כבוד? מעמד? עמדת כוח? לעיתים נדירות יש לדברים האלו את החשיבות הממשית שאנו מייחסים להם, ולכן אתם צריכים להרשות לעצמכם להשתחרר מהכבלים שקושרים אתכם אליהם, ולנהל את חייכם בדרך משוחררת ורגועה יותר שתסיר מחייכם הרבה מאוד חרדות ומחשבות שליליות.

6. חשבו על הישגים מהעבר ומתחומים אחרים

הנה לכם תרגיל מחשבתי מעניין: לפני פגישה מלחיצה עם המנהל שלכם בעבודה, נסו להיזכר בפעם האחרונה שנטרלתם מצב נפיץ עם בן או בת הזוג שלכם, ביצעתם פעילות גופנית מאמצת או קיבלתם שדרוג בתנאי ההעסקה שלכם. ההתמקדות בחיובי ובכל התחומים והמצבים השונים שבהם אתם זוכים בהצלחה למרות כל האתגרים, עוזרת להשקיט את השליליות ואת המתח הנפשי בזכות העובדה שהיא מחזקת את הערך העצמי שלכם. בנוסף ובהמשך לסעיף הקודם, כאשר "תוכיחו" לעצמכם שזכיתם בהצלחה בתחומים אחרים או בעבר ותזכרו שיש לכם הרבה דברים חשובים בחיים שלא נמצאים בסיכון, תוכלו להתמודד עם כל מכשול ביעילות ובקלות רבה יותר.
התמודדות עם חרדה: חצי עלייה על רקע מבוך

7. התמקדו בנשימות שלכם

למרות שחרדה נוצרת בגלל המחשבות שלנו, יש לה גם ביטוי גופני שאי אפשר להתעלם ממנו; רעידות, כאבי ראש והזעת יתר הם רק חלק מהתסמינים הנפוצים ביותר. למרבה המזל, בדיוק כפי שחרדה משפיעה על הגוף, כך גם הגוף יכול להשפיע עליה, במיוחד כשמדובר על תהליך הנשימה שלנו. מעבר לכך שתרגילי נשימה מעסיקים את המוח ובכך "דוחקים החוצה" מחשבות טורדניות וחששות חסרות בסיס, הם גם מכניסים לגוף כמויות גדולות של חמצן שעוזר לנו לחשוב בבהירות רבה יותר. תרגילי נשימה שונים תורגלו לאורך אלפי שנות היסטוריה ואף זכו לתמיכה ואישוש מצד לא מעט אנשי רפואה ומטפלים מודרניים. כדי להתחיל לנצל את כוחם, לחצו כאן והכירו 7 תרגילי נשימה יעילים ופשוטים לגוף ולנפש.

8. פרקו את הבעיות שלכם והתמקדו בדברים שעליכם אתם יכולים לשלוט

תארו לעצמכם מצב שבו אתם מכינים אוכל לקראת ארוחה משפחתית גדולה ולפתע נשפך מרק על הרצפה, אחד מילדיכם מתחיל לבכות, הטלפון מצלצל והאורחים אמורים להגיע בכל רגע. בשביל רבים מאיתנו זהו בהחלט מצב מלחיץ, אבל כשמפרקים אותו ומתמקדים בעיקר, מגלים שהשד לא כל כך נורא. המרק שנשפך כבר נשפך ואי אפשר לעשות דבר כדי להחזיר את הזמן לאחור, מי שמחייג אליכם יכול לחכות בסבלנות עד שתחזרו אליו, האורחים כבר בדרך ומעשיהם לא נתונים לשליטתכם, אז אחרי שתלכו לראות מה קרה לילדים שלכם למעשה פתרתם את הדבר היחיד שיש סיבה לדאגה לגביו. את אותו העיקרון אפשר ליישם על כמעט כל מצב מלחיץ דומה, ולפתור בעיה אחר בעיה בסדר חשיבות יורד עד שלבסוף תגלו שהמצב שלכם הוא הרבה יותר טוב משחשבתם.
התמודדות עם חרדה: חבלים קשורים

9. אתם לא צריכים את כל הפתרונות והתשובות ברגע זה

העולם שלנו כיום נחשב לסביבה מידית; אנחנו רוצים לקבל תשובה לשאלה? יש לנו את גוגל. אנחנו רוצים לשלם חשבון או להירשם לקורס? אפשר לעשות הכל באינטרנט. אנחנו רוצים לראות תכנית אהובה? לא צריך לחכות עד שהיא תשודר, כבר יש הכל ב-VOD. לאור כל זאת, זה לא מפתיע שהסביבה שלנו ואפילו אנחנו בעצמנו מצפים שיהיו לנו את כל התשובות והפתרונות לבעיות שהחיים מציבים בפנינו, כבר ברגע שהן צצות. המחשבה הזאת היא כמובן מיותרת והיא סתם מעמיסה עלינו לחץ ומתח שעלולים לגרום לחרדות מזיקות ולפגיעה באיכות החיים. כאשר אתם מרגישים שזה המצב, עצרו לרגע את הכל ופשוט אמרו לעצמכם או לאדם שמלחיץ אתכם ששום דבר לא יקרה אם תתמודדו עם המצב במועד מאוחר יותר.

10. שיתוף יכול להיות התרופה הטובה ביותר

התמודדות עם חרדות, חוסר נחת נפשי, דיכאונות ושלל בעיות דומות לא צריכה להתבצע רק ברגעי ההתפרצות ושיאי הקושי, אלא גם (ויש שיגידו אף בעיקר) כשאתם במצב נינוח ולא נתונים תחת לחץ. שיתוף המחשבות והרגשות שלכם עם אחרים או על דף נייר חלק יכולה להיות שיטה עוצמתית מאוד עבור אנשים מסוימים, שמקור החרדה שלהם הוא בשיפוט עצמי גבוה, תחושת בדידות או חשש שרק הם מתמודדים מחשבות שכאלו. האמת היא שאתם לא לבד, אינספור אנשים מתמודדים עם בעיות דומות, אולי אפילו החברים הכי טובים שלכם, האנשים שאיתם אתם עובדים או קרובי משפחה שלכם. דברו איתם על התחושות שלכם – במקרה הכי גרוע וכפי שכבר נכתב קודם לכן, אין לכם באמת מה להפסיד.
מקור: תומר ס.
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.