print header

מחלת המהירות – כולנו צריכים ללמוד כיצד להאט

  רבים מאיתנו לוקים כיום ב"מחלה" חדשה – מחלת מהירות – אשר גורמת לנו להזדרז בביצוע כל מטלה ולנסות לנצל כל רגע נתון לביצוע דבר מה. הבהלה הזו לניצול הזמן באופן יעיל קשורה באופן ישיר להתקדמות הטכנולוגית של ימינו, כשברשותנו שלל כלים שמאפשרים לנו לבצע כמעט כל דבר בלי שום בעיה, ושחלקם נמצאים בכיס או ביד שלנו כל הזמן – בסמארטפון. זה נשמע מעט לא אינטואיטיבי, מכיוון שהנגישות הזו כביכול אמורה הייתה לסייע לנו לחסוך בזמן, אך למעשה היא רק גורמת לנו לצפות מעצמנו ליותר ולהעמיס על עצמנו המון, מה שמאלץ אותנו למהר ולהזדרז בכל רגע במהלך היום. חושבים שגם אתם לוקים במחלת מהירות? אם כן, עליכם ללמוד כיצד לזהות את הבעיה הזו, איך היא באמת משפיעה על חייכם – הן מבחינה נפשית והן מבחינה פיזית – וכיצד להאט את הקצב ולהבריא ממנה.
 

זיהוי מחלת המהירות – איך תדעו שאתם סובלים ממנה?

התסמין הברור ביותר למחלה הזו הוא הדחף לנצל כל שנייה פנויה ביום באופן יעיל. "התרגלנו לקרוא לזה 'מולטיטאסקינג (ריבוי משימות)'", מסבירה ד"ר רוזמרי ק.מ. סורד, מטפלת מקצועית בשיטת תרפיית פרספקטיבת זמן. "אנשים רבים שמשלבים מולטיטסקינג בחייהם גאים בכך שביכולתם לבצע מספר דברים בו זמנית", היא מספרת, ונותנת דוגמה של הורים שצריכים להשלים מספר מטלות במקביל; עליהם לעשות כביסה, לדאוג שהילדים הגדולים יעשו את שיעורי הבית, להכין ארוחת ערב, לשים לב לילד הקטן שמשחק על השטיחון – וכל זה בזמן שהם מדברים בטלפון על עניינים שקשורים לעבודה.
 
מחלת מהירות: אישה מול לפטופ במיטה עם ילדים חסרי סבלנות סביבה
הבעיה היא שאם אתם נוהגים כך, באופן שבו אתם מנסים לקפוץ בין דברים רבים, סביר מאוד להניח שתזניחו או תשכחו פרטים חשובים. לדוגמה, אותו הורה שמדבר בטלפון על ענייני עבודה והיה עסוק בשיחה אולי יפספס משהו מסוכן שילדו הקטן עשה, או שלפתע המנה שמתבשלת תתחיל להעלות עשן והאוכל כולו ייהרס. אז מה בדיוק התסמינים שמעידים על בעיה? הנה הם לפניכם:
 
  • עשיית דברים בחיפזון ובמהרה בכל מקום – כולל ברכב, בבית, בעבודה, במהלך קניות וכדומה.
  • ביצוע מטלות בעבודה ובבית במהרה במטרה לסיים אותן כמה שיותר מהר, מה שגורם פעמים רבות לטעויות שמצריכות תיקונים או ביצוע חוזר.
  • חישוב זמנים בראש בניסיון להכניס כמה שיותר פעילויות לתוך סדר היום העמוס.
  • תחושת תסכול או עצבים כשנתקלים בפני עיכובים.
  • ניסיונות תמידיים לחסוך בזמן ולמצוא קיצורי דרך.
  • מעבר תמידי על רשימת המטלות שקיימת בראשכם כדי לוודא ששום דבר לא נשכח.
מחלת מהירות באה לעיתים קרובות יד ביד עם חרדה, ולמעשה לחץ ודאגות מחלחלים אט אט לנפש מבלי ששמים לב, בכל פעם שחושבים על הדברים הרבים שצריך להספיק לעשות. ייתכן למשל שאתם מוצאים את עצמכם חרדים כשאתם מגלים שיש פקק תנועה שלא ציפיתם לו בדרך הביתה מהעבודה, או כשאתם פשוט מחכים למשהו שצריך לקרות ובינתיים אין לכם מה לעשות וזמנכם מתבזבז. ברגעים שכאלה אתם חושבים על כל הדברים שיכולתם לעשות עם הזמן המיותר שהלך לכם לשווא.
מחלת מהירות: אישה מחכה

ההשפעה של מחלת המהירות על הנפש

האמונה בכך שאין לכם מספיק זמן כדי להתמודד עם כל המטלות שלכם או על מנת להשיג את המטרות שלכם, יכולה ליצור לא מעט לחץ שיאיץ בכם לעשות כמה יותר בכמה שפחות זמן. מובן לכולם שלא בריא לחיות עם חרדה ולחץ תמידיים, ואף אחד לא מאחל את זה לעצמו. למעשה, זה בסופו של דבר יפגע בכם ובמטרות שלכם, מכיוון שהלחץ יקשה עליכם להתרכז במה שאתם עושים – אתם תתרכזו בעיקר בסיומו ובדבר הבא שעליכם לעשות.
 
כל זה מוביל אתכם לעשות את אותם הדברים שוב ושוב כי עליכם לתקן טעויות שעשיתם, או שמנגד, תסיימו את המטלות שלכם בתחושה לא טובה, מכיוון שידעתם שהייתם יכולים לבצע אותן טוב יותר. כל אחת מהתוצאות האלו תגרום לכם לסבול עוד יותר מלחץ, יחד עם תחושת כישלון, אשמה וחוסר הערכה עצמית.
 
מחלת המהירות משפיעה לרעה גם על מערכות היחסים שלכם, כשהיא הופכת אתכם לאנשים עצבניים וכועסים יותר. בנוסף, היא מונעת מכם את האפשרות להקשיב לבני הזוג שלכם באופן מלא כשהם זקוקים לכם, או להתפרץ על ילדיכם כשהם לא פועלים מהר כמו שאתם מצפים מהם. המחלה הזו גם גורמת לכם לשכוח תאריכים חשובים ואף מונעת מכם לספק תמיכה וחיבה לאנשים שחשובים לכם, פשוט כי אינכם פנויים לעשות זאת, מתוך אמונה שיש דברים חשובים יותר שעליכם לבצע.
מחלת מהירות: אישה יושבת מול גבר שמדבר בטלפון ומשתמש בטאבלט

ההשפעה של מחלת המהירות על הגוף

כשאתם מעבירים את רוב הזמן שלכם בדאגה בנוגע לדברים שעליכם לעשות, אתם מקדישים הרבה פחות זמן לטיפול בעצמכם ובבריאותכם. כראיה לכך – בילוי ברוגע מבלי לעשות שום דבר "יעיל", זה אולי אחד מהדברים הראשונים שתוותרו עליהם כדי לנצל את זמנכם כמו שצריך. אתם עלולים להזניח גם דברים אחרים וחשובים אף יותר עבור בריאותכם, כמו שתייה מספקת, אכילת מזון בריא, ביצוע פעילות גופנית או שינה. ויתור על כל אלה מהווה גם הוא גורם שמגביר לחץ, וזה עלול להוביל לבעיות נוספות שאף יחמירו את המצב:
 
  • בעיות בשינה
  • שינויים בתחושת התיאבון 
  • עייפות
  • כאבי ראש
  • בעיות בעיכול
  • חולשה של המערכת החיסונית
לחץ לאורך זמן רב גם מסכן אתכם בבעיות לבביות, כשבמחקר שפורסם בשנת 2003 נמצאו ראיות לכך שאנשים חסרי סבלנות ובעלי תחושת דחיפות הם בעלי סיכון גבוה יותר לסבול מלחץ דם גבוה. ראוי לציין שבאותו מחקר נמצא כי דחף תחרותי ודיכאון לא היו גורמים שהגבירו את לחץ הדם אצל נחקרים, וגורמים ידועים אחרים כמו חוסר פעילות גופנית, צריכת אלכוהול מוגברת והשמנת יתר לא השפיעו על התוצאות.
מחלת מהירות: אישה אוחזת בראשה ומאחוריה שעון

איך להאט את הקצב ולהבריא ממחלת המהירות?

אתם ככל הנראה תרגישו שהאטת קצב חייכם זה לא דבר אפשרי, מכיוון שעדיין תחשבו שיש לכם יותר מדי דברים לעשות ופחות מדי זמן כדי להספיק לבצע את כולם. אך זכרו: תוכלו להיות הרבה יותר יעילים אם לא תרגישו שאתם נמצאים בתחרות נגד הזמן. לא נגיד לכם להגיע לעצירה מוחלטת, מכיוון שזה לא נדרש – עליכם פשוט להאט קצת את הקצב, וכל אחד מהטיפים האלה יוכל לעזור לכם בכך:

1. צאו להליכה קצרה

אם אתם עושים משהו שמצריך הרבה מחשבה ותשומת לב, ואתם מתקשים בביצועו, קחו לעצמכם הפסקה וצאו להליכה של חצי שעה. לא רק שזה ישפר את בריאותכם הכללית ויפחית תחושת לחץ, אלא שכשתחזרו תהיו בעלי אנרגיה ויצירתיות רבים יותר. אתם תראו שתסיימו את המטלה הרבה יותר מהר לפתע, ואם מעולם לא ניסיתם את זה, נסו פעם אחת ותראו שזה באמת עובד!

2. התנסו בטכניקות מיינדפולנס

בין שמדובר במדיטציה, תרגילי נשימה או כל שיטת מיינדפולנס אחרתקשיבות תסייע לכם להתרכז ברגע הנוכחי וחשוב מכך – תעזור לכם לפתח את היכולת להימנע באופן פעיל ויעיל ממחלת המהירות. קחו לדוגמה מקרה שבו אתם כותבים מייל חשוב, ובה בעת מקבלים שיחת טלפון. אתם ממשיכים לכתוב את המייל בזמן השיחה, וכשאתם מסיימים אותה ושולחים את המייל, אתם מגלים שהקלדתם בטעות מילה ששמעתם בטלפון ולא תכננתם לכתוב. במקרה הטוב תוכלו לעצור את השליחה ולתקן את הטעות, ובמקרה הרע תצטרכו לכתוב מייל חדש עם התנצלות – כך או כך, תבזבזו זמן יקר.
 
מנגד, אם תתרכזו בכל דבר שאתם עושים ותהיו מרוכזים רק בו, תוכלו לחסוך לעצמכם לא רק זמן, אלא גם מבוכה, ואף לחוש גאים יותר. זה מתבטא כך למשל אפילו בבישולים במטבח; במקום למהר בהכנות, התרכזו בתנועת הסכין שחותכת את הירקות, בקצב החיתוך ובצורה האחידה של החתיכות שיוצאות לכם. כשתעשו את זה אתם תחוו גאווה רבה יותר מעבודתכם – זה בדוק!
מחלת מהירות: אישה חותכת תפוח

3. טפלו בצרכים החשובים שלכם

יש מספר צרכים פיזיים שאסור לכם להזניח, לא משנה כמה אתם עסוקים. הגוף שלכם צריך דלק מסוגים שונים כדי לתפקד כמו שצריך, וללא מים, מזון בריא, שינה ערבה ופעילות גופנית, לא תוכלו לעמוד בקצב שאתם קובעים לעצמכם למשך זמן רב. בסופו של דבר אתם תתרסקו ותגיעו לעצירה מוחלטת. במקום למנוע מגופכם את הדברים שהוא צריך, הזכירו לעצמכם שכל אלו למעשה יאפשרו לכם לאגור כוחות כדי להתמיד במה שאתם עושים. 

4. תנו עדיפות לרגיעה

פרט לכל המרכיבים שציינו בסעיף הקודם ואשר קשורים לצרכים הגופניים שלכם, יש גם צורך אחד שקשור לנפש שלכם, והוא רוגע. על אף שלל המטלות שעליכם להשלים, עליכם למצוא זמן במהלך היום שבו תוכלו להירגע מבלי לעשות שום דבר שאתם חייבים, אלא משהו שאתם פשוט רוצים. זה יכול להיות 10 דקות שבהם תראו סרטון מצחיק בזמן העבודה, או שעה בערב שבה תשבו לבד מול הטלוויזיה או ספר טוב, או יחד עם חבר או בן/בת הזוג. לא משנה איך תבחרו להירגע, מה שחשוב זה שתתנו לנפש שלכם לנוח.
מחלת מהירות: אישה קוראת ספר

5. למדו לזהות את הגבול שלכם

אנשים רבים סובלים ממחלת מהירות פשוט מכיוון שאינם יודעים להגיד "לא". כשאתם מסכימים לקבל על עצמכם יותר תחומי אחריות ממה שאתם מסוגלים לנהל, אתם תידונו את עצמכם להזדרז בכל דבר שתעשו. אתם אולי חוששים שאם תגידו "לא", תעציבו את האנשים שיקרים לכם או תגרמו לעמיתים בעבודה לשפוט אתכם לרעה, אך עליכם לשאול את עצמכם בכנות – האם באמת תוכלו לספק להם את הדרישות שלהם כמו שצריך אם תזדרזו במה שאתם עושים?
 
עליכם להציב לעצמכם גבול לפי היכולות והצרכים שלכם, למשל "לא אקח על עצמי עבודה נוספת עד שאסיים את הפרויקט הנוכחי שלי", או "אפנה זמן להליכה בסוף כל יום כדי שאוכל להירגע". ברור שלא תוכלו לסרב לכל דרישה שתגיע מכיוון בני משפחה או הבוס בעבודה, אך עליכם לתת עדיפות לדרישות חשובות, על חשבון כאלו שהן שפחות. זכרו גם שמותר לכם לבקש עזרה מאחרים אם צריך.

כמה מילים לסיכום

לחיצה על כפתור ה"עצור" בחיים היא לא משהו שקל לעשות, במיוחד כשיש הרבה דברים שעליכם לבצע בזמן יחסית קצר. עם זאת, זה נדרש וזה הרי ברור לכם – אתם פשוט מתנגדים לקבל את ההיגיון בכך שהאטה היא הדרך להצלחה. לכן נסו את השיטות שלמדתם למשך שבוע אחד ותראו איך זה עובד עבורכם. אנחנו מבטיחים שעדיין תצליחו להשלים את כל המטלות שלכם, ותעשו זאת עם תחושה הרבה יותר טובה ובהצלחה רבה יותר.
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.