maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

9 שאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם כשאתם מרגישים לחוצים

 באופן טבעי ומובן, כולנו חווים רגעים של לחץ ומתח נפשי מוגבר כשהמשימות בעבודה דוחקות בנו וכשהמטלות והסידורים היומיומיים נאספים וממתינים לנו. על פניו, הלחץ הוא זה שגורם לנו לפעול מהר יותר, אך לטווח הארוך מתח מופרז עלול לגרום לנזקים בלתי מבוטלים בגוף, כאשר ישנם מגוון מחקרים הקושרים אותו באופן ישיר עם הופעתה של מחלת הסוכרת, בהתפרצותן של אלרגיות, בהיחלשות המערכת החיסונית, הפרעות שינה, כאבי ראש, חוסר ריכוז ועוד. אז מה הפתרון שיאפשר לכם לצאת מן הלולאה האינסופית ולנשום ולו לרגע אחד לרווחה? כל שעליכם לעשות הוא לשאול את עצמכם את 9 השאלות הבאות, שיעזרו לכם לחזור ולדרוך על קרקע יציבה מבלי להיסחף אל תוך הלחץ המעיק. 
 
איש לחוץ מניח את ידו על עיניו בזמן שהוא מדבר בטלפון
 

1. מה גרם לי להיות לחוץ? 

לרוב בעתות של לחץ מוגבר, נטייתנו הטבעית היא להתרכז בצורך שלנו להגיב לגורם הלחץ כאן ועכשיו ולפעול אך ורק בהקשר של נקודת הזמן הנוכחית. ההסבר לכך נעוץ בתגובת ה"הילחם או ברח", מנגנון הישרדותי אבולוציוני במסגרתו מוחנו מפרש את גורם הלחץ כאיום ממשי על חיינו המצריך תגובה ישירה להתמודדות עם הסכנה. כך יוצא שאנו עוסקים יותר בתגובתנו אל גורם הלחץ מאשר בהתייחסות אל מה שבעצם קרה מלכתחילה. אז בפעם הבאה שאתם חשים כך, נסו לשאול את עצמכם, ואפילו רשמו על דף, מהו הגורם הראשוני שהביא אתכם לתחושה הנוכחית? בדרך זו תוכלו להסביר למוחכם שטעה, וגם לעצמכם, שגורם הלחץ איננו מהווה איום אמתי וממשי ובכך תשיבו לעצמכם את תחושת השליטה שאבדה.

2. איפה בדיוק אני מרגיש את הלחץ בגוף?

לרגשותינו ישנם ביטויים פיזיים על גופנו, הבאים לידי ביטוי בין היתר בדמעות כשאנו עצובים ובתחושת חמימות בבית החזה כשאנחנו שמחים ומאושרים. באופן זהה, כאשר אנו לחוצים, התחושות הפיזיות עלולות להתבטא במגוון דרכים דוגמת מועקה באזור בית החזה או תחושה של חנק בגרון. בפעם הבאה שאתם חשים כך, נסו לתעל את הביטויים הפיזיים המאפיינים אתכם בעתות לחץ לטובתכם בעזרת טכניקת מדיטציה פשוטה, במסגרתה עליכם להתרכז אך ורק בתחושה הפיזית בגוף. בדרך זו תסיחו את דעתכם, אפילו למספר דקות, מן המחשבות המעיקות ותעניקו למוחכם מחשבה ניטרלית שאיננה בעלת מטען שלילי או חיובי – פשוט תחושה פיזית שקיימת ואתם מודעים אליה. להסבר נרחב יותר על סוגים שונים של מדיטציות לחצו כאן.
אבנים מונחות אחת על השנייה כסמל למדיטציה

3. מתי בפעם האחרונה שתיתי מים ולא קפה?

כולנו חווים ימים עמוסים ומעייפים בעבודה, כשלרוב נטייתנו הטבעית היא למזוג לעצמנו כוס קפה או שתיים על מנת שנוכל להישאר מרוכזים ובמיטבנו. עם זאת, רצוי שנשאל את עצמנו – האם זכרנו לשלב גם מספר כוסות מים מפעם לפעם? כוס הקפה אולי נראית כמו התשובה הניצחת לרגעי העומס והעייפות, אך ישנם מגוון מחקרים המצביעים על כך שהימצאותו של קפאין ברמות גבוהות בגוף מעכבת את הפרשתו של הורמון בשם סרוטונין במוח, דבר המגביר תסמינים של מתח וחרדה. לכן, השתדלו להיצמד למים ולא להתפתות גם לחלופות שעשויות להכיל קפאין, דוגמת סוגים שונים של תה ומשקאות קלים. 

4. מה הדבר הכי גרוע שיקרה לי אם מה שמלחיץ אותי יתקיים?

בסופו של דבר איננו שולטים בכל וייתכנו מקרים בהם, על אף שהשקענו את כל מאמצינו ומשאבינו, ה"איום" הגדול ביותר יתממש ויוכיח לנו שלא הצלחנו לעמוד בלוח הזמנים הדחוק שהוקצב לנו. על פניו, אותו רגע נדמה כבלתי מתקבל על הדעת, אך האם תהיו מסוגלים לספק הסבר הגיוני לאותה ההילה המאיימת שהקניתם לתרחיש זה? מרבית הסיכויים הם שאם תקדישו לכך מחשבה מעמיקה, וגם אם תנסו לדמיין ברוחכם את התרחיש הגרוע ביותר של "היום שאחרי", תופתעו לגלות שהמצב איננו כה גרוע כפי ששיערתם. כך תוכלו להוריד את מפלס הלחץ ולהמשיך במשימה מבלי להתמהמה ולהיסחף למחוזות אפלים. 
אישה מפוחדת
 

5. אם הייתי מסתכל מהצד, כיצד הייתי מדרג את מה שגורם לי להרגיש לחוץ?

אם ישנו דבר המאפיין את הלחץ יותר מכל, הרי שזו ההישאבות שלנו לתוכו אשר מזינה אותו ומעצימה אותו עד שנוצר מעין מעגל אינסופי של מתח מצטבר. אז מה אפשר לעשות כדי לעצור את אפקט כדור השלג? אחת מן הדרכים הנהדרות והפשוטות היא באמצעות המחשבה על - כיצד היה מגיב לכך אדם אחר אם היה מתמודד עם אותו התרחיש בדיוק? בדרך נפלאה ויעילה זו תאלצו את עצמכם לנסות ולחשוב על גורם הלחץ ועל פתרונו באופן אובייקטיבי יותר, שיידמה אפילו כמעין עצה של אדם אחר בנוגע לדרך שבה עליכם לנהוג באותו הרגע. 

6. האם אני שומר על תזונה נכונה?

אם אתם חשים מתח מוגבר לאחרונה, ייתכן מאוד שזהו אחד מסימניו של הגוף לפעילות מעיים לקויה. זאת לאור הראיות ההולכות ומצטברות שמצביעות על הקשר הקיים בין ריכוזם של חיידקי המעיים הטובים והרעים לבין הופעתם של תסמינים שונים של מתח וחרדה. על פי המחקרים, פעילותם של החיידקים המזיקים במעיים גורמת למצב רוח ירוד כתוצאה משחרורו של חלבון בשם ציטוקין, דבר העלול להתבטא גם בירידה בכושר התגובה שלנו למצבי לחץ. לכן, בדקו את הרגלי האכילה שלכם והשתדלו להקפיד על תזונה יומיומית מאוזנת, הכוללת מאכלים פרוביוטיים, ירקות ופירות.
ירקות על שולחן

7. האם אני חייב לעשות את הכל בעצמי?

לעתים, מבלי שאנו שמים לב, אנו נוטים להתרכז במילוי משימות בעבודה ובעריכת סידורים שונים מבלי לחשוב כיצד אנו יכולים להיעזר בבני זוגנו, בחברים קרובים ובעמיתים מן העבודה. נסו לעצור לרגע, קחו שאיפה גדולה ושאלו את עצמכם – האם הסובבים אתכם יכולים לסייע לכם במילוי חלק מהמשימות שהצטברו או בעשיית המטלה הנוכחית שאתם מתמודדים עמה? במקרים רבים, תתפלאו לגלות שאם תבקשו עזרה מאחרים הם ישמחו להירתם למשימה ולהקל עליכם.

8. במה אני כן שולט?

עד כמה שהיינו מעוניינים לשלוט באופן מלא על חיינו, החיים מלאים בהפתעות ובמהמורות ומפעם לפעם עלינו להתמודד עם העובדה שלא הכל כפוף לרצונותינו. ריבוי משימות שאינן עומדות במבחן המציאות, חוסר היענות מצד גורמים שונים שאנו זקוקים לשירותיהם ועוד – כל אלו מגבירים אצלנו את מפלס הלחץ ובעיקר בשל התחושה הקשה של חוסר היכולת שלנו לשלוט על הנעשה. אז במקום להתמקד במה שאינכם יכולים לעשות, נסו להיזכר בדברים הקטנים שתמיד תהיה לכם שליטה עליהם ובכך תשיבו אליכם את תחושת הביטחון, אשר תסייע לכם לעמוד שוב עם שתי רגליים יציבות על הקרקע. 
אדם יושב על פסגת הר וצופה אל האופק

9. אילו שלבים עלי לעבור כדי להגיע לפתרון?

מלבד ההתמודדות עם האופן בו אנו מגיבים בעת מצבי לחץ, חשוב שגם נדע כיצד לפתור את הבעיה שהלחיצה אותנו מלכתחילה בדרך המסודרת והיעילה ביותר. לשם כך, בכל פעם שאתם מרגישים לחוצים, הקפידו לשאול את עצמכם ואף רשמו זאת על דף בצורה מסודרת - אילו שלבים עלינו לעבור על מנת שנוכל להגיע אל הפתרון? למציאת השלבים השונים ניתן לענות על מספר תתי שאלות מנחות דוגמת: "איזה מידע חסר לי להשלמת המשימה?", "מהו סדר היום המתכונן לי?", "מהו החלק החשוב ביותר עבורי במטלה?" ו-"האם ישנו דבר בעל חשיבות מועטה שאוכל לדחות למועד אחר?"
 

מקור התמונות: Alon

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: