maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

8 טכניקות שיעזרו לכם לפתור בעיות בחיים ביעילות

  חשיבה לוגית עוזרת לנו לא רק לפתור חידות מסובכות ומשימות בעבודה, אלא גם את הבעיות היומיומיות שמטרידות את מוחנו. בכל יום אנחנו נתקלים בבעיות שכאלה, כשרובן הן שגרתיות כמו בחירת הבגדים שנלביש את ילדינו לפני היציאה מהבית, עריכת רשימת הקניות שלנו או מציאת זמן לקביעת תור לרופא שיניים. עם זאת, על אף היותן לא מסובכות כלל, בחירה בגישה שגוייה כלפי השאלות האלו עלולה להעמיס עלינו לחץ מיותר, וזה נכון על אחת כמה וכמה כשזה נוגע למקרים שאכן מצריכים תשומת לב ומחשבה רבה יותר. למרבה המזל 8 הטיפים האלה יעזרו לכם לפתור כל בעיה בחיים בקלות, בעזרת גישה נכונה שמסייעת להגיע לפתרון יעיל במהירות.
 
שיטות לפתירת בעיות בחיים: נורה על לוח שעליו מצוירים קוים ועיגולים שיוצאים ממנה
 

1. התרכזו בפתרון ולא בבעיה

מדענים שעוסקים בחקר המוח ומבינים את התהליכים שמתרחשים בו ממליצים לפתור בעיות מהסוף להתחלה, כלומר עלינו לחשוב על הפתרון ולא על הבעיה. זאת משום שלמוח שלנו קשה למצוא את הפתרון כשאנחנו מתרכזים בבעיה עצמה, והוא עסוק לרוב בהמצאת מצבים קיצוניים שעלולים לצוץ במקרה שלא ימצא פתרון יעיל. אם כן גישה נכונה לפתירת בעיות היא הכרה בכך שקיימת בעיה ומיד לאחר מכן להעלות את הפתרונות האפשריים לה, עוד לפני שמציפים את המוח במחשבות את כל מה שהיא מביאה עמה.

2. ודאו שאתם פותרים את הבעיה הנכונה

זה אולי ישמע לכם ברור מאליו, אך עליכם לוודא שאתם מתרכזים בפתרון הבעיה הנכונה שמטרידה אתכם באמת. לרוב אנחנו מחפשים קיצורי דרך שיעזרו לסדר את מצבנו במהרה, אך זה לא עוזר לנו לפתור את שורש הבעיה, ועל כן צורות שונות שלה ימשיכו לצוץ גם בהמשך. לדוגמה, אם הבעיה שלכם היא שאתם מרגישים תשושים כל הזמן, אתם עלולים לחשוב שמה שדרוש לכם זה שינה ומנוחה רבה יותר, אך יתכן שהבעיה שלכם לא קשורה לכמות שעות השינה שלכם, אלא לבעיה בריאותית או ללחץ רב מדי שאתם מפעילים על עצמכם במשרד. לכן כדי לפתור בעיה שכזו למשל יש לגשת לרופא אם עם האחראי עליכם במקום העבודה ולא לקוות ששינה ממושכת במהלך סוף השבוע תעזור.
שיטות לפתירת בעיות בחיים: איור דיגיטלי של איש שעומד מול כניסה למבוך
 

3. האטו את הקצב שלכם

בעיות גורמות לנו להרגיש לא בנוח, ולכן אנחנו מנסים לפתור אותן כמה שיותר מהר. עם זאת, חשוב להאט את הקצב ולקחת את הזמן כשמנסים לחשוב על הפתרון הרצוי, במקום לזנק מיד על כל אפשרות שנראית לנו מתאימה. לא רק שזה יעזור לכם להגיע למסקנות והחלטות נכונות יותר, אלא שגם תוכלו לספק לעצמכם מרחב לנשימה והפסקה קלה מהבעיות שעדיין לא מצאתם להן פתרון. פעמים רבות כשמפסיקים לחשוב על בעיה וחוזרים אליה לאחר זמן מה, הפתרון הופך להיות ברור וקל יותר למציאה, זאת משום שגם כשאתם מפסיקים לשקוד על פתרון בעיה מסוימת, תת המודע לא שוכח ממנה ועדיין פועל למציאת פתרון – זה מה שעוזר לכם להגיע עם רעיונות חדשים ורעננים לאחר הפסקה בריאה.

4. אל תיכנסו ללחץ

קל מאוד להילחץ כשניצבים מול בעיה שתוקפת את חיינו ומשבשת את התוכניות שלנו, אך הלחץ הזה משפיע לרעה על בהירות המחשבה ועל היצירתיות שלנו בעת ניסיון למציאת פתרון לבעיות. כל האדרנלין שמציף את גופכם מעורר אתכם ולא מאפשר לכם להירגע או להגיע למצב שבו ניתן לחשוב בצורה שקולה. לכן, על מנת לפתח יכולת פתירת בעיות נכונה, קחו כמה נשימות, צאו להליכה ועשו כל דבר אחר שיעזור לכם להשיג רוגע מחדש ולהישאר עם מחשבות צלולות.
שיטות לפתירת בעיות בחיים: אישה אוחזת בראשה ביד אחת ומציבה יד שניה מולה

5. המשיכו לשאול "למה?"

כדי להבין את הבעיות שלכם לעומק יש טריק קטן שניתן לעשות עם המוח שילדים קטנים משתמשים כל הזמן כשמשהו מטריד את מחשבתם – שאילת "למה?". לדוגמה, אם הבעיה שלכם היא שאתם תמיד מזמינים אוכל בחוץ ולא מספיקים להכין לעצמכם מזון בריא בבית, שאלו את עצמכם: "למה הזמנתי אוכל בחוץ?". השאלה הזו תוביל אתכם לתשובות שיובילו אתכם בתורן לשאלות נוספות, עד שתבינו למה באמת אתם עושים את מה שאתם עושים:
  • למה הזמנתי אוכל בחוץ? כי אין אוכל טרי בבית.
  • למה אין אוכל טרי בבית? כי אין לי זמן להכין אוכל בבית.
  • למה אין לי זמן להכין אוכל בבית? כי אחרי העבודה אני מתיישב מיד על הספה כדי לנוח.
כעת אחרי 3 שאלות בלבד ניתן להבין שהבעיה היא לא רק קניית אוכל מחוץ לבית, אלא ניהול זמן שלא מאפשר הכנת מזון ביתי. בשלב זה עליכם לחשוב על הפתרון האפשרי והרצוי עבורכם, כמו למשל שינוי השגרה שלכם כך שיום אחד בשבוע תבשלו אחרי העבודה עבור שאר ימי השבוע, או שתעשו זאת במהלך סוף השבוע. פתרון אחר יכול להיות כזה שתעבדו עליו עם המעסיק שלכם, ואשר יאפשר לכם לצאת יום אחד בשבוע מוקדם יותר הביתה כדי להכין אוכל למשך שאר ימי השבוע.
 

6. פשטו את הבעיה שלכם

רוב הבעיות הן מסובכות, ואם הן לא כאלה הן נראות לנו כאלה. אם הבעיה שלכם היא פיננסית למשל, אתם עלולים לחשוב על חלקים רבים שמרכיבים את אותה הבעיה כמו משכורת נמוכה שאתם מקבלים, בזבוז כסף מיותר במהלך החודש או אי השקעת זמן בעיסוקים שעשויים להניב לכם הכנסות נוספות. לפתע אתם מתחילים לשקול לבקש העלאה, לשנות קריירה או לפתוח עסק משלכם. כל אלה אכן עשויים לעזור, אך אם תתייחסו לפתרונות האלה כמסובכים וקשים לעשייה, אתם עדיין תתייחסו לבעיה שלכם כמסובכת ולא תצליחו לפשט אותה כמו שצריך.
אם כן, אחרי שפירקתם את הבעיה שלכם לגורמים, עבדו עליהם בצעדים קטנים כדי לתקן את הבעיות הקטנות שיוצרות בעיה גדולה. אל תנסו לתקן את כולם יחדיו, אלא כמו שפירקתם את הבעיה לגורמים, כך תנקו אותם אט אט והבעיה תיעלם בסופו של דבר אפילו מבלי שתבחינו בכך.
שיטות לפתירת בעיות בחיים: קובייה הונגרית

7. תחשבו לרוחב, לא לאורך

אם תמשיכו להתמיד באותה הגישה הלא מוצלחת לפתירת בעיה מסוימת, אתם רק תפעילו על עצמכם יותר לחץ כשהיא לא תיפתר שוב ושוב. לדוגמה, רבים מאיתנו רוצים להיכנס לכושר ועושים זאת על ידי יצירת לוח זמנים שנבטיח לעצמנו להתמיד בו, אך רוב האנשים לא מצליחים לעמוד בשאיפה הזו. אם תמשיכו לנסות את הגישה הזו כעבור מספר חודשים אתם לא תפתרו את הבעיה שלכם, אלא רק תחוו רגשות אשמה חזקים מבעבר. במקום לחשוב לאורך מהרגע הנוכחי ועד ליעד המיוחל, חשבו לרוחב ופתחו את הראש לאפשרויות ופתרונות נוספים. לעיתים אפילו גישה הפוכה לגמרי היא זו שתעזור לכם.
 
לדוגמה, אם אתם מתכננים ללכת לחדר הכושר כמה פעמים בשבוע אך בסופו של דבר לא עומדים בכך, יתכן שעליכם לנסות להביא את חדר הכושר אליכם בדרכים שונות. זה יכול להיות בצורת מאמן אישי שידרבן אתכם להשקיע בעצמכם, או צפייה באופן קבוע בסרטוני הדרכה שמסבירים איך לעשות תרגילי כושר בבית באופן בטוח ויעיל. פתרון נוסף יכול להיות ביצוע אימוני הכושר במקום אהוב שאינו חדר הכושר, כמו פארק שקרוב לבית או אפילו חוף הים.

8. ערכו רשימה ארוכה של כל הפתרונות האפשריים

אחת העצות הטובות ביותר לפתרון בעיות היא לא להגיד "לא" לשום פתרון. כתבו כל פתרון אפשרי שעולה לראשכם עבור בעיה שאיתה אתם מתמודדים, אפילו אם הוא נראה מטופש ושלא ניתן ליישם אותו באמת. למה כדאי לעשות זאת? משום ששיטה שכזו תאפשר לכם שלא לדכא את היצירתיות שלכם, מה שיוביל אתכם בהמשך לפתרונות נוספים, יצירתיים ויעילים יותר עבורכם. יחד עם כל שאר הטיפים שהכרתם כאן, השיטה הזו תעזור לכם לפתור כל בעיה בדרך שמתאימה לכם ולסגנון החיים שלכם.
שיטות לפתירת בעיות בחיים: יד עם טוש מסמנת ריבועים ברשימת מטלות

לסיכום

הטיפים האלה נראים פשוטים בנפרד, אך ביחד הם יכולים להשפיע על חייכם באופן ניכר. אם תפתחו גישה נכונה לפתירת בעיות תוכלו להיות יעילים יותר בעבודתכם, ואם חוויתם עד לאחרונה לחץ רב בשל הבעיות שפוקדות אתכם, זה יכול גם לשפר את היחסים שלכם עם האנשים שאיתם אתם חיים. הדבר החשוב הוא להאט את הקצב, לשמור על יצירתיות מחשבתית לחשוב על פתרונות שיעזרו לכם להיחלץ ממצבכם, ולא על הבעיות שמעציבות אתכם ומקשות עליכם.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו