maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

איך לשמור על הזוגיות אחרי היציאה לגמלאות?

 פרישה משותפת לגמלאות חושפת זוגות רבים למציאות חדשה וזרה, כאשר שני הצדדים אינם מורגלים לבלות האחד במחציתו של האחר למשך פרקי זמן כה ממושכים, ולפתע לומדים להכיר צדדים חדשים אחד בשני שלא פעם מאתגרים את טיבה של מערכת היחסים. הרגלים אליהם לא ניתנה שימת לב בעבר, תחושת שעמום וחלוקת משימות בלתי צודקת, כל אלו ועוד עשויים להציף רגשות של תסכול ומרירות בקרב בני הזוג. אם כן, המתכון לחיים המשותפים החדשים-ישנים מורכב מיצירת סגנון חיים העונה על צרכיהם הרגשיים של שני הצדדים. ואותו ניתן להשיג באמצעות מספר צעדים פשוטים איתם תוכלו ליהנות מן התקופה החדשה בחייכם. הכירו את 9 הטיפים שיעזרו לכם לשמר את הזוגיות אחרי גיל הפרישה.
 
זוגות קשישים מבלים יחד
 

1. הכירו בכך שהאתגרים במערכת היחסים לא נגמרו

במערכות יחסים ארוכות, חשים בני הזוג שאין צד או קו אופי אליו הם לא נחשפו כבר בעבר בבני זוגם וניגשים אל התקופה החדשה עם תחושת בטחון. עם זאת, במבחן המציאות מופתעים הצדדים לגלות שקווי אופי מסוימים זוכים לדגש נרחב יותר כאשר זמני הבילוי המשותפים מתארכים, ולעתים אף מתגלות תכונות חדשות. הצעד הראשון שעליכם לעשות הוא להכיר באתגר שעומד בפתח, ובכך להפחית את עוצמת ההפתעה הטמונה בו. שתפו את בן או בת הזוג בהבנה שאתם צועדים יחד לקראת תקופת הסתגלות, ולאחר מכן התחילו לסכם כללים משותפים ביניכם, אותם תגלו בסעיפים הבאים.

2. אל תרגישו מחויבים להיות ביחד כל הזמן

כבני זוג אתם חולקים אינטרסים ותחומי עניין משותפים, וזה בדיוק מה שהעשיר והעצים את מערכת היחסים ביניכם לאורך השנים. עם זאת, חוסר זמן או מרחב לפרטיות יכולים ליצור מתח ותסכול רב. בעוד שבעבר, מקום העבודה מילא את תפקיד המרחב הפרטי, כעת על בני הזוג לדון על הרצון לעסוק בפעילויות נפרדות. ממצאים של מחקרים סוציולוגיים מצדדים בפעילויות לחוד ומצביעים על הסיוע שלהן בשמירה על מערכת יחסים תקינה והענקת תחושה של סיפוק, עצמאות והגשמה בקרב בני הזוג. הפתרונות הם רבים ומגוונים, החל מהתנדבות במרכזים קהילתיים, דרך שמירה על כושר גופני ועד לטיפוח הגינה. 
 
זוגות קשישים מבלים יחד
 

3. שמרו על חלוקת תפקידים הוגנת בבית

מערכות יחסים רבות מתאפיינות בתחומי אחריות שונים המתחלקים בין בני הזוג באשר לתחזוקת משק הבית, הדאגה לתשלומי החשבונות וכן הלאה, כשחלק מן ההרגל לחלוקת תחומי האחריות הושפע בעבר ממקום או שעות העבודה. בעוד שאחד מבני הזוג חזר בשעות מאוחרות, השני בילה זמן רב יותר בבית, אך כעת, הקו שקודם לכן הנחה את חלוקת התפקידים נעלם ואתו עלולות לצוף תחושות של חוסר הוגנות באשר לנטל. לכן, החליטו יחד על תקופה של עשייה משותפת, במסגרתה יידונו המטלות השונות ויינתנו לכל אחד מן הצדדים משימות בהסכמה. בדרך זו תוכלו ליצור אווירה חיובית יותר שתמנע סכסוכים עתידיים ותחושות תסכול.  

4. אל תזניחו את עצמכם

ככל ששוהים יותר זמן בבית ומפחיתים במגע עם הסביבה החיצונית, הנטייה האנושית היא להקפיד פחות על טיפוח המראה החיצוני ועל שמירת הרגלים בריאותיים. אמנם מדובר בחלק בלתי נפרד מן ההנאה שבחיי הגמלאות, אך רצוי שלא לתת לזה ללכת רחוק מדי, שכן הזנחה עשויה להשפיע הן על המצב הנפשי והן על מערכת היחסים והמשיכה בין בני הזוג. אין זה אומר שעליכם להקפיד על כללים מגבילים ונוקשים, ואתם יכולים להתחיל גם מן ההרגלים הקטנים ביותר, החל מהקפדה להתלבש בשעות הצהריים בצורה מעט נאה יותר ואפילו בהקפדה על אכילת 3 ארוחות מסודרות ביום וביצוע פעילות גופנית בשעות קבועות. 
 
זוגות קשישים מבלים יחד

5. צאו לפעילויות משותפות

היציאה לגמלאות מספקת זמן מצוין לחוות ולהתנסות יחד בדברים חדשים, מה שעוזר לתבל בדרך מעולה את מערכת היחסים. קל מאוד ליפול אל תוך השגרה הביתית היומיומית, אך זו גם צופנת בחובה לא מעט מהמורות עבור הזוגיות, דוגמת התגברות על תחושות של שעמום, תסכול וחוסר מציאת תחומי עניין משותפים בין בני הזוג. שמרו על האש הבוערת עם מגוון רחב של פעילויות חדשות, דרכן תוכלו לחקור ולמצוא תחומי עניין משותפים. אלו יכולים לנוע בין בישול משותף, יציאה לטיולים, ביקורים תכופים במוזיאונים, האזנה משותפת למוזיקה, צילום ואפילו הליכות בשעות הערב.

6. הקפידו לשתף בכל דבר שמפריע גם אם הוא "חסר ערך"

כפנסיונרים, חלק מן ההסתגלות לחיים משותפים תלוי גם במידת הפתיחות והיכולת לשתף תחושות, כאשר ישנו דבר מה המפריע לאחד מן הצדדים. לכן אל תהססו להיפתח בפני בן או בת הזוג שלכם, וראו בכך כחלק מן התהליך הכולל שבמהלכו אתם לומדים כיצד אפשר לנהל חיים משותפים המתפרסים על פני מרבית שעות היום. בכדי למקסם את תוצאות התהליך, ערכו בחודשים הראשונים מעין שיחה שבועית או תקופתית שתהיה מוסכמת ביניכם, ובה יצופו תחושות שליליות שרצוי שלא לשמור בבטן.
 
זוגות קשישים מבלים יחד

7. שפרו את חיי המין שלכם

חיי מין מספקים הם צורך אנושי בסיסי, והיציאה לחיי גמלאות היא זמן נהדר לשפר אותם ובכך לחזק את הזוגיות. כעת, כשהילדים כבר מזמן לא בבית וכשמקום העבודה אינו גובה מכם כוחות, נסו להכיר אחד את השנייה טוב יותר. לא רק ששיפור חיי המין יחזק את מערכת היחסים, הוא גם יסייע לכם בחיזוק היכולות הגופניות ובשיפור מצב הרוח. לחצו כאן כדי להכיר 9 עצות לחיי מין משופרים בגיל מבוגר.

8. דונו בהוצאות הכלכליות

פרישה לגמלאות מסמלת שלב חדש ומסקרן בחיים, אך גם צופנת בחובה לא מעט חששות כלכליים בנוגע לדמי הפנסיה והחסכונות שנצברו עם השנים. לחשש הכלכלי יש יכולת להשפיע באופן ניכר על טיב מערכת היחסים, הן בשל העובדה שהוא גורם המגביר תחושות מתח נפשי ועצבנות והן בגלל תחושת התסכול שעשויה לעלות במקרה שבו אחד מבני הזוג מתנהל בצורה בזבזנית מדי. לכן, דונו בחסכונות ששמרתם בצד ותכננו יחד את האסטרטגיה הכלכלית העתידית שלכם, באמצעותה תקבעו קווים אדומים בהוצאות החודשיות ותמנעו את האווירה השלילית שעשויה הייתה לצוץ בהמשך.
 
זוגות קשישים מבלים יחד

9. שתפו אחד את השנייה בציפיות שלכם לעתיד

כבני אדם, כל אחד מאתנו מחזיק בשאיפות וברצונות משלו, ובמקרים רבים ייתכן כי בן או בת הזוג שלכם ידמיינו את חיי הגמלאות בדרכים שונות מכם. אין בכך דבר פסול ופעילויות נפרדות הן דרך מעולה לתחזק את מערכת היחסים, אך רצוי גם לערוך שיחה ולהבין מה הם הרצונות של כל אחד מן הצדדים. שיחה שכזו לא רק תבטל את גורם ההפתעה, אלא גם תסייע למציאת אינטרסים ותחומי עניין משותפים שרק יגבירו את הציפייה והסקרנות לקראת הפרישה.
 

מקור: Candida Performa, HuskyherzmisignHillebrand SteveFrancisco Osorio

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: