print header

8 סיבות שמובילות לעצב ושאנו לא מודעים אליהן, ואיך לחזור לחייך

 חשים שאתם עצובים ומדוכדכים, אך לא תמיד יודעים מדוע? בין אם אתם נמצאים בצומת דרכים חשוב בחיים ולא יודעים לאן לפנות, מסתירים משהו או פשוט מרגישים אבודים, העצבות היא כמו ענן שמעיב עלינו מדי פעם. למרות שברור לנו שעלינו לטפל בעצמנו כשהוא מגיע ומאיים להוריד עלינו מבול, אנו בדרך כלל מעדיפים פשוט לעטות על עצמנו מסכה מעוטרת בחיוך, ולהעמיד פנים שהכול בסדר. הסיבה לכך היא בדרך כלל האופן השלילי שבו החברה תופסת את תחושת העצב והסטיגמות שיש על דכדוך. עם זאת, חשוב לזכור שעצבות היא תחושה חשובה בדיוק כמו השאר, ולכן אסור להתעלם ממנה, אלא לטפל בה לפני שהיא תחמיר. לשם כך ריכזנו עבורכם את דבריה של שרה בראון, כותבת, דוברת ופעילה בתחום מחלות הנפש, שמסבירה אודות 8 סיבות שגורמות לתחושת העצב ושאנחנו לא תמיד מודעים אליהן, ומציגה שיטות להחזיר את החיוך לפנים. אתם מוזמנים להיעזר בעצות שלה כאשר אתם חשים עצובים, או כדי לעזור למישהו אחר שמשתף אתכם בתחושותיו השליליות.
 
סיבות לעצב: בובה של ליצן עצוב בתוך סלסלת קש

1. חוסר יכולת להביע צרכים

עצבות לא מתרחשת בין לילה, אלא מדובר בתהליך שבו מצד אחד קשה לנו לבטא את הצרכים שלנו בפני אחרים, ומצד שני אנו מצפים מהחברה שתקרא את מחשבותינו ותבין מה עובר עלינו מבלי שנגיד מילה. במקביל, אנו לא מספקים לאחרים הזדמנות להכיר את אישיותנו האמיתית, כי אנו חוששים שהם יתרחקו מאיתנו. עם זאת כשאנו עצובים, דווקא כדאי לנו להפגין פגיעות בפני אחרים, זאת על מנת שימלאו לנו חוסרים של מרכיבים שחיוניים בחיינו כמו הבנה, חמלה ותקווה. לכן אם אתם חשים כך, עליכם ללמוד לבטא את תחושותיכם בכל דרך אפשרית, למשל, לכתוב את הערכים והיעדים שלכם, את כל נקודות האור שבחייכם ואת הדרישות שלכם מאחרים, ואז להראות את הרשימה הזו לחבריכם או בני משפחתם ולשאול אותם כיצד הם יוכלו לעזור במימושן.

2. חוסר בתמיכה

אחת הסיבות שמובילות לעצב היא בדידות, אך לא רק זו הפיזית שבה אין מסביבנו אנשים, אלא גם זו שנובעת מתחושה כאילו אף אחד לא מבין או מכיר אותנו באמת, ואם נחשוב על כך, כולנו צריכים לדעת שיש לפחות אדם אחד שנוכל להיפתח בפניו כדי לחוש בטוחים ומשוחררים. מה שמעצים את העצבות היא העובדה שעלינו לדאוג לעצמנו ולהתנהג כמו גיבורים חזקים שנלחמים למען עצמם, כי אף אחד אחר לא עושה זאת בשבילנו. בנוסף לכך, כשאנו מסתכלים סביבנו, אנו נדהמים מיכולתם הלא מובנת של אחרים לחייך ולתפקד, מבלי לחשוב שאולי גם הם מתנהגים כמו גיבורים בלית ברירה. לכן, במצב שכזה שמוביל לעצב, עליכם להיפתח בפני מישהו, בין אם מדובר באדם קרוב ובין אם מדובר בגורם מקצועי, ובכך לאפשר לו לעזור לכם. אם אתם חושבים שפתרון שכזה יגרום לכם להיתפס בעיני אחרים כ"חלשים", זכרו שהחולשה האמיתית לא טמונה בעצב שלכם, אלא בכך שאתה מסתירים אותו ומעמידים פנים שהכול בסדר.
סיבות לעצב: בחורה יושבת על קצה של מזח

3. אבדן זהות

ככל שאנו מתבגרים, הזהות שלנו יותר ויותר מושפעת מהתדמית שהיינו רוצים שתהיה לאנשים אודותינו, ולכן כשאנו עצובים, אנו לא משתפים את תחושותינו אלא מסתירים אותן מחשש שיירתעו מאיתנו. התנהגות שכזו גורמת לנו לעטות על עצמנו מסכה שמבטלת את האותנטיות שלנו, ובכך עוצרת אותנו בדרך להצלחה ולמימוש הצרכים האמיתיים שלנו. בנוסף לכך, אנו גם לא יכולים לזהות את הצרכים והזהויות האמיתיות של האחרים, ופשוט קופאים במקום כשאנו נדרשים להתנהג באופן כן כלפיהם, מה שהופך אותנו לאדישים כלפי סבל של אחרים ומבודדים מהחברה. אם אתם מזדהים עם המצב, עליכם להוריד את המסכה ולתת לאופי האמיתי שלכם לפרוץ החוצה – עם העצב שבתוכו. השחרור הזה יכווץ את התחושות השליליות, ויהפוך אתכם לאנשים שמחים יותר.

4. משבר

כולנו חווים משברים מדי פעם – החל מעומס אדיר בעבודה ועד לפרידה או אובדן של אדם קרוב, אך כיצד אנו מתנהלים במצבים האלו, וכמה אנו נותנים להם להשפיע עלינו? התשובות לשאלות הללו מתחילות מעצם הידיעה שייקח לנו זמן להתגבר על משברים, ושמותר לנו לחוש עצב בגללם. למעשה, ההרגשה השלילית הזו מעידה על כך שהיינו קשורים לדברים שאיבדנו ועברנו, והיא מעניקה להם משמעות. יתרה מכך, היא עוזרת לנו להבין את עצמנו טוב יותר ומעניקה לנו שיעורים ותובנות שלא היינו מקבלים בדרך אחרת. לכן במצב שכזה, במקום להירתע מהעצב, עליכם לחבק אותו ולשלוט בו לפני שהוא ישלוט בכם. הכי חשוב – כשאתם מתגברים על מצוקה או משבר, היו סבלנים עם עצמכם, ודעו שאתם עוברים תהליך טבעי לחלוטין.
סיבות לעצב: בובת קרטון אדומה של אדם בוכה ומחזיק לב שבור

5. חוסר חשיבות והשפעה

מכירים את התקופות האלו שבהן אתם חשים לא מסופקים ממה שאתם עושים ושאתם לא נותנים מעצמכם את מה שאתם מסוגלים? למשל, שאתם תקועים במערכות יחסים לא בריאות, במקום עבודה שלא מממש את כל יכולותיכם, ושאתם חסרי כל מיקוד או משמעות. כל הדוגמאות האלו, שרבים מאיתנו חווים בחייהם, מסתכמות לתחושות שאין לנו מספיק שליטה בחיים ושהעצב מחלחל לכל היבט בשגרה שלנו. אולי זה הסימן לכך שאנו זקוקים לאיזו סטירה מצלצלת שתגרום לנו להסתכל על החיים שלנו ולשאול – האם הם מה שמגיע לנו? אם התשובה שלילית, כנראה שהגיע הזמן לשנות בהם משהו, ובמצב שכזה עליכם להשתמש בעצב כדי לצמוח ממנו.

6. מסרים שליליים

כשאנחנו עצובים, אנו לא תמיד זוכרים שאנחנו בעלי ערך רב ומסוגלים לעשות הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. מצב שכזה הוא לא המציאות, אלא רק סיפור שאנו מספרים לעצמנו ושגורם לנו להרגיש כאילו אנחנו מאבדים את השפיות שלנו בגלל לחץ והערכה עצמית נמוכה. ברגע שנשנה את הסיפור הזה – כל תפיסת העולם שלנו תיצבע בגוונים ורודים יותר. אם גם אתם מוצאים את עצמכם משתמשים בביטויים שליליים, החליפו אותם בכאלו שהם חיוביים יותר ומבטאים אהבה ותקווה – על אחת כמה וכמה כשאתם לא שומעים אותם מאחרים. כך אתם גם תבינו כמה אתם באמת שווים, ושיש לכם כל כך הרבה להעניק לעולם.
סיבות לעצב: ציפורים עפות מעל ים, על רקע של שמיים ורדרדים-סגלגלים

7. גורמים חיצוניים

לפעמים קורים בעולמנו דברים שאנו לא יכולים לשלוט בהם, כמו עוני, סבל וחוסר צדק. ההיגיון הבריא שלנו אומר שאנו לא יכולים לתקן את המצב הזה, אך במציאות – עלינו לנסות לעשות זאת. אם אתם מחליטים לפעול כך, זכרו שאתם לא בחרתם במצב הנוכחי, אך אתם כן יכולים לקבוע מהי העמדה שלכם כלפיו, והאם אתם רוצים להילחם בו או לברוח. במקרה הזה, מומלץ לכם להילחם ולפעול – במקום להאשים את כל מי שמסביבכם בעוול שנעשה לעולם. אל תחשבו על כך שאין טעם לעזור כי כבר נכשלתם בכך בעבר, אלא תנו הזדמנות נוספת. תנו לתחושות שלכם להוביל אתכם, וזכרו כי לוקח זמן לעשות שינוי בעולם – וברגע שזה יקרה, תהיה לעצב שלכם משמעות גדולה יותר.

8. דיכאון

אנשים רבים שחשים עצב גדול יכולים לחשוב בטעות שהם בדיכאון, ולכן חשוב לנו להבדיל בין השניים; דיכאון הוא מצב שעלול להיווצר כאשר תחושת העצב לא עוזבת לאורך הזמן מסיבות שונות כמו אלו שמנינו מעלה או שבכתבה הבאה, או מחוסר איזון כימי – כל מקרה לגופו. במצב של דיכאון, העצבות משולבת עם תחושת ריקנות עצומה, אדישות ומועקה באזור החזה. לעיתים היא אפילו משבשת את שיקול הדעת וגורמת לנו להתנהג באופן שהוא שונה מבימים בריאים יותר, למשל, להיסגר בתוך עצמנו במקום להיפתח בפני אחרים. אם אתם מתמודדים עם מצב שכזה, אתם חייבים לבקש עזרה, גם אם אתם לא יודעים מה הסיבה שגרמה לו; אספו מסביבכם אנשים שאתם סומכים עליהם, אל תהססו ללכת לפסיכיאטר וליטול תרופות בהמלצתו, והיו מוכנים לכך שמדובר בתהליך ממושך שיכול לקחת זמן. במהלך התקופה המאתגרת הזו, זכרו שבסוף תשובו לחייך ולשמוח כמו פעם.
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.