maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

11 דרכים להימנע מדיכאון בעקבות בידוד בימי משבר הקורונה

 משבר הקורונה מאלץ רבים מאיתנו להישאר בבית, לעיתים בחוסר מעש ובייאוש רב שרק הולך וגובר. לפי מומחים רבים, הבדידות וחוסר האונים שתוקפים אותנו עלולים לגרום לנו לחוש רע, ובמקרים קיצוניים אף לדרדר אותנו לדיכאון. מפני שחשוב לנו שתשמרו על שמחת החיים שלכם במיוחד בתקופות שכאלה, אספנו עבורכם 11 טיפים של מומחים, שנועדו לעזור לכם להימנע מלחץ ומדיכאון. מכירים מישהו שכבר התייאש לחלוטין מהשהייה בבית? שתפו עימו את הכתבה בתקווה שהיא תעזור לו. אל תשכחו שבסופו של דבר – משבר הקורונה יעבור, וכולנו נחזור לשגרה המבורכת שלנו!
 
טיפים למניעת דיכאון בבידוד: אישה מחויכת שותה מספל בבית

1. קחו נשימה עמוקה

אחד הדברים הראשונים שמציעים לאנשים במצבי לחץ ודיכאון הוא לנשום עמוק, וזה בדיוק מה שמומחים רבים יגידו לכם לעשות. ישנן כמה דרכים נפלאות ומוכרות ליישם זאת גם בימי הקורונה, ואם מעולם לא ניסיתם אותן – עכשיו יש לכם הזדמנות. אחת הן היא יוגה, המשלבת פילוסופיה רוחנית עם אימון גופני וידועה ביכולותיה להרגיע את הגוף והנפש. בכתבה הבאה תמצאו שלל תנוחות יוגה נפלאות שיסייעו לכם לזכות ברגיעה מיוחלת ובשלל תועלות בריאותיות נוספות. שיטה ידועה אחרת שכדאי לנסות היא מיינדפולנס, שנועדה לסייע לאדם לעסוק באופן מודע בהווה ללא שיפוטיות או הסחות דעת, ותוכלו ללמוד עליה במדריך הבא

2. נצלו את הזמן לניקיונות ולסידורי בית

אנשים שיושבים עכשיו בבית, ודאי חושבים לעצמם שהם "תקועים" בו, במקום לקלוט איזו הזדמנות יש להם לנקות ולסדר אותו, בעיקר לקראת חג הפסח שמתקרב בצעדי ענק. אז הפשילו שרוולים, הוציאו את חומרי הניקוי והתחילו להבריק את הרצפות ולסדר את הארונות. בנוסף, לא מספיק שאנו גם ככה חשים סגורים בבית, כשהוא מלוכלך ומבולגן אנו עלולים לחוש אי נוחות עד לרמת קלסטרופוביה, וכדי למנוע מצב שכזה כדאי לכם להיעזר בכתבת הטיפים הבאה. כמו כן, זהו זמן נהדר לאמץ הרגלים חדשים ולעשות דברים שלא יוצא לכם ביומיום, כמו סידור מסמכים וניירת, קריאה והכנת מתכונים חדשים.
טיפים למניעת דיכאון בבידוד: אב ובנו מנקים רצפה

3. אל תהיו קשים עם עצמכם

דרך נוספת לעבור את התקופה הזו שהיא לא פשוטה ולעיתים גם מייאשת, היא לוותר מעט ולהיות סלחנים כלפי עצמכם במקום להכות כל הזמן על חטא. למשל, אל תלקו את עצמכם אם אתם או ילדכם מבלים יותר זמן מהרגיל מול מסכים שונים – הרי זאת תקופה חדשה עם כללים חדשים, לא מצב שהוא בשליטתכם ושצריך לחשוב עליו הרבה כל עוד הוא לא מגיע לדרגה קיצונית. במקום זאת, זכרו שאתם עושים את המיטב כדי לשמור על עצמכם ועל כל המשפחה. בנוסף, אל תביעו את החשש ורגשות האשם שלכם בפני ילדכם, מכיוון שהוא עלול לשמוע את דבריכם ולהילחץ מהם, ואף להבין שיש לו סיבה לפחד מהמצב.

4. ארגנו מפגש וירטואלי

נמאס לכם לבלות בין 4 קירות לבד או עם אותם אנשים? רוצים לצאת לבלות קצת בחוץ ולראות חברים ומשפחה? הטכנולוגיה של היום מספקת לכם שלל פתרונות וירטואליים שנועדו להקל עליכם ולעזור לכם לשמור על קשרים מרחוק. כמה מהם הן האפליקציות הוותיקות והמוכרות סקייפ ו-וואטסאפ שבכתבה הבאה, או התוכנה זום שהפכה לאחד מהשמות החמים של התקופה האחרונה ומוצגת במדריך הבא. הן אמנם לא מהוות חלופה מושלמת לבתי קפה או פארקים, ובטח שלא לחיבוק חם, אבל הן מספיק טובות כדי לשמור על קשרים עם האהובים עלינו.
טיפים למניעת דיכאון בבידוד: אישה שמחת בשיחת ווידאו

5. עזרו לקהילה

חלקנו לא יכולים לצאת מהבית, אך אלו שכן – יכולים לתרום לקהילה ולסביבה הקרובה, שזקוקה לעזרה בעיקר בימים אלו. אם אתם לא עובדים ורוצים למקד את הזמן שלכם במטרות טובות, תוכלו להשתתף בפעילויות שונות הכוללות חלוקת מזון לנזקקים ולמבודדים. כמה מהן מתארגנות על ידי עיריות שונות ברחבי הארץ, ותוכלו לברר אודותיהן דרך עמודי פייסבוק עירוניים או טלפונית מול משרדי העירייה. אם אתם לא מעוניינים להסתכן במפגשים חברתיים, אתם גם יכולים להביא מכתבים או מתנות קטנות לשכנים מבודדים או מבוגרים – מדובר בפעילות פשוטה שעושה המון, ותגרום לכם וגם להם לשמוח.

6. צרו קשר עם אנשי מקצוע

חשים שאתם בכל זאת מתקשים להתמודד עם המצב וזקוקים לעזרה מאיש מקצוע כמו פסיכולוג או פסיכיאטר? אל תתמהמהו ובקשו אותה. אם אתם חוששים שהם לא עובדים כרגע, הרשו לנו להרגיע אתכם ולומר שהם מעניקים את שירותיהם נאמנה, וחלקם אף מוכנים לקבל לקוחות חדשים. חלק גדול מהם אפילו מוכנים לקיים פגישות וירטואליות, כך תוכלו לשוחח עימם מבלי לצאת מהבית. אם  מעולם לא השתמשתם בשירותים שכאלו ואין לכם מושג איך למצוא אותם, כדאי שתתייעצו עם רופא המשפחה או מוקד קופת החולים שלכם.
 
טיפים למניעת דיכאון בבידוד: אישה עצובה ששמה יד על העיניים

7. הימנעו מהרגלים לא בריאים

בתקופות מאתגרות ומבלבלות שכאלו, אנשים מעדיפים להעביר את הזמן עם צריכה מוגזמת של סיגריות, שתייה ומאכלים לא בריאים שמלאים בשומן וסוכר כמו שוקולד ופיצה. למרות שאורח חיים שכזה נראה כמו דרך נהדרת לרומם את הרוח ולהתעודד, מומחים גורסים שיש לו סיכויים גבוהים דווקא להוביל לדיכאון בחלוף הזמן. גם אכילה מועטה או שינה לא רציפה עלולים לדרדר אתכם למצב שכזה. כדי להימנע מדיכאון, השתדלו לשמור על אורח חיים מאוזן שכולל תזונה בריאה כפי שמתוארת במדריך הזה, שינה מספקת ופעילות גופנית, שבה ניגע בסעיף הבא.

8. התעמלו

אנו יודעים שבימים שכאלו, שבהם אנו נאלצים להישאר בבית, הקאנטרי סגור ואפילו נאסרת פעילות גופנית בשכונה – הכי קל לשבת מול הטלוויזיה בחוסר מעש ולבלוס. עם זאת, דווקא כדאי לדרבן את עצמכם לעשות פעילות גופנית בחדר שלכם, זאת מכיוון שספורט משחרר חומר כימי בשם אנדורפין, שיכול להגביר הנאה ולהוריד לחץ. בימים אלו אפילו קל מאוד לעשות זאת, גם בלי מכשירי כושר ומדריך צמוד, בעזרת סרטוני הדרכה ביוטיוב או כתבות המציגות תרגילי כושר, כמו האימון הביתי שבכתבה הבאה. אם יש לכם כלב, תוכלו לנצל את הסיבוב איתו להליכה איטית ורגועה שבה תשחררו מעט את הגוף באוויר הצח. הכי חשוב – אל תוותרו לעצמכם, וערכו אימונים לפחות פעמיים בשבוע.
טיפים למניעת דיכאון בבידוד: בחורה מתעמלת בבית

9. קחו הפסקה מהחדשות

כאזרחי מדינה שכל הזמן קורים בה דברים, אנו רגילים לצפות כל הזמן בחדשות, בעיקר בתקופות משבר. אין לנו ספק שחשוב להתעדכן, אך מומחים יקראו לכם להתנתק מדי פעם מהתקשורת, ולא לצפות בטלוויזיה ולהיכנס לאתרי החדשות 24 שעות ביממה. במקום זאת, הם ממליצים לכם להיכנס לאתרים רשמיים כמו אלו של קופות החולים, שמספקות מידע והנחיות, ושל ארגון הבריאות העולמי ומשרד הבריאות, שגם מפרסמים עדכונים שוטפים מהארץ והעולם. לפי אותם מומחים, עליכם להגביל את משך הצפייה בחדשות לחצי שעה פעמיים ביום, ואת ההתעדכנות באינטרנט לכמה דקות, 3 פעמים ביום. בנוסף, אם אתם חשים בימים אלו ברע, למשל, מנוזלים או סובלים מתסמין קל אחר, אל תבדקו ברחבי האינטרנט במה מדובר, כי אתם עלולים לקבל תשובה מפחידה שתגרום לכם לחשוב בשוגג שמדובר בקורונה.

10. היצמדו לשגרה והציבו לעצמכם גבולות

כשנמצאים בבית לתקופה ממושכת, מאוד קל לעשות מה שרוצים – לקום מתי שמתחשק, לצפות בטלוויזיה למשך שעות, ולאכול מתי שבא. לפי מומחים, אורח חיים שכזה עלול להוביל לדיכאון, והם משווים בין ניהול זמנים נכון והצבת גבולות לסידור הבית – ברגע שתארגנו את התכניות שלכם, יהיה לכם קל יותר לשמור על יציבות נפשית. בשל כך, הם ממליצים לכם לשמור על שגרה קבועה ויעילה, שכוללת יקיצה מוקדמת, תחילת יום עבודה בשעות 8-9 – אם אתם עובדים מהבית, ואכילת ארוחות בשעות סבירות. בנוסף, הם גם ממליצים לאכול במטבח או בפינת האוכל, ולעבוד ליד שולחן עבודה ולא על הספה. ברגע שיהיו לכם גבולות ברורים ושגרה קבועה, יהיה לכם קל להישאר רגועים.
 
טיפים למניעת דיכאון בבידוד: אישה עובדת מהבית, ליד שולחן עבודה

11. חשבו חיובי

אנו מודעים לכך שקל לחשוב שלילי ולפחד בימים אלו – לא רק מהנגיף, אלא גם מהשילוב שלו עם הבהלה שנזרעת סביבו, בין אם היא מוצדקת ובין אם לאו. בדיוק בגלל זה עלינו לשנות תפיסה ולהסתכל על העולם באור חיובי יותר. אם אתם נוהגים לשלוח לאחרים כתבות מפחידות אודות הקורונה, מומחים ממליצים לכם להפסיק לעשות זאת, או לחלופין לשתף במקומן סרטונים ויראליים מצחיקים, כמו אלו שבכתבה הבאה. בנוסף, תוכלו לחתום כל יום עם משחק נהדר עם עצמכם או עם אחרים, בו תגידו או תכתבו את הדבר הכי טוב שקרה היום – משהו שאתם חוויתם, או אפילו ידיעה חדשותית משמחת. פעילות שכזו תגרום לכם לבחון מחדש את מה שעברתם דרך מסגרת חיובית. כמובן שתוכלו גם לשמוע כמה שירים משמחים שיעלו חיוך על פניכם וירגיעו אתכם, כמו אלו שבכתבה הבאה. אם תשתמשו בכמה או בכל עצות המומחים הללו, תצליחו לשרוד את ימי משבר הקורונה ולשמור על שמחת החיים שלכם.
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו