maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

זו הדיאטה שתפחית את הסיכוי לחלות באלצהיימר

 כיום, עקב כמות החולים הבלתי נגמרת ובגלל שפתרונות רפואיים לה טרם נראים לעין בעתיד הקרוב, המודעות למחלת האלצהיימר והחשש ממנה רק עולים משנה לשנה, ומכיוון שכך כדאי מאוד להכיר דרכים שונות ויעילות כדי למנוע או לפחות להפחית את הסיכון ללקות במחלה הקשה הזו. לכן, אנחנו רוצים לשתף אתכם בדרך יעילה, מוכחת מחקרית ובריאה לחלוטין שתפחית את הסיכון שלכם לחלות באלצהיימר וגם תחטב את גופכם – דיאטת המוח (MIND Diet). דיאטה מיוחדת זו נמצאה כיעילה ביותר להפחתת הסיכון לחלות באלצהיימר, לכן מוטב מאוד שתכירו אותה כבר עכשיו כדי שגם אתם תוכלו להיעזר בה ולזכות בחיים ארוכים, בריאים ומאושרים.

הדיאטה שמונעת אלצהיימר: גזרים, פירות יער, תות, פלפל, עלי כרוב, עלי תרד ואגוזי מלך מונחים על שולחן

מהי דיאטת המוח

דיאטת המוח היא למעשה תכנית אכילה בריאה ששמה לה למטרה להפחית את הסיכוי לחלות במחלות קוגניטיביות כמו אלצהיימר ודמנציה. דיאטה זו הוצגה לראשונה בשנת 2016 ובבסיסה עומדות שתי דיאטות מוכרות – הדיאטה הים תיכונית ודיאטת דש – שפותחו במטרה למנוע לחץ דם גבוה. שתי הדיאטות האלו זכו להיחשב במקום הראשון ברשימת הדיאטות הטובות ביותר בעולם בשנים האחרונות לפחות פעם אחת – וזה סימן שהן איכותיות, מראות תוצאות טובות ואחוזי המשתמשים בהן גבוהים במיוחד.

אם כן, ממה מורכבת דיאטת המוח? בדומה לשתי הדיאטות שהיא משלבת בתוכה, דיאטת המוח כוללת הרבה "מזון למוח" שמשפר את הזיכרון והריכוז – עלים ירקות, פירות יער, אגוזים, שמן זית ודגים שומניים. דוגמאות לתפריטים בדיאטה שכזו יכולים לכלול למשל בין היתר דג סלמון מבושל בשמן זית עם ירקות ירוקים וקינואה או שיבולת שועל עם שקדים ואוכמניות. לאחר שהבנו מהי למעשה דיאטת המוח, כעת נוכל לצלול לעומק ולהכיר את היתרונות המשמעותיים שלה על גופנו.

הדיאטה שמונעת אלצהיימר: פאזל של אישה מבוגרת עם חלקים חסרים

יתרונותיה של דיאטת המוח

  • מפחיתה את נזקי הרדיקלים החופשיים.
  • עוזרת להפחית היתכנות של דלקות שונות.
  • מגינה מפני דמנציה, צניחה קוגניטיבית ומחלת אלצהיימר.
  • מגנה מפני בעיות בריאות כרוניות אחרות הנפוצות בקרב מבוגרים מזדקנים, כמו מחלות לב, עליה במשקל ותסמונת מטבולית.
  • משפרת את רמת הסוכר בדם.
  • מפחיתה את הסיכון להשמנה.
  • משפרת את יכולת הניידות ואיכות החיים.

במחקר שפורסם בשנת 2015 אשר בדק למעלה מ-900 מבוגרים נמצא שאצל אנשים אשר אכלו בהתאם לתפריטים של דיאטת המוח, ירד הסיכון לחלות במחלת האלצהיימר ב-53% לעומת מבוגרים שלא הקפידו על הדיאטה החשובה הזו. ממצא מעודד נוסף העולה מהמחקר הזה הצביע על כך שמבוגרים לא צריכים לשמור בצורה קפדנית על הוראות הדיאטה או להיות נוקשים לגבי עצמם בכל הנוגע לשמירה על המאכלים שהם אוכלים, כדי לקבל תוצאות טובות. גם בקרב אלו ששמרו במתינות על המאכלים שצרכו, בהתאם להמלצות דיאטת המוח, נרשמה בממוצע ירידה של 35% בסיכון לחלות באלצהיימר.

במחקר אחר שפורסם גם הוא בשנת 2015 נבדקו כ-1,000 אנשים - מחציתם התמידו בדיאטת המוח לאורך 5 שנים והחצי השני שמר על דיאטה רגילה אחרת. בסוף התהליך התגלה כי בקרב השליש העליון של האנשים שהקפידו על דיאטת המוח לעומת השליש התחתון בקרב האנשים שצרכו תזונה רגילה, נרשם הבדל קוגניטיבי של 7 וחצי שנים. כלומר, האנשים אשר שמרו על דיאטת המוח היו צעירים יותר קוגניטיבית ב-7.5 שנים לעומת השאר – מה שמראה שדיאטת המוח מאטה משמעותית את הדעיכה הקוגניטיבית עם הגיל. יש מספר מזונות שהוכחו כמסייעים לתמיכה בזיכרון ובתפקוד תקין של המוח, במיוחד אלו שעשירים בנוגדי חמצון כמו תותים ואוכמניות (המכילים פלבונואידים כמו אנתוציאנידינים), שמן זית, שוקולד מריר ותה ירוק (אשר מכילים פוליפנולים).

הדיאטה שמונעת אלצהיימר: תמונה מטושטשת של אישה מבוגרת מגרדת בראשה

חוקרים רבים מאמינים כי מזונות שעשירים בנוגדי חמצון, כאלו הכלולים בדיאטת המוח, משפיעים באופן חיובי מאוד על למידה, זיכרון וקוגניציה. ישנן מספר סיבות לכך:  

  • הם מגנים על תאי עצב מזדקנים מהשפעה שלילית של לחץ הקשור לתקשורת תאית, על ידי הגדלת הכמות של תאי עצב שעוזרים לשמור על תפקוד תקין במהלך ההזדקנות.
  • כמה מהמזונות העיקריים בדיאטת המוח הם ירקות עם עלים ירוקים כמו כרוב עלים ותרד – מזונות שעוזרים להגן על המוח מפני לחץ חמצוני כיוון שהם מכילים כמויות גבוהות של תרכובות נוגדות חמצון הנלחמות בו. נוגדי חמצון אשר נמצאים בירקות שכאלה הם לוטאינים, זיאקסנטינים, פנולים ופלבונואידים.
  • דיאטת המוח מעודדת צריכה של מזונות בעלי שומנים בריאים המזינים את המוח, כגון דגים כמו סלמון ואגוזים מסוימים כמו אגוזי מלך או זרעי פשתן, המכילים חומצת שומן אומגה 3. לחומצת שומן זו יש תכונות אנטי-דלקתיות התומכות במערכת העצבים ובמערכת החיסונית, ובאופן כללי היא בריאה וחשובה לבריאות המוח, משום שהיא עוזרת ליצור חיבורים בין תאי עצב ובמקביל מסייעת לשמירה על רמה תקינה של סוכר בדם.
  • מזונות בצבע בהיר – כמו גזר, עגבניות, תפוחי אדמה שונים, המכילים כולם נוגדי חמצון הנקראים קרוטנואידים, שעשויים לסייע במניעת היווצרות של חלבון עמילואיד בטא – משקע בלתי מסיס של חלבון המופיע במוחם של חולי אלצהיימר, פרקינסון, קטרקט ועוד.
הדיאטה שמונעת אלצהיימר: תות פרוס לשניים ולידו שלוש אוכמניות

אז מה אוכלים כדי להגן על המוח?

  • ירקות בעלי עלים ירוקים כמו תרד, כרוב על וכדומה.
  • ירקות טריים אחרים, למשל ירקות ממשפחת המצליבים כגון ברוקולי, כרוב ניצנים, פלפלים, עגבניות, גזרים, פטריות, שעועית ירוקה וכדומה.
  • פירות טריים, במיוחד כל סוגי פירות היער הכוללים בין היתר תותים, אוכמניות, פטל, דובדבנים, חמוציות וכדומה.
  • אגוזים וזרעים כגון אגוזי מלך, שקדים, זרעי צ'יה, זרעי פשתן וכדומה.
  • קטניות כגון חומוס, שעועית שחורה, עדשים וכדומה.
  • 100% דגנים מלאים כגון שיבולת שועל, קינואה, אורז חום, שעורה, כוסמין, לחם מ-100% חיטה מלאה וכדומה.
  • דגים, במיוחד דגים מדושנים שניצודו כגון סלמון, סרדינים, הליבוט, טרוטה, טונה ומקרל, שנחשבים כולם למקורות מצוינים לחומצות שומן אומגה 3.
  • בשר רזה כמו עוף לא מצופה ולא מטוגן.
  • שמן זית, המשמש כשמן הבישול העיקרי בדיאטה זו ויכול לבוא לידי שימוש גם בתיבול סלטים, ירקות וכדומה.

בנוסף למזונות המצוינים לעיל, דיאטת המוח מאפשרת צריכה של כוס יין אחת ביום (יין אדום בעיקר, מפני שהוא עשיר בנוגדי חמצון הנקראים רסברטרול), ואכילה מתונה מאוד של ממתקים. בכל הנוגע לאכילת ביצים, אלו לא מצוינות באופן מפורש תחת מזונות דיאטת המוח, עם זאת מומחים רבים מאמינים כי אכילה נכונה, בריאה ומאוזנת של ביצים יכול לשמור על בריאות המוח. הסיבה לכך היא שביצים מסוגלות לתמוך בקוגניציה של האדם – כך עולה ממחקר שבוצע באוניברסיטת ג'ורג' מייסון. בנוסף, הן מקור נהדר לוויטמין B, כולין, שומנים בריאים, חלבון, קרוטנואידים כמו לוטאין ועוד.

קבוצת מזון נוספת שלא מוזכרת באופן מפורש בדיאטת המוח היא מוצרי החלב השונים. עם זאת, מומלץ להגביל לכמויות קטנות את צריכתם של מוצרי חלב עשירים בשומן לרמה של 30 גרם גבינה במשך פעמיים בשבוע בלבד. רשויות בריאות רבות ממליצות על צריכת מוצרי חלב מותססים כגון יוגורט לא ממותק או קפיר - בשל היתרונות הפרוביוטיים שלהם, וכן מינרלים כמו סידן ועוד שלל חומרים מזינים אחרים שמצויים בהם.

הדיאטה שמונעת אלצהיימר: קרשי חיתוך ועליהם מונחים סוגי אגוזים שונים ורבים

מה לא אוכלים כדי להגן על המוח?

  • רוב סוגי הבשר האדום, כגון בשר בקר, בשר כבש וכדומה.
  • חמאה ומרגרינה (במקום זאת, השתמשו בשמן זית).
  • גבינות ומוצרי חלב עשירים בשומן.
  • חטיפים ממותקים ושתייה מתוקה כגון סודה, קולה, גלידה, עוגיות, בראוניז, סופגניות, סוכריות וכדומה.
  • מזון מהיר, מזון מטוגן ומזון ארוז.
  • כל המזונות המכילים חומצת שומן טראנס ומרבית המזונות המכילים שומן רווי.

רבים מהמזונות הנזכרים לעיל ידועים בתור מאכלים אשר מעלים את הסיכוי לחלות באלצהיימר. באשר להגבלת השומן הרווי, עניין זה עדיין נשאר נושא שנוי במחלוקת – ישנן עדויות לכך שצריכה גבוהה של שומן רווי ושומן טראנס עלולה להגביר את הסיכון לחלות במחלות נוירולוגיות שונות; עם זאתהממצאים הכלליים הנוגעים לקשר בין צריכת שומן והסיכון לחלות באלצהיימר או דמנציה היו לא עקביים. בנוסף, במחקרים מסוימים אחרים נמצא כי צריכת שומן וכולסטרול אינם קשורים לסיכון לחלות באלצהיימר. ככלל, מומלץ להימנע מאכילת המאכלים הללו, אך דיאטת המוח מאפשרת את צריכתם באופן מתון ומוגבל, כך שממתקים מומלץ לצרוך עד 4 פעמים בשבוע, חמאה ומרגרינה עד כף אחת ליום, בשר אדום פחות מ-3-4 מנות בשבוע, מנות מטוגנות עד פעם אחת בשבוע וגבינות שמנות פחות מ-5 פעמים בשבוע

הדיאטה שמונעת אלצהיימר: נתח של בשר אדום ולידו עלי רוזמרין

מחשבות אחרונות

כאשר זה נוגע לדיאטת המוח, אין הרבה סיכונים הקשורים בתהליך זה, שאותו אתם רוצים להתחיל להנחיל לעצמכם. עם זאת, מומלץ לספר לרופא המשפחה שלכם על השינויים שאותם אתם מתכננים לבצע בשגרת האכילה שלכם. חשוב לציין כי גם אם לא תדבקו בצורה המיטבית בדיאטת המוח, עדיין תוכלו ליהנות מהיתרונות שלה על גופכם ולהפחית את הסיכון לחלות בדמנציה או אלצהיימר. עוד בנוסף, כדי להפחית את הסיכון לחלות במחלות אלו חשוב להיזהר מהגורמים העיקריים להם, שהם: סוכרת, לחץ דם גבוה, השמנה, חוסר פעילות גופנית, דיכאון, עישון ומחסור בפעילויות המפעילות את המוח.

לסיכום, דיאטת המוח היא דיאטה המשלבת שתי דיאטות מוכחות אחרות ומטרתה להקטין את הסיכון להפרעות קוגניטיביות כמו אלצהיימר ודמנציה. הדיאטה הזו מערבת את העקרונות של דיאטת הדש והדיאטה הים-תיכונית והיא מדגישה את חשיבות הצריכה של קבוצות מזון בריאות כמו ירקות, פירות יער, אגוזים, שמן זית, דגים, עוף ויין – מזונות העשירים בנוגדי חמצון, פנולים, פלבנואידים, סיבים, מינרלים וחומצות שומן אומגה 3. רצוי להכניס את כל קבוצות המזון האלה לתפריט היומי שלכם ולשלב ביניהם, לכדי יצירת מנות טעימות ומיוחדות שתוכלו להכין בעצמכם. כעת אחרי שקראתם את המידע החשוב הזה, אנחנו בטוחים שתרצו לנסות את הדיאטה הזו, שגם תשמור על המוח שלכם וגם תעזור לכם לרדת במשקל.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו