maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

סיבות לצריכת ויטמין C ואיך לעשות זאת ביעילות

  גופנו הוא כמו מכונה שעובדת ללא הרף, אפילו כשהיא נחה. כדי שאותה מכונה תוכל לעבוד כמו שצריך, יש לדאוג לה ולטפל בה, ולשם כך יש להזין אותה בוויטמינים ומינרלים שיספקו לה את החומרים שדרושים לה. אחד מהוויטמינים החשובים ביותר שכולנו מכירים הוא ויטמין C, אשר לו יש שלל יתרונות בריאותיים שאף חלקכם אינכם מכירים, כמו יכולתו למנוע אלצהיימר ולהגביר את כמות הברזל בדם, אולם ישנה גם בעיה אחת קטנה ומשמעותית בנוגע לצריכתו. בכתבה הבאה תגלו את 6 היתרונות הבריאותיים החשובים של הוויטמין החיוני הזה וגם תלמדו איך ניתן לצרוך אותו ביעילות כדי שתוכלו ליהנות מהם.
 
סיבות לצריכת ויטמין C: תפוזים
 

6 סיבות שבגללן ויטמין C נחוץ לשמירה על הבריאות 

1. מספק לגוף כמות גבוהה של נוגדי חמצון

רדיקלים חופשיים שמגיעים לגופנו משלל גורמים מזהמים, כמו זיהום אוויר, עשן של סיגריות, חומרי הדברה ועוד, גורמים לגוף להזדקן מהר יותר ומעודדים התפתחות של דלקות, סרטן ומחלות כרוניות שונות. עם זאת, צריכת ויטמין C מספקת עוזרת למנוע את כל אותן השפעות מזיקות, משום שיש בו כמות גבוהה מאוד של נוגדי חמצון, ועל כן הוא מומלץ עבור כל אחד, אך במיוחד עבור אלו שמעשנים – זאת משום שעישון הסיגריות מרוקן את הגוף מהוויטמין C שבו, לכן יש לדאוג תמיד למלא את אותם מצבורים.

2. מסייע לשמור על עור צעיר ורענן

האם ידעתם שצריכת ויטמין C עוזרת לזרז ריפוי פצעים ושיקום רקמות? אם כבר שמתם לב להשפעה המפתיעה והחיובית הזו, דעו שהיא נובעת מכך שהוויטמין C אחראי בין היתר לספק לגוף שלנו קולגן – אותו חומר שנדרש על ידי הגוף לצורך בניית עצמות, רקמות חיבור וסחוסים וכן לחידוש העור. על כן ילדים צריכים לצרוך ויטמין C באופן קבוע, שכן גופם גדל ללא הרף והם נוטים לסבול מפצעים וחבלות לעיתים קרובות, אשר יכולים להחלים מהר יותר בעזרתו.

3. עוזר לגוף לספוג ברזל

החשיבות של ויטמין C לגוף לא מסתכמת רק בחומרים המזינים והחיוניים שהוא מספק לו, אלא גם ביכולתו לשפר את ספיגתם של חומרים אחרים כשצורכים אותו בכמויות הנכונות, כשהעיקרי שבהם הינו ברזל. יתרון זה חשוב במיוחד עבור נשים, שנוטות לסבול יותר מגברים ממחסור בברזל בדם, על כן עבורן מומלץ במיוחד לצרוך יותר ויטמין C.
סיבות לצריכת ויטמין C: בדיקת דם
 

4. מחזק את המערכת החיסונית

היתרון הזה הוא האחד שכולנו מכירים, וזה שבגללו ממליצים לנו לצרוך מאכלים שעשירים בוויטמין C במהלך תקופת החורף, או יותר נכון, תקופת השפעת. מעבר לכך ויטמין C מומלץ מאוד לצריכה גם עבור מי שחווה לחץ רב בחייו, שכן אותו לחץ משפיע לרעה על מערכת החיסון ומחליש אותה. ויטמין C יכול לעזור לגוף לאזן את עצמו ולשפר את יעילות המערכת החיסונית ובאופן כללי ביכולתו להקל על תסמיני מחלות כבר בזמן שאתם חולים.

5. מונע מחלות לב וכלי דם

אמנם מומלץ לצרוך 60 מ"ג ויטמין C מדי יום, אך אם תצרכו מעט יותר מזה תזכו ביתרון נוסף שלא רבים מודעים אליו, והוא הגברת כמות הכולסטרול הטוב שבגוף לצד הורדת כמות הכולסטרול הרע, יחד עם הפחתת לחץ הדם – כל אלו עוזרים יחדיו להגן על כלי הדם והלב, וכראיה לכך במחקר שנערך בהשתתפותם של 730 קשישיםנמצא שהסכנה לשבץ הייתה הגבוהה ביותר אצל הנבדקים שצרכו הכי פחות ויטמין C.

6. מגן על המוח מפני אלצהיימר

עוד יתרון חשוב מיוחד של הוויטמין החיוני הזה עבור בני גילאים מתקדמים הוא יכולתו למנוע את מחלת האלצהיימר האיומה. במחקרים נמצא כי מטופלים שסובלים מאלצהיימר ומחלות ניווניות אחרות שקשורות למוח סובלים גם ממחסור בוויטמין C לרוב, ובמחקר אחר נמצא שצריכת ויטמין C אכן עוזרת למנוע את אותן מחלות שקשורות לזקנה.
סיבות לצריכת ויטמין C: איור של איש שמראשו יוצאות חתיכות פאזל

מהן הבעיות שצריך להכיר בקשר לצריכת ויטמין C?

לאור ששת היתרונות החשובים שצוינו ברור לכל שצריכת ויטמין C יכולה לשפר את הבריאות בקלי קלות, אך ישנן 2 בעיות שצריך להכיר בקשר לוויטמין החיוני הזה. האחת היא שקשה לגוף לספוג ויטמין C ביעילות, גופנו סופג רק כ-50% ממנו כשצורכים יותר מגרם ויטמין C ביום. אמנם המנה היומית המומלצת היא 75-90 מ"ג, אך אם חסר לכם ויטמין C בגוף או שאתם סובלים ממחלה, מומחים ממליצים לצרוך הרבה יותר, בייחוד אם אתם מעשנים, ובמצב שכזה הכמויות הגדולות שאתם צורכים מתבזבזות ולא תורמות באופן ניכר לבריאותכם. יחד עם זאת כדאי שתכירו את המקורות הטבעיים לוויטמין C ואת הכמות שהם מספקים לגופכם:
  • פירות הדר למיניהם: לדוגמה תפוז בינוני מספק לגוף 70 מ"ג ויטמין C
  • גמבה אדומה: 90 גרם מספקים לגוף 60 מ"ג ויטמין C
  • קיווי: פרי בינוני אחד מספק לגוף 65 מ"ג ויטמין C
  • תותים: כוס תותים מספקת לגוף 100 מ"ג ויטמין C
  • ברוקולי: כוס אחת מספקת לגוף 80 מ"ג ויטמין C
  • מלון כתום: 160 גרם מספקים לגוף 60 מ"ג ויטמין C
הבעיה השנייה היא שמדובר בוויטמין שאותו נהוג לצרוך בעיקר ממקורות חומציים, כמו למשל פירות הדר, ולכן צריכתו עלולה לגרום לאי נוחות בקיבה עבור אלו שסובלים ממחלות שונות שגורמות לחומציות יתר. בבעיה השנייה קל מאוד לטפל, פשוט צורכים תוספי תזונה של ויטמין C. עם זאת, הפתרון הזה לא עוזר לנו להיפטר מהבעיה הראשונה והעיקרית, והיא שלגופנו קשה לספוג ויטמין C ביעילות.
 
סיבות לצריכת ויטמין C: שייקים מפירות שעשירים בוויטמין C

הפיתרון לבעיית ספיגת הוויטמין C

כ-35% מהאוכלוסייה המבוגרת בעולם המערבי צורכים תוספי תזונה של מולטי-ויטמינים, וכ-12% צורכים באופן פרטני תוספי תזונה של ויטמין C באופן יומיומי, כשהמנה של כל טבליה הינה לרוב 1 גרם. התוספים האלה חשובים עבור חיזוק המערכת החיסונית ושמירה על תהליך תקין של ייצור קולגן בגוף, כמו גם למניעת דימומים ודלקות בחניכיים, שהם כולם סימנים למחסור בוויטמין C. כאמור, הספיגה של הוויטמין C דועכת ל-50% כשמגיעים לכמות של 1 גרם וכדי לפתור את הבעיה הזו מדענים פיתחו פטנט חדש בשם ויטמין C ליפוזומלי, שספיגתו בגוף מגיעה ל-90% גם בכמויות גבוהות - הבדל של שמים וארץ בין צריכתו לבין צריכת ויטמין C בצורתו הרגילה. ויטמין C ליפוזומלי הוא בעצם אותו תוסף מוכר של ויטמין C, אלא שההבדל בינו לבין המקור הוא שהליפוזומלי עטוף במולקולות שומניות שמדמות את הקרומים של תאי הגוף שלנו – הזכות ההבדל הזה ויטמין C הליפוזומלי מצליח לחדור מבעד למעטפת השומנית של תאי הגוף ולהיספג היטב במחזור הדם.  אם שמירה על הבריאות שלכם חשובה לכם ואתם מקפידים על צריכה קבועה של ויטמין C, כדאי שתדעו כיצד לעשות זאת בדרך שתבטיח את יכולתכם ליהנות מכל יתרונותיו. זה יכול לעשות הבדל עצום בשמירה על הבריאות והמראה שלכם!

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: