maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

7 סימנים לכך שהמשפחה שלכם מתמודדת עם יותר מדי לחץ

  כל אימא ואבא יודעים שלחץ הוא חלק ממה שמגיע עם חיי ההורות המודרניים, וחלקנו אף מקבלים זאת כשגרה בלתי נמנעת שכרוכה בין היתר במאבקים על שעת השינה או הניסיון להתמודד עם ילדים שהם אכלנים בררנים. התסכולים שאנו חווים ומכניסים הביתה עלולים לנבוע גם מגורמים חיצוניים כמו כסף ועבודה, והם עלולים להיות תוצר של ניסיון לחנך את ילדינו ללא הצלחה. התוצאה הסופית בדרך כלל היא שבית שחלמנו שיהיה שליו, שקט והרמוני, הופך לבית מלא בתסכול וזעם. במסגרת השאיפה להגיע לחיים ללא לחץ, ניתן לאמץ דרכים שונות ויעילות שעוזרות לצמצם אותו, כמו גם את הפגיעה שנגרמת לילדים ולהתפתחותם התקינה כתוצאה ממנו. לפניכם 7 סימנים שמעידים שמשפחתכם מצויה תחת לחץ רב מדי, כולל עצות מפי אנשי המקצוע כדי להתחיל ולשנות את המציאות בה אתם חיים.
 
סימנים ללחץ במשפחה: ילדה צועקת
 

1. כולם ישנים פחות

כשרמות הלחץ עולות אחד מהדברים הראשונים שנפגעים זו איכות השינה, ובעקבות זאת מגיעים נדודי השינה. המחסור בשינה עלול לגרום לכם ולילדיכם להיות עוד יותר עצבניים ולחוצים, ולהכניס את כולם למעגל שקשה לצאת ממנו. "אם אתם מרגישים שהילדים שלכם תוקפניים יותר מאשר בעבר, נסו להשכיב אותם לישון חצי שעה מוקדם יותר ולראות האם השינוי מועיל", כך מציעה ד"ר טניה אלטמן, רופאת ילדים מקליפורניה ודוברת האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים. את אותו הטיפ מומלץ שתיישמו גם על עצמכם, כדי לחוות שינוי אמיתי באווירה הביתית.

2. אתם צועקים אחד על השני יותר

אם אתם לא בטוחים בקשר להשפעת הלחץ על משפחתכם, פשוט השתמשו באוזניים. ככל שאנחנו או ילדינו מרגישים יותר לחוצים, כך כולם נוטים להרים יותר את הקול וליצור ויכוחים מיותרים. אם הילדים שלכם צועקים עליכם, עשו כל מאמץ להשיב להם בקול רגוע ובוטח כדי לשדר מה הוא השיח שאתם מצפים לקיים איתם. אם אתם בכל זאת תופסים את עצמכם צועקים יחד איתם, מומלץ שתתנו גם להם וגם לכם פסק זמן משותף מהריב, לפי המלצתה ד"ר אלטמן. "אתם יכולים להגיד לילדים: 'שנינו צריכים פסק זמן, אז אנחנו נשב פה עכשיו, נתחבק חזק וננשום עמוק עד שנירגע' – זה נדרש עבורכם כמו שזה נדרש עבורם".
סימנים ללחץ במשפחה: זוג רב
 

3. הפסקתם לאכול ארוחות משפחתיות ביחד

כשאתם ובני הזוג שלכם לחוצים ועצבניים, הילדים הגדולים שלכם יעדיפו להימנע מארוחות משפחתיות על מנת להימנע מלדבר איתכם, כך טוענת ד"ר מרי אלבורד, פסיכולוגית ורכזת איגוד הפסיכולוגיה האמריקאי. כדי להחזיר את המסורת האהובה של ארוחות משפחתיות, ד"ר אלבורד ממליצה לכתוב פתק עם דבר מה חיובי שהבחנתם בו בנוגע לבני המשפחה שלכם, ולהניח אותו בתוך סלסלה שעל שולחן האוכל. במהלך הארוחה, שלפו מחמאה אקראית מהסלסלה והקריאו אותה בקול. "זה יכול לגרום לילדים לצפות לארוחה באווירה חיובית במקום לארוחה באווירה שלילית, וזו דרך נהדרת לשבח את בני המשפחה ולחזק את הקשר בין בני הבית". לפי ד"ר אלבורד, תוכלו לעודד את כל אחד מבני הבית לעשות דבר דומה ולהניח פתק עם מחמאה בסלסלה, וכך לאמץ לעצמכם מסורת משפחתית חדשה וחיובית.

4. הילדים שלכם מסתגרים

כשילדים חווים לחץ רב, חלקם מסתגרים בתוך עצמם ומתרחקים מאחרים; נערים גדולים יכולים לנעול את עצמם בחדרם, בעוד שילדים צעירים יותר יבקשו מכם להפסיק לקחת אותם לשחק עם ילדים אחרים. אם זה נשמע לכם מוכר, ד"ר אלבורד ממליצה לדבר עם הילדים ולוודא שהם יודעים שהתקשורת ביניכם היא פתוחה ושהם יכולים לספר לכם הכל. "אם אתם לחוצים בעצמכם והילדים שלכם מבחינים בכך, אמרו להם 'אני אעשה עכשיו אמבטיה חמה כדי להירגע קצת' – זה באמת יעזור לכם להירגע וגם יראה לילדים שלכם שניתן לנהל את הלחץ ולשלוט עליו". בנוסף לכך, אם אתם אנשים שנוטים לאכילה רגשית או לשנת יתר כשאתם לחוצים, מומלץ שתנסו לאמץ הרגלים בריאים יותר כמו מדיטציה, ותפנו לגורם מקצועי לקבלת עזרה - אחרי הכל, הילדים שלכם מקבלים מכם את הדוגמה לדרכי התמודדות עם עומס רגשי.
סימנים ללחץ במשפחה: ילדה מתכנסת בתוך עצמה

5. אתם חווים קשיים בעבודה

פספסתם יעד מסוים? פישלתם במצגת? לחץ עלול להיות הגורם העיקרי לכך, שכן הוא גוזל מכם את היכולת להתרכז ולהישאר מאורגנים, בזמנים שבהם אתם אמורים להיות חדים ומקצועיים. ד"ר אלבורד ממליצה לזהות את מקור הלחץ ולנהל עם בן או בת הזוג סיעור מוחות בנוגע לפיתרון אפשרי שיוכל להפיג אותו. "אם ההתארגנות שלכם ושל ילדיכם בבוקר גורמת לכם להתחיל את היום בלחץ וכעסים למשל, נסו להתעורר חצי שעה מוקדם יותר או להכין כמה שיותר דברים כבר בלילה שלפני".

6. כולם בבית חולים או מרגישים רע

לחץ כרוני משפיע לרעה על הגוף בכל גיל, וילדים קטנים יכולים להתחיל להתלונן על כאבי בטן או סיוטים בלילה, בעוד שנערים יחוו יותר כאבי ראש ומבוגרים יסבלו מכאבים בצוואר, בכתפיים ובגב, וכאמור לעיתים גם נדודי שינה. לכן, זה לא פלא שכשהמשפחה מצויה תחת לחץ רב מערכת החיסון של כולם נחלשת והסיכויים ללקות במחלות שגרתיות עולים. פרט להעלאת מספר שעות השינה שלכם ושל בני משפחתכם, דאגו להקפיד על היגיינת הידיים ולהפעיל את גופכם ואת גופם של הילדים. כדי לטפל גם בגורם הלחץ עצמו ולא רק במניעת מחלות הנובעות ממנו, ד"ר אלבורד ממליצה לעסוק בפעילות משפחתית משותפת ומהנה, כמו ערב משחקי קופסה או יציאה לקולנוע.
סימנים ללחץ במשפחה: ילד שוכב על ספה

7. אתם וילדיכם מתרוצצים כל הזמן

התרוצצות מבית הספר אל החוג, ולאחר מכן מיד אל פעילות נוספת וכן הלאה, יכולה להפעיל לחץ רב על כל בני המשפחה, ולהתווסף למתח להספיק לצאת בבקרים בזמן ללימודים, לעבודה או לאירועים שונים. עצתה של ד"ר אלטמן בנטשא היא: "אם למשל אתם תופסים את עצמכם מתרוצצים בבית וממהרים לצאת בחיפזון, עצרו את עצמכם, נשמו עמוק 10 פעמים וחזרו להתארגנות – עדיף שתגיעו באיחור של כמה דקות עם כל הדברים שאתם צריכים מאשר שתגיעו לבית הספר או לאירוע ותגלו ששכחתם פריט שילדכם צריך". אם אתם מחפשים אסטרטגיה לטווח ארוך יותר, ד"ר אלבורד מוספיה ואומרת: "אם הילד שלכם עושה קצת יותר מדי מכל מיני דברים ובכל מיני חוגים, עליכם להתחיל לשאול את עצמכם האם זה באמת בריא עבורו – בדיוק כמו שאתם צריכים קצת זמן להירגע מבלי לעשות דבר, כך גם ילדיכם זקוקים לזה". 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: