maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

ההבדלים שבין 8 ירקות שמגיעים בצבעים שונים

  כשאנחנו הולכים לקניות בסופר או אצל הירקן, בדרך כלל נבחר בירקות בגוונים שהתרגלנו אליהם בשל מגוון סיבות, ביניהן הטעם והמרקם, אך מה בנוגע ליתרונות הבריאותיים שכל סוג ירק בצבע שונה מספק לגוף? ישנם הבדלים תזונתיים מהותיים בין גמבה אדומה לירוקה למשל או בין בצל סגול לצהוב, והיום אתם תכירו אותם ותגלו אילו גווני ירקות מומלצים ביותר לצריכה למען שמירה על הבריאות. לפניכם 8 ירקות שמגיעים בצבעים שונים וההבדלים שבין הזנים שלהם, שיעזרו לכם לעשות את הבחירה הבריאה יותר בפעם הבאה שאתם עושים קניות ומבשלים.
 
 

1. גמבה

ירקות בגוונים שונים - איזה זן בריא יותר: גמבה ירוקה, אדומה וצהובה
הגמבה מגיעה בשלושה צבעים עיקריים – ירוק, אדום וצהוב/כתום, כשאחד הגורמים המשפיעים על הגוון של הגמבה הוא זמן הקטיפה ורמת הבשלות שלה, אך לא תמיד. הגמבות האדומות והצהובות/כתומות בשלות יותר מהירוקות, ועל כן לגמבות הירוקות יש טעם מריר יותר מאשר לאחרות. הן גם בעלות הערך התזונתי הנמוך ביותר, כשבגמבה האדומה יש את הכמות הגבוהה ביותר של אשלגן וויטמינים A ו-C, והיא זו שנחשבת לבריאה ביותר מבין כל שאר סוגי הגמבות. לחצו כאן כדי להכיר מגוון רחב של מתכוני גמבות ופלפלים חרפים.

2. בצל

ירקות בגוונים שונים - איזה זן בריא יותר: בצל צהוב וסגול
הבצל מגיע בשלל סוגים וגוונים, כשהנפוצים ביותר הם הבצל הלבן, הצהוב, הסגול והירוק. רובנו משתמשים לעתים קרובות יותר בבצל הצהוב, אך יתכן שתעדיפו דווקא להוסיף למאכלים שלכם יותר מהבצל הסגול. זאת משום שיש לו תכולת נוגדי חמצון גבוהה יותר, מה שהופך אותו לכלי טוב יותר למניעת סרטן. בנוסף לכך כל סוגי הבצל עוזרים לדלל את הדם, אולם הסגול עושה זאת ביעילות רבה יותר בשל כמות הפלבנואידים הגבוהה יותר שבו. אמנם אי אפשר להשוות בין הבצלים השונים לבין הבצל הירוק בבישולים, אך דעו לכם שבבצל הירוק יש כמות כפולה של אשלגן מאשר בשאר סוגי הבצל, וגם תכולת ויטמינים A ו-C גבוהה יותר באופן משמעותי, אולם הוא אינו מכיל ויטמין B6 כמו סוגי הבצלים האחרים. לחצו כאן כדי ללמוד עוד על ההבדלים שבין סוגי הבצל השונים. 
 

3. כרוב

ירקות בגוונים שונים - איזה זן בריא יותר: כרוב ירוק וסגול
אם תאכלו כוס של כרוב ירוק ביום תקבלו 3% מכמות הוויטמין A המומלצת ליום, אך אם לעומת זאת תצרכו את אותה כמות של כרוב סגול, תקבלו 19% מכמות הוויטמין A המומלצת ליום. אותו הבדל משמעותי לטובת הכרוב הסגול קיים גם כשמדובר בתכולת הוויטמין C של שניהם, ובנוסף רק הכרוב הסגול מכיל אנתוציאנין, שהוא פלבנואיד שעוזר למנוע סרטן ולשפר את הזיכרון. אכילת כרוב סגול היא מומלצת יותר על פני כרוב לבן גם עבור מי ששומר על דיאטה, משום שאנתוציאנין גורם לשחרור הורמונים בגוף שמדכאים את התיאבון.

4. שעועית

ירקות בגוונים שונים - איזה זן בריא יותר: שעועית בצבעים שונים
אמנם שעועית היא אינה ירק, אך בשל היותה כה פופולארית בבישולים והעובדה שהיא מגיעה בשלל צבעים וסוגים, היא נחשבת למזון שאי אפשר להתעלם ממנו בנושא זה. בכל סוגי השעועית יש כמות גבוהה של חלבון וחומצה פולית, ובו זמנית גם ערך גליקמי נמוך. עם זאת, לכל סוג של שעועית יש יתרונות בריאותיים שונים וכן דרכים מומלצות אחרות לשילוב במאכלים, ותוכלו ללחוץ כאן כדי לגלות מה הם.

5. גזר

ירקות בגוונים שונים - איזה זן בריא יותר: גזרים כתומים, סגולים ולבנים
בשווקים ניתן למצוא גזרים בשלל צבעים, כשהנפוצים ביותר הם כתום, סגול ולבן. הגזרים הכתומים מכילים כמות גבוהה של בטא-קרוטן, אשר עוזר לשמור על בריאות העיניים ומשפר את הראייה בחושך, אך כמות גבוהה יותר ניתן למצוא דווקא בזן הסגול. בנוסף, בגזר הסגול יש גם אנתוציאנינים, שהם נוגדי חמצון חזקים במיוחד שמסלקים רדיקלים חופשיים מהגוף ומסייעים לשמור על זרימת דם תקינה. ביחס לכל אלה, הגזרים הלבנים נחשבים להכי פחות מומלצים, פשוט משום שאינם מספקים את אותם יתרונות בריאותיים של הכתומים והסגולים. לחצו כאן כדי להכיר מגוון מתכונים עם גזר.

6. עגבניות

ירקות בגוונים שונים - איזה זן בריא יותר: עגבנייה אדומה ושחורה
בדרך כלל אנחנו אוכלים עגבניות אדומות אך בשווקים השונים ובחנויות מתמחות ניתן למצוא גם את הזן השחור, שנחשב לבריא ומזין יותר. העגבניות השחורות מקבלות את צבען מהאנתוציאנין שמצוי בהן, אשר כאמור מסייע למניעת סרטן ומשפר את הזיכרון. יתרון זה הופך את העגבניות השחורות למומלצות יותר גם עבור אנשים שסובלים מבעיות בכלי הדם, שכן האנתוציאנין תורם להגנה על הגוף מפני מחלות לב וכלי דם. יש בהן גם יותר ויטמינים A ו-C, כך שהן תורמות לשיפור הראייה והפחתת דלקות יותר מעגבניות אדומות.

7. תפוח אדמה

ירקות בגוונים שונים - איזה זן בריא יותר: תפוחי אדמה צהובים ואדומים
ישנם זנים רבים ומיוחדים של תפוח אדמה, אולם אלו שנעשה בהם שימוש לרוב במטבח הישראלי הם תפוחי האדמה הצהובים מזן ניקולה והאדומים מזן לאורה. תפוחי האדמה האדומים מכילים פחות פחמימות ויותר חלבונים, כלומר הם מסייעים יותר לתהליך הירידה במשקל, אך אם מה שחשוב לכם זה להגביר את צריכת הברזל והסידן שלכם, מומלץ שתבחרו דווקא בתפוח האדמה הצהוב – הוא מכיל 1.3 מ"ג ברזל ו-15 מ"ג סידן לכל 85 גרם, לעומת האדום שמכיל רק 0.7 מ"ג ברזל ואין בו כלל סידן. לחצו כאן כדי ללמוד עוד על ההבדלים בין סוגי תפוחי האדמה השונים.

8. שום

ירקות בגוונים שונים - איזה זן בריא יותר: שום לבן וסגול
השום הלבן הוא המוכר והנפוץ ביותר, אולם בתקופות מסוימות בשנה ניתן למצוא בחנויות גם שום סגול, שנחשב לבריא הרבה יותר; הוא מפחית את כמות האינסולין שהגוף מפריש, מה שמסייע לחולי סוכרת להתמודד עם המחלה, בעל יכולות אנטי-דלקתיות חזקות יותר משל השום הלבן ומכיל יותר נוגדי חמצון, אליצין ומגנזיום, שמסייעים למנוע התפתחות של תאים סרטניים. בשל כל סיבות אלו, לא קשה להבין מדוע השום הסגול מומלץ יותר לצריכה על פני הלבן.

לסיכום

כשאתם מגיעים לבחור ירקות בסופר או אצל הירקן, העדיפו לבחור את אלו בעלי הצבעים הכהים יותר, בדגש על אדום וסגול – אותם חומרים שמקנים לזנים האלה את צבעם מסייעים לגוף להימנע ממחלת הסרטן ומשפרים את זרימת הדם, וזו תכונה שחשובה מאוד למען שמירה על הבריאות. בנוסף, הם לרוב גם מכילים יותר ויטמינים שמחזקים מערכות שונות בגופנו, ועל כן הם ללא ספק הבחירה החכמה והבריאה יותר.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: