maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

9 טעויות נפוצות בנטילת ויטמינים

  למרות שפע המזון בעולם המודרני, התזונה של רבים מאתנו לוקה בחסר בגלל ירידה באיכות התוצרת החקלאית באזורים מסוימים, וכן היצע המזון התעשייתי והמזיק. זה מביא לכך שגופנו לא מקבל את כל רכיבי התזונה הנחוצים לו על בסיס יומי, כמו ויטמינים שונים, ועל מנת להשלים אותם רבים מאתנו נוטלים תחליפים שאמורים למלא את החסר. תוספים ותחליפים של ויטמינים הם חיוניים, אך ישנן טעויות שאנו עושים לעתים בנטילתם שמנטרלות את ההשפעה שלהם ואף גורמות להם להפוך למסוכנים עבורנו. 9 הטעויות הבאות עלולות לפגוע בתועלת של תוספי הוויטמינים שאתם צורכים, ולכן מומלץ לדעת ממה להימנע בעת נטילתם.
 
טבליות נשפכות מתוך קופסא
 

1. אתם נוטלים מולטי ויטמין גם כאשר אתם לא זקוקים לו

מולטי ויטמינים מכילים את התצרוכת היומית המומלצת של הוויטמינים השונים, מה שגורם לאנשים רבים ליטול אותם במחשבה שכך הם יקבלו את כל הרכיבים הנחוצים להם ושבזכותם הם יהיו בריאים יותר לאורך זמן. זוהי טעות נפוצה, ובקרב אנשים רבים שנוטלים את הטבליות הללו הוויטמינים לא נספגים בגוף ויוצאים החוצה בהפרשות באותה קלות בה הם נכנסו. יתרה מזאת, במחקר שפורסם בשנת 2012, חוקרים מצאו שנטילת מולטי ויטמין לא משפרת את הבריאות הכללית, אלא גורמת לאפקט פלצבו שבזכותו אנשים מרגישים טוב יותר ולאו דווקא בזכות נטילת הכדורים. אם אתם חוששים שיש לכם חוסר בוויטמין מסוים, צבעו בדיקות דם שיאשרו או יפריכו זאת וטלו ויטמינים רק בעת הצורך.

2. אתם נוטלים ויטמינים מבלי לברר מה הכמויות נחוצות שלהם

פעמים רבות יש לנו נטייה להיות הרופאים של עצמנו וליטול ויטמינים ששמענו מחברים או קראנו שהם אמורים לפתור בעיה מסוימת שממנה אנו סובלים. זוהי טעות, שכן לעתים כאב באזור מסוים יכול להעיד על בעיה במקום אחר ואנו ניטול ויטמין שכלל לא יעזור. על מנת לצרוך תוספים שיעזרו לבעיות שיש לכם, חשוב ללכת לרופא ולעשות בדיקות דם שיעזרו לגלות אילו ויטמינים חסרים לכם ואיזה סוג עליכם ליטול. באופן הזה, יהיה לכם טיפול מותאם אישית ולא כזה שבניתם לעצמכם מתוך שמועות או מידע שגוי.
אדם שופך טבליות לתוך ידו מתוך קופסא

3. אתם נוטלים ויטמינים מסיסים בשמן על קיבה ריקה, כך שהם לא נספגים

לכל ויטמין יש את ההרכב הכימי הייחודי שלו שגורם לו להיספג בגוף בדרך ייחודית. ישנם ויטמינים שמסיסים במים וכאלו שבשומן, ופעמים רבות אנו נוטלים אותם בדרך לא מתאימה שמשפיעה לרעה על היכולת שלהם להיספג בגוף. כאשר אתם נוטלים ויטמינים מסיסים בשומן על קיבה ריקה למשל, בלי שאכלתם מזון שמכיל שומן, הוויטמין לא ייספג ולא יפעל כפי שהוא אמור. לחצו כאן כדי ללמוד על סוגי הוויטמינים השונים ודרכי הספיגה שלהם.

4. אתם לא נוטלים ויטמין D, שחיוני גם במקומות עם חשיפה גבוהה לשמש

ויטמין D הוא חיוני למגוון של תפקידים שונים בגוף, כמו חיזוק עצמות, סילוק רעלים וחיזוק המערכת החיסונית, כפי שנמצא במחקר שנערך במכון פיינשטיין למחקר רפואי בניו יורק, והוא מסונתז בגופנו מכולסטרול כאשר אנו חשופים לשמש. לשם כך, חשוב לקבל את ה"מנה" היומית הנחוצה של השמש, אך רבים לא עושים זאת כאשר הם חיים בסביבה שמשית, במחשבה שיציאה של כמה דקות לאור השמש תעשה את העבודה. זוהי טעות מפני שכל אחד מאתנו צריך כמות שונה של ויטמין D, כך שאדם אחד למשל יצטרך 400 יב"ל (יחידות בין לאומיות) של הוויטמין בעוד שלאחר 100 יב"ל יספיקו. על מנת לדעת איזו כמות גופכם דורש, עשו בדיקת דם וצאו לשמש/טלו תוסף לפי המלצת הרופא.
שדה מואר באור שמש
 

5. אתם מפריזים בכמות הוויטמינים שאתם צורכים

לאנשים יש נטייה לחשוב שאם כמות קטנה של ויטמין תיטיב עמם, כמות גדולה יותר כנראה תהפוך אותם לעוד יותר בריאים, אך זוהי טעות! נטילה של יותר מדי ויטמינים, כגון E ו-A, לא רק שלא תתרום לבריאותכם , אלא היא עלולה אפילו לסכן את חייכם לפי דו"ח של המכון הלאומי לבריאות בארה"ב. חשוב ליטול את המנות המומלצות על ידי הרופא שלכם ולא להפריז בכמויות כדי לנסות לשמור על איזון ועל בריאות גופכם.

6. אתם צורכים תרופות מרשם יחד עם ויטמינים מבלי לוודא שזה בטוח

לתוספי ויטמינים יצא מוניטין מטעה שהם ניטרליים ולא יכולים להזיק לנו כלל, משום שכמויות הרכיבים בהם נמוכות ואלו ממילא חומרים שאנו אמורים לקבל מהמזון, אך זה לא נכון. כאשר אתם נוטלים תרופות מרשם למשל, הן יכולות לגרום לתגובה רעילה עם ויטמינים מסוימים. למעשה, 1 מתוך 6 אנשים מבוגרים שצורכים ויטמינים נוטלים תרופות מרשם יחד אית שהשילוב ביניהם יכול להיות מסוכן, מבלי להיות מודעים לכך לפי תוצאות מחקר שפורסם באוניברסיטת אילינוי. זה מכניס אותם לקבוצת סיכון שסובלת מכשלים של איברים שונים, ולכן חשוב מאוד להתייעץ עם הרופא כאשר נוטלים תרופות מרשם ושוקלים לצרוך יחד איתן גם תוספי ויטמינים מלאכותיים או צמחיים.
אסופה של טבליות

7. אתם נוטלים ויטמינים עם חומרים שמנטרלים אותם

כאשר אנו נוטלים תוספי ויטמינים, המטרה שלנו היא לשפר את בריאותנו הכללית ולהשלים מלאי של רכיבים חיוניים שחסרים לגופנו. כאשר אנו עושים זאת בלי עצת מומחה, קורה שאנו נוטלים ויטמינים ותוספים שונים שסותרים זה את פעולתו של זה ובעצם לא מועילים לנו כלל. כשנוטלים ויטמין E עם ברזל למשל, הם יצאו מגופנו מבלי לבצע את תפקידם משום שהם מפריעים זה לספיגתו של זה. זה תקף גם לגביי השילוב של ברזל עם אבץ וויטמינים אחרים, ולכן מומלץ לבדוק עם מה אסור ועם מה מותר ליטול את התוספים על מנת ליהנות מכל התועלות הרפואיות שלהם.

8. אתם נוטלים ויטמינים מספר פעמים ביום במקום בבוקר

אנשים רבים מנסים ליטול ויטמינים בשעות שונות של היום כדי לשמור על רמות גבוהות שלהם, אך רבים לא מצליחים להתמיד בכך ולבסוף מוותרים כליל על התוסף. אין צורך שתיטלו ויטמינים לאורך היום, אלא מספיק שתיטלו אותם עם ארוחת הבוקר שתקל על ספיגתם כך שהם יגיעו לכל החלקים בגוף. אם אתם נוטלים גם מגנזיום יחד עם הוויטמינים, עדיף שתיטלו אותו לפני השינה ולא עם ארוחת הבוקר, שכן זהו הזמן ביום שבו הוא נספג ופועל בצורה מיטבית, וגם משרה שנת לילה טובה.
טעויות שעושים בנטילת וויטמינים
9. אתם נוטלים ברזל יחד עם מולטי ויטמין
ברזל הוא חיוני בכל הנוגע לייצור כדוריות דם אדומות והעברת חמצן בגוף, ולמרות שהוא לא ויטמין אלא מינרל, הוא מצוי בתוספים של מולטי ויטמינים. כאשר נוטלים ברזל לטיפול באנמיה יחד עם מולטי ויטמין המכיל אותו, זה עלול להפריע לספיגה שלו בגוף, כך שהוא למעשה לא יכול לבצע את תפקידו. יתרה מזאת, זה עלול אפילו לגרום לירידה בספיגה של הברזל ולבעיות בהמשך, זאת לפי תוצאות מחקר שפורסם בשנת 2015. חשוב להיות מודעים לכמות הברזל שגופנו צריך ולא לחרוג מכך, על מנת לפתור בעיות של אנמיה בצורה יעילה וליהנות מבריאות איתנה.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: