maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

מה למדנו על שינה בשנה האחרונה?

כמונו, גם עולם המדע והרפואה לא נח לרגע; רק בשנה האחרונה נעשו לפחות שבע מחקרים משמעותיים בנוגע לחשיבות השינה. רגע לפני שאתם עוצמים עיניים, הנה כמה תגליות חשובות על מה שקורה לנו בגוף כשאנחנו לא ישנים...


שעות שינה

מחסור בשעות שינה עלול להגדיל את הסיכון לשבץ.
במחקר שנערך באוניברסיטת אלבאמה והוצג ב'כנס השינה' בנובמבר 2012 נמצא כי אנשים שמקבלים פחות משש שעות שינה בלילה מגדילים את הסבירות שלהם לחטוף שבץ. ליתר דיוק, הם נמצאים בסיכון הגדול פי 4, וזאת עלומת אנשים שישנים 7 עד 8 שעות בלילה.
במחקר, השתתפו 5,666 אנשים שנבדקו על ידי החוקרים בתקופה של 3 שנים. הממצאים נמצאו תקפים גם לגבי אנשים שאינם נמצאים בקבוצות הסיכון הרגילות, כמו: מעשנים, נעדרי פעילות גופנית או בעלי לחץ דם גבוה. החוקרים מסבירים שמחסור בשינה עלול לגרום לתופעות כמו עליית לחץ דם ושינוי הורמונלי שמגדילים את הסיכון לשבץ. למרבה המזל, שינה היא 'גורם סיכון הניתן לשינוי', כלומר אנשים יכולים לקבוע את מידת הסיכון בה הם נמצאים על ידי שליטה בכמות השינה.

גם יותר מדי שינה יכולה לפגוע בבריאות.
רוב המחקרים מתמקדים בבעיות של אנשים שלא ישנים מספיק, אבל נראה שגם מי שמפריז בשינה עלול לסבול מבעיות בריאותיות, בעיקר בלב. במחקר שנערך בבית הספר לרפואה בשיקגו והתפרסם במרץ 2013, נמצא כי אנשים שישנו 8 שעות או יותר נמצאו בסיכון גבוה יותר לסבול מבעיות לב וכלי דם, כולל שבץ, אי ספיקת לב והתקף לב. המחקר בחן ממצאים של 3,091 אנשים בגילאי 45 ומעלה.

מחסור בשעות שינה גורם לבחירות לא בריאות.
ידוע כי מחסור בשינה עלול לגרום לעלייה במשקל, בעיקר בגלל שינוי מטאבולי והורמונלי, אבל בחודשים האחרונים עשו צעד משמעותי להבנת סיבה נוספת ומשמעותית לא פחות - פגיעה במערכת השיקולים הקוגנטיבית. במחקר הראשון, שנערך באוניברסיטת קליפורניה נמצא כי אזורים במוח שעוזרים לנו לבצע שיקולים אחראיים לפני בחירת אוכל, מושפעים ממחסור בשינה, מה שמקשה עלינו לבחור מזון בריא. במהלך המחקר, החוקרים
ביצעו סריקות MRI ל-16 מבוגרים בזמן שדירגו את רמת התשוקה שלהם לגבי 80 מזונות בריאים ולא בריאים. הניסוי נערך בשעת לילה מאוחרת, אחרי שהמשתתפים היו ערים יותר מ-24 שעות והממצאים הראו מגמה ברורה של בחירת מזון לא בריא בזמן עייפות. במחקר השני, חוקרים מניו יורק בדקו את התגובות לתמונות של מזונות בריאים ולא בריאים, בקרב אנשים שישנו רק 4 שעות בלילה. סריקות ה-MRI הראו פעילות רבה יותר באזורי התגמול והמוטיבציה של המוח, מה שמרמז על פגיעות מוגברת לבחירות לא בריאות והחלטות גרועות.

חוסר שעות שינה משפיע על המערכת החיסונית בדומה להשפעת לחץ.
מתח רציני גובה מחיר כבד מהגוף, אך מחקר שנערך ביולי 2012 על ידי חוקרים מהולנד ובריטניה הראה כי מעט מאוד שעות שינה יכולות לייצר את אותו אפקט. ב
מחקר השתתפו 15 בחורים צעירים ובריאים. בשבוע הראשון לניסוי הם ישנו 8 שעות, נחשפו ל-15 דקות מינימום של אור שמש, נהנו משעה וחצי של התעוררות ולא השתמשו בתרופות, קפאין או אלכוהול 3 ימים לפני הניסוי. בתום השבוע, הבחורים הושארו ערים במשך 29 שעות, בזמן שהחוקרים בדקו את תגובת המערכת החיסונית שלהם. הם מצאו כי ספירת כדוריות הדם הלבנות קפצה כאשר המשתתפים היו נעדרי שינה. כלומר, המערכת החיסונית הגיבה למתח בו היה הגוף העייף באותו האופן בו הייתה מגיבה אם האדם היה בלחץ.

שינה יכולה לנטרל גנים של השמנת יתר
אם היינו יודעים ששינה עושה אותנו רזים יותר, כנראה שלא היינו ממהרים לזלזל בה בכזו קלות. במחקר שנערך באוניברסיטת וושינגטון נמצא שככל שאנו ישנים יותר, כך אנו מגבילים את ההשפעה של הגנטיקה על המשקל שלנו. לטענת החוקרים הכוונה היא לא בהכרח שאנו יורדים במשקל, אלא שאנחנו יכולים לישון עד לנקודה בה גורמים סביבתיים, כמו תזונה נכונה ופעילות גופנית, הופכים חשובים יותר מהגנים שלנו בקביעת משקל הגוף. החוקרים בדקו יותר מ-1000 זוגות תאומים זהים מארה"ב וניהלו רישום בנוגע למשקל, לגובה ולנתוני השינה שלהם. לפי הממצאים, אלו שישנו פחות מ-7 שעות בלילה היו עם מסת גוף גבוהה יותר, בעוד שאלו שישנו יותר מ-9 שעות, הצליחו לדחוק את ההשפעות הגנטיות שגרמו לעלייה במסת הגוף.

מחסור בשינה עלול לגרום לעלייה ברמת החרדה.
כולנו מרגישים קצת מודאגים מעת לעת, אבל במחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה והתפרסם ביוני 2012 נמצא ששינה חשובה מאוד לתפקוד הרגשי.
המחקר התבסס על נתונים שנאספו מ-18 מבוגרים שנהנו משנת לילה טובה ולאחר מכן הושארו ערים למשך 24 שעות. ממצאי המחקר העלו קשר חזק בין הרשתות במוח שעוזרות לנטרל מתח לבין אלו שנפגעות על ידי חוסר שינה. לטענת החוקרים, אומנם מדובר במחקר קטן וראשוני בתחום שלא בהכרח משקף את התרחישים בעולם האמיתי, בהתחשב בכך שרק לעיתים רחוקות, אנשים נותרים ערים במשך 24 שעות. אולם יש מספר מקצועות בתחום התעופה, הצבא והרפואה שדורשים עירנות מירבית, כזו החורגת לעיתים מגבולות היממה, ואז הפגיעות הרגשית המעורבת בכך, רלוונטית מאוד.

דילוג על שינה לצורך לימודים עלול לפגוע בציונים.
המון תלמידים מאמצים שיטת לימודים אינטנסיבית בלילה שלפני המבחן, אבל מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה השנה מצא כי דילוג על שעות שינה בשביל לימודים, מציב את התלמידים במסלול המהיר לכשלון. במהלך המחקר, התבקשו 535 תלמידי תיכון בלוס אנג'לס לנהל רישום במשך שבועיים ולציין את זמני הלימודים והשינה שלהם. במקביל, הם התבקשו לכתוב האם התקשו בכיתה או בלימודים. הממצאים הראו שככל שתלמיד ישן פחות כדי ללמוד, כך הוא הצליח פחות בלימודים.

מקור תמונה: FreeDigitalPhotos.net / imagerymajestic

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: