print header

8 רכיבים חשובים ל"סלט הבריאות של הבוקר"

 כולנו היינו רוצים לייצר לעצמנו תפריט תזונתי שיכיל את הרכיבים החיוניים לתפקוד הבריאותי של הגוף שלנו באופן קבוע, אבל לרוב אנחנו לא מצליחים לעשות זאת בגלל כל מיני אילוצים שקשורים לשגרת היומיום שלנו. הרכיבים התזונתיים האלו אחראים לפעילות התקינה של הגוף, עוזרים למנוע מחלות ודלקות, משפרים את האנרגיה הכללית ואפילו משפיעים על מצב הרוח שלנו. לכן, אם נצליח להתחיל כל בוקר עם מעין "סלט בריאות" שיכיל אפילו חלק מהרכיבים והתוספים התזונתיים הבאים, נוכל לוודא שהגוף שלנו מקבל את מרבית הערכים התזונתיים שהוא זקוק להם לתפקוד תקין וחיוני לאורך כל היום.
 
רכיבים בריאים לבוקר: רכיבים לסלט

למה חשוב להקפיד על בוקר בריא?

אחת מהמלצות הבריאות הידועות ביותר של הרמב"ם הייתה לאכול בבוקר כמו מלך ובערב כמו אביון. עם השנים התגלו הוכחות מחקריות לכך שצריכת רוב הקלוריות של התזונה היומית בשעות המוקדמות של היום אכן מועילה לגוף, ואפילו מסייעת לתהליכים של ירידה במשקל. אך זה לא מספיק להקפיד על ארוחת בוקר גדולה ועשירה, וחשוב עוד יותר לוודא שהיא מכילה שילוב של רכיבים תזונתיים ששומרים על הבריאות. בשלב הזה אתם כנראה חושבים על ירקות חתוכים או יוגורט טבעי, אך לגוף שלנו יש צרכים מגוונים, לכן אי אפשר להסתפק רק במאכלים שכאלה באופן קבוע. דרך נהדרת לשפר את המצב היא לשדרג את התפריט שלכם עם 8 התוספים התזונתיים והמאכלים הבאים, שיש להם יתרונות בריאותיים רבים. בדיוק כמו בסלט, אתם יכולים לערבב אותם לתוך ארוחות הבוקר במהלך השבוע, להתאים את הבחירות למצבכם הבריאותי ולהמשיך את היום שלכם בהרגשה נהדרת.

1.  שום

כולנו יודעים שהשום בריא, אבל עם יד על הלב - האם אתם באמת מקפידים על אכילתו? הרי לרוב אנחנו עושים בו שימוש לצורכי תיבול בלבד ואז הכמות שמגיעה אל הצלחת שלנו בפועל היא קטנה. חבל שזה המצב, מפני שכולנו יכולים להרוויח משלל הדברים הנפלאים שהשום עושה לגוף. הוא נלחם בכולסטרול הרע, נחשב ל"אנטיביוטיקה טבעית" נגד זיהומים ובקטריות, מפחית את רמות הסוכר בדם ומחזק כמעט את כל האיברים והמערכות שלנו. תרכובת אורגנית בשם אליצין (Allicin) היא הסיבה לחלק גדול מהיתרונות האלו, והיא נוצרת לאחר שכותשים שום, לכן מאוד מומלץ לעשות זאת ולשלב את הרכיב הזה במנות כמו כריכים, סלטים וכדומה.
רכיבים בריאים לבוקר: שום

2. קולגן

אמנם אין מבחר גדול של מאכלים שמכילים את החלבון קולגן, שהוא השכיח ביותר בגוף האדם ומהווה בין 25% ל־35% מכלל החלבונים שבו, אך זה לא אומר שבשל כך צריך להזניח את הצורך החיוני שלנו בו. הסיבה שבגללה אנחנו כל כך זקוקים לקולגן היא שעם השנים הגוף שלנו מייצר פחות ופחות ממנו בכוחות עצמו, מה שגורם לשלל תופעות לא רצויות כמו קמטים, נשירת שיער וכאבי מפרקים. אחת מהדרכים הפשוטות ביותר לספק לגוף קולגן היא בעזרת אכילת רקמות החיבור של מזון מהחי, אך לא מדובר בכמות גדולה ואלו לא מאכלים שאפשר לאכול מהם יותר מדי, בטח לא בבוקר. למרבה המזל כיום ניתן להעשיר את הגוף בקולגן באמצעות אבקות ותוספים שונים שבזכותם העור נשאר חלק, השיער מתחזק והעצמות שומרות על עוצמתן גם בגילאים מבוגרים. אפשר להוסיף את מוצרי הקולגן השונים למגוון של שייקים, דייסות, פאנקייקים ועוד שלל מאכלי בוקר אהובים.

3. עשב חיטה

מזון העל הזה מלא ברכיבים תזונתיים שהגוף זקוק להם, והוא מספק כמות כל כך גדולה מהם עד שבמקרים מסוימים מספיק לשתות כוס אחת של מיץ עם עשב חיטה בבוקר כדי לדאוג לו לכל היום. למשל, יש בו כמויות גבוהות מאוד של ויטמין K, מגנזיום, ויטמין E ועוד. כמו כן בעשב החיטה מצויים נוגדי חמצון בכמות גבוהה ו-17 חומצות אמינו ש-8 מהן גופנו לא יכול לייצר בעצמו והוא חייב לקבלן ממזון. בעבר אנשים היו מגדלים נבטי חיטה בבית כדי להוסיף אותם למיצים בריאים ומאכלים דומים, אך היום ניתן למצוא אותם במגוון רחב של חנויות טבע ובריאות.
רכיבים בריאים לבוקר: עשב חיטה ומסחטת מיץ

4. אצות

אפשר להגיד שאצות הן סוג של "צמחי מים" הנבדלים מצמחים רגילים במנגנון הרבייה, אך מבצעים פוטוסינתזה (הפקת אנרגיה כתוצאה מקליטת אור) ויש סוגים שונים מהם שניתן ואף רצוי לאכול. למעשה, סוגים שונים של אצות זכו למעמד של מזונות על בשנים האחרונות. יש אצות שמצטיינות בחיזוק מערכת החיסון, אחרות עשירות בברזל וחלקן עשיר ברכיב תזונתי שחסר בתפריט של רבים מאיתנו, יוד. לפי האוניברסיטה העברית בירושלים, בשנים האחרונות רבים בישראל סובלים ממחסור ביוד, ולכן הוספת אצות למאכלים שונים בארוחת הבוקר כמו סלטים ומרקים או צריכת תוספי מזון על בסיס אצות היא בהחלט צעד חכם ומומלץ עבור רוב האנשים.

5. חמוציות

חמוציות זכו למעמד של כבוד בזכות יכולתן להילחם בדלקות בדרכי השתן, אך יש להן עוד שלל יתרונות בריאותיים שונים. לפני שנציג אותם בקצרה חשוב להגיד שבניגוד למה שאולי אמרו לכם, מיץ חמוציות כמעט ולא מסייע לטיפול בבעיה הזאת כי הרכיב הפעיל, תרכובת אורגנית בשם Proanthocyanidin, מאבד את עוצמתו וכנראה שכמעט שלא משפיע על בריאות דרכי השתן. אך כאשר צורכים חמוציות בצורתן הטבעית או תוספי מזון המכילים את המרכיבים הפעילים שבהן, ניתן לא רק ליהנות מהיכולת החשובה הזאת, אלא גם להגן על הגוף ממחלות לב וכלי דם, לעכב תהליכי הזדקנות שונים והתפתחות תאים סרטניים בזכות תכולת נוגדי חמצון גובהה ועוד.
 
רכיבים בריאים לבוקר: חמוציות

6.  חומץ תפוחים

אין שום בעיה עם החומץ הרגיל שבו אנו משתמשים, אך זה לא אומר שכדאי לשכוח את "בן הדוד" הבריא שלו. הוא מבוסס על מיץ תפוחים מותסס שמעניק לו טעם מרענן ומחזק את השפעתו החיובית על הגוף בדרכים שונות. למשל, מחקר משנת 2014 הראה שאנשים שצרכו חומץ תפוחים הצליחו לרדת במשקל ביעילות רבה יותר ולהפחית את כמות השומן הבטני שלהם ביחס לקבוצת הבקרה שקיבלה תחליף פלסבו. עוד ראוי לציין שהחומץ הזה מכיל אנזימים המעודדים את התפתחותם של חיידקים טובים במערכת העיכול, וכן עוזר בחיסול שמרים שאינם רצויים בגופנו, כמו פטריית הקנדידה. להוסיף אותו לארוחת הבוקר שלנו זה קל ופשוט, כי כל מה שצריך לעשות זה להחליף את החומץ הרגיל במוצר הנפלא הזה.

7. ויטמינים ומינרלים

כפי שנאמר בתחילת הכתבה, באופן כללי ארוחת הבוקר שלנו צריכה להיות עשירה ומגוונות ועליה להתבסס על תפריט שמעניק לגוף את הרכיבים שהוא זקוק להם. במסגרת העיקרון הזה יש לשים דגש על שני אבות המזון החשובים האלה, ובעיקר לאלו שרבים מאיתנו לא צורכים מהם מספיק או שהשפעתם החיובית על הגוף שלנו היא המשמעותית ביותר. בנוסף ליוד שכבר הזכרנו ושניתן לצרוך בעזרת אצות, רבים בעולם המודרני סובלים ממחסור במינרלים כמו סידן או מגנזיום, צריכים חיזוק של ויטמין C כדי לתמוך בפעולת המערכת החיסונית או שהגיעו כבר לגיל שהגוף מתקשה בו לקלוט ויטמין B12 ביעילות ממזונות והם צריכים ליטול תוספים מיוחדים. את זה קל מאוד לעשות בשעות הבוקר ולהמשיך את היום ברוגע.
רכיבים בריאים לבוקר: כפית עם תרופות וכדורים

8. ליקוריץ

אם השם הזה גורם לכם לחשוב על הממתקים שאתם זוכרים מהילדות, אתם בכיוון הנכון, אבל קצת מפספסים את העיקר. ממתקים כאלה ואחרים מכילים את תמצית השורשים המתוקים של צמח בשם שוש קירח שזכה לכינוי ליקוריץ, אך ניתן לצרוך אותם גם באמצעות מגוון תוספים ואפילו משקאות תה מיוחדים. אחת הסיבות העיקריות לכך שכדאי לעשות את זה היא יכולתם להילחם במחלה שנחשבת למגיפה קטלנית במיוחד בעולם שלנו, סוכרת מסוג 2. חומרים פעילים בשם אמורפרוטינים (amorfrutins), שמצויים בשורש, מסוגלים לא רק לווסת ולהוריד את רמת הסוכרים בדם, אלא גם למנוע את הסיכון להתפתחות תנגודת לאינסולין בגוף. ההשפעה הזאת ושאר הסגולות הרבות של שורש הליקוריץ, בהחלט מצדיקות את כניסתו לחיים ולתפריט שלכם.
 
לסיכום
עכשיו כשאתם מכירים את היתרונות שיש ברכיבים השונים שמומלץ לשלב ב"סלט הבוקר" שלכם, אתם מבינים כמה זה חשוב להעניק לגוף את החומרים השונים שהוא זקוק להם. זכרו שאתם לא בהכרח חייבים לצרוך את כולם, אלא רק להרכיב את השילוב המושלם שמתאים לכם ולחוסרים שבגופכם. אם אין באפשרותכם לצרוך את הרכיבים הללו באופן קבוע באמצעות התזונה הרגילה שלכם, תמיד תוכלו להשלים את החוסרים בעזרת תוספי תזונה יעודיים שיספקו לכם אותם בצורה מאוזנת, נגישה ונוחה. אם תעשו זאת באופן קבוע תוכלו לוודא שגופכם מקבל בתחילת היום מנה משמעותית של רכיבים תזונתיים שהוא צריך כדי לתפקד בכושר שיא, וזאת דרך נהדרת להתחיל את הבוקר ברגל ימין!
 
 
מקור התמונות: Alex Juel
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו