print header

שיטת ניקסן: הגישה של ההולנדים להימנעות ממצבי לחץ, חרדה ומתח

 מתח, חרדה ולחץ הם חלק בלתי נפרד מחיי היומיום שמסוגל להשתלט על חיינו מבלי שנשים לב לכך כלל, אך מה אם נגלה לכם שישנה דרך שתסייע לכם להילחם בהם? ודאי הייתם שמחים לשמוע עליה, וזה בדיוק מה שעומד לקרות. אנחנו מזמינים אתכם להכיר את שיטת ניקסן – גישה להתמודדות עם הגורמים השליליים האלו, כפי שעושים ההולנדים. אז קדימה, המשיכו לקרוא וגלו כיצד ההולנדים עלו על שיטה מעולה, פשוטה וקלה ליישום שתעזור לכם להשקיט את כל ההמולה מסביבכם, זו שגורמת ללחץ, חרדה ומתח.
 
שיטת ניקסן להפחתת לחצים: בית בעיר ההולנדית חיטהורן

הסכנות הבריאותיות כתוצאה מלחץ

לחץ הוא הרוצח השקט שאחראי באופן ישיר לכמות חסרת תקדים של בעיות בריאותיות שונות ומחלות מסכנות חיים. מעט לחץ זה בסדר, אבל יותר מדי ממנו עלול לגרום לנזק ארוך טווח, כזה אשר יכול להיות מכריע, ולא לטובה. חשוב להבין כי לחץ ומתח קיימים כמנגנוני הישרדות שנחוצים לנו במידה מסוימת – בעבר הם הניעו בעלי חיים להילחם בטורפים, והיום הם יכולים להתבטא בקפיצה מהכביש אל עבר המדרכה כדי לא להידרס. אך לחץ כרוני ארוך טווח עלול לגרום לדלקות בגופינו, כאלו שיכולות להיות השורש למחלות רבות כגון: מחלות לב, סוכרת, השמנת יתר, חרדה, נדודי שינה, דיכאון, סוגי סרטן מסוימים ועוד.
שיטת ניקסן להפחתת לחצים: אישה עומדת במרכז שדרה עמוסת אדם

הסביבה שלנו מלחיצה תמידית

אנו חיים בסביבה שמלאה בגירויים שמושכים את תשומת ליבנו, ולכן אפילו הדברים המהנים שקיימים בה הופכים לפעמים למלחיצים. דוגמה לכך היא אפשרויות התוכן השונות והרבות שיש על מסך הטלוויזיה, שגורמות לנו לחוש כאילו עלינו לצרוך את כולן בבת אחת, כי מי רוצה להיות האדם היחיד בסביבה שלא ראה את הסדרה שכולם מדברים עליה? עם זאת, חשוב לזכור כי תכנים שכאלו נמצאים שם להנאתכם, ואף אחד לא החליט שעליכם לסיים לראות את הסדרה הזאת או להתחיל לצפות בסרט ההוא כמה שיותר מהר.
כאשר מוסיפים את הסחות הדעת המודרניות הללו למתח החיים הרגיל, קל להבין למה רבים אומרים שאנו חיים בסביבה שהיא מלחיצה במיוחד. כאשר תתחילו להתאמן על ביצוע שיטת ניקסן, תוכלו ללמוד כיצד לבודד את עצמכם מהשפעות הסביבה הזו - על ידי כך שתפסיקו לצפות בטלוויזיה ולגלול עמודים של רשתות חברתיות בטלפון הנייד שלכם, ורק תתנו למוח שלכם להירגע ולהתמקד בלא כלום. הדבר הזה אפשרי, אבל דורש תרגול, מפני שאנו כל כך מתפתים להימשך לדברים הללו עד שאנו שוכחים להירגע ופשוט להתקיים.
שיטת ניקסן להפחתת לחצים: אישה יושבת כאשר ידייה מסתירות את פניה

מאין הגיעה שיטת ניקסן

ניקסן היא למעשה גישה שפותחה על ידי הולנדים, ומטרתה להתמודד עם מתחים, חרדות ולחצים. למעשה, המילה "ניקסן" בהולנדית משמעותה "כלום" וזהו גם שורש הגישה הפשוטה למדי הזו. אמנם על פניו זה נשמע כמו הלצה, אבל השיטה הזו יכולה להיות בעלת השפעה חיובית חזקה על חייכם. הרעיון שעומד מאחורי גישה זו הוא לקחת את משמעות המילה ולהשתמש בה כדי להילחם בעת רגעי לחץ, חרדה ומתח. ה-"כלום" הזה דורש מכם לעשות דברים שירגיעו אתכם, החל מהאזנה למוזיקה, דרך התבוננות בסביבה המקומית שלכם או סתם לצאת לטיול בשכונה. למעשה, הבסיס של שיטה זו הוא הסחת דעת שקטה ונינוחה מהמולת חיי היומיום, אך היא לא קובעת שעליכם להתעלם או לא להקשיב למה שקורה מסביב, אלא לעזור לכם להפחית את הכמויות הרבות של גורמים שליליים שמפריעים לכם להתנהל בשגרה.
שיטת ניקסן להפחתת לחצים: גבר מצייר בית בעיר ההולנדית חיטהורן

אז איך מיישמים את שיטת ניקסן?

נכון, ישנן דרכים נהדרות להתמודדות עם לחץ כמו פעילות גופנית, מדיטציה ושלל המלצות של מומחים בתחום, אבל שיטה זו יכולה לעזור אף יותר. למעשה, היא עוזרת להיכנס למצב רוח טוב יותר שבו ייתכן ולא תצטרכו להתמודד עם הגורמים השליליים שצוינו, כיוון שהם פשוט לא ישפיעו עליכם. לדוגמה, כאשר הסימנים המקדימים ללחץ מתחילים להופיע, תוכלו לפעול בדרך פשוטה למדי שכוללת ישיבה לצד חלון והתבוננות על מה שקורה בחוץ; על ידי מעשים או פעולות שכאלו, תאפשרו לעצמכם להירגע ולשנות את אופי המחשבות שמטרידות את מנוחתכם.
שיטת ניקסן להפחתת לחצים: אישה מבוגרת בוהה דרך חלון ביתה
חשבו על גישת ניקסן כמעין טכניקת הרפיה וכך תוכלו לגשת אליה בצורה יעילה וטובה יותר. למעשה, עליכם לשים לרגע את מחשבותיכם המטרידות בצד, ולהרשות לעצמכם לחלום בהקיץ. חשוב לציין כי זהו דבר שצריך לבנות ולצמוח יחד איתו, מפני שכנראה תתקשו לא לעשות דבר במשך שעה, כדאי להתחיל בלהקדיש 5-10 דקות לניתוק הנפש שלכם ממצב מלחיץ ופשוט להיות נוכחים ברגע מבלי לחשוב על כלום. אתם תוכלו להאזין למוזיקה, לחלום בהקיץ או סתם לבהות מהחלון על הסביבה שלכם. בזמן שאתם מתאמנים על שיטת ניקסן, חשוב לשים לב לא לתת למחשבות שלכם לנדוד לדברים מטרידים כמו פרויקטים בעבודה, מטלות שעליכם לעשות או דרישות שלכם או של קרוביכם מעצמכם. כשמצב שכזה קורה ומפריע לכם להירגע, עליכם לאסוף את עצמכם ולחזור להתמקד בלא כלום.
שיטת ניקסן להפחתת לחצים: גבר מבוגר יושב שעון על גזע עץ

מילים אחרונות

כפי שוודאי הבנתם, שיטת ניקסן היא גישה לא שגרתית שאולי נראית כפשוטה וילדותית, אבל עושה רושם שההולנדים הבינו כי היא יעילה עד מאוד. הטיפול בלחץ, חרדה ומתח מסתכם בגישה הזו על ידי התרחקות לכמה רגעים מההתעסקות המלחיצה של השגרה. חשוב להבין כי חוסר מעש שכזה לא מעיד על כך שאתם עצלנים או לא יעילים, אלא משמש כתרופה מעשית שיכולה לעזור לבריאות הנפש שלכם. הולנדים אשר מתרגלים שיטת זו מעידים על כך שהיצירתיות שלהם גברה, שכן גישה זו מאפשרת לתודעה שלהם לשוטט ולגלות דברים חדשים. אז בין אם תטיילו ביער, תבהו באקווריום הדגים שלכם, תאזינו למוזיקה או תעשו כל דבר אחר שיכול להסיח את הדעת, אתם תאפשרו לעצמכם איפוס נפשי. זכרו שלהרשות לעצמכם לעשות כלום ולא לחוש אשמה, יכול להיות התרופה למצבי לחץ, חרדה ומתח.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו