maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

תסמונת התעלה הקרפלית והדרכים למניעתה

 האם אי פעם חוויתם חוסר תחושה ממושך בידיים ובאצבעות אשר החמיר עוד יותר במהלך הלילה, או בזמן חוסר פעילות עם הידיים? אם הנהנתם בחיוב, מומלץ מאוד שתלכו להיבדק אצל רופא מכיוון שיש חשש שמא מדובר בתסמונת התעלה הקרפלית. התופעה הזו נפוצה בעיקר בעולם המערבי והיא אחת הבעיות החדשות של העולם המודרני, עד כדי כך שרק בארצות הברית ישנם כ-10 מיליון איש הסובלים ממנה. להתפרצות התסמונת הזו אין גיל קבוע, והיא עלולה לפגוע גם בילדים אשר משחקים במשחקי מחשב במשך שעות ארוכות וגם במבוגרים שמבצעים בבית או בעבודה תנועות ידיים שיכולות לגרום להופעת הבעיה. על מנת להבין מהי תסמונת התעלה הקרפלית, מהם הסימנים שמצביעים עליה ומה ניתן לעשות כדי למנוע את התפתחותה, כדאי שתקראו את הכתבה הבאה...
 
תסמונת התעלה הקרפלית: בחור תופס את פרק כף היד שלו

מהי התעלה הקרפלית? 

התעלה הקרפלית, או בשמה העברי מנהרת שורש כף היד, היא מנהרה אנטומית צרה וקשיחה שחלקה התחתון בעצמות שורש כף היד והחלק העליון עשוי מרצועה של רקמת חיבור. בתוך המנהרה ישנם מספר מבנים שעוברים מכף היד לאמה ובהם נמצאים הגידים של השרירים שאחראיים על כיפוף האצבעות וכיפוף האגודל.
 

מהי תסמונת התעלה הקרפלית וממה היא נגרמת?

תסמונת התעלה הקרפלית נגרמת כתוצאה מהתעבות גידי השריר שבתעלה, אשר לוחצים על העצב וגורמים לאובדן או פגיעה בתחושה, מכיוון שאין לעצב מקום לזוז בתעלה הקשיחה. הסיבות להיווצרות התסמונות הן רבות ומגוונות, ואלו הן הנפוצות ביותר:
 
  • הפרעה בזרימת הדם לעצב הנגרמת כתוצאה מדלקת או שבר בשורש כף היד. מצב זה גורם לתפיחה קלה בגידים וליצירת לחץ בתעלה אשר בעקבותיו נוצרת ירידה בזרימת הדם.
  • עבודה מאומצת עם הידיים אשר עלולה לגרום לפציעת מאמץ חוזרת ונשנית.
  • דלקות שמצרות את התעלה הקרפלית ויוצרות לחץ על העצב המדיאני, הנע לאורך הזרוע.
  • מחלת הסכרת ובעיות דומות.
  • שינויים במבנה התעלה, מולדים או התפתחותיים.

מהם התסמינים?

  • חולשה – תופעה זו עלולה להתבטא בהתחלה בקושי לאחוז בדברים מדי פעם ואם לא מטפלים בה כבר בשלב הזה, ישנו חשש שהחולשה תישאר קבועה עד לטיפול חודרני כמו ניתוח לשחרור הלחץ העצבי.
  • כאב מתמשך – תחושת הכאב מתחילה בכפות הידיים ובאמות ויכולה להגיע גם עד הכתפיים; הכאב מתעצם בעיקר בזמן מנוחה ומסוגל להעיר אנשים גם משינה עמוקה.
  • נימול או נמלול – תחושת עקצוץ, דקירות נקודתיות, גרד או הירדמות אצבעות כף היד, מן האגודל ועד כף היד כולה. בהתחלה תחושת הנמלול מופיעה מדי פעם, אך בהמשך היא עלולה להיות קבועה.
 

6 דרכים יעילות למניעת הופעת תסמונת התעלה הקרפלית

תסמונת התעלה הקרפלית יכולה להימשך מספר שבועות בודדים, חודשים ארוכים ולעיתים גם שנים, כשטיפול מתאים יכול להביא להקלה עד כדי החלמה. אך על מנת שתוכלו למנוע את הופעתה של התסמונת המעיקה הזו, כדאי מאוד שתיישמו את הכללים הבאים:

1. קחו הפסקות תכופות מהעבודה ובצעו תרגילי מתיחות

תסמונת התעלה הקרפלית: בחורה עושה תרגיל ספורט
משרות הדורשות תנועות ידיים חוזרות ונשנות ופעולות שמערבות את מפרקי הידיים, מהוות גורם שלילי שעלול לפגוע במנהרה שורש כף היד. לכן, אם אתם עוסקים בפעילויות מעין אלו, עליכם לקחת כל 2-3 שעות לפחות הפסקות קצרות שבהן תבצעו תרגילי מתיחות קצרים שתוכלו להכיר אם תלחצו כאן .

2. שמרו על ידיים ישרות

תסמונת התעלה הקרפלית: אנשים מקלידים במחשב ניידמחקרים שונים, ביניהם המחקר הזה שנערך בשנת 2014, מאשרים כי קיים קשר בין תנוחת שורש כף היד לבין התפתחות תסמונת התעלה הקרפלית. כדי שתוכלו לעבוד נכון מבלי לפגוע בשורש כף היד, עליכם להתאים את גובה הכיסא שלכם לעומת השולחן, כך שאמות הידיים שלכם יהיו מיושרות עם גובה המקשים העליונים שבמקלדת. בנוסף, נסו לשמור על תנוחה טבעית של הידיים שלכם מבלי לכופף אותן.

3. שקלו ללבוש מגנים לשורש כף היד

תסמונת התעלה הקרפלית: יד עם סד להגנה על פרק כף היד
אם אתם או ילדיכם יושבים הרבה מול המחשב, מקלידים או משחקים בעזרת המקלדת או העכבר, כדאי שתלבשו סד או מגן מותאם שיסייע לכם להחזיק את פרק כף היד שלכם בתנוחה הטבעית והנוחה ביותר. הדבר נכון ומתאים גם לגבי זמן השינה שלכם, מכיוון שדי קשה לשלוט על תנועת פרקי הידיים כשישנים.

4. בצעו תרגילים לכף היד

תסמונת התעלה הקרפלית: תרגילי ידיים ואצבעות
כדי למנוע מצב של עומס על התעלה הקרפלית, מומלץ לבצע מתיחות לשרירים המקיפים את פרקי הידיים כמו אלה שמוצגים בתמונה, ולהבטיח כי הגידים שעוברים בתעלה ישמרו במצב טוב ותקין. נסו לשלב מתיחות ודאגו לכופף את האצבעות והידיים בעת ביצוע התרגילים.

5. שמירה על יציבה נכונה

תסמונת התעלה הקרפלית: תרשים של ישיבה נכונה
מתברר כי כאשר אנו יושבים עם גב ישר ורגליים על הרצפה - התנוחה המומלצת ביותר לשמירה על יציבה נכונה - אנחנו מונעים בעיות גב ומחזקים את שרירי הכתפיים. בעזרת שמירה על יציבות חגורת הכתפיים, אנו בולמים את הפעלת הלחץ על הזרועות וכך גם מונעים בסופו של דבר פגיעה בידיים וכפות הידיים.

6. השריית הידיים בקרח

תסמונת התעלה הקרפלית: יד עם אדמומיות ויד מחזיקה גוש קרח
דרך זו לא תמנע את תסמונת התעלה הקרפלית, אך היא בהחלט יכולה להקל על כאבים הנגרמים ממנה. השרו את הידיים במי קרח במשך 5-10 דקות, או החזיקו גוש קרח צמוד לאזור להפגת תחושת הנמלול. אם אתם מרגישים שהידיים קופאות, הוציאו אותן למספר שניות והחזירו שוב למניעת כוויות קור.
 
כפי שכבר ציינו, תסמונת התעלה הקרפלית היא תופעה שנעשית שכיחה בעולם המערבי, ותסמיניה גורמים לאי נוחות מצטברת, כמו גם ליקיצה לילית עם כאבים חדים ולתחושת חוסר אונים בשעה שזה קורה. לכן, מומלץ מאוד לשים לב לעניין, ואם אתם או ילדיכם מזהים את התסמינים לבעיה עוד לפני שהיא מתפרצת במלוא עוצמתה, בצעו את התרגילים שהומלצו לכפות הידיים ושמרו עליהן. אם אתם כבר סובלים מתסמונת זו ועוד לא התחלתם טיפול כזה או אחר, גשו אל רופא המשפחה ודאגו לטפל בה כדי להקל ולהיפטר מהכאבים. 
 

מקור התמונות: shaw.afhealthmagacc

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו