maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

9 טיפים מפתיעים ותרגילים יעילים לחיזוק תפקודי המוח

 בדיוק כפי שאימון גופני משפר את הכושר, הסיבולת והיכולת של השרירים שלנו, כך אימון נוירובי (Neurobic exercises) תורם לשמירה על הזיכרון, עוזר לנו לבצע מספר משימות במקביל ומגן על המוח מנזקי תהליך ההזדקנות. מטרת התרגילים שמבצעים באימון מסוג שכזה היא לשנות את דרך החשיבה שלנו, להכריח אותנו לפעול או לחשוב בדרכים חדשות ולחשוף אותנו למצבים ותחושות שעוד לא הכרנו. זה אולי נשמע מורכב וקשה לביצוע, אבל האמת היא שניתן לבצע פעולות שכאלו בקלות רבה מאוד, ואנחנו אספנו עבורכם 9 טיפים ותרגילים שתוכלו לאמץ עוד היום. אחרי שתתחילו לבצע את ההמלצות האלו באופן קבוע תאי העצב שבמוח שלכם יחלו לעבור תהליכים שישפרו את תפקודו הכולל, יגנו עליו ממחלות כמו דמנציה וישפרו משמעותית את איכות חייכם.
 
גבר מול לוח מלא במידע
 

1. אתגרו עם המוח עם מידע מילולי וחזותי סותר

מעבר לחיזוק ולאימון שאנחנו מספקים למוח בעזרת מידע חדש שאנחנו לומדים, אפשר לנסות ולאתגר אותו בתרגילים שונים ומשונים שמשפרים את היכולת שלנו להתרכז, לעבור במהירות בין משימות דומות אך שונות ולהתמודד בכוח עם מצבים מבלבלים. תרגיל לדוגמה: בתמונה שלפניכם יש רשימה של צבעים אשר צבועים בחוסר התאמה למשמעותם המילולית. התחילו מהפינה הימנית העליונה ואמרו בקול את שם הצבע שאתם קוראים ולא את מה שאתם רואים. כאשר תגיעו לסוף הרשימה קראו אותה שוב מההתחלה, רק שהפעם תגידו בקול את הצבע של המילה הכתובה, ולא את המילה עצמה. בהתחלה יהיה לכם מאוד קשה לעשות זאת, אבל לאחר תרגול תגלו שהמוח שלכם הצליח להתאים את צורת החשיבה שלו וזכה באימון משמעותי.
מידע חזותי סותר

2. ציירו עם שתי הידיים

לצורך התרגיל הזה יש להצטייד בשני דפי נייר או באחד גדול, ושני עטים או עפרונות שנוח לכם לאחוז בהם. כעת נסו לצייר באותו הזמן שתי צורות גיאומטריות שונות על שני הדפים בעזרת שתי הידיים שלכם. אם הפעולה הזו קשה מדי ניתן לנסות ולצייר את אותה הצורה, ואם התרגיל קל מדי, אפשר לנסות לכתוב אותיות שונות. הדבר החשוב הוא רק הקפדה על כך שהפעולות יעשו כמה שיותר במקביל. שימוש בשתי הידיים בו זמנית בתרגילים שכאלה מפתח את החשיבה המורכבת, משפר את יכולת ההתמודדות עם ריבוי משימות ומעודד את פעילות שני חצאי המוח.
כתיבה בשתי הידיים במקביל

3. קראו בקול, לעצמכם או לאחרים

אם אתם והילדים או בני הזוג שלכם רוצים לבלות זמן איכות ביחד ובמקביל לחזק את היכולות המוחיות שלכם, פשוט קחו ספר אהוב והתכוננו לאימון... החליטו מראש על מכסת קריאה (עמוד, שני עמודים, פרק וכדומה) ולאחר מכן התחילו לקרוא בקול את הספר לשותפכם לתרגיל. לאחר שסיימתם לקרוא, החליפו תפקידים וכך תוכלו ליהנות מאימון נוירובי שכולל שתי פעולות שונות שמחזקות את המוח: הראשונה היא פעולת ההקראה בקול, שמכריחה אתכם לבטא מילים מורכבות, להגיד כל מילה ומילה מבלי לקרוא את הכתוב ברפרוף ולבטא בקול את המידע שהמוח שלכם זה עתה קלט. גם ההאזנה לאדם אחר שמקריא סיפור היא פעולה שמחזקת את יכולות החשיבה, שכן מידע שמתקבל דרך האוזניים מגרה את הדמיון ואת המחשבה בדרך שונה מזו של מידע שנקלט דרך העיניים. אם אתם רוצים פשוט ליהנות מיתרונות ההאזנה לסיפורים ניתן לרכוש קבצי האזנה לספרים ברחבי האינטרנט וגם למצוא מגוון תסכיתים להאזנה ישירה בחינם.
גבר קורא בשדה
 

4. צרו לעצמכם טבלאות מספרים

טבלאות מספרים מפוזרים הן עוד דרך חזותית לאמן את המחשבה והמוח בקלות ואתם יכולים ליצור אותן בעצמכם או אפילו לבקש מהילדים או הנכדים שלכם שיעזרו לכם להכין כמה כאלו. מטרת התרגולים האלו היא מאוד פשוטה: יש למצוא את הספרה 1 ולאחר מכן לחפש את כל שאר המספרים בסדר עולה עד למספר המשבצות שבכל הטבלה - במקרה של הדוגמה המצורפת מדובר ב-25. מקדו את העיניים בכל מספר בסדרה העולה ואל תשתמשו באצבעות כדי להנחות את מבטכם. התרגיל הזה מתמקד בשיפור יכולות הקליטה והעיבוד של הנתונים שאנו מקבלים מהראייה ההיקפית שלנו. 
טבלת מספרים

5. אכלו בעזרת צ'ופסטיקס

לא כל תרגול שמחזק את המוח צריך להיות חלק מזמן שמוקדש במיוחד לפעילות שכזו, ואפילו יציאה לארוחה משפחתית יכולה להיות הזדמנות מצוינת לשבירת שגירה ואימון נוירובי קליל. לדוגמה, בפעם הבאה שאתם יוצאים למסעה אסייתית נסו להשתמש במקלות האכילה במקום בסכין ובמזלג כפי שאתם בדרך כלל עושים. מעבר לכך שמדובר בפעולה חדשה שתאתגר אתכם להתרכז ולהשתמש בחוש המישוש והראייה בדרך לא מוכרת, היא גם תעזור לכם להיות מרוכזים יותר במזון שאתם אוכלים וכך תמנע מצב של אכילת יתר. תוכלו להשתמש במקלות אכילה גם בבית בשביל לאכול כל דבר מזיתים ועד לעוגות. 
צ'ופסטיקס

6. תרגלו מדיטציה

אחת מההמלצות הנפוצות ביותר לאימונים נוירוביים היא גם אחת מהפשוטות שבהן, ומחקרים של אוניברסיטת הרווארד, משרד הבריאות האמריקאי והמרכז הרפואי מאיו קליניק כבר הוכיחו פעמים רבות את יתרונותיה הרבים של המדיטציה. אפילו תאגידים עולמיים כמו גוגל, נייק ואפל מציעים שיעורים ותרגולים של מדיטציה לעובדים בכל רמות הארגון. הסיבה ליעילות הרבה של השיטה הזו היא שהמוח שלנו פועל ללא הרף ומחולל כ-70 אלף מחשבות ביום, אשר חלקן הגדול חוזר על עצמו מדי יום. ניקוי המחשבות וההרפיה הנפשית שהמדיטציה מספקת לנו עוזרים להוריד מהעומס המחשבתי שהמוח שלנו מתמודד עימו, ובכך לשפר את תפקודו בטווח הארוך לצד שלל יתרונות נוספים כגון שיפור הריכוז, מצב הרוח, הזיכרון ועוד שלל תפקודים חשובים. תוכלו ללחוץ כאן כדי להכיר 6 טכניקות מדיטציה מקוריות שלא הכרתם, אשר יעזרו לכם ליהנות ממחשבה צלולה ומוח חד למשך שנים רבות.
תרגול מדיטציה

7. הפעילו את הידיים שלכם

לפעמים לוקח למוח שלנו זמן לקפוץ ממשימה למשימה במהירות ולבצע פעולות שונות מבלי להתבלבל כאשר לא סיפקנו לו "זמן מנוחה" מתאים. אפשר לצמצם את פרק הזמן הזה באופן משמעותי ולחזק את יכולת הריכוז שלנו באמצעות יצירת סימנים שונים עם האצבעות שלנו. לדוגמה: נסו ליצור סימן V עם יד שמאל שלכם ואז ליצור סימן OK עם יד ימין כפי שמוצג בתמונה. עכשיו מגיע החלק המאתגר: נסו להחליף את סימן ה-V לסימן ה-OK ולהיפך, בו זמנית. סביר להניח שהפעולה הזאת תהיה מאוד מסובכת, אבל ככל שתתמידו ותחזקו את המוח שלכם כך תראו שהיא הופכת לקלה יותר ויותר.
סימני אצבעות ל-OK ו-V

8. היעזרו באפליקציות

אמנם אפשר לטעון שהטכנולוגיה המודרנית נושאת בחלק מהאשמה על כך שאנחנו לא מתרגלים את המוח שלנו כפי שעשינו בעבר, אך למעשה הכל תלוי בדרך שבה אנו בוחרים להשתמש בה. למשל, יש מבחר אפליקציות חינמיות לסמארטפון שיכולות לעזור לכם ללמוד מידע חדש על מגוון נושאים, לתרגל שפות חדשות, להכיר את ההיסטוריה של העולם ולתרגל את הזיכרון. כל אלו הן דרכים נהדרות ומהנות לבצע אימון ניורובי שישפר לא רק את יכולת החשיבה שלכם, ותוכלו למצוא את האפליקציות החינמיות האלו בקישור הזה, יחד עם עוד כמה תוספות חינוכיות מומלצות.
יד וסמארטפון

9. השתקת סרטים

את התרגיל הבא מומלץ לבצע לבד, כאשר אתם צופים בסרט או בסדרה אהובים שלא מוצגים עם כתוביות (לא משנה באיזו שפה). קבעו לעצמכם כמה דקות שבהן תנמיכו לחלוטין את עוצמת הקול של הטלוויזיה או המחשב שלכם ורק תצפו במתרחש על המרקע. המשיכו לצפות בתוכן ונסו להבין מה מתרחש וכיצד העלילה מתקדמת רק על סמך המידע הקודם שנחשפתם אליו וההתרחשויות החזותיות שאתם רואים. לאחר שחלף הזמן שקבעתם מראש חזרו לצפות בתוכן כפי שאתם עושים תמיד ובמקרה וטעיתם בניחושים והתחזיות שלכם, נסו לחשוב מדוע וכיצד תוכלו לדייק יותר בפעם הבאה שתבצעו את התרגיל.
 

לסיכום:

חיזוק המוח יכול להתבצע המגוון דרכים מפתיעות, יעילות ולעיתים אף מהנות. ניתן לעשות זאת כאשר אתם לבד או בחברה ואת חלק מהתרגילים ניתן לבצע כמעט בכל מקום. אז אל תיתנו למוח שלכם להסיח את דעתם בתירוצים שונים, אימון נוירובי כבר הוכח במסגרת מגוון מחקרים ככלי יעיל לשיפור הזיכרון, יכולת הלמידה, עיכוב השפעות הזקנה על המוח ועוד שלל יתרונות שכולנו היינו רוצים ליהנות מהם. שמרו על מוח חד בגוף בריא ותזכו בחיים טובים וארוכים!
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: