maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

10 טיפים לגידול ילדים נבונים ומאושרים

כששואלים הורה מה היה מאחל לילדיו, התשובה שנשמע לרוב תהיה "שיהיו נבונים ומאושרים". כדי להגשים משאלה זו, עלינו כהורים להשקיע זמן ומאמץ בחינוך הילד לכיוון הזה. לא תמיד כל מה שיראה לנו נכון כרגע יתברר כנכון לעתידו של הילד, ויש כמה וכמה צעדים שתוכלו לנקוט כבר עכשיו כדי להבטיח שילדיכם יגדלו להיות האנשים שאתם מצפים שיהיו בעתיד וגם בהווה. לפניכם 10 טיפים נהדרים שיעזרו לכם לגדל ילדים נבונים ומאושרים יותר.

ילדים נבונים מאושרים
 

1. תמיד שמשו דוגמה

מה שאתם אומרים זה דבר אחד, אבל מה שאתם עושים זה דבר אחר. אל תגידו לילדיכם כיצד לחיות את החיים, אלא תנו להם לראות אתכם חיים. ילדיכם מעריצים אתכם ומחקים כל פעולה שלכם. הם רוצים להיות מי שאתם, וככל שגילם צעיר יותר זה מורגש יותר. לכן היו מי שאתם רוצים שילדיכם יהיו כשיגדלו.

במילים אחרות, היו השינוי שתרצו לראות בילדיכם. תנו להם לראות את מה שאתם מצפים מהם כמו השתקפות של מראה בכל יום. למדו את ילדיכם להאמין בעצמם ודברו אליהם כפי שהייתם מצפים שידברו אליכם. כן, לפעמים זה קשה, אך בסופו של דבר הם יגדלו להיות האנשים שתחנכו אותם להיות.

2. הפחיתו את הלחץ שלכם כדי להפחית את הלחץ שבבית

זה לא קל, אני יודע, אך תאמינו או לא, הדבר שרוב הילדים רוצים מהוריהם יותר מכל זה שיהיו מאושרים ופחות לחוצים. במחקר שנערך בקרב 1,000 משפחות, החוקרים שאלו את הילדים "אם הייתם מקבלים משאלה אחת שקשורה להוריכם, מה הייתם מבקשים?" רוב ההורים חשבו שילדיהם ירצו שיהיה להורים יותר זמן פנוי בשבילם, אך הם טעו. המשאלה שהביעו הילדים יותר מכל הייתה שהוריהם יהיו פחות עייפים ולחוצים. הם פשוט רצו שהבית יהיה מקום פחות מלחיץ לחיות בו.

מחקרים אחרים מוכיחים כי לחץ בקרב ההורים מחליש את התפתחות המוח התקינה של הילד ואת התפתחות המערכת החיסונית שלו, ובכך מעלה את הסיכון של הילד לחלות במחלות פיזיות ונפשיות. נסו לשמור על סביבה נעימה לכם ולילדיכם, והשאירו את הצרות מחוץ לבית.

3. האמינו בילדיכם

המחמאה הגדולה ביותר שתוכלו לתת לילדיכם היא אמונה בהם וחיזוק העובדה שאכפת לכם מהם. זה אולי נשמע בנאלי, אך עליכם להראות להם את זה כל הזמן. כשאתם רואים בהם דבר טוב, אל תהססו להראות להם את התחושה שלכם ולספק להם חיזוק חיובי. כשאתם רואים דבר מה שאינו טוב, אל תהססו לספק להם את ההנחיות ואת ההדרכה שלהם הם זקוקים. הפעולה הפשוטה של להאמין בילדיכם יכולה לגרום לשינוי עצום בהתפתחותם; אתם תתנו להם ביטחון עצמי ותדאגו שירגישו מוכנים לכל דבר גדול שיקרה בדרכם.

במחקר שנערך בבתי ספר יסודיים בארה"ב, נאמר למורים שבכיתתם יש כמה ילדים בעלי יכולות אקדמאיות שמעל לממוצע. התלמידים האלה נבחרו באופן אקראי, ויכולותיהם האקדמאיות לאו דווקא היו באמת מעל לממוצע. עם זאת, עד סוף שנת הלימודים, 30% מהתלמידים שנבחרו באופן אקראי השיגו 22 יותר נקודות במבחני ה-IQ, ו-70% הנותרים קיבלו בממוצע 10 נקודות יותר במבחני ה-IQ מאשר התלמידים האחרים.

במילים אחרות, כשאמרו למורה שתלמיד אחד הוא "טוב יותר" מתלמיד אחר, התלמיד הזה תפקד טוב יותר בלימודים. כשמישהו שאתם מכבדים מאמין בכם, זה עוזר לכם להפוך למי שאתם צריכים להיות. תנו לילדיכם את ההזדמנות הזו.

ילדים נבונים מאושרים
 

4. שבחו את ילדיכם על מאמציהם ולא על האינטליגנציה שלהם

בהתבסס על הסעיף הקודם, זה אולי ישמע מעט סותר, אך כשאתם משבחים את מאמצי ילדיכם אתם נותנים תשומת לב מיוחדת לדבר שהוא לא יכול לשלוט עליו בקלות – כמות המאמץ שהוא משקיע בדברים. זה חשוב ביותר משום שכך אתם מלמדים אותם להתמיד, ושהתפתחותם האישית מתבצעת באמצעות עבודה קשה. כך הם יראו את עצמם בשליטה על הצלחתם למשך כל חייהם.

הדגשת האינטליגנציה שאיתה נולדו לוקחת מילדיכם את השליטה ומספקת להם "מתכון רע" להתמודדות עם כישלונות. בתגובה, ילדיכם יגיבו לאכזבות בכך שירגישו שהאינטליגנציה שלהם היא תמיד מרכיב שחסר להם כדי להצליח בחיים, והם ישכחו שהמאמץ גם הוא חשוב ללמידה ולהתפתחות.

עם זאת, אל תהללו את ילדיכם ללא סיבה, משום שאם כל צעד של ילדיכם יתבסס על הציפייה לחיזוק החיובי, כשתפסיקו לספק להם אותו המאמץ יפסיק גם הוא. זה לא טוב, משום שילדיכם תמיד יחפשו אישורים לפעולותיהם, וכשלא יקבל אותם יפסיקו להתאמץ. לכן שבחו את ילדכם כשזה באמת מגיע לו. 

5. אכלו ארוחת ערב יחד כמשפחה

המנהג הפשוט הזה יוצר הבדל גדול בהתפתחות הילד. מחקרים מראים שילדים שאוכלים ארוחות ערב עם משפחתם מתפקדים טוב יותר כמעט בכל תחום בחייהם. הסיכויים לכך שישתו אלכוהול, יעשנו סיגריות, יתמכרו לסמים, יכנסו להריון בגיל מוקדם, ילקו בדיכאון ויפתחו הפרעות אכילה יורדים באופן משמעותי.

מחקר נוסף מציע שילדים שחווים זמני ארוחה משפחתיים הם בעלי אוצר מילים גדול יותר, מנומסים יותר, בעלי דיאטה בריאה יותר ובעלי ביטחון עצמי רב יותר שמחזיק לאורך זמן במהלך חייהם הבוגרים. במחקר שנערך באוניברסיטת מישיגן בנושא האופן שבו העבירו את הזמן ילדים בין השנים 1981-1997, מצאו החוקרים שכמות רבה יותר של ילדים שאכלו ארוחות בביתם עם משפחתם זכו להישגים אקדמיים מתקדמים ביחס לאחרים, ופיתחו פחות בעיות התנהגותיות. זהו אולי נתון מפתיע, אבל מתברר שזמן הארוחה משפיע על הילד יותר מהזמן שהוא מבלה בלימודים או בחוגים.

אפילו אם אין באפשרותכם לקיים ארוחה משפחתית בכל ערב, מומלץ לנסות לאכול ביחד כמה שיותר, לפחות פעם בשבוע.

6. אל תקריאו לילדכם, קראו ביחד איתו

יש לכם ילד שלומד לקרוא? אל תתנו לו סתם לשבת ולבהות בתמונות שבספר בזמן שאתם עושים את כל העבודה ומקריאים כל מילה עבורו. במקום זאת, הדגישו מילים מסוימות ולמדו אותו לקרוא אותן. הצביעו על הציור שבספר כדי לקשר בין המילה לתמונה. קראו איתם, ולא להם.

מחקרים מראים שהשיטה הזו עוזרת לבנות את הבנת הנקרא של הילד. כשקוראים את הספר ביחד, הדבר מעשיר את חוויית הקריאה בעזרת מתן תשומת לב מיוחדת להתפתחות יכולת הקריאה של הילד, ועוזר לו לפתח את היכולת הזו בשלב מוקדם יותר. אולי אפילו יותר חשוב מכך, אתם תלמדו את הילד שלקרוא זה כיף, וכפי שאתם יודעים כיף שווה לאושר בראשו של הילד.

ילדים נבונים מאושרים
 

7. צרו חוקים וגבולות הגיוניים וסבירים לילדיכם

ילדים לא גדלים בצורה הטובה ביותר בסביבה חופשית מדי. זו טעות לחשוב שחוקים רבים בבית גורמים לילדים להפוך לנערים מרדניים, ושמתירנות יוצרת ילדים "טובים" יותר. ילדים שנכנסים לצרות לעתים קרובות הם בדרך כלל ילדים שהוריהם אינם מציבים להם גבולות. אם הוריהם אוהבים אותם ויקבלו אותם, לא משנה מה יעשו – אפילו כשהם עוברים על החוקים – הילדים לוקחים את חוסר החוקים כסימן לכך שלא באמת אכפת להוריהם מהם ושהם לא עושים את עבודתם כהורים. תחושה זו מתפתחת בתקופת ההתבגרות.

מצד שני, הורים שקובעים חוקים וגבולות ברורים הם לעיתים קרובות ההורים שנעשים קרובים יותר לילדיהם. לפי מחקר שנערך באוניברסיטת פנסילבניה, הורים שמציבים חוקים הגיוניים ומסבירים את ההיגיון שמאחוריהם, הופכים להיות קרובים יותר לילדיהם ובסופו של דבר מפתחים מערכת יחסים חיובית ובריאה איתם.

כמובן שזה לא אומר שעליכם ליצור יותר מדי חוקים רק כדי ליצור חוקים. הורים שתלטניים מדי יגדלו ילדים חנוקים ומשועממים, אשר עשויים לגדול להיות נערים מרדניים. אם תקבעו לילדכם את כל הפעילויות שמותר לו לעשות, הוא יגדל מבלי לתכנן לעצמו לעולם פעילויות לזמן האישי שלו, ובגיל הנעורים ימלא את הזמן הזה בהתנהגות שמורדת בחוקים שיצרו הוריו.

8. תנו לילדיכם הזדמנות ליצור מערכות יחסים בריאות עם חבריהם

קבוצת החברים של ילדכם מקושרת להשפעות ארוכות הטווח בנוגע לאושר ולשאיפות האקדמאיות שלו. כהורים, אנו לפעמים מדברים עם ילדינו על לחץ חברתי כשהוא שלילי, אך לעיתים קרובות הוא עשוי להיות גם חיובי. חיים בשכונה ידידותית, הרשמה לבית ספר איכותי ודאגה שילדכם ייהנו מסביבה ידידותית וחיובית יכולה ליצור שינוי ענקי בהתפתחות הילד.

במחקר שנערך בקרב תלמידי מכללה בארה"ב נמצא שתלמידים בעלי ציונים נמוכים בבית הספר, אשר חלקו חדר במעונות עם שותף תומך בעל ציונים טובים, השיגו ציונים טובים יותר והממוצע שלהם עלה. התלמידים התומכים והחכמים "הדביקו" את התלמידים האחרים בשאיפה לציונים טובים.

בשורה התחתונה, כבני אדם, אנחנו הופכים להיות הממוצע של האנשים שאיתם אנו מבלים. זו הסיבה לכך שלא משנה היכן אתה נמצא בחייך, כל עוד יש סביבך אנשים תומכים ומצליחים, אתה תשאף להיות מצליח יותר. הדבר נכון גם לגבי ילדים.

9. ודאו שילדיכם ישנים מספיק בכל לילה

מוח עייף הוא לעיתים רחוקות מוח שמתפתח או מרגיש מרוצה, וזה נכון עוד יותר בקרב ילדים מאשר בקרב מבוגרים. מחקרים הראו שאיבוד שעת שינה אחת בממוצע בלילה מפחיתה את יכולת מוחו של ילד בן 6 לכזו של ילד בן 4. כלומר, איבוד שעת שינה אחת בלילה גורמת לאיבוד שנתיים של התפתחות קוגניטיבית!

קיים גם קשר ישיר בין ציונים טובים לכמות שעות השינה שמקבל הילד. ממחקרים עלה כי ילדים שמקבלים בממוצע ציוני 100 במבחנים ישנים כ-15 דקות יותר מילדים שמקבלים בממוצע ציון 85, שהם בעצמם ישנים כ-15 דקות יותר מילדים שמקבלים בממוצע ציון 70, וכן הלאה. כמובן שאלה הם רק ממוצעים, אך הממצאים מדברים בעד עצמם. עבור הילד שלכם, 15 דקות של שינה נוספת בכל לילה עשויות להשפיע באופן מהותי על היכולות בלימודים.

10. עזרו לילדכם לנהל יומן "תודה"

דר' רוברט אמונס מאוניברסיטת קליפורניה ביקש מנערים שלימד לכתוב יומן "תודה" במשך 10 שבועות, בו הם מודים בכל שבוע על 5 דברים שקרו להם במהלך אותו שבוע. התוצאות היו מפתיעות; הסטודנטים שכתבו את היומן הביעו כ-25% יותר "תחושות מאושרות" מקבוצות אחרות והיו אופטימיים יותר בקשר לעתידם. הם גם חלו פחות במהלך תקופת הניסוי ואפילו התאמנו יותר בחדר הכושר.

יומן חיובי שכזה עובד גם על מבוגרים וגם על ילדים. אם תעזרו לילדכם לנהל יומן "תודה", הוא יגדל להיות מאושר יותר, חכם יותר ובריא יותר. מומלץ להתחיל אחד כזה ברגע שתרגישו שילדכם מוכן לכך, כמה שיותר מוקדם.

מקור התמונות: Chris_Parfitt, Brittany Randolph, Erik Schepers,

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: