maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

הגורמים ודרכי הטיפול ב-6 סוגי שומן בטני שעלולים להזיק לבריאותכם

לא מעט אנשים מתייחסים לשומן שנאגר באזור המותניים שלהם כעניין של מה בכך, בעוד שמדובר בעודף שומן שעלול להוות סכנה ממשית לבריאותם. שומן בטני, שנקרא גם שומן ויסצרלי, הינו שומן שנמצא בחלל הבטן מסביב לאיברים פנימיים כדוגמת כבד, מעי, קיבה וכדומה, שאף יכול להעיד על סיכויים גבוהים יותר ללקות במחלות לב וכלי דם ובסוכרת מסוג 2. זו הסיבה שחשוב שתתוודעו ל-6 סוגי הבטן השונים שמתבטאים בנפיחות, מרקם או תחושה שונה, שתבינו מהן הסיבות שמובילות לכך ותלמדו מה צריך לעשות עם ממצאים אלה, למען בריאותכם ונוחיותכם. 

 
 
1. בטן בירה
 
סוגי בטן ודרכים להורדתם
 
איך זה נראה? 

מדובר בכרס שבולטת בעיקר בחלק הקדמי ולא בצדי המותן, בזמן שהירכיים והישבן בדרך כלל לא מתשנים בצורתם בהתאם לבטן, ונותרים כפי שהיו. אם אתם מרגישים שהנכם מסתובבים עם "חבית" שמחוברת לחלק הקדמי שלכם, מדובר בכרס בירה.

מה גורם לכך?

התשובה מתנוססת כמעט במלואה בכותרת ושתיית אלכוהול, כמו גם אכילת פחמימות מעובדות שאינן מכילות סיבים תזונתיים, הם הגורמים שאחראים לסוג הבטן הזה. ניסוי שנערך על כ-57,000 אנשים על ידי המרכז לחקר אלכוהול בדנמרק, מצא כי אלה ששתו יותר אלכוהול ביום הגדילו את הסיכויים שלהם באופן מובהק לפתח בטן תפוחה ומעוגלת. שומן בטני למעשה יכול להצטבר בגוף בשתי צורות; האחת בתור שומן תת עורי שנמצא ממש מתחת לעור, והשנייה יכולה להוסיף שומן לשכבת הצפק שעוטפת את דפנות חלל הבטן ואת חלקם הגדול של האיברים בחלל הבטן.

שומן בטני שכזה משתרע מהקיבה ועד לאגן הירכיים, והוא עלול לחלחל בין איברים חיוניים כמו המעיים והכבד. הסיבה לכך שהשומן מצטבר באותו המקום היא מכיוון שתאי השומן באזור זה רגישים מאוד להשפעות האינסולין, אותו ההורמון ששולט בכמות השומן שמאוחסן על ידי הגוף. ד"ר שרה גוטפריד, מומחית להורמונים, מסבירה שהאלכוהול מאט את חילוף החומרים בעד לכ-70%, ואם שתיית האלכוהול הופכת להרגל, השומן מתחיל להיאגר, במיוחד באזור המותניים. 

מה כדאי לעשות?

עליכם לשלוט על כמות הקלוריות שאתם צורכים, הן מבחינת מזון והן מבחינת נוזלים מתוקים או אלכוהול. אלכוהול הינו מעורר תיאבון, כך שלאחר צריכתו בדרך כלל נוהגים לאכול יותר, והקילוגרמים שיתווספו יאוחסנו עמוק בתוך הגוף, ובכך יהוו סכנה לבריאותכם ויהיו ניכרים במשקלכם. זו הסיבה שחשוב להקפיד על צריכה מתונה ופעילות גופנית, ובדרך שכזו תוכלו להיפרד לשלום מהבטן הבעייתית.

 

2. בטן נפוחה   

סוגי בטן ודרכים להורדתם
 
איך זה נראה?

בטן זו בולטת כמו צמיג, מה שמוכר גם כ"חלק העליון של המאפין" מאחר שהוא מתאר את השומן שנגלה מעל לקו המותן, אשר בולט החוצה בעת לבישת בגדים צמודים שמבליטים אותו. כמו כן, סוג בטן זה בדרך כלל מתאפיין במרקם נוקשה, שמרגיש כמו בלון מנופח ששוכן במעמקי העור.

מה גורם לכך?

סוג בטן זה נראה בתחילת היום כבליטה שטוחה שאט אט מתנפחת, בעיקר לאחר סעודה. יש אינספור סיבות שיכולות להוביל לסוג בטן שכזה, ומבניהן: פטריית שמר, שנקראת קנדידה, אשר מייצרת במעיים גז מאותם הסוכרים שאנו צורכים, מה שגורם לבטן להתנפח; ארוחות גדולות מדי שמובילות לעומס במערכת העיכול, מה שמקשה על פירוק המזון ועלול לגרום לנפיחות ולכאבי בטן; כך גם בנוגע למשקאות מוגזים, צריכה מרובה של סיבים תזונתיים, לעיסת מסטיק, שתייה דרך קשית או שזה קורה בעקבות תסמונת המעי הרגיז, שבדרך כלל מגיעה בד בבד עם גורמי חרדה או לחץ.  

מה כדאי לעשות?

נסו לדבוק בדיאטה שאינה כוללת מזונות ומשקאות שמעודדים נפיחות, כמו מוצרי חלב, מסטיקים, משקאות מוגזים או ממותקים וכדומה, מאחר שהם מקשים על פעולת העיכול בגופכם. באופן כללי עליכם להימנע ככל הניתן ממזונות ששייכים לקבוצת FODMAP, כגון; ממתיקים מלאכותיים, חיטה, שום, בצל, דובדבנים, ארטישוק, סלק, כרובית, פולי סויה, תפוחים, משמשים, אוכמניות, בשרים מעובדים וכדומה. במידה שהנכם רגישים ללקטוז, כדאי שתכירו את המדריך המלא לתחליפי החלב, שיקל עליכם בעת בחירתכם. 

 

3. בטן לחץ

סוגי בטן ודרכים להורדתם
 
איך זה נראה? 

הבטן מזכירה במעט את בטן הבירה, אך היא רכה ורפויה יותר ממנה, והינה משתרעת לצדדים. סוג בטן זה בדרך כלל מתחיל מתחת לחזה ויוצר מעין שומן צדדי שדומה מאוד לתיאור "החלק העליון של המאפין" שבסעיף הקודם. 

 
מה גורם לכך?

ד"ר מרילין גלנוויל מסבירה שבעת מצבי לחץ, הורמון הקורטיזול לוקח חלק פעיל בתגובת "הילחם או ברח", והוא זה שמסייע לשחרר סוכר למחזור הדם, בכדי שהגוף יוכל ליישם את התגובה - לברוח או להגן על עצמו. אך במידה שאינכם עושים פעולה פיזית כמו שהגוף שלכם מצפה, לכל האנרגיה והסוכר הללו אין לאן ללכת, מה שהופך אותם לשומן. לכן, אם אנו מצויים בלחץ כרוני, עתודות השומן עוברות לבטן התחתונה בכדי להיות בקרבת מקום לכבד, ובעת הצורך ישמשו כאנרגיה למצבי חירום אחרים.

 
מה כדאי לעשות?

יש לנסות להפחית את רמות הלחץ עם טכניקות הרפיה שונות כגון, נשימות עמוקות, מדיטציה או שינה ערבה, כך שהגוף לא ירגיש שהוא צריך להתכונן ולהיערך להתקפה. כמו כן, ד"ר גלנוויל מוסיפה שמומלץ לאכול כמויות קטנות של מזון וכן לעשות זאת לעתים קרובות, מה שיעזור לעצור את התנודות של ההורמונים, ומבניהם קורטיזול. בנוסף, יש לאכול יותר פחמימות שמתפרקות לאט, כדוגמת שיבולת שועל וקטניות, ולהתחיל ללעוס יותר בכל ארוחה, מאחר שאכילה מהירה עלולה לשדר לגופכם שאתם בסכנה.

 

4. בטן אגס

 
איך זה נראה?

אף על פי שככל הנראה סוג בטן זה מתהדר במותניים צרות, בכל זאת ישנו שומן עודף סביב קו הביקיני לצד שומן באזור הירכיים והישבן, מה שיוצר מראה שמזכיר בצורתו את זו של האגס.

 
מה גורם לכך?

לעתים הסיבה לעלייה במשקל ולאגירת השומן באזורים אלו אצל נשים, היא בעקבות דומיננטיות של הורמון האסטרוגן, אשר יכול לנבוע מסיבה גנטית, מטיפול הורמונלי, מתפקודי כבד לא תקינים, מאסטרוגנים צמחיים וכדומה. כמו כן, ישנה אפשרות כי מדובר באנדומטריוזיס, מחלה גינקולוגית בה ניתן למצוא את תאי רירית הרחם מחוץ לרחם באזורים שונים בגוף. מחלה זו משפיעה על אחת מכל עשר נשים בתקופת הפוריות, ושלוש מתוך ארבע שנים בין הגילאים 50-30 יפתחו שרירנים (גידולים שפירים שכיחים) בשלב זה או אחר.

חשוב לציין שנשים עלולות להגביר את רמת החשיפה שלהן להורמון האסטרוגן, בעקבות צריכה מוגברת של הורמונים סינטטיים, שמצויים בבשרים מעובדים, במים, בשאריות של כימיקלים שנמצאים בפלסטיק או עקב שימוש בגלולות למניעת הריון. כמו כן, האסטרוגן אחראי ליצירת קווי המתאר הנשיים בגיל ההתבגרות, ויצירת ישבן מעוגל, ירכיים גדולות יותר ומאגרי שומן נוספים שמוכנים לקליטת תינוק. עם זאת, במידה שתאי השומן באותם האזורים הינם רגישים יתר על המידה להורמונים נשיים, הגירוי ימשיך להתקיים, המשקל ימשיך להיערם ויעניק לאישה צורת אגס. לאחר גיל המעבר, אלא אם האישה ממשיכה לקבל טיפול הורמונלי, היא נוטה לאבד את השומן שמצוי בירכיים ובמותניים, מה שמשאיר את גופה בצורת תפוח יותר מאשר אגס. 

 
מה כדאי לעשות?

הימנעו ממזון שעשיר בשומן רווי, אשר מקושר לרמות גבוהות יותר של אסטרוגן. כמו כן, הקפידו לאכול סיבים שקשים יותר לספיגה, כדוגמת זרעים או ירקות עם עלים ירוקים כמו תרד, שיכולים לסייע בהפחתת כמות האסטרוגן בגוף. 

 

5. בטן לידה

סוגי בטן ודרכים להורדתם
 
איך זה נראה?

שלושה חודשים לערך לאחר הלידה, הבטן ברוב המקרים נשארת באותה הצורה, מה שיוצר מראה רפוי.

מה גורם לכך?

במהלך ההיריון והלידה שרירי הבטן נמתחים על מנת לאפשר לבטן ולרחם להתרחב בהתאם לתכולת הבטן שרק גדלה. לאחר הלידה שני הצדדים שנמתחו קודם לכן אמורים להצטמצם חזרה באופן טבעי. עם זאת, במידה שנותרתן עם בליטה לא מחמיאה, הסיבה טמונה בדופן הבטן שלכן, שהיא כל כך חלשה עד שאינה מצליחה לחזור לקדמותה.

מה כדאי לעשות?

בכדי לחזור לגזרה הרצויה כמה שיותר מהר לאחר הלידה, עליכן להקפיד על ביצוע תרגילים לחיזוק רצפת האגן, כשכמובן מומלץ להתחיל לתרגל לפני הלידה ולאורך ההיריון כולו. באופן כללי יש לחזק את שרירי הליבה ולבצע פעילות אירובית מגוונת כמו ריצה והליכה, בכדי להקל על שרירי הבטן ולסייע להם להתכווץ בחזרה לגודלם המקורי. יש לציין כי התחלת ביצוע תרגילי כושר לאחר לידה, בעיקר אם מדובר בלידה קיסרית, צריכה להיות מפוקחת ומאושרת על ידי הרופא המטפל.

6. בטן מרשמלו

סוגי בטן ודרכים להורדתם
 
איך זה נראה?

למעשה לא מדובר רק בשומן שמצטבר בבטן, אלא במראה נפוח שחל על כל חלקי הגוף, כולל הידיים, הרגליים, הישבן, הירכיים והבטן.

 
מה גורם לכך?

בלוטת התריס הינה בלוטה בצורת פרפר, רוחבה הינו חמישה ס"מ והיא נמצאת בצמוד לפני העור מתחת לגרוגרת. בלוטה זו מפרישה הורמונים חשובים ומבניהם הורמון התירוקסין ששולט במהירות עיבוד הקלוריות שבמזון. נמצא כי אחת מכל 13 נשים סובלת מתת פעילות של בלוטת התריס, כך שלא מופרשת כמות מספקת של תירוקסין. פרופסור אשלי גרוסמן, מומחה לאנדוקרינולוגיה בבית החולים ברתולומיאו בלונדון, אומר כי בלוטת התריס אחראית על חילוף החומרים הכללי בגוף, כך שאם ישנה תת פעילות, הגוף לא מסוגל לשרוף את כל הקלוריות שנצרכות ביום, מה שהופך את אותן הקלוריות לשומן שנאגר בגוף. 

 
מה כדאי לעשות?

ראשית כל יש להגיע לאבחנה נכונה ומדויקת ככל הניתן של מצב בלוטת התריס, ולא להניח שפשוט מדובר בעלייה במשקל כחלק טבעי של ההזדקנות. כמו כן, מומלץ שתתוודעו ל-10 המאכלים שמשפיעים על פעילות בלוטת התריס, שעשויים לסייע לכם לטפל בבעיה. 

 
 
כדאי לדעת: מחקרים רבים הוכיחו עם השנים כי יש קשר ישיר בין שומן בטני לצריכת דגנים ומזונות שהינם מעובדים, אי לכך חשוב שתתוודעו למאכלים דיאטטיים שמשווקים כבריאים, בזמן שהם למעשה משמינים ומזיקים. כמו כן, עליכם לזכור לצרוך גם דגנים מלאים בכמות סבירה ולא מוגזמת, זאת מאחר שצריכה מופרזת גורמת לתחושת רעב מוגברת ואף להשמנה. 
 

 

מקור: יורם ח.
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: