maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

הטריקים איתם הסופרמרקטים מוציאים מאיתנו כסף

תמיד נדמה לנו שקניות זה מחלה של הישראלים - אנחנו באים כדי לקנות כמה מצרכים ובסוף מפוצצים עגלה. לצד זה תמיד מלווה אותנו התחושה ש"אין מספיק אוכל בבית" לצד "רק שלא יחסר". האמת היא שהרגלי הקניות שלנו מושפעים ממערך שיווקי מתוחכם של רשתות השיווק הגדולות, אשר ביצעו מחקרים פסיכולוגיים לאורך השנים ובנו אסטרטגיה מכירתית שנועדה להוציא מאיתנו כמה שיותר כסף. אחרי שתיחשפו למידע הזה, תוכלו לערוך קניות בלי היסטריה ולדבוק רק במה שאתם באמת צריכים, וכך תחסכו לעצמכם הרבה מאוד כסף.

Svencb

 


1. עגלות הקנייה מוגדלות

הכל מתחיל עוד לפני שכף רגלכם דורכת בסופר, כשאתם לוקחים את העגלה. מאז 1938, אז הומצאה עגלת הקניות, גודלה הוכפל וכעת אפשר למלא אותה בהרבה יותר מוצרים ממה שמשפחה ממוצעת באמת צריכה. מלבד זאת, הסופרים משחקים על תחושת אי הנעימות של לקוחות להסתובב עם עגלה כה גדולה, כשבתוכה רק שקית אחת או שתיים, אשר גורמת לה להיראות ריקה.

איך להתמודד?

אם אין לכם הרבה קניות, אל תקחו עגלה, השתמשו בסלסלה, ואם אין אחת בנמצא, השתמשו בשקיות. כך גם תרצו לצאת מהר יותר מהסופר כדי לא לסחוב משקל כבד לאורך זמן.

 

2. קבלת פנים של פירות וירקות טריים

במרבית הסופרים הפירות והירקות מקבלים ריסוס מים כדי לתת להם מראה שטוף ומבריק. הם עושים את זה למרות שהלחות גורמת לריקבון מהיר יותר, כיוון שבני אדם מקשרים את הברק לאיכות טובה יותר (בכל תחום שהוא). המראה המבריק של הפירות והירקות גורם לנו לחשוב שמדובר בתוצרת טרייה במיוחד וככה מקבלים את פנינו, כאילו נכנסנו לשמורת טבע. התחושה הזאת גורמת לנו להוציא כסף מכיוון שאנו נינוחים יותר וזוהי גם המטרה של זרי פרחים שתמיד יימצאו בכניסה לסופר.

איך להתמודד?

במקום לקנות את הירקות בהתחלה אחרי הכניסה, פשוט דלגו עליהם כמה שיותר מהר וחזרו אליהם בסוף. כך תוכלו להוריד במעט את אפקט הניצוץ.

benjamin.krause

 

3. מעברים צרים

שמתם לב פעם שכמעט אין אפשרות לשתי עגלות לעבור במקביל באותו מעבר? זה לא מקרי או בגלל שחסר מקום במתחם. כשהמעבר צר אנו מתקדמים לאט יותר וכשאנו מתקדמים לאט יותר אנו נוטים לעצור יותר. כל עיכוב ליד מדף מסוים מעלה את הסיכוי שנקנה בו משהו. יש פה גם אפקט מצטבר, כיוון שככל שהעגלה מלאה יותר, היא כבדה יותר ואנו מתקדמים לאט יותר.

איך להתמודד?

ראשית, מומלץ לבצע קניות בשעות ובימים שבהם אין לחץ. כך תוכלו לערוך את סיבוב הקניות שלכם בזריזות וביעילות. כמו כן, כשהסופר ריק מאנשים כל החוויה פתאום לא נראית כמו בילוי חברתי, אלא כעניין פרקטי לחלוטין ולא יהיה עליכם שום לחץ למלא את העגלה.

 

4. המוצרים היקרים מסתכלים לכם בגובה העיניים

לנו כבני אדם מאוד חשובה הנוחות. היות שלהתכופף זו פעולה שדורשת מאמץ, תמיד נעדיף להישאר בטווח של מבט עיניים ומגע יד. את זה יודעים היטב ברשתות השיווק, ואת כל המוצרים היקרים מניחים במיקום אסטרטגי, בשליש העליון של המדף. למטה יניחו את המוצרים הפחות אטרקטיביים, אלה שאולי יותר משתלם לכם לקנות.

איך להתמודד?

הקדישו רגע נוסף של תשומת לב לבדיקת המדפים התחתונים. סביר להניח שתמצאו שם את מה שאתם צריכים במחיר זול יותר.

 

5. מדפי הקצה לא תמיד במבצע

אחרי שהצלחנו לצאת בשלום מהמעבר, אנו מגיעים למדפי הקצה. אלו אותם מדפים צרים שנמצאים בין מעבר אחד למשנו ושם נמצאים הרבה מוצרים במבצעים. או כך לפחות נדמה לנו. האמת היא שלעתים נמצא שם מוצרים במבצעים, אך זהו אינו כלל גורף. למרות זאת, התקבעה אצלנו התפיסה שאם המוצרים לא נמצאים במדף הרגיל,כנראה שיש לכך סיבה. הרבה פעמים הסיבה לכך היא שלסופר יש אינטרס שתקנו את המוצרים הללו, מתוך מחשבה שהם מיוחדים.

איך להתמודד?

פשוט לבדוק את המחירים. אם אתם עומדים מול מדף הקצה ונדמה לכם שיש לכם ביד מציאה, פשוט תבדקו מה מציעים וכמה זה עולה.

kendalkinggroup

 

6. מבלבלים אותנו במבצעים

לא תיכנסו היום לסופר שאין בו מבצע או הנחה לפחות על 10 מוצרים, אבל למה שהם קוראים מבצע, אפשר גם לקרוא הטעיה. ראשית, מרבית ההנחות המשמעותיות הן לחברי מועדון בלבד, אלא שהפרט 'השולי הזה' מצוין בשורה פצפונת, בעוד הפרש המחירים כתוב באותיות של קידוש לבנה. רוב הצרכנים יגלו שהמחיר לא תקף לגביהם רק בקופה אם בכלל. בשלב הזה אנו כבר נוטים לא להתחשבן עם עצמנו ולקחת את המוצר בכל מקרה. בנוסף לכך, הרבה מבצעים בנויים בהתניות על התניות -אם קונים 2 ק"ג בשר מקבלים הנחה בקניית מארז של מלפפונים חמוצים. כשבודקים לעומק, מגלים שצריך לקנות בשר מסוג מסוים ושל חברה מסוימת ושהמלפפונים החמוצים הם של מותג אחד בלבד, לא בהכרח המועדף עלינו.

איך להתמודד?

אל תתפתו לעוט על מבצעים. העובדה שמוצר מסוים עולה פחות ממה שהסופר אומר לכם שהוא צריך לעלות - לא אומרת שאתם צריכים אותו ושהוא באמת זול. יש מבצע שנראה לכם רלוונטי? קראו את האותיות הקטנות וודאו עם אנשי הצוות במקום להגיע לקופה ולהיתקע עם מוצר יקר שלא תכננתם לקנות.

 

7. דוגמיות חינם תמיד עולות כסף

אין טריק יותר פשוט כדי לגרום לכם לקנות אוכל, מאשר לגרות לכם את בלוטות הטעם. מדי פעם אנו נכנסים לסופר ומגלים כי ישנה השקה חדשה של חומוס או מעדן כלשהו, ולמרבה השמחה אפשר לאכול חינם. אך למי מאיתנו מספיקה טעימה אחת? גם אם לא אהבתם את המוצר, בלוטות הטעם שלכם כבר עברו גירוי והמערכת האחראית על התיאבון כבר נכנסה לפעולה. יש לכם סיכוי קטן מאוד לצאת מהסופר בלי רכישה אימפולסיבית של מוצר מזון כלשהו.

איך להתמודד?

לוותר בנימוס. גם החזקים שבינינו ייתקשו לעמוד בפיתוי אחרי הביס הראשון, אז פשוט נסו להימנע מהמלכודת מלכתחילה.

 

8. המרחק בין הפתיתים לשתייה

בפעם הבאה שאתם עורכים קניות, נסו לבדוק בכמה חלקים של הסופר עברתם. אתם תגלו שכמעט תמיד אתם חוצים את הסופר לאורכו ולרוחבו. מדוע זה קורה? ובכן, מחלקות המזון מסודרות בצורה מאוד ספציפית, כך שהמוצרים הבסיסיים אותם הרוב הגדול רוכש, ממוקמים בפערי מרחק גדולים למדי, שבניהם נמצא עולם ומלואו. כך גורמים לנו לעבור בין אי אלו מדפים ומעברים, מה שמגביר את הסיכוי להוסיף עוד ועוד מוצרים לעגלה, על בסיס מראה עיניים בלבד.

איך להתמודד?

הכינו את רשימת הקניות שלכם לפי המיקום של המוצרים בסופר, כך שיווצר לכם מסלול ישיר בין כל התחנות. חשבו על זה כקו ישיר לעומת אוטובוס מאסף. אם אתם מעוניינים להימנע מתכסיס הירקות הטריים שציינו מקודם, קבעו את מחלקת הפירות והירקות בסוף המסלול.

 

9. איפה הלחם והחלב?

הטריק של מיקום המחלקות בא ליד ביטוי ביתר שאת בתחום החלב והמאפים. חלב הוא מוצר שכולנו רוכשים ברוב הביקורים בסופר וכן לחם. את שני מוצרי היסוד הללו תמיד תמצאו במעמקי הסופר, אחרי שנאלצתם לעבור כמעט בכל מחלקה אחרת. למאפיות יש טריק נוסף בשרוול, הריח. אחד הריחות הכי נעימים לאף האנושי הוא של לחם טרי ומדובר במתכון כמעט ודאי לרכישה של מאפים נוספים שלמרבה האירוניה ברוב המקרים תכניסו למקפיא ברגע שתגיעו הביתה.

איך להתמודד?

מקמו את החלב והלחם ראשונים בסדר הקניות. כאמור, מסלול הפוך יכול להיות רעיון שפותר את רוב בעיות המיקום.

picturesofalunatic

 

10. זוגות זוגות ברא אותם

בביקור הבא שלכם בסופר בצעו ניסוי. גשו למעבר של הבירות ובדקו כמה זמן לוקח לכם להגיע לאזור של החטיפים. בדקו את אותו הדבר לגבי לחמים וגבינות או לגבי קפה ועוגיות. ברוב המקרים תגלו שמוצרים שהולכים טוב ביחד בבית, יימצאו אחד בקרבת השני גם בסופר. הסידור הזה מעודד רכישה אימפולסיבית של "המוצר המשלים" לזה שתכננתם לקנות.

איך להתמודד?

במקרה זה השיטה היא פשוט להיצמד לרשימת הקניות ולא לחרוג ממנה. בנוסף, טוב תעשו אם לפני שאתם יוצאים לקניות תחשבו טוב על המוצרים המשלימים לאלו שברשימה שלכם, ותחשבו טוב האם אתם באמת זקוקים להם.

 

11. קונים עם העיניים

אסטרטגיות השיווק של הסופרים מבוססות על החוויה החושית ויש כמה טריקים בתחום הזה. ישנו טריק צבע המבצעים. תגי מחיר שצבועים באדום מושכים את תשומת הלב שלנו יותר מצבעים אחרים והם מתקשרים אצלנו במוח אוטומטית למבצעים. זה תקף גם לגבי ירוק זוהר או כל צבע זוהר אחר. אלא שלא תמיד הצבע מעיד על מבצע, אבל אנחנו כלל לא טורחים לבדוק כיוון שאנו עובדים על אוטומט. טריק נוסף הוא להשתמש בצבעי עץ בכל אזור מוצרי הבריאות. זה משדר לנו טבע, וטבע משדר לנו בריא. זה לא משנה אם מוכרים לנו חטיף דגנים מפוצץ בסוכר, מדף העץ קבע שזה בריא. דגים ובשר בדרך כלל יימכרו על רקע לבן, כי זה נותן להם מראה טרי וחי ויש עוד טריקים רבים ומשונים.

איך להתמודד?

פקחו עיניים. בדקו כל שלט מחיר, את כל הרכיבים התזונתיים והכי חשוב, פקחו עיניים על רשימת הקניות שלכם. מה שלא שם - לא קיים.

 

12. מימין לשמאל

מרבית הסופרים בנויים באותה צורה: הכניסה ממוקמת בצד הימני ביותר והמסלול הרצוי לוקח אותנו לסיבוב מימין לשמאל. זה משחק על ההרגל הטבעי של מרבית האוכלוסיה להביט ימינה (כמו בנהיגה - שדה הראייה שלנו פתוח לצד ימין). ובדיוק שם, במדפים שבצד ימין בגובה העיניים, תמצאו את כל המוצרים שהסופר רוצה לקדם.

איך להתמודד?

כפי שאמרנו, צרו לכם מסלול עצמאי שמנטרל את השיטות של הסופר, ותמיד בדקו אם מה שאתם צריכים קיים במדפים אחרים בסביבה ובמחיר זול יותר.

 

13.  ניצול ילדים

אם יש משהו שקשה להורים לעשות הוא לסרב לילדים. הסופרים, שכמובן מודעים לכך, ממקמים את המוצרים כמו דגני בוקר מתוקים, צעצועים וכל מוצר שמיועד לאוכלוסיה צעירה, במדפים הבינוניים, בגובה העיניים של הילדים.

איך להתמודד?

נסו לצאת לקניות בלי הילדים. עדיף שרק אחד מבני הזוג יישא בנטל הקניות והשני יישאר בבית עם הילדים, במקום לעמוד במצב לא נעים פעם אחר פעם.

andrewXu

14. מוזיקה מרגיעה

את כל החוויה שתיארנו כאן, מלווה מוזיקת רקע נעימה, ויש סיבה טובה מאוד לכך. מחקרים רבים מצאו שמוזיקה גורמת לאפקט של הרגעה, הורדת מחסומים ושבירת תחושת הזמן. כל זה מסמא את עינינו והופך אותנו לצרכנים "רכים" יותר, מוכנים יותר ובזבזניים יותר. הסופר לא נראה כמו מי שבא לקחת מאיתנו כסף שאנו לא צריכים להוציא בהכרח, אלא כמו חבר טוב שכיף להיות במחיצתו. את אותו אפקט משיגים גם באמצעות צביעת אזורים מסויימים בצבעים חמים ונעימים שנותנים תחושה מאוד נעימה וגורמים לנו להישאר בסופר יותר זמן.

איך להתמודד?

הקציבו לעצמכם זמן קניות מוגבל, או צאו לקניות שעה לפני תחילת התכנית האהובה עליכם. כך תמיד תקפידו להציץ בשעון ולצאת מהסופר כמה שיותר מהר.

 

15. רכישה אימפולסיבית בקופות

אחרי שסוף סוף סיימנו את הקניות והגענו אל הקופות, זה עוד לא נגמר. תמיד ליד הקופות יש מדפים והשאלה הנשאלת היא - מדוע המוצרים האלה לא נמצאים במדפים הרגילים? התשובה היא לא כי חסר מקום, אלא כי המוצרים הללו הם כאלה שמועדים לרכישה אימפולסיבית. מסטיקים, חטיפי שוקולד, משקאות אנרגיה, מגזינים וכל דבר שאפשר לקחת לדרך או להנעים את זמננו בהמתנה המייגעת בתור.

איך להתמודד?

מומלץ להימנע מלהגיע לסופר בשעות העומס, מה שיאריך את משך הזמן שתחכו בתור ויגדיל את הסיכוי לרכישה אימפולסיבית בקופות.

 

16. נאמנות

רשתות השיווק הגדולות מנסות לבדל את עצמן אחת מהשנייה, אבל אם נבחן רגע את ההבדלים ביניהן, נגלה שהן מציעות את אותו הדבר. כל סופר ולא משנה לאיזו רשת הוא שייך, הוא בעצם מחסן גדול של מוצרים שאתם צריכים חלק מהם וככה יש להתייחס אליו. כרטיסי מועדון וקופונים הם שיטה בדוקה להחזיר לקוחות "הביתה" ולתת להם תחושת שייכות, כמו גם לקנות מוצרים שלא בהכרח צריך, רק משום שהם במחיר מבצע מותאם אישית.

איך להתמודד?

רצוי לבחור בין 2 אפשרויות, או שתעשו כרטיס מועדון ברשת אחת או שתיים הקרובות למקום מגוריכם, או שאל תעשו באף אחת. כך או כך, אתם רוצים ליצור מצב בו לאף רשת אין יתרון על האחרת מלבד דבר אחד - המחיר שהיא מציעה על המוצרים שאתם צריכים. גוונו במקומות שאתם קונים ובצעו השוואה ממוצעת לאורך זמן. כך תגלו בצורה הפשוטה ביותר היכן אתם מוציאים יותר כסף.

 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: