maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

טיפים שימושיים להגנה ושיפור השמיעה שלכם

למרות שתופעת אובדן השמיעה מיוחסת בעיקר לאנשים מבוגרים בשל תהליך ההזדקנות, כאשר תאי השיער הזעירים שמשמשים כקולטני צלילים נפגעים או מתים, ישנם כיום מיליוני צעירים בעולם שסובלים מפגיעה בחוש השמיעה שלהם. חשיפה לסביבה רועשת וסואנת שמאפיינת את שגרת חיינו מאיצה את הפגיעה בחוש השמיעה עד כדי כך, שיכולת השמיעה של צעירי דורנו בגיל 40 תהיה דומה ליכולת השמיעה של אנשים בני 60 ו- 70 כיום. לכן, הגנה על האוזניים ועל חוש השמיעה הינה הכרחית וחיונית בכל גיל ובכל זמן. כדי לעשות זאת, ליקטנו עבורכם את הטיפים השימושיים הבאים שיפחיתו את הסיכון שלכם לאובדן השמיעה, אותם תוכלו לאמץ באופן מיידי אל שגרת חייכם.

איך לשפר את השמיעה
Travis Isaacs

 

אכלו מזונות שעשירים במינרלים וויטמינים

כולנו יודעים כי ישנם מזונות שעשויים לשפר את הראייה וכך גם, עד כמה שזה יישמע מפתיע, ישנם סוגי מזונות שעוזרים לשפר את השמיעה ולמנוע פגיעה בחוש זה. מחקרים שונים, כמו מחקר זה משנת 2007, בדקו ומצאו כי ישנם מינרלים, וויטמינים וחומצות שיכולים להגן על האוזניים מפני פגיעה. הרשימה שלפניכם מפרטת את החומרים התזונתיים המומלצים ביותר להגנה על חוש השמיעה. את כולם אפשר לצרוך מהצומח, מהחי או כתוספי תזונה.
 
 
חומצת אלפא לינולנית
חומצת שומן זו, ששייכת לקבוצת החומצות שבאומגה 3, נחשבת לאחת מהתרכובות החזקות ביותר נגד רדיקלים חופשיים, כלומר, היא חומר נוגד חמצון בעל אפקט רב. כבעלת סגולות ויתרונות בריאותיים רבים, היא גם אינה פוסחת על מערכת השמיעה. רדיקלים חופשיים מהווים את אחד הגורמים העיקריים לפגיעה ביכולת השמיעה זאת מכיוון שהם הורסים את הרקמות הרגישות שנמצאות בפנים האוזניים ומשמשות כמגברי קול. לכן, חומצה זו, שפועלת נגד אותם רדיקלים חופשיים חשובה וחיונית לשמירה על השמיעה. את חומצה זו הגוף אינו מסוגל לייצר בעצמו ולכן חשוב מאוד לצרוך אותה ממקורות חיצוניים כמו: דג טונה במים, אגוזי מלך, תרד וזרעי פשתן.
 
מגנזיום
ממחקרים שנעשו נמצא כי למגנזיום יש את היכולת להגביר את זרימת הדם אל פנים האוזן, פעולה שמאיצה את הריפוי בנזק שנעשה לאוזניים לאחר חשיפה לרעש חזק. באחד המחקרים נמצא כי תוספת יומית של 167 מיליגרם של מגנזיום בקרב חיילים טירוניים הגנה באופן משמעותי על שמיעתם מפני רעש היריות ופיצוצי הרימון. חלק מהמזונות שעשירים במגנזיום הם: בננות, ארטישוק, ברוקולי, דלורית ופולי סויה. 
 
אבץ
עוד בשנות ה-80 נמצא כי המינרל הזה הוא נוגד חמצון חשוב ובעל השפעה חיובית למערכות שונות בגוף, בין היתר לחיזוק מערכת החיסונית. מעבר לכך, האבץ עוזר להפחית נזקים שנגרמים לאוזניים הפנימיות ופוגעים ביכולת השמיעה. המזונות המומלצים לצריכת אבץ הם: תרד, אגוזי קשיו, פטריות ושוקולד.
 
ויטמין D
ויטמין זה נחוץ והכרחי לגופכם משלל סיבות, אך אחת מהן היא לשמירה על חוש השמיעה שלכם. ברגע שהגוף לא צורך מספיק ויטמין D עצמותיו נחלשות ואיתן העצמות הזעירות שבתוך האוזניים – דבר שמוביל לפגיעה בשמיעה. על כן, צריכה מספקת של ויטמין D תגן עליכם מפני אובדן חוש זה. הדרך הישירה והטובה ביותר לצריכת ויטמין D היא חשיפה לקרני השמש, אך ישנם מזונות שעשירים בוויטמין זה כמו: חלב, ביצים, טופו, דג סלמון ונקניק סלמי.
 
 
 
 
גלוטתיון 
חומצת נוספת חשובה שמתפקדת כמרכיב מרכזי בטיפול נגד רדיקלים חופשיים, הינה חומצת האמינו גלוטתיון. היא אמנם פחות מוכרת מחומצת האומגה 3, אך חומצת הגלוטתיון בעלת השפעה חזקה מאוד במיגור אותם רדיקלים חופשיים ולכן היא מומלצת להגנה על חוש השמיעה. את הגלוטתיון ניתן לצרוך בירקות ופירות טריים (לא מבושלים) כמו אספרגוס, בצל, גזר, פלפלים, עגבניות, תפוחים ועוד. בין היתר, גלוטתיון מצוי גם במוצרי חלב וביצים. 
 
לציטין
לציטין הינו שומן שמיוצר בגוף ואחת ממטרותיו היא להגן על קרום התא שמרכיב את גופנו. בנוסף לכך יש לו השפעות חיוביות על וויסות הכולוסטורול בדם ולסיוע שמירת הזיכרון לעת זקנה. יש הסוברים כי הלציטין, מסייע גם מפני אובדן שמיעה שנגרם גם כן עקב הזדקנות. הלציטין מצוי במזונות מן החי ומן הצומח כמו: סויה, שעועית ירוקה, ברוקולי, אבוקדו, חיטה ובוטנים ודגים. 
 
 
וויטימין C ו- E
וויטמינים אלו ידועים בסגולותיהם הבריאותיות הרבות, מעצם היותם נוגדי חמצון אפקטיביים, כמו למשל חיזוק המערכת החיסונית. מכיוון שזיהומים ודלקות במערכת הנשימה (אף, אוזן גרון) עלולים לגרום לנזקים עקיפים וישירים גם באוזניים, חשוב לצרוך ויטמינים אלו כדי לחזק באופן טבעי את הגוף ולמנוע את אותן הדלקות. ויטמין E ניתן למצוא בשקדים, אבוקדו, דלעת, מנגו, ברוקולי, תרד, זרעי חמנייה. ויטמין C ניתן לצרוך בין היתר מפירות הדר, מפלפלים אדומים וירוקים, מכרוב קייל, תותים, כרובית וקיווי. 
 

 

טיפים שימושיים נוספים לשמירה על השמיעה

צריכת מזונות עשירים בוויטמינים ומינרלים שמגנים על השמיעה הינה מומלצת אך לא מגנה באופן מלא על האוזניים. לפניכם מספר טיפים שימושיים וחשובים להגנה על השמיעה: 
 

1. הגנו על השמיעה שלכם מפני מכשירים חשמליים 

רעשים וצלילים חזקים שאליהם אנו נחשפים עלולים לגרום לנזק בשמיעה כמו הופעות חיות רועמות, צפייה בזיקוקי דינור ממרחק קצר, שהייה באתר שיפוצים רועש או סמוך לאזעקות צורמות. אולם, גם רעשים ממוצרים שבהם אנו משתמשים ביום יום יכולים בהחלט לגרום לנו לנזק בחוש זה. כך למשל, צפייה בטלוויזיה או האזנה לרדיו (גם ברכב) עם עוצמת ווליום גובהה (בייחוד בסביבת ילדים להם האוזניים רגישות מאוד), שימוש בשואב אבק חזק או אפילו שימוש במייבש שיער – שקרבתו לאוזניים הופכת אותו למסוכנת כפליים. כדי להגן על האוזניים מפני רעשים אלו מומלץ להשתמש באטמי אוזניים וכמובן להנמיך את עוצמת הקול ממכשירי התקשורת.
 

2. הימנעו משימוש בקיסמי אוזניים

על אף האירוניה שבדבר, קיסמי אוזניים שנועדים לנקות את האוזניים מהשעווה הטבעית שמצטברת בתוכן, עלולים לעשות את הפעולה ההפוכה ולהכניס את אותה השעווה עמוק לתוך האוזניים ולפגוע בהן. על כן, המנעו מלהחדיר את הקיסמים אל תוך אוזניכם. אולם, עדיין יש צורך בניקוי האוזניים מהשעווה מכיוון שהצטברות שלה בתעלת האוזן עלולה לפגוע באיכות השמיעה שלכם. ניתן לנקות שעווה זו על ידי טפטוף של כמה טיפות שמן תינוקות בתוך האוזן ולאחר מכן לשטוף אותה במים חמים. 
 
איך לשפר את השמיעה

 

3. אמנו את האוזניים שלכם

אחת הדרכים היעילות לשמור על השמיעה נעוצה לאו דווקא בהימנעות מצלילים ורעשים חזקים אלא מ"אימון" של האוזן עצמה, ובמה שהיא יודעת לעשות – לזהות צלילים. ביצוע תרגילים לזיהוי צליל אחד במקום רועש וסואן ולאחר מכן התמקדות בו תוך התעלמות משאר הצלילים שמסביב, הינו כלי יעיל מאוד לחיזוק יכולת השמיעה.

3. האזינו למוסיקה באוזניות בעוצמה מבוקרת  

האזנה לצלילים באוזניות בעוצמה מוגברת עלולה לפגוע מאוד בשמיעה שלכם. סף הבטיחות המומלץ, כלומר, העוצמה המרבית לשמיעת מוזיקה באוזניות, הינה 50 אחוז (לא מעל העוצמה הבינונית). שמיעה באוזניות בעוצמה שהיא מעל ל-80% מסוכנת לאוזניים. הקפידו לשמור על עוצמה זו אצלכם ובקרב היקרים לכם. 
 
איך לשפר את השמיעה
 

 

4. בצעו בדיקת שמיעה 

כאשר אתם נמצאים במקום רועש ואינכם מצליחים לשמוע את האדם שלצידכם במרחק של זרוע אחת מכם, סימן שהאזור בו אתם נמצאים הינו רועש מאוד ומסוכן לשמיעה שלכם. אולם, אם אינכם שומעים את הסובבים אתכם גם באזורים שקטים יותר ואינכם מבינים את דבריהם, רצוי שתבצעו בדיקה שמיעה כדי לעקוב על יכולת השמיעה שלכם. יש לציין, שגם אם אתם סבורים ששמיעתכם מצוינת, מומלץ לבצע בדיקת שמיעה שגרתית כדי לפקח עליה.
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: