maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

10 תופעות פסיכולוגיות מרתקות שמשפיעות על כולנו

  המוח האנושי הוא אחד האיברים המרתקים ביותר בגוף האדם וככל שמגלים עליו יותר, כך מבינים כמה דברים נשאר לנו עוד ללמוד עליו. בהיבט הפסיכולוגי, ישנן כמה תופעות מרתקות שכולנו מושפעים מהן בלי לדעת בכלל שיש משהו שגורם להן, מה שמשפיע על ההתנהגות שלנו בהיבטים שונים של החיים ובהתנהלות היום יומית שלנו. 10 התופעות הפסיכולוגיות המרתקות שלפניכם יתנו לכם הצצה קטנה לפסיכולוגיה האנושית ולהשפעה שלה על האופן בו כולנו מתנהגים ומחליטים החלטות, במודע ולא במודע.
 
איור של שני ראשים עם גלגלי שיניים בתוכם
 

1. אפקט העיגון

אפקט העיגון מאפשר לנו להביט על דברים בצורה מסוימת מבחינת הערך שלהם בהשוואה לערכים אחרים. האפקט הזה מביא לכך שאנו צריכים נקודת השוואה כדי להבין את ערכו האמיתי של דבר מסוים, משום שקשה לנו להעריך את שוויו כשאין לנו את הנקודה הזו. חנויות משתמשות בתופעה הפסיכולוגית הזו כדי למשוך אנשים לרכוש מוצרים מסוימים שהם "במבצע". כך למשל אם תראו חולצה עם תגית מחיר של 300₪, פחות סביר שתרכשו אותה לעומת חולצה שכתוב עליה שהיא עולה 300 ₪ בעקבות מבצע והורדת מחיר מ-500₪. בפעם הבאה שאתם עומדים בפני התלבטות אם לרכוש פריט מסוים או לעשות החלטה כזו או אחרת, השתדלו לראות את הבחירה כפי שהיא, בלי להשוות אותה לדברים אחרים. זכרו – 300₪ הם 300₪ בלי קשר למבצע ואתם צריכים לשקול את ההוצאה הזו כפי שהיא ובלי קשר למבצע. לחילופין, תוכלו להשתמש בתופעה הזו לטובתכם ולהציג משהו שאתם מנסים למכור או להעביר לאחרים בצורה נחשקת לעומת מצבם הקודם שהיה פחות אטרקטיבי.

2. הסטה של התוצאה

בפעם הבאה שתרכשו מוצר יקר במיוחד רק כדי שיהיה לכם אותו, תזכרו את אפקט "ההסטה של התוצאה". התופעה הפסיכולוגית הזו גורמת לכך שכאשר אנו עושים החלטה מסוימת, ההתמקדות שלנו היא על התוצאה בלבד, ולא על מה שנדרש כדי להשיג אותה. כך למשל אם אתם רוכשים טלפון חכם ויקר באלפי שקלים, אתם תחשבו רק על העובדה שיהיה בידכם מוצר נחשק, ולא על העובדה שהוצאת סכום ששוויו עשרות שעות עבודה ברגע אחד. כדי להימנע מבחירות שעלולות להזיק לכם בטווח הארוך, התמקדו בשלבים שלוקחים אתכם אליה. כך למשל, עם הטלפון, דמיינו את עצמכם עובדים במשך ימים ארוכים, מתעייפים ומכלים שעות ובסופו של דבר ממירים אותן במכשיר קטן שלא תשתמשו במרבית הפונקציות שלו. 
גבר מחזיק טלפון סלולרי

3. פרדוקס הבחירה

באופן הגיוני, אנחנו אמורים לשמוח מכך שיש לנו בחירות רבות שעומדות לפנינו ואנו יכולים לבחור מהן את מה שהכי מתאים לנו. אך המוח האנושי לא תמיד פועל לפי הגיון, כפי שניתן ללמוד מתופעות פסיכולוגיות כמו פרדוקס הבחירה. התופעה הזו גורמת לכך שככל שיהיו בפנינו יותר אפשרויות בחירה, הסבירות שנהיה מרוצים מהבחירה הסופית שלנו קטנה יותר. שוב בעניין הקניות, אם אתם רוכשים פריט מסוים וחוזרים איתו הביתה, אחרי כמה דקות אתם תתחילו להתחרט על הרכישה שלכם כי יכולתם לרכוש אותו במבצע, או לקחת פריט אחר ששמתם עליו את העין למשל. כך או כך, למרות ריבוי הבחירות שעומדות בפנינו, יוצא שאנו לא מרוצים מהתוצאה הסופית.
 

4. אשליית הקיבוץ

האשליה הזו, שרבים מאיתנו נוטים ליפול בה, גורמת לכך שאנו רואים תבניות וסדר מסוים בדברים שהם אקראיים לחלוטין. התופעה חזקה במיוחד אצל מהמרים שרואים סדר בתוצאות אקראיות, מה שגורם להם להמשיך להמר וכמובן גם להפסיד לא מעט כסף. אצל אנשים רבים התופעה הזו גורמת לכך שהם רואים בדברים מסוימים סימן גורלי ופועלים בהתאם לכך. הפירוש השגוי הזה של אירועים אקראיים עלול להזיק לכם אם כך, וחשוב שתזכרו שאכן יש דברים בחיים שהם צירופי מקרים, ואין צורך להיכנס למתח ולראות בכל דבר סימן טוב או רע מפני שהדברים לא מתנהלים בדרך כזו או אחרת, מה שמתבטא בכך שאנו מתבדים בכל פעם שאנו מנסים לפרש דברים שאינם קשורים זה לזה שקורים לנו.
קוביות משחק

5. אפקט הנפילה על הישבן

שם התופעה נשמע מעט מגוחך, אך היא מתייחסת למצבים בהם אנו מפגינים חוסר שלמות, כמו למשל נפילה על הישבן באמצע הרחוב. אם אתם הולכים עם בני זוגכם ברחוב והוא נכנס עם ראשו בעמוד, סביר יותר להניח שתחשבו שהוא גמלוני ומקסים מאשר שהוא אדם לא חכם. הסיבה לכך היא שאנו צריכים שהאנשים סביבנו לא יהיו מושלמים מפני שבאופן פסיכולוגי הדבר דוחה אותנו. לכן, כשאנו רואים אדם אנושי שעושה טעויות ומועד לעתים, אנו חושבים עליו דברים טובים יותר מאשר אנשים שהם לכאורה מושלמים. אז בפעם הבאה שאתם מועדים מול קהל גדול, אל תחששו ממה שהם חושבים... סביר להניח שזה חיובי יותר ממה שאתם מדמיינים לעצמכם.

6. אפקט קולשוב

התופעה המיוחדת הזו גורמת לכך שנביט בשני דברים שונים בלי קשר ביניהם וננסה ליצור קשר מלאכותי לאחר הצפייה בהם. הקשר הזה שאנו יוצרים מנוצל על ידי פרסומאים וגם יוצרי סרטים שגורמים לנו לעשות קשר בין שני דברים שאין ביניהם קשר לכאורה. בתחום הצרכנות, פעמים רבות זה גורם לכך שנקשר בין מוצר מסוים לאדם או דמות, כך שהדוגמנית על שלט החוצות תגרום לנו לרכוש מוצר שהיא מפרסמת בגלל שאנו חושבים שרכישה שלו תגרום לנו להיראות או להרגיש כמוה. אתם יכולים לנצל את האפקט הזה לטובתכם בתחומים שונים בחיים כדי ליצור קשרים חיוביים אצל אנשים בנוגע אליכם, למשל אם תביאו כיבוד למשרד שלכם, אנשים יקשרו ביניכם ובין התחושה החיובית שהכיבוד גורם להם וזה בהחלט משהו שכולנו היינו רוצים.
שלטי חוצות

7. גופניות שלילית

גופניות שלילית נגרמת ממחשבות שליליות, ולמרבה הצער מביאה גם לתוצאות שליליות... בגלל התופעה הזו אנשים מסוימים חושבים שהם לא נאים למראה, ושזה המקור לכל הבעיות בחייהם. האנשים הללו מרגישים שהם נכשלים בתחומים שונים של החיים בגלל המראה שלהם, מה שלא נכון כמובן מכיוון שאין קשר בין מראה ובין הצלחה. יתרה מזאת, האנשים הללו נראים טוב במרבית המקרים, כך שהתחושה שלהם לא קשורה למראה החיצוני שלהם, אלא יותר לתחושה שהם פיתחו לגביי עצמם, אולי כדי להסביר את חוסר ההצלחה שלהם. במקרה שאתם או מישהו שאתם מכירים סובלים מהתופעה הזו, חשוב לנקוט בצעדים שיעזרו לטפל בבעיה, כמו טיפול או בנייה של ביטחון עצמי שתאפשר להיפטר מהמחשבות השליליות.
 

8. הטיית הישרדות

הטיית ההישרדות גורמת לנו להסתכל על תוצאות של מצבים מסוימים תוך התמקדות מוטית שמתרכזת בהצלחה של פריטים בודדים ויוצאים מן הכלל. כך למשל אנו מקנאים באנשי עסקים שהצליחו למכור מיליוני יחידות של מוצר מסוים ולא חושבים על כל האנשים שנכשלו בדרך במכירה של אותם מוצרים. באופן הזה אנו נוטים להסתכל על "השורדים" בלבד שהצליחו להשיג דבר מה שנראה בלתי אפשרי, ושוכחים שהיו הרבה אחרים לאורך הדרך שלא עברו את מבחן המציאות. העיוות הזה של המציאות עלול להזיק לנו ולגרום לנו להרגיש לעתים כאילו אנו כישלונות, אך חשוב לזכור שהצלחה היא תוצאה של דברים רבים, ולא תמיד יש לנו את מה שצריך לשם כך וזה בסדר. כל עוד נתמיד בדרך שלנו ונפעל באופן שמתאים לנו ולראיית העולם שלנו, כבר הצלחנו בצורה מסוימת והתוצאה הסופית לא תמיד משנה.
גבר מרים אגודל

9. אפקט "הקשה להשגה"

כולנו מכירים את האפקט הזה שגורם לנו לרצות דברים בעוצמה רבה יותר ככל שהם יותר קשים להשגה. הבלתי מושגות הזו גורמת לדברים ולאנשים לקסום לנו, וככל שהם נראים יותר מסתוריים, בלתי מובנים וקשים להשגה – כך נרצה אותם יותר. ישנם אינספור ספרים שמדברים על בניית קשר עם בני זוג פוטנציאליים בשיטה הזו שגורסים כי "לשחק אותה קשה להשגה" יגרום לכם להיראות מעניינים ומסקרנים יותר, ולמרבה הפלא, השיטה הזו עומדת במבחן המציאות.

10. פחד מיופי

האם שמתם לב לפעמים שאנשים מסוימים לא מתיישבים ליד אנשים נאים בתחבורה ציבורית למשל? ההתנהגות המעט משונה הזו נגרמת מכך שישנם אנשים שמרגישים מתח רב כשהם מתיישבים ליד אנשים נאים למראה; הם מתחילים להתרגש, להתבלבל ופוחדים ממבוכה, ולכן מעדיפים לא לעשות את הפעולה הפשוטה הזו למרות שהיא לא תגרום לדבר. אם אתם מוצאים את עצמכם באותו מצב, זכרו שאנשים, יפים ככל שיהיו, הם בני אדם עם חששות ופחדים בדיוק כמוכם, ועצם העובדה שאתם יושבים לצידם או פוצחים איתם בשיחה לא צריכה להיות שונה מאינטראקציה עם כל אדם אחר.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: