maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

סגולותיו של הפלפל החריף



לא משנה כמה סכסוכים ומלחמות יש בעולם, אפשר לחלק את האוכלוסיה האנושית ל-2:
אלה שמתים על חריף ואלה שלא יכולים לסבול אותו.

הטעם הוא משמעותי בבחירה האם לאכול חריף או לא, אך מתחת לפני השטח יש עולם שלם של שיקולים שכדאי להתחשב בהם. כשאנו מדברים על אוכל חריף, אנו מתמקדים בפלפלים חריפים המכילים את הכימיקל קפסאיצין. זהו המרכיב הגורם לתחושת החריפות במגע עם רקמות הגוף. משפחת הפלפלים החריפים מכונה בגדול על שם פלפלי הצ'ילי המפורסמים, אך בכל הפלפלים החריפים קיים הקפסאיצין.

האמונה הרווחת לגבי אוכל חריף, ופלפלים בפרט, היא שהוא גורם לכיב קיבה (אולקוס) ולבעיות נוספות במערכת העיכול. בנוסף לכך, פלפלים חריפים יכולים לגרום לפגיעה בחיישני הטעם וצריבות ממושכות. אך כמו בכל דבר בחיים, הכל עניין של איזון. צריך לאכול כמות של בין 9 ל-25 פלפלים חריפים ביום כדי להעלות במעט את הסיכון למחלות בטן, כמות שהאדם הסביר ממילא לא מסוגל להגיע אליה...

אז בהפרזה לא אנושית, אנו יכולים לגרום לעצמנו נזק, אך מה התועלת של אכילת חריף במינון הגיוני?

לאחרונה גובר המחקר הרפואי-תזונתי העוסק בהשלכות אכילת מאכלים המכילים קפסאיצין. המסקנות אליהן הגיעו המחקרים מדהימות: לא רק שאכילת חריף אינה גורמת נזק, היא יעילה במניעת סרטן, מחלות לב, אולקוס ועוד. הנה כמה מחקרים המסבירים כיצד ועל אלו מערכות משפיע הקפסאיצין אשר בפלפלים.

שפעת והצטננות
אכילת פלפלים חריפים מקלה על שפעת וצינון, בין היתר על ידי פתיחת דרכי הנשימה.


הקיבה
הקפסאיצין, בניגוד לדעה הרווחת, מוריד את הפרשת מיצי הקיבה ודווקא מסייע להגן על דפנות הקיבה מהנזק שגורמות תרופות לשיכוך כאבים, כך על פי מחקר הונגרי. יתרה מזאת, בסינגפור נמצא כי צריכה יומית של צ'ילי עשויה להוריד עד 53% את הסיכוי לאולקוס.


מערכת הדם והלב
ישנם מחקרים שגילו כי הקפסאיצין יכול לסייע במניעת מחלות דם ולב. מחקר אוסטרלי מצא כי הוספת צ'ילי לארוחות עשויה להגן מפני היווצרות כולסטרול בדם. מחקר נוסף באוסטרליה, גילה כי אכילת צ'ילי שגרתית יכולה להוריד צורך באינסולין, מה שמשפיע בסופו של דבר על טיפול ומניעה במחלת הצהבת. כמו כן, הקפסאיצין מסייע לסירקולציה טובה יותר של הדם ומניעת לחץ דם גבוה.

סרטן
מחקר שנערך בבריטניה גילה כי הקפסאיצין מסוגל להרוג תאים סרטניים בריאות ובלבלב, זאת מבלי לפגוע בתאים הבריאים שמסביב. החוקרים סבורים כי זו הסיבה שסוגי סרטן מסויימים אינם נפוצים במדינות בהם רגילים לאכול חריף, כמו מקסיקו והודו, לעומת מדינות אחרות.

ד"ר קורשיד ג'יג'יבהוי, לשעבר פרופסור לרפואה באוניברסיטת טורונטו בקנדה, אומר כי "ניתן להנות מתיבול חריף במינון הנכון ואין שום ראיה לכך שאוכל חריף הוא לא טוב עבורך". תחושת החריפות שגורם הקפסאיצין נובעת מגירוי קצות העצבים שלנו וד"ר ג'יג'יבהוי מוסיף על כך: "זו הרגשה לא נעימה, אך אין הוכחה לכך שהיא גורמת לפצעים, אולקוס, או כל פגיעה אחרת במערכת העיכול".

ערך נוסף וחשוב מאוד שיש לאוכל חריף קשור לחילוף חומרים והרזיה. ד"ר סוזאן ביאלי, דיאטנית מונקובר אומרת כי "צ'ילי מוסיף טעם נפלא לאוכל ויש בו מעט מאוד קלוריות. צ'ילי הוא דרך נטולת רגשות אשמה להכין אוכל טעים יותר, מעניין יותר ומרגש יותר. הוא מזרז את תהליך המטבוליזם, עוזר לשרוף שומן ומחזיק אותנו שבעים לאורך יותר זמן".

כל התכונות הללו, אכן מסייעות להרזיה ודיאטה כפי שנמצא במחקר בריטי. הוספת פלפלים חריפים לתזונה באופן קבוע, מסייעת לשרוף יותר קלוריות ותאי שומן וכן מסייעת להורדת התיאבון וחיסכון בקלוריות בארוחות הבאות.

אם הטעם לא שיכנע אתכם וגם לא היכולת הרפואיות, לאוכל חריף לא נגמרו הקלפים. מחקר שפורסם באוניברסיטת ניו יורק בארה"ב מצא כי אכילת פלפלים חריפים יכולה לסייע לאושר. החריפות שגורם הקפסאיצין גורמת למוח לשחרר אנדרופין. זהו כימיקל שמטרתו להקל על כאב באופן טבעי, אך תופעה נוספת שלו היא השפעה על מצב הרוח. כך שבאופן פרדוקסלי, פלפל חריף = מצב רוח טוב.

למי שכבר אוהב פלפלים חריפים, המידע רק יכול לעודד. למי שלא, הגיע הזמן להתגבר על הפחד ולהכניס לתפריט את הפלפלים החריפים, לאט אבל בטוח. בסוף מתרגלים ואף מתמכרים, תשאלו את אלה שאוהבים!

 

ליקט וערך: בועז מזרחי

 

תרגום מאנגלית - מילה תרגומים


 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: