print header

המלצות לצריכת פירות וירקות לפי מחקר של אגודת הלב האמריקאית

  זה ידוע שפירות וירקות הם חלק בלתי נפרד מכל משטר תזונה מאוזן שעוזר לנו לשמור על הגוף חזק ובריא. לכן לאורך השנים קבלנו המלצות שונות ממגוון גורמים: לצרוך כמות מסוימות של פירות וירקות, לשלב בתפריט היומי פרי או ירק או לאכול צבעים מסוימים. לא היה קשה לנחש שמדובר בהמלצות כלליות שלא בהכרח יש להן גיבוי מדעי יציב, אך איגוד רופאי הלב בארה"ב (American Heart Association) שינה את המצב הזה. במרץ 2021 הגוף הזה פרסם מחקר עם סדרה של המלצות לגבי צריכת פירות וירקות מומלצת לבריאות, על סמך נתונים מכ-100,000 גברים ונשים שנאספו לאורך 30 שנים. המידע הזה התווסף לזה שהתקבל במחקרים אחרים שכללו כ-2 מיליון אנשים מרחבי העולם, והנתונים נותחו על ידי רופאי הארגון. אז מה בדיוק התגלה ואילו המלצות לצריכת פירות וירקות גובשו בעקבות הנתונים שנאספו ונבחנו?

המלצות איגוד הלב האמריקאי לצריכת פירות וירקות

משטרי תזונה שכוללים הרבה פירות וירקות הם חלק חשוב ממלחמה בסוגים שונים של מחלות כרוניות שמובילות למוות בטרם עת ולמניעתן, למשל מחלות לב וסרטן. אך למרות זאת, נכון להיום רק כ-10% מהמבוגרים בארה"ב צורכים מספיק מהמאכלים החשובים האלה. בישראל המצב יותר טוב, אך עדיין יש מקום לשיפור, ורבים מאיתנו אולי גם עושים את הטעויות השונות שמבוצעות על ידי רבים לפי הנתונים שנאספו. "גופים כמו איגוד הלב האמריקאי ממליצים לציבור על 4-5 מנות של פירות וירקות ביום, אבל צרכנים מקבלים מסרים סותרים בקשר לכמויות הנחוצות, מה לאכול וממה להימנע" - כן אמר ד"ר דונג ואנג מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת הרווארד שעמד בראש המחקר. הוא ואנשי הצוות שלו הצליחו לחדד את ההמלצה הזו ולקבוע שהמינון הטוב ביותר הוא 3 מנות של ירקות ו-2 מנות של פירות בכל יום.
 
המלצות לצריכת פירות וירקות: פירות וירקות
ההמלצה הזאת היא כמובן רק הכותרת של מסקנות המחקר וניתוח הנתונים של ד"ר ואנג ואנשיו. ב"אותיות הקטנות" של הממצאים שלהם אפשר למצוא עוד שורה של מידע וטיפים חשובים שגם אותם צריך להכיר:
 
צריכת של 5 מנות בחלוקה המומלצת לצד העקרונות שעוד יוצגו, קושרה לסיכון הנמוך ביותר למוות ממחלות שונות. למשל, בהשוואה לאנשים שצרכו רק 2 מנות של פירות וירקות, אלו שהקפידו על צריכת 5 מנות היו בסיכונים נמוכים יותר לסבול מסרטן (10%), למות כתוצאה ממחלת לב (12%) ואפילו נרשמה ירידה משמעותית בסיכון למות ממחלות שקשורות לדרכי הנשימה כמו למשל מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD).
אכילת כמות גדולה יותר מהמלצה זו לא קושרה לשיפור בריאותי משמעותי.
 
ממצא מפתיע נוסף הוא שלא כל מה שאנשים מחשיבים כ"מנה" של פירות וירקות שתורמת לקבלת הכמות המומלצת הזאת, באמת עושה זאת. למשל, החוקרים גילו שצריכת ירקות עמילניים (תפוחי אדמה, אפונה, תירס וכדומה) ומיצי פירות, לא הובילה לירידה משמעותית בסיכון לסבול ממחלות מסוימות או ממוות בטרם עת באופן כללי. ניתן לשער שהסיבות לכך הן התכולה המצומצמת יחסית של חומרים מזינים שיש בירקות עמילניים, והפגיעה בכמות החומרים המזינים שמתרחשת כאשר מעבדים את רוב הפירות למיצים - בטח ובטח כאשר מדובר במיצים תעשייתיים. כמובן שאין סיבה להימנע לחלוטין מהם - בטטות למשל מכילות כמות גבוהה של בטא קרוטן שהופך בגוף לוויטמין A לצד יתרונות בריאותיים נוספים, והאפונה עשירה בסיבים תזונתיים, ויטמין K וחומרים אחרים עליהם תוכלו לקרוא כאן
המלצות לצריכת פירות וירקות: בטטות
לעומת זאת, ממצאי המחקר מאירים באור חיובי מאוד ירקות עליים ירוקים כמו תרד, חסה וקייל, לצד גזרים, פירות הדר ופירות יער. צריכתם תרמה משמעותית לירידה בסיכון לסבול מהבעיות שהוצגו, והממצאים בהחלט מצביעים על כך שכדאי מאוד שהם יהיו חלק קבוע מה"חמישייה היומית" שלכם. מילות המפתח בכל מקרה הן איזון וגיוון ולכן אתם לא צריכים לאכול את המוצרים האלו כל הזמן, אבל בהחלט ראוי לצרוך אותם יותר. תוכלו לאכול אותם כפי שהם או לשלב אותם במתכונים נהדרים של תרד, פירות הדר או גזרים.

מה החוקרים עצמם אומרים?

לא רק שהמחקר הזה התבסס על כמות גדולה מאוד של נבדקים, ד"ר ואנג שעמד בראשו טוען שיש סיבה נוספת לאמץ את מסקנותיו. "הממצאים שאנחנו אספנו בעצמנו תואמים לאלו שהתקבלו בעשרות מחקרים מרחבי העולם, לכן ניתן לייחס אותם לאוכלוסייה רחבה." הוא מוסיף ואומר שהכמות המומלצת של פירות וירקות שנקבעה וההמלצות על הדרכים לעמוד בה, מעניקים את מירב התועלת הריאלית להשגה עבור הציבור הכללי. "רוב המלצות התזונה מתייחסות כיום לכל הפירות והירקות באופן זהה", הוא ממשיך, "אך אנחנו גילינו שלא כולם באמת תורמים לנו באותו המידה, למשל ירקות עמילניים, מיצי פירות ותפוחי אדמה".
המלצות לצריכת פירות וירקות: דגימות מעבדה
"המחקר הזה מספק ראיות חזקות ליתרונות שנובעים מאכילת פירות וירקות מספקת לאורך החיים" אמרה ד"ר אן תורנדייק, יו"ר ועדת התזונה של איגוד הלב האמריקאי. "לאנשים כעת יש יעד מוגדר יותר בנוגע למה שעליהם לאכול ברוב הארוחות שלהם, כדי לשמור על הגוף והלב שלהם בריאים." הבעיה היחידה שעליה מצביעים החוקרים היא שבשל כמות האנשים והנתונים האדירה שעליהם המסקנות מבוססות, רוב המידע שנותח נאסף על ידי דיווחים ותצפיות, לכן הוא לא מצביע בוודאות מוחלטת על קשר ישר של סיבה ותוצאה.

לסיכום

עד היום ידעתם שחשוב לאכול פירות וירקות, אולי אפילו שמעתם על עיקרון ה-5 ליום. אך הכרתם גם הרבה פרטי מידע אחרים שאינם בהכרח נכונים ואולי צרכתם יותר מדי פירות, ירקות ומוצרים אחרים שלא באמת תורמים לבריאות שלכם כפי שחשבתם. בעזרת המידע המבוסס והעדכני שהמחקר הזה אסף עבורנו אפשר לשנות את המצב, ולמען אריכות הימים שלכם בהחלט מומלץ לעשות זאת.
 
מקור התמונות: Honolulu Media
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.